Notis: Danska pojkar vantrivs i förskolan

02 mars 2012, av Pelle Billing

Från Lärarnas Nyheter:

Flickor trivs bättre på förskolan än pojkar, de får oftare tröst och mindre skäll av personalen. Det visar en ny stor studie från Danmark.

3000 barn på 140 förskolor runt om i Danmark har tillfrågats med hjälp av ett frågeformulär med ”smileys”, sura och glada ansikten. Resultatet visar att det finns betydande skillnader mellan könen. Dubbelt så många pojkar som flickor trivs mindre bra på förskolan.

Dessa siffror är oroväckande. Hur reagerar ni som är föräldrar på att pojkarna behandlas sämre än flickorna och därmed även mår sämre?

Vad anledningen är framkommer inte, så där finns inga säkra slutsatser att dra. Men min högst subjektiva åsikt är att det kan ha med att göra med den negativa syn på pojkar, män och manlighet som råder i vårt samhälle. Aktiviteter som många pojkar tycker om anses vara störande, röriga och lite för svåra att kontrollera. Således hämmas en del pojkar i den utvecklingsbana som för dem skulle vara mest naturlig.

Uppdatering: Läs även om det i Politiken (Tack för tipset, O!)

Etiketter:  

43 kommentarer på “Notis: Danska pojkar vantrivs i förskolan”

  1. Access skriver:

    En feminist skulle antagligen vinkla den där rapporten till att ”bevisa” hur flickor redan som spädbarn fostras till att vara duktiga och tysta.

    Det går alltid att göra offer av kvinnor och flickor.
    Det går alltid att blunda för mäns och pojkars utsatthet.

    (jag vill bara förekomma eventuella feministiska besökares kommentarer)

  2. Knud skriver:

    En logisk kontanta av den kulturmarxistiska feminismen i samhället…….

  3. barfota skriver:

    Är det verkligen någon som hade föreställt sig något annat resultat?

  4. Karin skriver:

    Vad sägs om att flytta fokuset från att allt i hela jävla världen är feministernas fel och faktiskt ägna en tanke på problematiken som beskrivs i Pelles inlägg? Inläggen som Access och Knud skrivit är lika relevant och viktig för diskussionen som att skriva att minusgrader är kallt när man pratar om klimatproblem.

    Vad vi faktiskt ser här är ju ett bevis på att man behandlar barn olika beroende på vilket kön det har. Siffrorna är som du skrev oroväckande, men inte överraskande, med tanke på de studier och även förskolelärares egna erfarenheter av hur bemötandet är olika beroende på kön.

    Håller med det du skriver om synen på killar och manlighet osv. Tänker lite på en händelse på mellanstadiet, då en kille hade retat mig och jag blivit ledsen. Min lärare tröstade mig och berättade att killar ÄR såna, dom ÄR elaka, och det var inte första och sista gången en lärare sagt så. Känns som om jag blivit inmatad sen födseln att det manliga könet är av naturen elakt.

  5. h:o skriver:

    ”3000 barn på 140 förskolor runt om i Danmark har tillfrågats…”

    Alltså, studien visade väl bara att pojkarna och flickorna upplevde förskolan olika. Som jag förstår Pelles korta referat var det egentligen ingen som undersökte om någon objektiv mätbar skillnad faktiskt förelåg.

  6. Access skriver:

    @ Karin
    … vilket var precis det fokus jag ville understödja genom att stävja en annan vinkling som en och annan besökare mycket troligt kan tänkas försöka styra in diskussionen på.

  7. Erik Jämställdhet skriver:

    OT

    @Pelle

    Västnytt sänder just nu en serie om manlig omskärelse. De tar bland annat upp att många läkrare inte vill göra operationerna då de anser att de är moraliskt fel.

    http://svtplay.se/v/2730062/lakare_kritiska

    http://svtplay.se/v/2728881/tva_ar_sen_beslut_-_annu_inget_hant

    http://svtplay.se/v/2726222/jag_angrar_att_jag_gjort_det

  8. Malin skriver:

    Karin: Håller med till 100%
    Det finns massor med observationer, studier, som visar att förskollärare behandlar pojkar och flickor olika, att flickorna får mer kommunikation tex.
    Men att det är för att en ser negativt på pojkar vet jag inte, mer att man ser skillnader som kanske inte finns.

    Nej, jag tänker inte kolla detta kommentarsfält igen, så svara inte,
    Ville bara ge Karin mitt stöd.

  9. Britt skriver:

    Det behövs mer män i förskolan, i min kommun är medelåldern på de kvinnnliga förskollärarna jättehög, de orkar inte springa o leka med barnen utan sitter hellre och pysslar alt. andra luigna aktiviteter. Ibland kommer det manliga vikarier som spelar boll och bandy, populärt! Statusen och lönen behöver höjas både i förskolan och skolan överhuvudtaget. Svårt att snacka genus om personalen består av damer 55+. En stereotyp kvinnovärld för de stackars pojkarna. Finns givetvis undantag, men tendensen är tydlig. Förskolan behöver ändra sin barnsyn, vad behövs för individer i framtiden? Utbildningsväsendet måste tänka till !

  10. Mariel skriver:

    Jag tänker ju mkt på genus och sånt och på hur killar bemöts olika. Och vad jag tänker mig är att jag inte vill att mina pojkar hela tiden ska få sina uppföranden (negativa) ursäktade med ”pojkar är så”. Utan jag vill ju såklart att om mina pojkar springer omkring och stör för de andra, så ska det uppmärksammas och inte ursäktas bort. Och jag har inget emot att de får pyssla, och uppmuntras i lite mer stilla lek.

    Samtidigt vill jag inte heller att om de har behov för att få utlopp för spring och stökig lek, så ska de få möjligheter till att uppfylla de behoven. Det är inte meningen att deras behov ska undertryckas hela tiden. Bara för att det anses negativt att ta plats, vara lite mer högljud osv. Jag vill helt enkelt att deras röster ska få vara högljudda, men inte så att de stör gruppen.

    Jag vill jättegärna att de ses som individer, och att deras behov tas tillvara på helt enkelt. Kanske gillar de inte att pyssla sen, men de ska ändå erbjudas det…

    Jag vill inte att de ska må dåligt i förskolan. Blir jätteledsen av att läsa om ledsna smilysar :-(

  11. Ariel skriver:

    Ja, pojkar och flickor behandlas olika. Men har ni tänkt på att det beror på att de faktiskt ÄR olika. Pojkar är rörigare, mer högljudda och leker mer bus- och spring- och brottaslekar. Och dessa lekar är ju inte alls accepterade idag. Drömmen för en förskollärare är den snälla lilla flickan dom pysslar. Hela skolsystemet är gjort för flickor. Det är ett stort problem och slår ut pojkarna. Som får höra att det är nåt fel på dem och att de borde ändra sig. Jag har två söner som inte går på dagis tack och lov. Men jag fasar för den dagen de börjar skolan.

  12. Pelle Billing skriver:

    Karin,

    ”Håller med det du skriver om synen på killar och manlighet osv. Tänker lite på en händelse på mellanstadiet, då en kille hade retat mig och jag blivit ledsen. Min lärare tröstade mig och berättade att killar ÄR såna, dom ÄR elaka, och det var inte första och sista gången en lärare sagt så. Känns som om jag blivit inmatad sen födseln att det manliga könet är av naturen elakt.”

    Ja, detta är ju beklämmande.

    Jag tror att den viktigaste faktorn är att vi behöver få in män i skolan och förskolan. Ingen ska tvingas in eller kvoteras in, självfallet, men man kan göra yrket attraktivt även för män.

    Jag hade själv en hel del manliga lärare under min skolgång (delvis utomlands) och det var viktigt för mig. Även de kvinnliga lärarna gav mig mycket, så jag är glad att jag hade en mix.

  13. Access skriver:

    @ Ariel

    Ja, det är nog så att pojkar och flickor är olika – statistiskt sett!
    Men det är ingen grund för att förutsätta att en enskild pojke eller flicka överensstämmer med det statistiska utfallet. Varje barn har rätt att bli bemött utifrån sina egna förutsättningar, inte utifrån förutfattade meningar eller statistiska utfall.

    Sen är det antagligen så att pojkar och flickor har lite olika fokus och beteenden, vilket ska uppmuntras. Därför måste det, som du skriver, finnas utrymme för traditionella pojk- respektive flicksysslor på förskolan – vilket inte innebär att vilket barn som helst kan ägna sig åt både och.

    Jag har sett barnbarnets (pojke) dagis och blir lite skrämd. Det finns inget utrymme för bollsparkning på dagiset. Den 100% kvinnliga personalen pysslar, läser sagor och sjunger sånger. I höstas kom det en ung manlig praktikant som var där ett tag. Ungarna (främst pojkarna) hängde på honom i klasar!

    (IRONI)
    Kanske är det dags att bryta tantväldet inom förskolan, få gumgänget att maka på sig och släppa fram alla duktiga och kompetenta killar som aldrig får chansen? För barnens skull!
    (/IRONI)

  14. Pär skriver:

    Kan den låga andelen män i förskolan i Sverige bero på att män ses som pedofiler tills motsatsen är bevisad? Eller har det ändrats så att även kvinnor, som söker jobb inom förskolan, får visa sin eventuellt kriminella bakgrund? Det borde vara jämställt även på den punkten. Eller har jag missat något?

  15. Matte skriver:

    Låt pojkarna (och flickorna) klättra i träd, leka krig och skojbrottas. De är ju barn för bövelen! Jag mår fysiskt illa när jag tänker på att barnen hämmas och inte trivs i förskolan/dagis. Sitta stilla kommer de att få göra mycket när de blir äldre.

  16. michael skriver:

    Om en pojke tar för sig och är framåt så är han en del av den patriarkala strukturen och måste tryckas ner om en flicka tar för sig och är framåt så är hon en hjälte som bryter normer

  17. Lorem Ipsum skriver:

    @Pär, ja utdrag ur belastningsregistret är obligatoriskt oberoende om du är man eller kvinna. Samma gäller drogtesterna som många kommuner har.

    Men sen så finns det fördomar kring män i förskola/skola som media har odlat genom sin konfliktdrivande sensations-”journalistik”. Detta samhällsproblem är svårare att komma åt, men det bästa man kan göra är att sluta köpa/läsa kvällstidningar/morgontidningar som ges ut i Sverige.

  18. Pär skriver:

    @Lorem Ipsum

    Tack för klargörandet!

  19. Ariel skriver:

    Access: visst är det tråkigt med fördomar.
    Vad jag menar är att såna där studier om att barn behandlas olika inte säger något om varför de behandlas olika. Genuspedsgogerna är ju säkra på att det beror på förutfattade meningar men är det verkligen det? Barn är inga tabula rasa, de formar sin miljö och deras eget beteende påverkar bemötandet. Och om pojkar är generellt stökigare så får de mer skit. I den kvinnodominerade genusförskolan that is. Och det är jäkligt illa tycker jag. Fler män behövs i förskola skola!

  20. Knud skriver:

    michael

    Eller hur..

    Feministernas håller på att fullständigt förstöra samhället med sitt genustrams. Nä, jämställdhet är bättre och låt pojkar och flickor vara det de är och sluta tramsa och sluta vurma för minoriteter som homosexualitet etc. Normen måste läggas efter majoriteten.

  21. Hurtbullen skriver:

    Efter att ha läst artikeln, så är min spontana tanke att flickor har ett tydligare språk för när och hur de själva mår dåligt och behöver tröst, något som går igen genom hela livet för många flickor/kvinnor.

    En pedagogik som riktar sig mot maximal trygghet och välbefinnande för våra minsta , så kommer våra pojkar, som bevisligen biologiskt sett i framtiden kommer att bli mer riskbenägna och kompetetiva som vuxna män, inte att få sina speciella utmaningar täckta i förskolan. Vilket dessvärre följer efter i grundskola,gymnasium och vidare ut i livet som vuxna.

    Utvecklingspsykologin mellan pojkar och flickor skiljer sig tillräckligt mycket åt för att kunna bedriva politik enbart på detta.

    I förlängningen så är en enbart en matriarkalisk värld för pojkar (och flickor) från Föräldrahem – daghem/förskola – grundskola – gymnasium av framstående betydelse , för vilka människor som ska fortsätta civilisationen.

    I våra västländer så klingar det överallt likadant. Ointresserade pojkar , flickor som mår dåligt. Dålig gränsdragning. En generation av föräldrar som gett upp.
    Man låter barnen bestämma. Man låter ibland t.o.m. barnen att bli vuxna för sina egna föräldrar. Männen är inte delaktiga, varför ? Törs de inte ? Utmobbade från föräldraskapet ? Barnen blir ägodelar, påläggskalvar ?

    Jag är själv inte förälder, men jag jobbar som pedagog med extremt mycket kontakt till föräldrar. Det är således bara min vinkel på det hela.

    Lästips : http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

    David Eberhard , I tryghetsnarkomanernas land.

    En maskulin röst i debatten.

    Med både och så blir det bättre diskussioner.

  22. Pelle Billing skriver:

    Hurtbullen,

    Det finns ingenting som dagens politiska feminism försökt bli av med så mycket som den maskulina rösten.

    Vi behöver kloka, mogna, trygga maskulina röster i vårt samhälle.

  23. Mia. skriver:

    Jag har aldrig stött på ett dagis där barn inte får klättra och stoja. Jisses jag brukar undra hur personalen står ut med ljudnivån hela dagarna. Och de flesta barn gillar vad jag förstår att vara kreativa och ‘pyssla’, också.

    Ja som sagt så framkom det inte vad det beror på och spekulera kan man ju. Min erfarenhet är dock att män är lika goda kålsupare som kvinnor när det kommer till att ‘förmana aktiva pojkar’. Men det vore verkligen intressant om de resultat som framkommit tack vare denna ‘könsuppdelade statistik’ leder till att man går vidare och tittar närmare på orsakerna.

    Och sen vore det ju kul om det kom in lite mer män i de lägre åldrarna (från högstadiet och uppåt är könsfördelningen på lärare jämn vad jag förstår). Men kanske räcker det samtidigt bra med ett generationsskifte. Jag menar om det nu finns kvar förskolellärare som menar att pojkar inte ska gråta (och får klara sig själva när de är ledsna) eller att ‘pojkar är så’ (och att flickor ska förstå) etc etc. Det är dock tack lov inte min erfarenhet av förskollärlare heller.

    Fö undrar jag över rubriken. Vantrivs de verkligen eller trivdes de bara mindre än flickorna?

    ”Og svarene fra 3.000 børn i 140 dagtilbud over hele landet viser, at langt de fleste børn trives godt og er glade for børnehaven, er der markant forskel på piger og drenge. 10 procent af pigerne er mindre glade for at gå i børnehave, mens det samme gælder for hele 20 procent af drengene, viser børnenes svar. Det svarer i snit til, at to drenge på hver stue trives mindre godt.”

  24. Mr galahad skriver:

    Som instruktör och barn/ungdomsledare sedan 25 år samt 3-barnsfar så har jag en hel del erfarenheter kring hur barn behandlas olika och hur stor skillnad det är mellan pojkars och flickors lekar.

    Jag är fast övertygad om att det är de naturligt förekommande skillnaderna som är de bakomliggande orsakerna till skillnaderna i leken. Deras lekar är övningar inför det kommande livet och har sett ungefär likadana ut i årtusenden.

    Med det i åtanke så blir det ganska uppenbart att det krävs olika sätt att bemöta pojkars respektive flickors behov. För mycket av det ena drabbar de andra negativt och vice versa.

    Både pojkar och flickor behöver manliga förebilder och det behöver inte nödvändigtvis vara pappa. Under min långa karriär inom ett av våra största barn/ungdomsorganisationer så har jag varit extrapappa/kompis/tränare mm till bokstavligen 1000-tals barn. Vissa har jag fortfarande kontakt med och träffar med jämna mellanrum. Men jag har också många gånger mött misstänksamhetens fula ansikte där jag både tvingats försvara mitt engagemang för barnen och ibland mot direkta anklagelser.
    Det finns tyvärr många mammor därute som på fullaste allvar tror att en man som gör såsom jag gjort bara är ute efter en enda sak. (Ingen pappa har någonsin gjort detta. Vill bara poängtera det.)
    Hur detta påverkar deras söners och döttrars syn på sig själva och sin omvärld kan jag bara gissa men den gissningen är inte positiv.

    Om jag ska utgå ifrån hur mina döttrars kontra min sons tid i förskolan varit så är det min son som alltid tvingats dämpa sin lek, fått skäll och inte tillåtits leka på sitt sätt. Nu har han inte vantrivts såvitt jag vet iaf men om någon av dem skulle ha gjort det så skulle det troligen ha varit han med tanke på att det bara var han som begränsades.

    Jag tror att vi gör både oss själva och våra barn en stor otjänst om vi fortsätter att behandla pojkar på detta begränsande sätt. Resultatet kan vi redan nu ana i högre utbildningsforum och denna trend kommer inte att vända så länge vi inte klarar av att se och möta både pojkars och flickor olika behov.
    En person i min närhet som jag diskuterade detta med sa spontant att det utifrån de skilda behoven kanske inte vore en så dålig idé att dela upp klasser i olika grupper utefter ämnen, en för pojkar och en för flickor. För att på sätt kunna lyfta dem som individer utan att begränsa någon annan.

    Som han sa, det kanske inte är en så dum idé, otroligt osvenskt men så är han italienare också.

    //Mr G

  25. Mia. skriver:

    Mr G

    Ja jag tror också att det bottnar i generella skillnader. Men om några gruppindelningar ska ske så bör de väl ske utifrån konstaterade skillnader och av genomtänkta skäl. Jag menar det fanns ju även flickor som trivdes mindre bra. Trivdes 10% av flickorna mindre bra av en annan orsak än pojkarna som trivdes mindre bra (20%), eller var det ‘aktiva’ barn (flickor som pojkar) som trivdes sämre? Sen är det ju skillnad på att begränsas i lek från att ‘lägga band på sig’ i andra sociala sammanhang sas.

  26. Medborgare X skriver:

    Karin!

    Det enda som indikerar att pojkar och flickor ”behandlas olika” är det reaktioner som de får från förskolelärarna. Flickorna får mer tröst och pojkarna får mer skäll.

    Det är alltså i personalens REAKTIONER som de behandlar barnen olika. Det är när barnen INTE agerar så som personalen förväntar sig som de behandlar barnen olika.

    Och det kanske är just det som är det stora problemet! Personalen förväntar sig att alla barnen ska vara lika (allt i enlighet med det genusvetenskapliga synsätt som kommit att dominera de senaste årtiondena – att barn föds som blanka blad och enbart formas genom uppfostran), men när barnen inte agerar enligt den idealbild som personalen har så REAGERAR de och försöker på olika vis korrigera barnen till att bli mer lik idealbilden.

    I den kvinnodominerade förskolan, vilken dessutom kommit att bli allt mer dominerad av feministisk genusvetanskap, så är idealbilden en lugn och snäll flicka!

    När pojkarna börjar agera mer traditionellt manliga lekar (tävlingar, fysiskt intensiva lekar, sport, etc.) så bryter det mot förskolelärarnas idealbild och pojkarna får en negativ reaktion (skäll) från personalen. Genusvetaren Ingemar Gens har ju t.o.m. sagt att den fria leken måste stoppas i förskolorna, så att pojkar inte utvecklar ”negativa manliga strukturer”!!!

    Flickor som inte passar in i idealbilden eller som kanske störs när pojkarna börjar sina lekar får däremot tröst av personalen, som uppmuntran att uppfylla idealbilden.

    Felet kanska alltså snarare ligger i att personalen behandlar barnen för lika!

    Med en ytterst homogen personal så kanske det är svårt att på ett bra sätt ge utrymme för en så heterogen grupp som barnen faktiskt är. När man dessutom till detta lägger en genuspedagogik som ser barn som blanka papper och har ett ideal för hur ett ”bra barn” ska vara, så är det inte underligt att de barn som inte känner att de passar in mår dåligt!

    Lösningen borde vara att kasta ut genuspedagogiken och att kasta ut de könrollskonservativa kvinnliga förskolelärarna. Ersätt de med en mer heterogen grupp lärare som kan möta alla olika barn!

  27. [...] Detta är ett arbete jag tidigare skrivit i ämnet som jag lägger in som en del av en debatt här. [...]

  28. NinniTokan skriver:

    En person i min närhet som jag diskuterade detta med sa spontant att det utifrån de skilda behoven kanske inte vore en så dålig idé att dela upp klasser i olika grupper utefter ämnen, en för pojkar och en för flickor.

    Gissa en gång hur vidrig min barndom varit om man gjort så där. Hemska tanke att placeras på flickskola! Jag tycker barnen ska hanteras som individer så att även barn som är som jag kan få trivas.

    Däremot så är jag kritisk mot vår uppfostringsnorm(då generellt över samhället) för att den förtrycker aktiva barn, vilket oftast är pojkar.
    Jag har skrivit ett arbete som heter ”Uppfostran till kriminalitet”. Jag la upp det på min blogg här

    (Det är ett skolarbete tidigt inom ämnet socialogi. Det var begränsat antal tecken… så det kan kanske kännas lite stuckat har och var:)

  29. NinniTokan skriver:

    Mia.
    Men kanske räcker det samtidigt bra med ett generationsskifte.
    Jag tror precis tvärt om. Jag tror vi pga vår utbildningsnoja sorterar bort bra förskolepersonal.

    Att ha fallenhet för barn det är medfött. Vissa har bara ”det med barnen”, andra har det inte… Ofta kallar vi personer med ”det” barnkära.
    Det här ”det med barnen”, går inte nödvändigtvis (eller ens oftast?) hand i hand med ”läshuvud”.

    För ett tag sen hjälpte jag min granne med matte. Orsaken var att hon efter 22(!) år i yrket som barnskötare inte längre fick utföra alla uppgifter då hon ”saknade behörighet” eftersom hon inte var förskollärare.
    Därför valde hon att börja plugga till förskollärare. Men för att komma in var hon tvungen att läsa in gymnasiematte. Så jag hade lektion efter lektion med henne… så nu kan hon lära barnen algebra…. för det efterfrågar dagisbarn ofta… typ.

    Denna människa, som är skapt för det yrket, hade aldrig kommit in på utbildningen utan min hjälp. Matte är inte hennes grej. Någon annan saknar förmåga att skriva papers, någon annan fixar inte lära sig engelska.
    Vi silar alltså bort guldkorn som min granne är(varav många lär vara män) för att det krävs utbildning på högskolenivå.. Krävs den nivån av yrket?

    Dessutom pratar vi om kvinnors lägre lön och risker med låg pension och ekonomiskt beroende. Blir det bättre av att de förlorar 3,5 års inkomst?

  30. Medborgare X skriver:

    NinniTokan!

    Bra skrivet om behovet av utbildning. Det finns en övertro på formell utbildning på många områden i samhället. Man kan utföra en hel del jobb utan formell utbildning. Dessutom finns det många andra sätt att lära sig än att sitta i skolbänken. Praktiskt arbete till exempel, genom ”learning by doing”! Det tycker man ju att din granne borde ha gjort efter 22 år!

  31. Mia. skriver:

    NinniTokan

    Generationsskifte med tonvikt på andra värderinger/normer och krav på högre utbildning ser jag som två separata saker. Men ja detta med att det krävs godkänd 3-årig gymnasieutbildning för i stort sett alla yrken är ett ‘gissel’ på fler områden också. Och de nya behörighetskraven påverkar alla ‘obehöriga’ i skolsystemet. Men kanske blir det bra när det ‘sätter’ sig sas.

  32. Per skriver:

    @Hurtbullen
    Det är därför jag den senaste tiden blivit mer och mer för (bra) genuspedagogik i skolan. Problemet är att det varken finns tid och personal nog att uppfylla ens de kunskapsbaserade läro- och kursplansmålen. Att klämma in undervisning, lekar och övningar som syftar till att stärka barnens självkänsla, horisont och tro på sin egen förmåga finns det tyvärr inte tid eller rum för.

  33. NinniTokan skriver:

    Mia.
    Generationsskifte med tonvikt på andra värderinger/normer och krav på högre utbildning ser jag som två separata saker.

    Ja, det är två olika saker, men jag menar att dessa två saker överlappar varandra. Dessa personer som har detta ”det med barn” använder ju denna egenskap i sin hantering av barn. Dessa personers totala personlighet innehåller ju deras normer(normer är ju inte ett paket som vi alla har identisk uppsättning av. I samma kultur har vi snarlik uppsättning normer, men inte identisk) kring hur barn bör hanteras. Dessa guldkorn silas bort om de inte kan läsa högskola.

    Den här förändringen du menar skulle förbättra, att pojkar och flickor måste vara på ett visst sätt skedde för länge sen. Jag mötte konstig inställning till att jag valde läsa till ingenjör av personer som var födda på tidigt 1900-tal, vem som lever idag tycker det är konstigt att en kvinna är ingenjör? Jag har en pojkflicka i min förskoleklass. Ingen av personalen tycker det är konstigt. Det generationen som hade såna värderingar som jag växte upp med, där jag fick lära mig att ”så där gör ju inte en flicka” är borta från arbetsmarknaden.

    Den generation vi får ut idag på dagis nu, har värderingar som formats av nutidsfeminismen, genusperspektiv och delar Ingmar Gens syn på pojkighet och manlighet som ”ett problem”. Tror du verkligen på en förbättring?

    Men kanske blir det bra när det ‘sätter’ sig sas.
    Vi kommer alltid ha folk som inte har ”läshuvud”, inlärningssvårigheter osv. Dessa kommer inte kunna fixa högskoleutbildning. Dessa sorteras bort och hamnar i gruppen långtidsarbetslösa istället för att vi tar vara på dessa individers andra bra egenskaper(tex. ”det med barn”, bilmeckeri, frisör. Finns mängder yrken som inte kräver den typen av intelligens som krävs för högskolestudier)
    Dessutom kostar varje högskoleplats ur statskassan.

    Det är rent vansinnigt slöseri med både resurser i form av arbetskraft och skattemedel att inte anpassa utbildningskrav efter vad yrket kräver.

    Så nej, jag anser inte att detta kommer bli bra när det sätter sig.

  34. Mia. skriver:

    NinniTokan

    Det var därför jag skrev.

    ”Jag menar OM det nu finns kvar förskolellärare som menar att pojkar inte ska gråta (och får klara sig själva när de är ledsna) eller att ‘pojkar är så’ (och att flickor ska förstå) etc etc.”

    Med ‘sätter sig’ menade jag att det finns kritik mot detta att alla ska vara ‘högskolebehöriga’. Samt att de som kan och vill erbjuds bättre stöd om de behöver det.

  35. Mr galahad skriver:

    @NinniTokan

    Jag syftade inte alls på flickskolor (hemska tanke) utan på lektioner.
    Dvs läs & skriv träning vilket ofta är svårt för pojkar men enklare för flickor av någon anledning.
    Dela då upp klassen och kör en typ av pedagogik för pojkarna och en annan för flickorna så att bägge får bästa möjliga chans till inlärning.

    Det var ungefär så som vi diskuterade och inget annat..

    //Mr G

  36. NinniTokan skriver:

    @ Mr galahad
    ah, du tänkte så.

    Men det hade blivit minst lika fel för en sån som mig.
    Den biologiska orsaken bakom pojkflicka(tomboyism) är mest troligen en dos testosteron under tidigt fosterstadie. Det gör att hjärnans utveckling ”växlar spår” in på en maskuliniserad väg.
    För mig skulle ”flick-utbildnings-varianten” vara totalt fel, för i det avseendet är jag ”som grabbarna”.

    Vårt inre biologiska kön är inte ”man” eller ”kvinna” utan en glidande skala med många varianter.

    @Mia. Då är jag med på hur du menade:)

  37. Hurtbullen skriver:

    Per Skrev :” @Hurtbullen
    Det är därför jag den senaste tiden blivit mer och mer för (bra) genuspedagogik i skolan. Problemet är att det varken finns tid och personal nog att uppfylla ens de kunskapsbaserade läro- och kursplansmålen. Att klämma in undervisning, lekar och övningar som syftar till att stärka barnens självkänsla, horisont och tro på sin egen förmåga finns det tyvärr inte tid eller rum för. ”

    Vad är bra genuspedagogik ?

    Vilka genuspedagoger har inte axiom som könsmaktsordning och kvinnans underordning samt dolda strukturer i utbildningsportfolion ?

    Jag är djupt skeptisk. Genuspedagogiken är en terapiform som har för mycket förknippat historia i socialt ingenjörvetenskap och i egalitärt intresse så sysslar man med förenklade kollektiva modeller, enligt mitt sätt att se det.

    Förutom att man kan misstänka att genuspedagogiken har stort potential att röra till könsroller ännu värre.

  38. Hurtbullen skriver:

    @ Ninni Tokan

    ” Jag har skrivit ett arbete som heter “Uppfostran till kriminalitet”. Jag la upp det på min blogg här

    Länken fungerar inte. Lägg gärna upp en alternativ adress, för detta låter jätteintressant och vill gärna läsa arbetet,

  39. NinniTokan skriver:

    Hurtbullen:
    Den funkar på pingbacken.. vet int vad som blivit skumt..
    här är adressen iaf
    http://kvinnaochantifeminist.wordpress.com/2012/03/03/uppfostran-till-kriminalitet/

  40. Hurtbullen skriver:

    @Ninni Tokan

    Nu funkar det.

  41. [...] ett tips på en studie gjord i Danmark där man tillfrågade barnen själva om de trivdes eller inte på [...]

  42. kofoten skriver:

    Om jag är skum och inte passar in i mallen. Vart skall jag vända mig? Köpa kostgödsel och aceton? Är mallen för trång? Är det fel att ha en mall? Bör vi jämföras emot en mall? Vilka bestämmer mallens mått?

  43. kofoten skriver:

    aggressivitet är totalt tabu. vad gör vi som vantrivs med detta? startar ett aggressivt politiskt parti? osv.

Google