Lite humor i vardagen

23 maj 2012, av Pelle Billing

I dag känner jag för lite humor, så det blir en favorit i repris.

Jag ger er ett axplock av radikalfeministiska självmotsägelser:

  • Traditionellt maskulina beteenden är djupt problematiska. Därför är kvinnor som tar för sig i olika sammanhang kick-ass och förebilder!
  • I varje man bor en potentiell våldsverkare och maktmissbrukare. Därför måste vi kvotera föräldraförsäkringen. För barnens bästa.
  • Goda män stödjer den radikalfeministiska kampen. Goda kvinnor är kvinnor.
  • Vi måste arbeta hårt för att bryta tabun kring människors sexualitet. Därför problematiserar vi mäns sexuella önskningar och preferenser.
  • Kritik mot radikalfeminismen är näthat. Radikalfeministiskt hat á la Solanas är en viktig komponent i att ruska om och bryta ner patriarkatet.
  • Stereotyper är förkastliga, och särskilt könsstereotyper måste brytas ned. Därför talar vi om mäns våld mot kvinnor.
  • Föräldrar bör alltid dela på barnpassningen. Förutom i just min familj där det av speciella omständigheter passar bäst att jag är hemma.
  • Nakna statyer av kvinnokroppar är det manliga ögats objektifiering. Nakna statyer av manskroppar är ytterligare ett tecken på att män ska synas överallt.

Här i Malmö är det strålande väder i dag – dags att gå ut en sväng i solen :)

 

42 kommentarer på “Lite humor i vardagen”

  1. ConZor skriver:

    Moderna klassiker!

    OT: ”Vi feminister kan inte kämpa mot allt förtryck

    Fanny Åström, 20, nätaktiv feminist: Det upprepas in absurdum att män minsann också är förtryckta”

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article14864756.ab

  2. [...] Pelle Billing briljerar med lite humor att skina upp I-phonen med i sommarsolen. [...]

  3. Emma skriver:

    ”Goda kvinnor är kvinnor.”
    -Förutom de könsförrädare som inte stöder just din typ av feminism då. Eller de ”potentially husband stealing bitches” som råkar vara lite för snygga för sitt eget bästa.

    ”I varje man bor en potentiell våldsverkare och maktmissbrukare. Därför måste vi kvotera föräldraförsäkringen. För barnens bästa.”
    -Word! Fast glöm inte att om pappa är den som har huvudansvaret för barnen när de är små är det för att han är så jämnställd som stöttar mamma i karriären så att hon kan vara En God Förebild . Om mamma är den som har huvudansvaret för barnen när de är små är det för att hon är så förtryckt att hon inte begriper sitt eget bästa. ;)

  4. Jenny Kristiansson skriver:

    https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/424621_367652263245650_207458302598381_1396813_750695769_n.jpg

    Här kommer lite mer humor, eller ja jag tyckte den var lite söt i alla fall. Jag bjuder på denna eftersom det är strålande väder här i Malmö (som Pelle påpekade). Och det blir man glad av :-)

  5. Mats Lind skriver:

    Det mest motsägande resonemanget är väl ändå: ” det är större skillnader inom könen än mellan dem” vilket kokar ned till att kampen är någon annanstans.

  6. an@n.ym skriver:

    Intressanta exempel på de självmotsägelser som så ofta finns hos feminismen.

    Intressant är också, som ConZors länk visar, hur enkelt det är för en random feministisk ung kvinna att få en artikel publicerad i någon av de stora tidningarna. Tror inte Pelle hade haft lika lätt att bli publicerad i Aftonbladet. Inte ens som replik på en feministisk artikel.

  7. Aktivarum skriver:

    Den traditionella välavlönade maktmannen i kostym är något dåligt

    - Utom när han är på vår sida och heter Claes Borgström, han ville vissa ha som partiledare i FI

    Detta hyckleri framgick dock även hos vissa feminister
    http://marian.blogsome.com/2005/08/16/darfor-ska-fi-valja-peter-och-inte-claes/

  8. Matte skriver:

    57% män är ojämställt.
    77% kvinnor är jämställt.

  9. Matte skriver:

    Män lyckas bättre än kvinnor, förändra så att förtrycket försvinner.
    Kvinnor lyckas bättre än män, kvinnor är bättre. Girl power!

  10. Niklas skriver:

    Denna är bäst

    Kvinnor förtrycks och tvingas vara hemma (osv) – män ska få möjligheten att vara hemma

    Sen läste jag också dessa i olika sammanhang

    Moder Svea – Att landet är en kvinna och behöver skyddas :(
    Uncle Sam – Att landet är en man och att mannen är nationen och det viktigaste :(

  11. Pernilla skriver:

    Underbart:-)

  12. Pelle Billing skriver:

    @Emma:

    ”-Förutom de könsförrädare som inte stöder just din typ av feminism då. Eller de ”potentially husband stealing bitches” som råkar vara lite för snygga för sitt eget bästa.”

    Tur att det inte var jag som skrev det där. Då hade det tagit hus i helvete ;)

  13. Pelle Billing skriver:

    @Jenny Kristiansson: Alltid lättare att se felen hos andra ;)

    Tydligen blir det bra väder imorgon också 8-)

  14. Pelle Billing skriver:

    @an@n.ym: Aftonbladet har faktiskt publicerat mig tre gånger och bara nekat mig en eller två gånger. Så vad man än tycker om tidningen så har de en viss öppenhet för att ta in ett spektrum av åsikter på debattsidan.

  15. Pelle Billing skriver:

    @Lavazza: Där fanns några bra memes.

  16. Storfiskarn skriver:

    ”Du måste lära dig att hålla isär vanlig logik (dvs det som 99% av befolkningen tycker är logiskt) och feministisk logik dvs Den Enda Rätta. Enligt fem. logik är 80% kvinnor och 20% män nästan tillräckligt jämställt, man ska bara fixa till de där förarliga 20% först. Enligt samma logik är 65% män och 35% kvinnor TYDLIGA tecken på förtryck och maktstrukturer. Det är det som är det fantastiska med fem. logik, den kan anpassas för att ALLTID stämma överens med det man vill till skillnad från den ”vanliga” logiken som är så där tråkigt statisk.”

    Detta försökte jag skriva som en humoristisk kommentar till tobias skåne (kan väl ev vara lite taskigt men jag tror nog han hade förstått) till följande:

    http://blogg.aftonbladet.se/politikerkollen/2012/05/wanja-beklagligt-att-lo-ledningen-inte-blir-jamstalld

    Den blev inte ”godkänd”…

  17. leifer skriver:

    Pelle, OT tips, men tycker denna är väldigt klargörande hur feminister ”tänker”.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article14864756.ab

    Var på ledarsidan i dagens Aftonbladet, Fanny Åström bloggar från Bryssel.

    Citat

    ”Som nätaktiv feminist så stöter man på alla möjliga typer som vill opponera sig mot det man gör. Ofta inte emot en specifik text eller slutsats, utan snarare emot det faktum att man driver en feministisk blogg och skriver feministiska texter. Män är minsann också förtryckta, upprepas det in absurdum.
    Jag håller med om att det finns problem som drabbar män för att de är män. Bland annat anses män ha större skyldighet att gå ut i krig, de tar oftare livet av sig, gör sämre ifrån sig i skolan och faller lättare in i brottslighet.
    Om någon väljer att ta tag i något av dessa problem och försöka göra något åt det är jag den sista att protestera. Jag har till och med gjort det själv genom att ifrågasätta machoidealet som jag tror ligger till grund för mycket av den sociala press som män känner.
    Men man kan inte fokusera på allting samtidigt och för mig har det varit naturligt att fokusera på feminism. Alltså på vilka sätt kvinnor, och ibland även män, drabbas av de patriarkala strukturerna i vårt samhälle.
    Jag skulle jag aldrig klaga om någon startade en mansjour, mansseparatistiska kvällar i badhuset eller skrev en uppsats om sexismen mot män i tjejtidningar. Jag skulle snarare ta till mig budskapet med intresse, precis som jag gör med ny information om exempelvis rasism eller klassförtryck. Mansrättsaktivister måste sluta klaga på oss feminister för att vi inte tar upp deras problem åt dem.”

    Notera alltså att feminsmen, som säger sig kämpa för båda könen, som får massor av stadsbidrag och EU-pengar, alltså helt plötsligt förnekar att det är en kamp för männen. Dvs bara en ”kvinnokamp” trots alla vackra ord.

    Notera också att patriarkatet är kampen, så där finns alltså inte nåt utrymme för att beskriva samhället i andra termer ex att kvinnor har massa maktdomäner som behöver krossas.

    Mansfrågor har alltså redan blivit nåt oerhört tjatigt för feminister, om man får tro denna artikel. Och då förstås uppenbarligen inte att män kan komma till korta gentemot kvinnor, det tycks vara nåt som är helt ofattbart. Det är väl just där också feminismen avslöjar sig som mest!

  18. Storfiskarn skriver:

    den kom visst med, tog bara ca 1 timma…

  19. Johan Grå skriver:

    Fanny Åströms artikel är sorglig. Om alla är förtryckta kan vi väl bara komma överens om att kvitta det och försöka samarbeta istället för att strida mot varandra. Hela 1900-talet har präglats av att människor mördat varandra i en bisarr kamp om att utjämna skillnader. Det är kanske dags att inse att vi måste välja en annan väg. Men inte då, unga generationer som inte lärt sig av de äldres misstag tar över utopiska ideal och fortsätter elda på motsättningar i samhället. Det är sorgligt.

  20. jimmy skriver:

    Här är en rolig liten serie:
    http://9gag.com/gag/4237588

  21. Hurtbullen skriver:

    *Ifall* någon missat detta lilla YT-klipp så postar jag om den igen. Den är för bra att inte göra en repris, speciellt på en humortråd. Ni får förlåta mig om ni har sett detta förut.

    http://www.youtube.com/watch?v=LS37SNYjg8w

    Tolkningen är fri, detta är på intet sätt könsbundet.

  22. Hurtbullen skriver:

    @jimmy:

    Adressen som du postade http://9gag.com/gag/4237588 Vill få mig att antingen signa för medlemsskap eller logga in innan man kan se klippet.

    Måste vara en stealth-mode från direkt order från antihumorbyrån på CIA ? :-)

  23. Emma skriver:

    @ Pelle: Absolut tur. Var lite därför jag passade på, he he ;)

  24. Bashflak skriver:

    Den här lilla tabellen beskriver könsmaktsordningen i datingvärlden:

    http://failblog.files.wordpress.com/2012/05/epic-fail-photos-dating-fails-arent-stereotypes-the-best.jpg

  25. Anders Senior skriver:

    ”Då en Usenetdiskussion blir längre, går sannolikheten för att en jämförelse görs som involverar nazister eller Hitler mot ett”.

    Goodwins lag.

    ”då en feministisk diskussion blir längre, går sannolikheten för att allt är männens fel mot ett”.

    Seniors lag.

  26. Niklas skriver:

    Jag blir alltid så fascinerad över att det är så pass många lesbiska kvinnor bland ”radikal”feministerna.

    Titta på F! tex, båda kvinnliga talespersonerna är lesbiska, förra utöver Gudrun var lesbisk, den här Fanny Åström ska visst vara lesbisk också btw, osv.

    Sen ska de ha åsikter om hur män och kvinnor väljer att leva sina liv tillsammans.

    Intressant bara.

  27. Tove skriver:

    @Pelle Billing: Du kanske till och med slipper skriva under rubriken läsarnas debatt och tituleras ”läsaren Pelle/Fanny?” Svårt att köpa att publiceringen av den skulle vara någon sorts bevis på att bara feminister får plats i media, det är ju lite insändarstil över hela publiceringen av artikeln.

  28. leifer skriver:

    Niklas

    Ja man kan ju tänka sig då att deras åsikter om män färgas lite av det. Män som överflödiga etc. Ironiskt i sammanhanget är att dom du talar om ofta är manhaftiga, talar med mörk röst, har kavaj etc. Vad hände med istället mer kvinnligt lesbiska feminister?

  29. Niklas skriver:

    leifer: Nja, om de är ”manhaftiga” vet jag inte. Det är väl mer Tiina Rosenberg och de.

    Vad jag har sett av de i F! är väl inte de jättemanliga, fast inte sett så mycket av dem.

    Men jo, många av dem är väldigt maskulina i sin stil

    och vanligtvis har de också ett känsloliv de har svårt att kontrollera, väldigt barnslig ilska som man ofta ser.

  30. Jenny Kristiansson skriver:

    @Niklas:

    Ungefär lika intressant som när män uttalar sig om abort…. höhöhö (var bara tvungen).

  31. Niklas skriver:

    Jenny Kristiansson:

    Ja, för män är ju inte det relevant då de inte är riktiga föräldrar och inte har någon länk till barn…..vänta nu….

  32. Niklas skriver:

    Måste bara fortsätta utveckla. Är så väldigt intressant hur det feministiska psyket fungerar….blockade inte Billing dig btw?

    Liksom, den ena är hur två människor väljer att leva sitt liv, den andra frågan är om moral och vad som är liv och rätt och fel >_>

    Att ens jämföra de två.

  33. vi kommer och tar dig skriver:

    Hej Pelle! Tänkte du skulle få nåt mer att skratta åt.

    http://www.youtube.com/watch?v=QNtSlVc0r4Q&feature=youtu.be

  34. Medborgare X skriver:

    Johan Grå!

    Ja, visst är Fanny Åströms artikel sorglig. Den är dock ärlig med att feminism INTE är samma sak som jämställdhet. Om man INTE vill ”kämpa mot allt förtryck” (som hon själv uttrycker det), utan enbart väljer att belysa en sida av saken, så kämpar man heller inte för jämställdhet. Då kämpar man för att en grupp ska få det bättre på en annan grupps bekostnad.

    På sin blogg talar hon om att hon vill bli bemött på samma villkor som män, men verkar vara helt blind över att kvinnor redan har alla rättigheter som män har. Att däremot inte män har alla rättigheter som kvinnor har bryr hon sig alltså inte om som feminist, eftersom hon inte kan ”kämpa mot allt förtryck”…

    I artikeln säger hon att hon aldrig skulle klaga om män startade en mansjour eller på annat sätt tar upp problem som män har. Trots det kan knappast någon ha missat vad som hände när män som Pär Ström och Pelle Billing kallade till pubkväll för att diskutera just detta med andra jämställdister. Då invaderades puben av ett 80-tal hotfulla och aggressiva vänsterfeminister. De överlämnade en bild på en avskuren penis till Pär Ström. Kort därefter tog Pär Ström time out från GenusNytt.

    Så mycket för att aldrig klaga….

  35. Torstensson skriver:

    Leifer

    Så är det ju. Feminismen har om man tittar på vad som görs och inte vad som sägs blivit ett sätt för kvinnor att konkurrera ut män samtidigt som de vill fortsätta gifta sig/bli ihop med de män som de inte klarade riktigt att vara bättre än trots curlingen.

    På så sätt fortsätter patriarkatet att finnas mot den skillnaden att de i egenskap av kvinna fick en position i samhället som de i ett riktigt jämställt samhälle hade haft svårare att nå. För om män inte hade betygdiskriminerats, om skolorna hade tonat ner grupparbeten så hade kvinnor haft betydligt mer konkurrens om jobben. De lesbiska kvinnorna har kanske en annan agenda än de heterosexuella feministerna som ibland på de mest osmakliga sätt tillförskansar sig fördelar som män inte kan samtidigt som de hävdar sig vara diskriminerade. Lesbiska feminister är iaf ärliga med att dom inte gillar patriarkala män och jag stör mig faktiskt inte på dom. Jag stör mig på de oärliga heterosexuella feministbrudarna som när solen går ner ändå väljer att vila huvudet på en man som har allt det där som de annars i sitt politiska liv aktivt ”problematiserar”.

    Finns det någon heterosexuell feministbrud som INTE gillar patriarkatet?

  36. Ligneto skriver:

    ”Kön ska inte ha betydelse – därför ska kvinnor få fördelar”

  37. Emma skriver:

    @ Ligneto: Könet är bara en social konstruktion. Därför är det så viktigt att könsfördelningen på alla viktiga poster i samhället är jämn. Som tex 30%män och 70% kvinnor. .. ;)

  38. Emma skriver:

    @ Jenny: Håller med dig ang den ”filosofiska delen” av sakfrågan. Fast å andra sidan är det ju himla lätt för Katolska kyrkans män att sitta och bestämma att kvinnor/småtjejer i praktiken hellre får dö än att göra abort. Deras inlevelseförmåga och erfarenhet av graviditetskomplikationer/riskförlossningar/familjebildning torde vara rätt begränsad och eventuella beslut lär inte drabba dem själva. Lätt då att uttala sig.

  39. Torstensson skriver:

    Får väl bjuda på ännu en godig i musikvärden.

    Motivering.

    I all sin enkelhet går den här kvinnan in i mitt hjärta. En elegans som inte kan hittas i musikvärden i Sverige, närmast kom väl Monica Zetterlund då det begav sig. Idag ska det tyvärr istället sjungas arga medlodier av arga poptjejer om att ingen vill veta var du köpt din tröja. Eller annan sorts trist musik i det passionslösa arga samhället Sverige.

    Så därför är det så självklart att Gigliola Cinquetti blir dagens jämställda artist. En låt som har allt. Passion, romantik, enkelhet, storslagenhet. Allt.

    Året är 1964 och damen är en italienska.Titta och njut grabbar.

    http://www.youtube.com/watch?v=f6tTK7FugXY&feature=related

  40. Andreas skriver:

    Jag har en till!!!

    ”Fanny Åström, 20, nätaktiv feminist: Det upprepas in absurdum att män minsann också är förtryckta”

    ”Jag skulle jag aldrig klaga om någon startade en mansjour, mansseparatistiska kvällar i badhuset eller skrev en uppsats om sexismen mot män i tjejtidningar. Jag skulle snarare ta till mig budskapet med intresse, precis som jag gör med ny information om exempelvis rasism eller klassförtryck. Mansrättsaktivister måste sluta klaga på oss feminister för att vi inte tar upp deras problem åt dem.

    Fanny Åström”

    LOL

  41. Bo skriver:

    Jag har funderat på feministers dubbelmoral. Ja, en del av dom. Tänk tex på F! som nästan bara har kvinnor i styrelsen. 12 kvinnor, 3 män. Och de skriker sig hesa om jämställdhet!

    Sen råkade jag titta på Riksteatern för deras chef är ju en i deras kretsar väldigt känd feminist. Där borde det väl vara jämställt i ledningen? Men inte.

    Ledningsgruppen
    Birgitta Englin (VD)
    Helena Salomonson (vice VD)
    Lisa Hugoson (verksamhetschef)
    Mia Larsson (verksamhetschef)
    Eva Wedberg (ekonomichef)
    Anders Callermo (HR-chef) MAN!
    Anna Wilhelmsson (produktionschef)

    Och så hittade jag 6 nya nummer av Svensk Damtidning i pappersinsamlingen och såg att på deras redaktion (Ja, det är som jag ser det royalistiska feminister som har med manliga kungligheter mest som utfyllnad.) så finns det bara… 1 Man. Men hela 24 kvinnor! TJUGOFYRA!

    Det intressanta är att man får samma svar när man frågar dessa tre om hur det kan se ut så här? ”Vi har inte hittat några kompetenta män som kan området”.

    Morsning korsning…

Google