För er som tycker det är OK att läsa på engelska har jag nyss uppdaterat min engelska blogg med ett intressant inlägg om Hanna Rosin – hon som blev känd i USA efter sin artikel ”The End of Men”.

Här är första delen av inlägget:

Hanna Rosin has received quite a bit of attention during the past couple of years. First, there was the much talked about article The End of Men, which postulated that women were taking over the economy and that we are at the start of an era of female dominance.

That article was followed by a TED talk and finally a book.

There are some things I like about Rosin’s work. For example, she is helping society update its view on gender issues. It simply isn’t true anymore that men make all the money or that women cannot land good jobs. We don’t live in the fifties anymore.

However, Rosin’s presentation of the issues has never sat quite right with me. For starters, “the end of men” is an offensive expression. Also, she seems to be fairly ignorant on important men’s issues, which isn’t really acceptable in this day and age.

I haven’t really had the time to commit myself to analyzing Rosin’s book, to see if my doubts about her presentation hold true. But now I don’t have to. Somebody else has already done the work.

 

48 kommentarer på “Hur ska man ställa sig till Hanna Rosins ”The End of Men”?”

  1. Matte Matik skriver:

    Av nån anledning har jag läst den där texten förut, och jag tyckte den var väldigt bra. Hennes son var ju också upprörd över titeln, jag förstår honom. Hanna tar upp intressanta saker men det finns en känsla av ”haha, där har ni!” över det hela och den är det tydligen fler som känt av.

  2. Drängarnas Ombudsman skriver:

    Av titeln att tolka så bör man förhålla sig till den som sanning.

  3. Jens skriver:

    Vet inte hur det är i USA, men i Sverige verkar det fortfarande bara vara män som skapar nya innovativa företag och som blir miljardärer på det. Så länge kvinnor förlitar sig på kvotering och allmänt curlande från staten så är det nog svårt att tala om end-of-men.

    http://www.di.se/artiklar/2012/9/27/sa-blir-man-miljardar-i-sverige/

  4. Torstensson skriver:

    End of men? Glöm det. Jag ska säga något som du själv får välja att stå kvar eller ta bort. Men när jag läser sådant som end of men så håller jag inte med. Det där är snarare ett önsketänkande från självgoda kvinnor.

    En mäklare jag känner, han får vara hur hemsk som helst, som jobbar med att jaga andra mäklare i USA har sagt att han gärna anställer män eftersom dom enligt hans erfarenhet har mer killerinstinkt i affärssituationer. Dvs även på hög samhällelig nivå så tycker han sig se att män faktiskt fortfarande har något många kvinnor inte har. Jag har hållt inne med detta och inte skrivit det innan får jag vill absolut inte framstå som en mansgris. Men att män inte behövs är rent vulgärt bullshit och jag kan tänka mig många feministiska kvinnor ler självgott åt den saken, avundsjuka som de många ggr är. Hans ord, ej mina. Politiskt korrekt, absolut inte och jag hejar heller inte på föreställningar där man drar alla över en kam. Bara återger vad han sade. Män behövs.

  5. Jenny K skriver:

    @Torstensson:

    Fast alla män har inte killerinstinkt. Trodde detta handlade om att befria män från en snäv mansroll som kanske dessutom är skadlig för många män som inte är och inte orkar vara ”superman”. Män som helt enkelt inte orkar eller har intresse av att ”jaga” kvinnor, status och pengar.

    Eller?

    Säg inte att jag har missuppfattat, pretty please. Senast igår hade jag ett samtal med tre äldre herrar på Max om hur kvävande mansrollen har varit (är). Och de höll med mig, de var över 60 år allihopa så de borde veta. Killar i min egen ålder brukar bara skratta åt mig, men jag vet att de håller med innerst inne. Och jag ska få dem att inse det innan det är försent.

    Det blir lite som att jag jobbar undercover för Zeitgeist- rörelsen……. kind of.

  6. Torstensson skriver:

    Jenny K

    Nej men män har generellt mer tävlingsinstinkt på så sätt att de är beredda att offra mer för att nå målet. Så kan man ju tolka det. Tex är det fler män som kan tänka sig att jobba på annan ort. Jag tycker att mansrollen är krävande, samtidigt finns det delar av manligheten som jag kallar positiv manlighet som jag inte alls tycker är dum att bejaka.Jag tycker män ska få cred för detta och jag tycker tex inte alls att män ska sluta vara tävlingsinriktade utan snarare stimuleras i rätt riktning. En stor del av min egen befrielse är ju faktiskt att slippa misandrin och inte så mycket hur ”krävande” jag beter mig. Jag lider inte av att jag är en man, jag lider av att feminister ser ner på män och manlighet. Något tillspetsat men jag skriver så för att nå fram.

  7. Styx skriver:

    Krävande eller kvävande? Att uppleva krav och förväntningar på sig själv kan vara både och, oavsett om det handlar om en del av mansrollen eller någon av alla andra roller som man har (yrkesrollen, föräldrarollen, vänsrollen, bilförarrollen, etc.).

    Men är det verkligen realistiskt och ens eftersträvansvärt att inte ha några krav och förväntningar på sig?

  8. Erik LL skriver:

    Håller med. Det enda som störde mig lite med Marias replik var slutet där hon tar upp diskriminering mot svarta män och homosexuella män.

    Jag gillar överlag inte idén om att diskriminering bara drabbar minoriteter. För mig så drabbas i första hand individer av diskriminering, ibland på basen av deras minoritet ibland inte. Manlig diskriminering i sveriges lag och invandrade muslimer i skåne som härjar mot judar är två exempel på hur världen är bra mycket mer komplex än den som ofta målas upp.

  9. David Holman skriver:

    Anledningen fler kvinnor startar företag och gör bättre ifrån sig i USA än i Sverige är samma orsak fler kvinnor är forskare i Japan än i Sverige. Det kallas jämställdhetsparadoxen. Desto mer jämställt ett samhälle blir desto mer får individen bestämma själv vilket förmodligen innebär att biologin har mer med saken att göra än annars. Det innebär att de i mer maskulina kulturer (vilket är alla andra kulturer än Sverige) kommer familjen bestämma mer över dina val av utbildning och jobb.

    Detta är ett problem för feminister och varför kvotering har blivit en grej, de fick ju inte det resultat de ville ha av jämställdhet. FI har ju till exempel skippat parollen ”Lika lön för lika arbete” till ”lika lön för likvärdigt arbete”… Jo men tjena.

  10. Matte Matik skriver:

    @Jenny K: Grejen är den att en heterosexuell man inte har mycket till val vad gäller mansrollen, vare sig den är kvävande eller inte. Om vi vill ha en kvinnlig partner som är något så när lämplig att bilda familj med är det prestation som gäller. Sen är det naturligtvis så att en man kan välja att avstå från att skaffa familj. Visst, jag tror att det är möjligt att få mansrollen att bli mer flexibel, det har den redan blivit, men prestationskravet tror jag är oerhört svårt att få bort, då det varit livsviktigt för kvinnor att vara petiga med valet av partner, för barnens överlevnad. Du har nog en del jobb här för att få kvinnor att ändra på sina preferenser.

    @Torstensson: ”Jag lider inte av att jag är en man, jag lider av att feminister ser ner på män och manlighet.”
    Om än tillspetsad – vet du hur bra den där sammanfattningen är? I anslutning till min kommentar till Jenny ovan kan jag bara instämma. Även om den manliga könsrollen kan sägas vara kvävande har jag personligen inte alltför stora problem med mansrollen som den ser ut i samhället idag. Jag känner däremot numera att samhällets syn på manlighet gjort att jag inte vill att samhället ska tjäna på mina ”manliga uppoffringar”. Jag har ingenting emot att ta risker, göra tungt jobb och annat, dvs ta baksidan av den manliga könsrollen för min familj, tvärtom, men aldrig i livet att jag tänker dra ut i krig för att försvara ett samhälle som har den synen det har på mig.

    @Styx: Det är väl bland det värsta som finns att inte ha några krav alls på sig, det innebär ju att ingen förväntar sig något av en. Det innebär ju att man är uträknad och att ingen tycker att man har nåt att bidra med. Hur kul är det? :-)

  11. Gonzo skriver:

    Hur som haver

    Skulle män försvinna så skulle kvinnor börja kriga och bråka.
    Finns inte en chans i världen att den mänskliga rasen, oavsett om det är män eller kvinnor, kan hålla sams.

    I dag har kvinnor tur som kan gömma sig bakom män och spela offer. Kvinnor tvångsrekryteras inte till soldater, få länder skickar kvinnor ut i strid, i krig är kvinnor oskyldiga som barn. Kvinnor kan vara både aggresiva och otrevliga och ändå komma undan med det eftersom dom är just kvinnor.

    I en värld utan män finns det ingen som dessa kvinnor kan gömma sig bakom.

  12. Johan Grå skriver:

    Jag tror säkert det kan bli som Rosin förutspår. Jag tror också att ett sådant samhälle kommer gå under i konkurrensen med andra länder som är mer rationella. Det är därför jag bryr mig.

    Jag vill citera på Torstensson som välförtjänt redan blivit citerat och Matte Matik:

    ”Jag lider inte av att jag är en man, jag lider av att feminister ser ner på män och manlighet.” T

    ”Jag har ingenting emot att ta risker, göra tungt jobb och annat, dvs ta baksidan av den manliga könsrollen för min familj.” MM

    Jag tycker personligen det är bra om människor har frihet att utveckla sin egen personlighet. Jag är också övertygad att vi på gruppnivå är formade av vår biologi. Att motarbeta de naturliga könsrollerna kommer bara leda till kaos men att försöka öppna samhället för alternativ är sunt.

  13. Oscar skriver:

    Precis som flera innan mig så håller jag med Torstensson. Bra sammanfattat. Precis så är det.

  14. Adam B skriver:

    @Nils D:
    Feg-DN som tagit bort kommentarsfälten bör bojkottas.

  15. Hurtbullen skriver:

    ” First, there was the much talked about article The End of Men, which postulated that women were taking over th
    e economy and that we are at the start of an era of female dominance.”

    Spelar ingen roll vem som ”tar över ” ekonomin , eftersom den kreditbaserade västerländska globala ekonomin vi har idag, ändå sjunger på sista versen och de som kommer att lida mest av detta är en blandning av kvinnor/män :-O Alltså alla som har helt vanliga arbetsplatser med helt vanliga löner.

    Alltså majoriteten av alla MÄNNISKOR som inte surfar på räkmackan, varken den patriarkala sorten med extra majonäs eller den feminina med extra räkor.

    DOH !

    The End Of Men, verkar vara spännande feminin nattlitteratur av bästa konspirativa märke. Sandlådeanalyser i kvadrat ?

  16. fredrik skriver:

    Tyvärr är det nog helt enkelt så att kvinnor kommer att dominera mera i framtiden. Konsekvenserna av att pojkar presterar så illa i skolan kommer nog att bli att mycket av den manliga driftigheten och påhittigheten kommer att försvinna. Det är nog väldigt dåligt på lång sikt. Lika bra att se sanningen i vitögat och acceptera det som en stor smäll mot våra manliga egon (för låt oss vara ärliga, det är i hög grad det vi talar om här)

  17. Hurtbullen skriver:

    @fredrik:

    Håller med om den här :

    ” Lika bra att se sanningen i vitögat och acceptera det som en stor smäll mot våra manliga egon (för låt oss vara ärliga, det är i hög grad det vi talar om här) ”

    För VISSA män, kan det bli en utmaning.

    Men , håller inte med om detta påstående :

    ” att pojkar presterar så illa i skolan kommer nog att bli att mycket av den manliga driftigheten och påhittigheten kommer att försvinna ”

    Jag tror inte att skolan kan komma åt dessa egenskaper – Och sudda ut dem. Får man inte vara driftig i skolan så bygger man det annorstädes. Formell utbildning är inte allt. Antingen är man driftig eller inte. Vi människor är individer och en hög utbildning är inte någon som helst måttstock för den typ av driftighet som vi förknippar med entreprenörsanda t.ex. I skolan måste man sitta för att få betyg.

    Pojkar och män har dessutom ett försprång rent biologisk. Mannen är den som är mest riskbenägen .

    Noterar idag , med viss förvåning att fler och fler börjar snacka i termer om manligt-kvinnligt som om det är 2 kollektiva entiteter som är helt väsensskilda p.g.a. kön ?? Var det meningen ?

  18. Pelle Billing skriver:

    @Aktivarum: Bra recension! Ska blogga om den. Dock är det två underkapitel som handlar om sjukvårds-frågor, inte två hela kapitel :)

  19. fredrik skriver:

    ”Jag tror inte att skolan kan komma åt dessa egenskaper – Och sudda ut dem. Får man inte vara driftig i skolan så bygger man det annorstädes. Formell utbildning är inte allt. Antingen är man driftig eller inte. Vi människor är individer och en hög utbildning är inte någon som helst måttstock för den typ av driftighet som vi förknippar med entreprenörsanda t.ex. I skolan måste man sitta för att få betyg.”

    Skolan är ju den stora språngbrädan vidare i livet. Till viss mån kan man kanske starta en franchisekedja eller skapa den nya internethypen som alla gillar, men om du vill bli en framstående forskare, domare etc. så får man fortfarande slava sig fram till detta genom vårt utbildningssystem. Högstatusjobben med de övre medelinkomsterna, läkarna, juristerna, revisorerna etc, kommer i framtiden att till större del innehas av kvinnor.

    Personligen erkänner jag beredvilligt att mitt manliga ego svider ordentligt av detta. Inte för att jag är missunnsam, utan för att jag känner att kvinnor redan har så pass stora fördelar när det gäller de personliga relationerna. Jag kan ideligen i min egen sociala krets se hur det är kvinnorna som beslutar om lägenhetsflytt, semester, barnledighet. Men också på ett lägre plan hur de kritiserar och belönar sina män utifrån sina egna måttstockar om hur de vill att saker och ting ska se ut i relationen. Detta är en orättvisa som jag själv fortfarande inte riktigt kommit underfund med hur jag ska hantera.

  20. Ahab skriver:

    @Matte Matik:

    Det är ganska meningslöst att dividera om vem av könen som har högst krav då kraven i grund och botten kommer inifrån. Visserligen trycks en del av kraven på från yttre tyckare, men i ett fritt samhälle är det upp till var och en att följa yttre krav. Det finns ett lämpligt danskt ordspråk ”Var och en bär på sitt eget helvete”. Dessutom har man alltid lätt för att se hur andra borde lösa sina problem medans de egna ”verkliga problemen” kan verka oöverkomliga.

    Att kvinnor är på frammarsch är för mig bara glädjande. Och skulle de i framtiden dominera företagsamheten är det bara att grattulera kvinnorna, så länge det sker på lika villkor.

  21. Hurtbullen skriver:

    @fredrik:

    ”, men om du vill bli en framstående forskare, domare etc. så får man fortfarande slava sig fram till detta genom vårt utbildningssystem. Högstatusjobben med de övre medelinkomsterna, läkarna, juristerna, revisorerna etc, kommer i framtiden att till större del innehas av kvinnor.”

    Det ser ut så. Men hav förtröstan. Inte ALLA kvinnor som tar sig upp i hierarkin är curlade av skolsystemet, inte heller är ALLA kvinnor på höga tjänstemannaposter feminister osv.

    Men jag håller med om att nästan varje kvinna som avancerar högt på samhällsstegen ingår på något sätt i statistiken för en lyckat feministisk politik. Det som svider, det som JAG tror skulle svida ordentligt i mitt pojkhjärta är om jag satsade rubbet på skolan, men ändå inte KAN komma upp i samma betygsnivå som min bänkgranne,som är flicka, och som är DEN som får förtur på MVG:n.

  22. Johan Grå skriver:

    @Fredrik Det här är verkligen inte illa ment och jag missförstår dig säkert men jag blir förvånad när du skriver om ditt manliga ego. Jag har aldrig stött på en man som förknippar sig med kollektivet män i den bemärkelsen du verkar göra. Skulle du kunna förklara hur du menar?

    I min erfarenhet förknippar sig män med varandra i någon form av kollektiv mening för att få en arena för konkurrens och samhörighet. Jag har bara hört feminister påstå att det finns ett manligt kollektiv som blir sårat. Men upplys mig gärna.

    Angående vad du skriver om skulle jag hävda att akademiker, doktorer, domare osv. alla är offentliganställda som lever på vad privata marknaden tjänar in. De som skapar och tjänar mest där är de som startar och driver företag, och de är mestadels män. Oavsett hur många akademiker vi har behöver vi också hantverkare av olika slag, en grupp som redan tjänar bra i Sverige, och de är oftast män. Med andra ord, vi står och faller med båda könen som vi alltid gjort. Ett land med högpresterande akademiker som inte driver den privata sektorn kommer självdö.

  23. Hurtbullen skriver:

    @Fredrik

    ” Personligen erkänner jag beredvilligt att mitt manliga ego svider ordentligt av detta. Inte för att jag är missunnsam, utan för att jag känner att kvinnor redan har så pass stora fördelar när det gäller de personliga relationerna ”

    Tror att jag har samma känsla. Jag tycker att kvinnor är suveräna på nätverkande. Det finns jävligt mycket att lära sig av detta.

    Det hindrar alltså egentligen inte att vi män kan lära oss att nätverka bättre, eftersom nya tider kräver nya åtgärder. Kanske tiden för den manliga stereotypa föreställningen om en ” Lone Rider” är passe´ ?

  24. fredrik skriver:

    @Fredrik Det här är verkligen inte illa ment och jag missförstår dig säkert men jag blir förvånad när du skriver om ditt manliga ego. Jag har aldrig stött på en man som förknippar sig med kollektivet män i den bemärkelsen du verkar göra. Skulle du kunna förklara hur du menar?

    Nog identifierar man sig till viss mån med att vara man. Det är ju en del av ens personlighet. Jag finner manlighet otroligt fascinerande och anser att man ofta glömmer bort alla de positiva dragen hos män då man snackar om manlig ondska. Be tex en kvinna beskriva varför de finner Sean Connary så otroligt sexig. Du får kanske höra en suck, men ingen djupare förklaring. Manlighet är en enda stor abstraktion, en otroligt spännande sådan, och en stor del av min personliga utveckling har varit byggd på just min egen uppfattning av manlighet.

    Ivf, så klart identifierar jag mig med män som grupp, och det påverkar mitt manliga ego att kvinnor på orättvisa grunder avancerar förbi män i samhället. Låt mig tillägga att jag aldrig någonsin har tänkt på kvinnors avancemang som något negativt innan jag för några år sedan själv började läsa om jämställdhet. Om kvinnor tex avancerat pga att män helt enkelt är dumma i huvudet och nu funnit sig fullständigt värdelösa då de inte längre kunde förtrycka undan alla kvinnorna i samhället, hade jag bara funnit denna utveckling vara positiv.

  25. Hurtbullen skriver:

    F,Ö. så går min hemmasnickrade hypotes ihop alldeles utmärkt.

    ”The End of Men, which postulated that women were taking over the economy and that we are at the start of an era of female dominance.”

    Rubriken följer formeln helt perfekt .

    The End Of Men , betyder i själva verket The End Of Capitalism.

    Mannen är synonymt med Kapitalism.

    ” women were taking over the economy”

    Betyder : Women are taking over Men ( Därför att Män = kapitalism)

    ” start of an era of female dominance.”

    Betyder : Kvinna = bättre än män = att sköta kapitalismen

    Vilket ju är helt o.k. egentligen. Det är strongt att påstå detta. Men hur ska detta skötas utan männens inblandning ?

    Lite tuff nöt att knäcka kanske ?

  26. Johan Grå skriver:

    @Fredrik

    Tack, då förstår jag. När du skrev om att ditt manliga ego blev sårat av kvinnliga framgångar lät det för mig som hur feminister låter när de raljerar men jag förstår din förklaring.

    Själv kan jag identifiera mig med mig själv, min söner och samhället i stort, samt mansrörelsen som jag tror är avgörande för att vi ska ha ett fungerande samhälle i framtiden. Män generellt vet jag inte. Jag träffar många män som lider, men även många kvinnor. Få av dem tror jag blir hjälpta av hur man i vårt samhälle försöker omsätta verklighetsfrämmande utopier i praktiken. Jag värnar båda könen genom att engagera mig i samhället när jag kan.

  27. fredrik skriver:

    ”Det hindrar alltså egentligen inte att vi män kan lära oss att nätverka bättre, eftersom nya tider kräver nya åtgärder. Kanske tiden för den manliga stereotypa föreställningen om en ” Lone Rider” är passe´ ?”

    Den delen av manligheten är enligt min uppfattning enbart en missampassning. Framgångsrika män försöker själv lösa sina problem i den omfattning han kan det, och söker hjälp när det behövs. Att kunna samarbeta och arbeta i grupp är väl ett klassiskt manligt drag. Men det stämmer kanske, kvinnor är kanske bättre på att nätverka, men vad innebär detta konkret?

  28. Johan Grå skriver:

    Män samverkar mer kring mål och kvinnor samverkar mer som vänner och för könet i stort kanske? Dessutom utövas det ju stort kulturellt tryck på att män inte ska bilda grupper och samverka, särskilt inte mot kvinnor, medan kvinnor uppmuntras till att samverka mot män och ibland får både statliga och privata medel för att göra det.

  29. Hurtbullen skriver:

    fredrik skriver:
    01 oktober 2012 kl. 17:35

    ” Att kunna samarbeta och arbeta i grupp är väl ett klassiskt manligt drag. Men det stämmer kanske, kvinnor är kanske bättre på att nätverka, men vad innebär detta konkret ? ”

    Konkret innebär det att vi har samlats här på Pelle Billings sida. Bl. a.

  30. Jonte skriver:

    Hanna Rosins bok ”The End of Men” har sågats av flera bland annat New York Times. Det är uppenbart att boken till mångt och mycket är rent önsketänkande, hon har en tes som hon klart försöker bevisa genom intervjuer med väl utvalda personer och enstaka exempel.
    http://www.nytimes.com/2012/09/16/books/review/the-end-of-men-by-hanna-rosin.html?pagewanted=all

    Hanna Rosin är en viss typ av feminist som jag tyvärr känner igen allt för väl. Jag lär förmodligen få skit för det jag skriver nu men… Hanna Rosin är en högpresterande, välutbildad kvinna med ett utseende som bara är ”average”. Inget fel med det, men en hel del sådana feminister som precis som Hanna Rosin är högpresterande, välutbildade kvinnor som inte sticker ut pga sin skönhet har ofta enorma problem med mäns preferenser. Rent generellt går ju män mer än kvinnor efter skönhet än efter karriär och prestation och det stör dem något enormt, och en röd tråd i Hanna Rosins bok är att det nu är män som byter preferenser och att det i framtiden kommer att vara mogna högpresterande kvinnor som får en massa unga snygga män efter sig. Men bevisningen är ett fåtal ihopplockade exempel som man alltid har kunnat hitta, mönstret i hela världen är fortfarande att prestation betyder mer för en mans attraktionskraft än för en kvinna och omvänt med utseende. Hanna Rosin hoppas naturligtvis att det här ska ändras, hon själv skulle ju tjäna på det, kanske har hon en poäng men hennes bevisföring är förödande svag. Som sagt, det är mycket önsketänkande :)

  31. Jenny K skriver:

    Men om nu så många kvinnor redan är inkvoterade överallt, då borde det ju kunna gå att styrka med källor? Låt oss ta Google, hur många kvinnor är inkvoterade där? Bara som ett exempel. Jag har inga egna källor på hur många kvinnor som är inkvoterade där. Jag vill bara få en konkret uppfattning om hur många det rör sig om.

  32. Hurtbullen skriver:

    @Jenny K:

    Är det fel tråd´du skriver i ? Det handlar om Hanna Rosins bok ” The End Of Men”

  33. Hurtbullen skriver:

    @Jonte:

    Jomen självklart att boken har sågats …

    Däremot så är det sorgligt om det skulle handla om hennes fysiska person, det vore ju direkt motbjudande….

  34. Jonte skriver:

    @Hurtbullen:

    Har du aldrig stött på en högutbildad kvinna med alldagligt utseende och välbetalt jobb som klagat på att män bara vill ha ”dumma bimbos” och är ”rädda för starka kvinnor”? :) Det är så vanligt att det nästan är en karikatyr, och notera att de tjejer dessa kvinnor kallar för ”dumma bimbos” sällan är vare sig dumma eller bimbos bara det att dom inte har lika framgångsrik karriär och är snyggare.

  35. Jonte skriver:

    @Hurtbullen:

    Boken har inte sågats pga av hennes utseende tack och lov, det är bara det att jag misstänker att den tesen hon driver är ett resultat av ett önsketänkande som jag stött på alltför många gånger. Skulle Hanna Rosin ha rätt i sin tes om att mäns preferenser nu ändras på det sätt hon beskriver så skulle det leda till att Hanna Rosin själv skulle bli mycket mer attraktiv i mäns ögon. Är det en slump att hon med väldigt bräcklig bevisföring försöker driva en tes som hon själv skulle tjäna på?

  36. Hurtbullen skriver:

    @Jonte:

    Inte än :-)

  37. Hurtbullen skriver:

    Jonte skriver:
    01 oktober 2012 kl. 19:34

    ” att den tesen hon driver är ett resultat av ett önsketänkande som jag stött på alltför många gånger. Skulle Hanna Rosin ha rätt i sin tes om att mäns preferenser nu ändras på det sätt hon beskriver så skulle det leda till att Hanna Rosin själv skulle bli mycket mer attraktiv i mäns ögon. ”

    Det är en vågat teori, eftersom då ett slagfält öppnar sig ifråga om manligt – kvinnlig teoribildning som baseras på populism och försäljningssiffror , alternativet är om Hanna Rosin vill ha mer Alfahanne-kuk , men det verkar en smula osannolikt ? Fast inte ändå. Ähhh

  38. fredrik skriver:

    Jenny K:
    Vi har ingen officiell kvotering i Sverige, gudskelov. Vad man menar är att det finns en officiell och öppen strävan att man ska ha en jämn könsfördelning av toppjobb. Tex gick Volvo ut och sa att det var lättare för kvinnliga nyexade att få anställning helt och hållet baserat på att de var kvinnor.

    Bevis för att kvinnor de facto, pga strävan efter kvantitativ jämställdhet, har det lättare att nå toppen hittar du bland annat i pär ströms böcker.

  39. Jenny K skriver:

    @Hurtbullen:

    Mmmm men läs tråden, hela.

  40. Jenny K skriver:

    Dessutom sitter ni ju bara och snackar om hennes utseende och alfa-kuk, jag tog därför inte er diskussion på så stort allvar.

    Men ändå för att spinna vidare på er tråd. Eftersom vi inte snackar om något med substans ändå. Jag är kvinna och har ett ganska alldagligt utseende, men jag känner ändå inget behov av att trycka ner tjejer som ser bättre ut än mig. Jag brukar titta på dem och deras pojkvänner sen föreställer jag mig dem i sängen tillsammans. Varje dag strömmar många amatörporrvideos genom mitt huvud. Att strosa på stan och ”se på folk” har en speciell innebörd för mig.

  41. Patrik skriver:

    Maria Bustillos recension av Hanna Rosins bok är mycket bra. Det är underbart när en kvinna tar det allmänmänskliga perspektivet och skriver med empati för både män och kvinnor som Bustillo gör.

    Hanna Rosins bok handlar om hur den manliga arbetarklassen i USA tappat enormt i status de senaste decennierna när deras arbetstillfällen försvunnit till Asien, samma gäller i Europa.

    Det är en viktig fråga som förtjänar en bättre analys än det skadeglada resonemang som Rosin för. Den ekonomiska nedgången västvärlden drabbar vissa män först men den kommer att drabba alla längre fram, även kvinnorna. När näringslivet krymper försvinner mänenns jobb först medan kvinnorna behåller sina jobb i den offentliga sektorn. Men sedan försvinner skatteintäkterna och den offentliga sektorn måste skära ner. Titta på Grekland, titta på Italien, titta på Spanien och Storbritannien. I alla länderna genomför man drakoniska offentliga nedskärningar där också kvinnors jobb försvinner.

    Män och kvinnor lever inte i parallella samhällen. Vi är del av samma samhällskropp. Om män lider drabbas även kvinnor och vice versa. Vi måste se varandra som människor och hitta lösningar som hjälper oss alla.

    Här är en annan recension av Rosins bok som också är skeptisk.

    http://www.nytimes.com/2012/09/16/books/review/the-end-of-men-by-hanna-rosin.html?pagewanted=all&_r=0

  42. Oscar skriver:

    @Patrik: Viktigt påpekande. Det är inte kvinnors framgång som gjort att vissa män förlorat jobb och status. Det är den internationella konkurrensen och de egna politikernas oförmåga att behålla industrin. Som du säger drabbar detta män i arbetarklassen först. Men när skatteintäkterna sedan sjunker parallellt med att allt fler arbetslösa män kommer att behöva a-kassa så kommer även den offentliga sektorn att tvingas dra ner. Då blir det kvinnorna som kommer drabbas, och då inte bara arbetarklassens kvinnor utan även välutbildade och högavlönade medelklasskvinnor inom den offentliga sektorn.

    Faktum är att många av dagens kvinnor inte alls är så fria och oberoende som feminister gärna vill tro. De har bara gått från att förlita sig på sin mans lön till att få sin försörjning av skattebetalarna, vilket till största del är precis samma män. När de sedan blir arbetslösa så kommer det påverka kvinnorna oavsett. Men istället för en direkt påverkan så blir det en indirekt påverkan.

  43. Matte Matik skriver:

    @Patrik & @Oscar: +1! Att det går dåligt för ett kön är ingenting att vara skadeglad över. Vi sitter i samma båt och i sinom tid (förmodligen ganska snart) kommer vi att känna av den ekonomiska krisen i Sverige också. Det kommer att bli tufft för många, och det gör inte saken bättre att vissa har gjort sitt bästa för att ställa kvinnor och män mot varandra.

  44. Medborgare X skriver:

    Matte Matik!

    Helt riktigt! Många feminister och andra som anhängare av kollektivistiska ideologier som ställer grupper mot varandra i samhället verkar helt ha missat att vi alla är beroende av varandra och att den enes framgång faktiskt bidrar till den andres framgång. På samma sätt bidrar den enes nedgång också till den andres nedgång.

    När jobb inom det privata näringslivet går förlorade i Sverige så kommer det inte enbart att drabba den enskilde som blir arbetslös. Det innebär också att nettoskatteintäkter till den gemensamma välfärden går förlorade och istället ersätts av skatteutgifter för att betala arbetslöshetsersättning samt andra kostnader för att hjälp den arbetslöse tillbaka till arbetslivet. En inkomst för samhället ersätts med en utgift. Det drabbar i sin tur resten av välfärdssystemet. Då blir det mindre pengar över till vård, skola och omsorg. Det blir också mindre pengar över till offentlig administration och byråkrati (vilket är där många av de högutbildade kvinnliga återfinns).

    Hanna Rosin och andra skadeglada feministiska kvinnor borde tänka ett steg längre. Det är bara genom att skapa nya privata företag och utveckla dessa på ett positivt och lönsamt sätt som välståndet långsiktigt kan öka och därmed också skatteintäkterna till den gemensamma välfärden. Det är traditionellt sett huvudsakligen män som tagit ansvar för detta genom hårt arbete och risktagande.

    Men det finns inget som hindrar kvinnor från att börja starta nya företag och skapa jobb, generera vinster samt bidra med nettoskatteintäkter till samhället. Tvärtom är det något som feministiska kvinnor borde lägga större vikt och mer tid på än att fantisera om att världens alla män har konspirerat ihop sig för att ”förtrycka” kvinnorna. Tänk så många nya företag dessa feminister skulle kunna ha startat de senaste decennierna om de fokuserat på det istället för att ägna sin tid åt misandri och manshat.

  45. Kristian skriver:

    Skadeglädje.
    Säljer säkert ett par lösnummer.

Lämna en kommentar

Google