Peter Dalle uttalar sig i Lokaltidningen Mitt i Stockholm (följande citat saxat ur Mitt i Täby 20/3):

Filmen är en internationell produktion med skådespelare från olika länder. Större delen av de cirka 30 miljoner kronor filmen kostade fick man från finansiärer utomlands. Först i slutskedet gick Svenska filminstitutet(SFI) in med stöd. Och enligt Peter lär det inte bli några fler filmer i Sverige för hans del, mycket på grund av filminstitutets jämställdhetspolicy.
- Eftersom jag har fel kön får jag inga medel från SFI och det är helt vansinnigt och konstigt att det man har mellan benen ska styra fördelningen av pengarna. Alla ska så klart ha samma möjlighet men i min värld borde de bästa manusen vara dem som är aktuella.
De filmmanus som Peter under åren har skrivit, bland annat en satir om hur teven påverkar vårt samhälle och en rysare, har han stoppat i lådorna.
- Det går inte att förverkliga dem i Sverige så länge institutet är inblandade. Och att söka pengar utomlands är ännu krångligare.

Problemet som Dalle är inne på är att om fler män än kvinnor satsar på att producera film, blir det snedfördelat och orättvist om det ställs krav på 50/50-fördelning mellan könen när anslagen ska fördelas.

Så här skriver Svenska Filminstitutet om sin policy:

I nuvarande filmavtal finns ett jämställdhetsmål som innebär att andelen kvinnor på nyckelfunktioner, det vill säga yrkeskategorierna regissör, manusförfattare och producent, bör vara minst 40 procent bland de projekt som får stöd.

I det filmavtal som börjar gälla den 1 januari 2013 är jämställdhetsmålet tydligare formulerat: ”stöden ska fördelas jämnt mellan kvinnor och män”.

Detta stela synsätt som fokuserar på kollektiv identitet gör att Sverige går miste om talanger som kunde ha producerat bra filmer, men som inte får finansiering för att de har fel kön.

Tipstack: Går till Ola och En Elak Jävel!

Etiketter:  

23 kommentarer på “Peter Dalle är trött på Svenska Filminstitutets diskriminering av män”

  1. Joel Johansson skriver:

    Å andra sidan är det rimligt att kulturell mångfald bejakas. Dock inte i så hög grad att man helt sätter konkurrens och förädling ur spel. En rimligare gräns måste dras.

  2. Gonzo skriver:

    Borde inte stödet delas på fem grupper i stället för två?

    20% män, 20% kvinnor 20% invandrare, 20% homosexuella och 20% handikappade.

  3. Gonzo skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14578522.ab

    Reklam som inte skulle fungera i dag, men jag blir inte förvånad om motsattsen dyker upp. Där kvinnor dominerar mannen.

    Bild 2. Det är, enligt den svenska texten, byxorna som gör att hon ”faller”. INTE själva karln. Alltså inte så sexistiskt som man skulle kunna påstå..

    Att bild 4 framställer mannen i dålig dager nämns inte med ett ord. ”En riktig karl dricker mycket” eller ”Sup som en riktig karl”. Obehaglig kopling till män och alkohol tycker jag

  4. Taste in men skriver:

    Fråga Tommy Berggren vad han tycker om detta och han kommet slakta feminismen.

  5. Sandra skriver:

    @Gonzo: Blondiner? Brunetter? Långa? Snygga? Fula? Gifta? singlar? :)

  6. Pelle Billing skriver:

    @Joel Johansson: Visst, det är en sak att man blir medveten om att det finns grupper i samhället som kanske inte tidigare gjort så mycket film, men som nu gör det, och som ska bedömas på ett ärligt och öppet sätt (och med en medvetenhet om att uttryck hela tiden utvecklar sig). Men varför inte jobba med att bedöma alla på ett schysst sätt, istället för att ställa upp stela kvoter? Jag tror alla vill ha en ärlig chans – utan någon typ av svågerpolitik – men man vill inte bli inkvoterad.

  7. Man & Woman United skriver:

    @ Taste in men

    Har också läst att han inte är något vidare förtjust i feminism och genus snobbarna liksom Johan Rheborg, Ulf Brunnberg, Thorsten Flinck, Ola Rapace, Robert Gustafsson Marcus Birro mfl. Suzanne Osten likt en fascist slängde ut Thorsten Flinck i rännstenen istället som chefen för stadsteatern ville få in honom in på rehab. Snacka om Samhällets förakt för svaghet (män)

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10191093.ab

    Här ett klipp där feminism attackerar männen och får svar på tal. Spola fram till 10:30 Obs! Risk att klippet är borttaget.

    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=mat_vin_och_johan_rheborg_vid_middagsbordet&videoid=1156689

    http://genusnytt.wordpress.com/2010/10/13/komiker-kraks-pa-genushysterin/

  8. dolf skriver:

    @Gonzo: motsatsen har redan förekommit. Tänker särskilt på bilden med mannen som står på kvinnan. Skövde gymnasium (tror jag det var) har en omstridd bild med en kvinna som står på en man. Det handlar visserligen om ett konstverk, inte om reklam, men annars är likheten slående.

  9. Petter Nerman skriver:

    Haha! Så JÄVLA sinnessjuka riktlinjer. Fullständigt vanvettigt.
    Gud, när ska den här dumheten vara ett minne blott?

  10. AV skriver:

    @Gonzo: Så om man är en invandrad homosexuell och handikappad har man 80% möjlighet att få finansiering jmf med om man bara är man/kvinna. Urlogiskt i dagens Sverige. Kallas visst intersektionalitet.

    Mångfalden ska givetvis bejakas på det sätt att ingen ska diskrimineras och alla blir bedömda efter manusets kvalitet. Om man misstänker att de etablerade manliga regissörerna och manusförfattarna har en fördel för att de redan är kända, kan man införa ett system med anonymiserad bedömning. Manuset får prata för sig själv. När ett antal bra manus plockats fram får man se till projektets ekonomiska bärighet.

    Eftersom vi antar att kvinnor är lika bra manusförfattare som män, borde det ge utslag utan att kvotering.

  11. QED skriver:

    OT: Feministiskt initiativ mobiliserar mot Pär Ström?

    http://www.ergo.nu/nyheter/20120323-j%C3%A4mst%C3%A4lldhet-eller-manshat

  12. Mario skriver:

    Det tråkiga – förutom den menliga inverkan detta har på svensk film som förvisso kunde vara bättre – är att det produceras väldiga mängder statistik för att påvisa den bristande jämställdheten (i kvantitativ mening då) inom svensk film, men det faktum att de flesta ansökningar om filmstöd har manliga upphovsmän (jag minns inte på rak arm, men någonstans kring 70%), det nämns bara i enstaka intervjuer med filmkonsulenterna. Med andra ord, det finns en uppenbar doft av selektivitet i statistiken, som går ut på att bevisa hur diskriminerade kvinnor är, då det sannolikt är tvärtom.

  13. Lorem Ipsum skriver:

    Vad vi kommer att få i filmväg fortsättningsvis är falukorv till oxfilépris.

    Nu gäller det bara för kultureliten att definierar om falukorv till att betyda oxfilé så är vi ”golden”.

  14. Mars skriver:

    Jag håller med om att han sätter fingret på något mycket viktigt, men samtidigt: han är en gnällspik:

    Varför behöver Peter Dalle filmstöd för överhuvudtaget?

    En såpass etablerad regissör, borde kunna hitta sponsorer, så att han kunde göra sin film. Han är en av få filmskapare som kan göra det i Sverige – vad behöver han filmstöd till? Kontroll av PK-faktorn?

  15. QED skriver:

    Kvinnliga regissörer slår tillbaka mot Peter Dalle

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article14572671.ab

  16. Taste in men skriver:

    Mars:

    Tror du att det bara är så enkelt att man kan hitta sponsorer som är villiga att gå in på vad som helst? Kolla Stefan Jarl. Kolla bo Widerberg. Kolla thommy Berggren. För att nämna några få. Hur som helst, de är några av Sveriges tyngsta regissörer och skådespelare. Fråga Jarl och Berggren hur lätt det är så kommer du få svar på tal hur det ligger till.

  17. Hassan skriver:

    Vårdnadstvister! Varför inte införa kvotering? // Hassan

  18. [...] Biling bloggar om hur Peter Dalle har tröttnat på SFI (Svenska Filminstitutet) pga deras Könsdiskrimineringspolicy Jämställdhetspolicy. Share [...]

  19. Mars skriver:

    @Taste in men:

    Peter Dalle sysslar inte med djup, smal, dramafilm, han sysslar med bred folklig humor, filmer som i slutändan ska generera vinst (de 0-3 årliga, svenska, ”kommersiella” filmerna som gör det). Men de är också rejält påkostade, dvs de kostar mer än de svenska andra filmerna, dvs tar mer resurser än andra potentiella filmer. Resurser han kräver gör 2 eller 3 andra filmare utan. Så frågan är varför han ska ha pengar. Han KAN kosta på sina egna filmer.

    De övriga ”kvalitetsfilmarna” som du pratar om, trots sina potentiellt fina recensioner, går back. Därför är de ointressanta att jämföra med. Fast frågan är hur bra kvaliteten egentligen är om de inte kan försörja sig själva på sin ”konst”.

  20. Lasse skriver:

    Könsdiskrimineringen mot män fortsätter med oförminskad styrka. Skulle vara kul att se lite statistik hur många av de svenska filmerna senaste 5 åren som egentligen gått ihop (vet att det bara är en bråkdel)

    Sedan tycker jag det är märkligt att man i Sverige satsar så mycket skattepengar på filmer som bara vänder sig till en väldigt smal nisch av människor. Det logiska vore att satsa skattepengar på filmer som vänder sig till en bredare publik och har någon form av möjlighet att gå ihop.

    Man skäms för Svensk filmindustri efter feministerna satt sina ideologiska klor i den.

  21. Taste in men skriver:

    @Mars:

    Det har du iofs en poäng i.

  22. [...] den svenska fixeringen på kön. Peter Dalle har å sin sida totalsågat Svenska Filminstitutets diskriminering av män.Nu går regissören och skådespelaren Rafael Edholm ut i Aftonbladet och berättar hur svårt det [...]

  23. [...] [Peter Dalle är trött på Svenska Filminstitutets diskriminering av män] [...]

Google