Målet är en genuspedagog i varje förskola

16 februari 2012, av Pelle Billing

Såg nyss citatet ovan på Twitter, och kunde inte hålla mig för skratt! Det behövs lite mer humor i jämställdhetsdebatten.

(Och nej, detta betyder inte att jag drar alla feminister över en och samma kam. Relax.)

Samtidigt läser jag i DN att Miljöpartiet vill ha en genuspedagog på varje förskola. Varför då? Jo, för vi har ett nationellt mål att uppfylla:

– [...] vi har ett nationellt mål om att förskolan ska motverka traditionella könsroller och då anser vi att man ska arbeta efter dem för att barn ska kunna utvecklas efter sina förutsättningar.

– Konstigt nog så är det kontroversiellt att ge barn möjligheter, säger Daniel Helldén [miljöpartistiskt oppositionsborgarråd i Stockholm].

Det nationella målet stämmer. Dessutom är förskolan numera ett könspolitiskt projekt, vilket jag inte tror att alla föräldrar är medvetna om. Många tror nog att det fortfarande enbart är ett barnpedagogiskt projekt.

Att ”motverka traditionella könsroller” är för övrigt ett lite lustigt uttryck. Tänk inte på en rosa elefant! Vad tänkte du nyss på? En rosa elefant. Så vad tänker du på när du hör ”motverka traditionella könsroller”?

För att ens kunna jobba med ett projekt som ska motverka traditionella könsroller måste man hela tiden återvända till referensramen, vilket är de traditionella könsrollerna. Det framstår knappast som ett effektivt sätt att främja förändring.

Den ineffektiva formuleringen får mig att tänka på psykiatri-giganten Clarence Craaford, som i början på 2000-talet skulle föreläsa sist på en konferens om personlighetsstörningar. På projektorn ligger det kvar ett OH-blad där de välmenande men något förvirrade konferensvärdarna skrivit ”Glöm inte utvärderingarna”.

När Craaford kliver upp på scenen, tittar han ett ögonblick på det skrivna budskapet, och säger:

– Man kan fundera på… om de borde skrivit… kom i håg utvärderingarna.

Och med denna inledning ryckte han bort OH-bladet och körde igång.

På tal om människor som faktiskt är experter på psykologi och psykiatri, så funderar jag på hur många barnpsykologer, utvecklingspsykologer och barnpsykiatriker som varit med och tagit fram genuspedagogiken? Hur många sådana har följt upp projekten kritiskt och långsiktigt, för att se hur barnens mentala hälsa och utveckling påverkas?

Oavsett om resultatet av en seriös utvärdering är positivt eller negativt borde det vara en viktig prioritering att en sådan görs. Om du känner till förekomsten eller avsaknaden av sådan uppföljning får du gärna berätta i kommentarsfältet.

Måhända låter det okontroversiellt att ge barn fler möjligheter – men förändringar är sällan så pass enkla. De flesta förändringar har en fram- och baksida, även om ena sidan överväger.

Spontant kommer jag att tänka på följande potentiella nackdelar med genuspedagogiken:

  • Hur vet vi att barnen ges fler möjligheter, och inte bara andra möjligheter? För precis som att genuspedagogerna pekar ut sådant de anser att lärarna är hemmablinda för, kan ju genuspedagogerna vara blinda för andra saker. Rimligen är de inte experter på alla områden, eller? Kön är inte den enda variabeln här i livet.
  • Hur vet vi att inte genuspedagogiken påverkar förskollärarna negativt? Tänk om lärarnas värme och spontanitet mot barnen påverkas negativt av att hela tiden tänka på att vara genuskorrekt? En 55-årig lärarinna som jobbat med barn hela sitt liv kanske det inte tycker det är så lätt (eller kul) att ha en ung genuspedagog som hela tiden tittar henne över axeln.
  • Vad händer med förskollärarnas egen kompetens, och intuition? Om man med åren lärt sig att många pojkar lättast blir intresserade av att läsa om de får vissa typer av böcker, ska läraren då förbjudas använda dessa böcker, för att de förstärker pojkarnas könsroll?

Frågorna är många och det minsta man kan begära av ett nationellt projekt av den här digniteten är att en omfattande, seriös uppföljning görs av kvalificerade forskare med hög kompetens inom psykologi och psykiatri. Visst kan även genuspedagogerna själva forska på sin verksamhet, men för att utvärdera psykisk hälsa och utveckling krävs det psykologer och psykiatriker.

Jag funderar även på varför det plötsligt är så bråttom med genuspedagogiken? En genuspedagog på varje förskola är en enorm satsning. Skulle det inte räcka med att förskollärarna fick gå kurs och lära sig de vanligaste könsmönsterna? Så kunde man gradvis närma sig en situation där varje barn i första hand bemöts som den individ den är.

Risken finns att framstressade åtgärder river upp delar av det som i nuläget fungerar utmärkt på våra förskolor. Vare sig så är fallet eller inte, finns all anledning att använda sig av en försiktighetsprincip när barn är inblandade.

För övrigt bör målsättningen för den här typen av projekt vara att se och behandla varje barn som en individ. Inte att ”motverka traditionella könsroller”. För även om varje barn helt och hållet behandlas utan förutfattade meningar, kommer en del genomsnittliga beteendeskillnader kvarstå mellan pojkar och flickor. Det vet vi från Hjernevask och en mängd biomedicinsk forskning.

Etiketter:  

116 kommentarer på “Målet är en genuspedagog i varje förskola”

  1. Mali skriver:

    Med pedagoger som bara fått flyktig utbildning i genuspedagogik kommer kanske missförstånden också får vi förskolor som tar bort bilar och dockor.
    Vilket INTE är syftet
    Genuspedagogik handlar mycket om hur man talar och förhåller sig till barnen.
    Inte bara uppmärksamma utseende tex.
    Att introducera sagor som handlar om starka flickor och mjuka pojkar som KOMPLEMENT till de vanliga, inte ta bort de vanliga.
    Att tänka på hur man agerar runt barnen. Att bete sig LIKA MOT ALLA OAVSETT KÖN.

    Sedan finns kompensatorisk pedagogik som kan användas som en del i detta, men det är inte samma sak.

    Varför skulle barnen må dåligt av att bli lika behandlade?!

  2. AV skriver:

    Mali: För det första ska inte barn bli lika behandlade. De ska behandlas individuellt efter behov. Det är något helt annat. Det barn som pratar mycket om vad pojkar/flickor inte kan göra ska bemötas på ett annat sätt än det barn som naturligt älskar sin prinsessklänning/spidermandräkt och samtidigt både dukar bordet och spelar bandy.

    För det andra, om vi ser på det genusdagis som verkligen tagit genuspedagogiken till sin spets, Egalia, så är just borttagandet av traditionella böcker och könskodade leksaker det de gör. Och de har inte bara gått en fortbildningskurs. Här är det genus hard core.
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

    Till det är de inne och rotar i barnens könsidentitet. Jag tror inte de flesta har något emot att killar kan väva och flickor leka med bilar, om de vill. Men om man förnekar barnen deras könsidentitetsupptäckande är man långt ute. Att inse att ”jag är en flicka och ska bli mamma som min mamma” är en viktig del i sin självbild. Vad det däremot innebär att vara kvinna och vad en sådan kan tänkas göra, är en helt annan sak. Det kan utmanas.

    Kompensatorisk pedagogik får jag knoppar av. Då har man genast värderat vissa beteenden/val finare än andra (att bryta könsmönster) och man har satt sig över barnens familj. Man ska kompensera den bristfälliga miljö de möter annorstädes. Hade man sagt komplementär eller vidgande pedagogik hade jag köpt det, men kompensatorisk betyder att man ska fylla upp en brist. Det är en elitistisk och i längden sekteristisk människosyn. Vi har sett ljuset och har de rätta svaren. Vi måste ta hand om folks stackars barn så de kommer in på den rätta vägen.

    Egentligen är det jätteenkelt. Jag arbetar själv i skolan och har två barn jag uppfostrar till hela människor. Det handlar om förväntningar. Jag förväntar mig att de kan klara både ”manliga” och ”kvinnliga” sysslor, så gör de det. Jag förväntar mig att både killar och tjejer kan lösa matteproblemen.
    Skulle jag lägga upp arbetet i en förskola skulle jag på förmiddagarna ha gemensamt styrda aktiviteter i blandade grupper. Man bakar, har matematik med kapplastavar, diskar sin tallrik till lunchen, har någon aktivitet i dockvrån och pratar om bilar. På eftermiddagen är det (hemska tanke) fri lek där barnen själva väljer vad de vill leka med. Alla har provat allt och får sedan välja ur buffén. De flesta kanske väljer ”traditionellt” men någon flicka kanske är med och bygger torn av klossarna och någon pojke leker med den pojkdocka (!), som givetvis också finns i dockvrån. Handlar om identitet igen. Ska man få pojkar att leka med dockor ska de kunna identifiera sig med dem. Då duger inte flickdockor! Ska man få mörkhyade att leka med dockor ska det finnas mörkhyade dockor. För i dockleken bearbetar man sitt eget liv.”Och då gjorde dockan si och så…” handlar om sig själv.

    De enda gånger en pedagog egentligen behöver agera aktivt är om något barn säger att detta kan flickor/pojkar inte göra, för det är en pojk- resp flickgrej. Då kan man bryta in och ifrågasätta och visa att killar visst kan leka med spisen och plastgrytorna. Alla killarna har ju bakat muffins eller hur?

    Man behöver inte göra det svårare än det är. Om default är att alla kan göra allt om de vill och förväntas göra allt på gemensamma samlingar kommer de fria valen vara riktigt individuella. Och barnen blir hela människor.

  3. Men@Work skriver:

    Absolut vidrigt att MP försöker göra det till en valfrihetsfråga när barn som bara är ett par år gamla utsätts för vänsterpolitisk indoktrinering vare sig de vill eller inte. Valfrihet kan bara finnas om det finns samtycke. Tvååringar kan har inte förmåga att juridiskt samtycka eller tänka kritiskt.

    Således ger man sig på de mest värnlösa i socialismens
    namn. Det är fullt medvetet. Man vet att barn är lättpåverkade och vill skapa en ny människa. Helt i klass
    med Orwells 1984.

    Detta är pådyvlande av ideologi när den är som mest vidrig, och den måste motarbetas till varje pris!

  4. GG skriver:

    Man borde kvotera ut alla kvinnliga förskollärare. Sparka dom bara. De är ju alla kvinnor som gjord ett traditionellt yrkesval och därför totalt olämpliga som förebilder i den moderna genuskänsliga förskolan. Ge dem en motorsåg och skicka ut dom i skogen så uppfylls ett ennat könspolitiskt mål.

    (är det bara jag som får sovjet-vibbar?)

  5. Malin skriver:

    AV
    Jag tror egentligen att vi tycker samma sak. Klart klantigt ordval av mig att skriva ”alla ska behandlas lika” (Var väl lite lat, trodde inte någon seriöst skulle tolka det så fel)
    Jag har ½ termin kvar av högskolan, sedan är jag förskollärare.
    Förskolan Egalia kan jag inte relatera till alls, det är definitivt inte så extremt vi blivit undervisade..Men att fundera på hur man bemöter barnen är absolut viktigt tycker jag.
    Men att köra lärarledda aktiviteter en tid och fri lek en tid tycker jag låter som ett väldigt vettigt upplägg.
    Och att pedagoger kan gå in och påpeka att ”jo, en kvinna kan bli brandman” tex.
    Men vore det helt fel att LÄGGA till några barnböcker där Flickan räddar Prinsen tex?

    Superintressanta avhandlingar om pojkar och flickor (speciellt om hur pojkarna kan komma till korta i förskolan) har gjorts av
    Anette Hellman;
    http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/22776/2/gupea_2077_22776_2.pdf
    och Ylva Odenbring;
    http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/22144/1/gupea_2077_22144_1.pdf

  6. per hagman skriver:

    Tror att genus ”pedagog” utbildningen numer är nedlagd och ingen saknar ”pedagog” utbildningen.

    i övrigt har Berglins haft synpunkter på den vedervärdiga manshatande scum teatern.
    .

    http://www.svd.se/kultur/serier/berglins_5017.svd?date=20111231

    Per Hagman

  7. Anders Senior skriver:

    Detta är ju exakt som gamla Sovjetunionens Zampolit!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Political_commissar

    Skrämmande!!
    Hur kan detta tillåtas i den omfattning som det görs?

  8. Aktivarum skriver:

    Bara en?

    Jag tror de vill ha fler sedan..

  9. Mariel skriver:

    Men om man inte tar bort något för någon, då förstår jag inte riktigt vad som e problemet… Om man bara ger fler möjligheter är det väl toppen!

  10. Jax skriver:

    Är ni tokiga allihop?
    Det är jätteviktigt att barn får hjälp att upptäcka och stärka sin könsidentitet och får bekräftelse när de lyckas. Det sker i alla mänskliga kulturer på vår jord och har skett i alla tider i vår historia. Något undantag är inte känt. Dessutom sker det hos alla däggdjur inklusive våra närmaste släktingar ”människoaporna”. Och jag undrar om det inte sker hos alla andra arter som är någorlunda utvecklade också, fåglar, fiskar, kräldjur etc.

    Genustjafset har gått så långt att inte ens män med jämställdhet som intresse kan säga det uppenbara – det är viktigt hjälpa pojkar och flickor att utveckla och stärka sin könsidentitet. Det är inte alls fel att pojkar tar avstånd från aktiviteter för att dessa anses vara ”tjejiga”. Det är sunt och bra och en viktig hjälp för hela livet. Tänk om vi skulle lära tuppkycklingen att låta bli att gala eller bagglammen att inte stångas så mycket! Pojkar och flickor är INTE lika och skall inte behandlas lika utan som de individer de är i de könskollektiv de befinner sig.

  11. masa skriver:

    Precis som Pelle påpekar finns det en utgångspunkt i hela denna genusdiskussion som är negativ, dvs. den går ut på hur saker INTE ska vara, man ska kompensera osv. Därmed låser man indirekt fast sig i den struktur man säger sig vilja förändra, istället för att arbeta med en positiv vision.

    Varför är kravet inte t. ex. psykolog/kurator/dylikt på varje förskola med utgångspunkt ett stöd att se hela barnet och alla barn? Det vore väl långt rimligare än genuspedagoger.

    En reflektion: allt detta genus och könsrollstänkande tror jag bottnar i det sexuella samspelet vuxna emellan, är det då inte olämpligt att utgå från detta då man vill närma sig barn som individer? En intressant fundering är i vilken utsträckning den ökade sexualiseringen av barn (i media, kläder, m.m.) hör ihop med denna sammanblandning av vuxnas sexualroller med barns individuella utveckling?

  12. NinniTokan skriver:

    Pelle:

    Oavsett om resultatet av en seriös utvärdering är positivt eller negativt borde det vara en viktig prioritering att en sådan görs. Om du känner till förekomsten eller avsaknaden av sådan uppföljning får du gärna berätta i kommentarsfältet.

    Som du vet, så har jag letat. Jag har letat intensivt under en period för ca 3 år sen.. och jag brukar hitta det jag söker..
    Jag kan ju inte säga att det inte är gjort, men jag är tvivlande.

    Om någon har sådant material så är jag innerligt tacksam om ni delar med er, eller en titel så jag kan söka upp det själv.

    Frågorna är många och det minsta man kan begära av ett nationellt projekt av den här digniteten är att en omfattande, seriös uppföljning görs av kvalificerade forskare med hög kompetens inom psykologi och psykiatri.

    Nej!
    Detta ska göras FÖRE nationellt projekt öht får dras igång. I synnerhet när det handlar om etiskt tveksamma saker som social ingenjörskonst bland BARN. Först gör man ett pilotprojekt, sen utvärderas det och andra experter får säga sitt. Om det behövs gör man ett nytt reviderat pilotprojekt tills andra experter är nöjda och glada.
    Sen ska VI godkänna det, tycker jag. Vi lever i en demokrati och det är våra barn man messar med.

    Dagisföräldrar: Vägra! Ni har makten i denna fråga.

  13. HCP skriver:

    På ”vår” förskola tycker jag förskolärarna verkar mycket medvetna om att könsroller och jämställdhet är något som ska arbetas aktivt med.

    Tjejerna drillas extra i matematik – vilket jag tycker är vansinningt. Så jag drillar min son extra i matematik hemma, för att väga upp.

    I morse lämnade jag sonen på förskolan. Vi tittade ut genom fönstret.
    Min son sa: Någon har skottat snö där ute.
    Jag sa: Vem tror du har gjort det? Är det fröken Krisina?
    Min son: Nej det är en gubbe

    :)

    Risken finns att min son blir en snöskottande gubbe i rosa overall som inte kan räkna.

    Varför inte en specialpedagog på varje förskola istället, som kan se varje individs behov. Eller varför inte fler förskolärare och mindre barngrupper. Så att alla barn blir sedda? Eller varför inte fler manliga förskollärare? Det kanske är dax att kvotera lite? Det behövs mer resurser och fler manliga förebilder inom förskolan.

  14. NinniTokan skriver:

    @ HCP

    På “vår” förskola tycker jag förskolärarna verkar mycket medvetna om att könsroller och jämställdhet är något som ska arbetas aktivt med.

    Tjejerna drillas extra i matematik – vilket jag tycker är vansinningt. Så jag drillar min son extra i matematik hemma, för att väga upp.

    Det ÄR vansinnigt. Könsskillnaderna finns på kollektiv nivå, inte individnivå!
    Vi är inte kollektiv, vi är individer med individuella behov.

    Matte är min starkaste sida. Jag är riktigt bra på matte. Det var mitt stora dilemma i skolan för skolan kunde inte alls stimulera mig, varvid jag tyckte det var piss-tråkigt och inte orkade bry mig förrän jag nådde högre studier. (Idag hanterar skolan det mycket bättre)

    JAG skulle alltså tillhöra gruppen som skulle ”drillas i matte”, men inte din son. Det är så korkat att jag blir galen!

  15. Daniel skriver:

    Ja det vore väl en sak om genus var baserat på vetenskap, men nu så är inte fallet utan det handlar om en massa ideologiska ställningstaganden.

    Den ideologi som ligger bakom är inte min ideologi och kommer aldrig att bli det, då är det min rätt att skydda mitt eget barn från detta.

    Tänkt er vilket ramaskri det skulle bli om man började tala om pedagoger som utövade en kristen pedagogik.

  16. masa skriver:

    HCP:

    ”Varför inte en specialpedagog på varje förskola istället, som kan se varje individs behov. Eller varför inte fler förskolärare och mindre barngrupper. Så att alla barn blir sedda? Eller varför inte fler manliga förskollärare? Det kanske är dax att kvotera lite? Det behövs mer resurser och fler manliga förebilder inom förskolan.”

    Hear, hear! Varför är inte dessa saker de uppenbart självklara förändringarna att göra, om några?!

    Synnerligen vådligt att dra till med sån här ideologiskt färgad genuspedagogik och tycka man är progressivt god. Dessutom oroande om det blir första steget till att införa sånt här i HELA utbildningsväsendet – någonstans måste väl de som utbildas ta vägen?

  17. Rick skriver:

    Malin nämnde nyss att man kan t.ex. läsa berättelser för barnen om hur prinsessan räddar prinsen. Nåja, det har jag inga pirncipiella invändningar emot, även om jag har lite svårt att tro att prinsessan efter detta vill leva resten av sitt liv med prinsen. Så brukar det sällan se ut i världen.
    Jag tittade nyligen på en bok med denna tematik och blev mycket bekymrad. Prinsessan var nämligen extremt duktig på allt, inklusive ishockey (!), men ur berättlesen framgick inte att hon alls skulle ha behövt jobba hårt för att uppnå denna nivå. Däremot verkade hon mest uteseendefixerad. Jag ser här genustänkets bockfot sticka fram: Tjejer blir indoktrinerade att de minsann är bäst på allt – utan att behöva anstränga sig. När verkligheten sedan visar sig vara annorlunda kan de inte hantera den med annat än att tjuta genusfloskler.
    Om vi faktiskt skulle eftersträva uppbrutna könsroller, så handlar det om att lära tjejerna att själva ta ansvar över sina liv, att inte inbilla sig att pojkarna bara får saker och ting gratis.Här skulle det förstås hjälpa med betydligt fler män i förskolan, för det är ju fullkomligt bisarrt när dagens extremt kvinnodominerade förskola ska tala om att luckra upp könsrollerna. Ser inte normalbegåvade vuxna denna paradox? Å andra sidan har ju feministerna aktivt sett till att män drivits ut ur förskolan genom sina groteska sexuella fantasier…

  18. Eva skriver:

    HCP:

    ”Min son: Nej det är en gubbe”

    Jag hoppas att du fortsatte samtalet med att fråga din son varför han trodde att det var en gubbe som hade skottat snö och sedan spinna vidare på det. Ett gyllene tillfälle att prata med din son om könsroller och hur du ser på det.

  19. NinniTokan skriver:

    Eva:
    Varför då?
    Jag har bodde i hus i 20 år. Jag har aldrig skottat snö.
    Varför? För att det är ”könsroller”?
    Nä, för min man är betydligt större och starkare än mig och det är därmed lättare arbete för honom än vad det är för mig.

    I gengäld så så lagar jag hans kläder om han så önskar. Varför? För att det är könsroller?
    Nä, min man har dassalock till nävar, jag utklassar honom i finmotorik.
    Och vi är så nöjda och glada.

    Varför ska HCP inte låta sin son se verkligheten som den faktiskt vanligen är av biologiska orsaker utan att ondgöra sig över/problematisera det?

  20. Daniel skriver:

    @NinniTokan
    ”Jag har bodde i hus i 20 år. Jag har aldrig skottat snö.”

    Men har du inte hört det senaste, staten har sänkt styrkekraven när det gäller snöskottning för att uppnå en större mångfald.
    Så nu är det bara att köra på!

  21. Men@Work skriver:

    @mariel

    Att göra en politisk ideologi till norm på förskolan är förkastligt. Så bär man sig åt i fascistregimer och diktaturer. Att du inte förstår detta förvånar mig. Förskolan ska vara fri från politiska värderingar. Varför kan vi i så fall inte införa SD:s ideologi på förskolan? Eller är det för att det är just DIN ideologi som det passar så bra?

    Vi föräldrar som inte delar genusideologins extrema och ovetenskapliga syn på tillvaron, dvs de flesta människor, vill inte att våra barn utsätts för politiska experiment mot vår egen vilja och utan samtycke från barnen. Ska det vara så märkligt?

    Sådana som du skrämmer mig måste jag tyvärr säga. Över min döda kropp att mina barn utsätts för ett sådant övergrepp. Det här är ju fullkomligt absurt!

  22. Björn 2 skriver:

    OK, Daniel. Kom hit och torka kaffet ur mitt tangentbord… Tack..

  23. Ville no1 skriver:

    Malin

    Om man läser inledningen till den första avhandlingen står det ”The theoretical framework rests on concepts from post structural feminist theory, queer theory and critical masculinity research” där slutar jag läsa. Ingenting i deras teoribildning vilar på någon empiri om hur människor egentligen mår, tycker, tänker och beter sig och därmed är det fullständigt meningslöst intellektuellt navelskåderi.

  24. NinniTokan skriver:

    Daniel

    Åh, har dom?!
    Dessvärre(bättre?) hjälper det inte i mitt fall. Jag är en liten kvinna, stark som en 10-åring typ.
    Tur att vi hann köpa lägenhet innan snöskottningen skulle kvoteras. ;D

  25. Sanjo skriver:

    Jag får också känslan av en politisk officer – genuspedagogiken mynnar ju nästan alltid rakt ur feministisk teoribildning (hur ”neutralt” de än vill få det att låta). Det är den politiska feminismens representant på plats – som skall överse att barnen drillas tidigt i feministiska värderingar. Pojkarna skall feminiseras och det ”manliga” skall i möjligastre mån utrotas eftersom det är något icke önskvärt.

  26. Mariel skriver:

    @Men@Work: ”Att göra en politisk ideologi till norm på förskolan är förkastligt. Så bär man sig åt i fascistregimer och diktaturer. Att du inte förstår detta förvånar mig. Förskolan ska vara fri från politiska värderingar. Varför kan vi i så fall inte införa SD:s ideologi på förskolan? Eller är det för att det är just DIN ideologi som det passar så bra?”

    Varför förvånar någonting om mig dig, när du inte känner mig undrar jag. Hade du en bild av mig innan som plötsligt raserades?
    Är inte det mesta i så fall en ideologi… vad är det du vill för barnen? Trygghet kanske? Är inte det också en ideologi? Jag förstår inte riktigt. Jag menar bara att man har väl tankar om hur saker ska vara? Kan man inte få prata om det utan att komma in på SD :S Förklara gärna mer hur du tänker.

    ”Vi föräldrar som inte delar genusideologins extrema och ovetenskapliga syn på tillvaron, dvs de flesta människor, vill inte att våra barn utsätts för politiska experiment mot vår egen vilja och utan samtycke från barnen. Ska det vara så märkligt?”

    Så om jag läser både böcker om prinsessor som räddar prinsar, och prinsar som räddar prinsessor så har jag experimenterat med mitt barn?

    ”Sådana som du skrämmer mig måste jag tyvärr säga. Över min döda kropp att mina barn utsätts för ett sådant övergrepp. Det här är ju fullkomligt absurt! ”

    Okey, jag skrämmer dig. Är det för att jag tänker så annorlunda från dig och du inte förstår mig? Då är det kanske bra att fortsätta med en dialog och inte bara avisa direkt. Man blir mindre rädd för det man förstår tror jag.

  27. Matte Matik skriver:

    Politisk officer låter som rätt ord. Någon som övervakar och ser till att den korrekta doktrinen upprätthålls – för förskollärarna har fått läsa om genus till leda under sin utbildning, plus att de äldre lärarna redan har varit på kurser med genus som tema. De klarar det hela galant utan att någon pedagog ska övervaka verksamheten dagligen. Skaffa fler förskollärare istället, skippa de politiska officerarna.

    Intressant här om hur genusföredrag för förskollärare kan se ut:
    ”Jag åhörde för ett par år sen ett föredrag om genuspedagogik som hölls för en grupp förskollärare. 99 procent av åhörarna var kvinnor. Jag skrämdes av den attityd som församlingen visade mot pojkar. Då de på uppmaning av föredragshållaren skulle föreslå karaktärsdrag som de förknippade med vardera könet gav de flickorna uteslutande goda egenskaper (om man inte tycker att snäll är synonymt med mesig) och pojkarna fick uteslutande negativa. Inte ens egenskaper som av tradition brukar ses som positiva manliga egenskaper, så som mod och ansvarstagande, knöts till pojkarna.

    http://www2.kristdemokraten.com/article.asp?Article_Id=29012

  28. Jocke skriver:

    ”Motverka traditionella könsroller” Betyder det alltså att om en pojke leker med bilar så ska han inte få göra det, och om en flicka leker med dockor så måste hon stoppas?

    Jag kan tycka det är helt ok att ge barn fler möjligheter men de barnen som råkar passa in i det traditionella könsrollerna då? Ska dem få höra att de måste ändra på sig?

    Om jag hade barn i dagsläget skulle jag inte låta dem gå på dagis kan jag säga. Skulle aldrig låta dessa genustanter spy ut en massa dumheter över mina barn.

  29. NinniTokan skriver:

    Men@Work

    Sådana som du skrämmer mig måste jag tyvärr säga. Över min döda kropp att mina barn utsätts för ett sådant övergrepp. Det här är ju fullkomligt absurt!

    Mariel är en av de klokare personer jag stött på i en debatt. Hon lyssnar och tänker till och är inte rädd att ändra åsikt om hon anser sig haft fel.

    Bättre att förklara för henne varför det där är fel.

    @ Mariel:
    Jag är på förskola 1 dag i veckan. Mina ungar är runt 5 år. ALLT finns där, ungarna väljer själv. Det finns inte uppdelning med ”en hörna för flickorna och en hörna för pojkarna”.
    Bland mina ungar finns flickor(i synnerhet en flicka) som väljer icke könstraditionellt, en grabb älskar pussel/pyssel och sitta i knä en annan grabb är ofta i ”lägenheten”.

    Var är problemet som dessa genuspedagoger ska rätta till?
    Det handlar om ”kompensatorisk pedagogik” där flickorna ska lära sig*** leka/vara som pojkar och tvärt om.

    Min fråga är: Varför då? Vill inte du dina barn ska hanteras som individer och få utvecklas utifrån den individ barnet är? Ska dom hanteras med en ideologi i grunden som ser till könskollektiv?

    *** dvs. tvingas. Barn i den åldern gör som vi säger om vi bara kan säg det på ett lockande sätt, det behövs inte våld/tvång för att tvinga en 3 åring, manipulation funkar bra. Prova studera forskning hur sexuella övergrepp vanligen går till. Den sker lika mycket ”frivilligt” som detta genusövergrepp.

  30. Matte Matik skriver:

    @Jocke: Med barn på dagis och förskollärare i min närhet vet jag att många tycker det här är rent idiotiskt. Det här handlar om att ett högljutt fåtal vill tvinga resten av världen att anpassa sig till deras världsbild. De har inte ens förtroende inom den egna kåren. Jag tror det är därför man vill införa dessa politiska kommisarier, de ska tvinga förskolepersonalen att lyda.

  31. HCP skriver:

    @Eva

    Jo jag tog tillfället i akt. Men jag höll tillbaka. Jag vill inte att han ska bli som vi.

    För övrigt tycker jag jävligt synd om de som jobbar i förskolan. Det har stått i skottgluggen länge nu i genusvansinnet. Med krav på genuspedagoger tycker jag det luktar att förskollärare av idag inte är tillräckligt genusmedvetna. Jag tror inte detta stämmer. Vem skulle vilja ha in en genusexpert på jobbet? Inte jag iallafall.

    Förskollärare är ett underbetalt mycket krävande arbete. Barngrupperna är stora idag. Man ser hur sliten personalen är. Resurser kapas konstant. Kraven blir större. Jag tycker förskollärare ska ha mer betalt. Barngrupperna behöver bli mindre. Lägg pengarna där istället för på genuspedagoger. Och om lönen höjs så kanske det blir aktuellt att börja mäta jämställheten bland förskolärare. Det lär ju inte ens vara 10% män i den branschen om jag får gissa.

    Varför känns det som feminismen och genusdebatten konstant tar fokus från de viktiga frågorna? Är det bara jag?

  32. Sanjo skriver:

    Mariel:

    Genuspedagogik kommer ur feministisk teori. Politisk feminism är en ideologi. Det är åsikter – teorier – om hur världen är sammansatt, om hur makt- och könsstrukturer påverkar oss. Det är inte vetenskap – eller ens värderingar – utan ideologi och politik.

    Detta handlar givetvis om att föra in feministisk politik i förskolan, det är kärnan i det. Sen lägger man fokus på att prata om att barnens könsroller är begränsande osv.

    Det är faktiskt skrämmande. Aldrig tidigare har man i Sverige pratat öppet om att göra våra förskolor politiska – och styra våra barn att se världen utifrån en särskild ideologi. Vilket man gör nu. Och detta ställer du dig bakom…?

  33. Olle skriver:

    Stoppa Genusvansinnet!

  34. masa skriver:

    Mariel:

    Det finns ingen absolut sanning som är allomfattande, anser jag. I den meningen kan man kalla det att ”allt är ideologi”, men det innebär inte att det inte finns någon kunskap och att allt är godtyckligt. Sån världsfrånvänd absolut relativism är tyvärr bland de största problemen i de humanistiska disciplinerna idag, och bygger på ett djupt missförstånd.

    Just därför att det inte finns någon absolut allomfattande sanning bör man närma sig barn och deras utveckling, utbildning, uppfostran utifrån en nyfikenhet på dem som individer. Lyhördhet, lyssnande, uppmuntrande osv. med respekt för de biologiska, sociala, intellektuella, m.m. skillnader som de uppvisar – med en medvetenhet som grundar sig i empirisk forskning.
    Så snart man börjar införa teoretiska modeller som inte har empiriskt stöd som grund för hur man bör behandla barn utifrån kön, hudfärg, el. dyl. så döljer man det individuella barnet. Det spelar ingen roll vilken ideologisk etikett man sätter på teorierna – det leder alltid till samma sak.

    Sedan kan jag själv inte se att det skulle vara något negativt att låta barn se att det finns vissa skillnader mellan män och kvinnor – t. ex. barnafödande och liknande. Att överskyla sånt är snarare oansvarigt och ett avsvärande av vuxenansvaret att vägleda barn in i det mänskliga livets villkor.

  35. AV skriver:

    Malin: Välkommen till skolans värld. Hoppas att du förkovrar dig i tidig matematik och problemlösning. Det glädjer oss högre upp i kedjan. Du lägger grunden, vi bygger på höjden. Lutande tornet i Pisa är fint men opraktiskt.
    Och våga göra både ”manliga” och ”kvinnliga” sysslor. Det blir lätt mycket pyssel och lite bandy i förskolan. Och har du en manlig kollega ska ju inte bara han stå för de ”manliga” lekarna, eller hur. Om man vill vidga barnens könsroller bör man redan vidgat sin egen.

    Klart man kan komplettera med böcker som inte bygger på den klassiska Riddar Roland-sagan. Problemet blir när man kompensatoriskt tar bort böcker och tillrättalägger ”verkligheten”. Jag tycker man t o m kan läsa Hattstugan med riktigt gamla könsroller och där barnen får smisk. Det kan ju bli en diskussion om hur det var förr. Och kanske kanske får det ett barn att berätta att mamma/pappa slår.

    Om vi ska förbereda barnen för världen ska vi inte ge dem en falsk bomullsvärld efter politiska ideal, utan förbereda på den riktiga världen som den är. Många vill skydda barnen med ”Låt barnen vara barn” och visst alla hemskheter behöver man inte veta tidigt, men de är observerande och tänkande individer. De märker om det blir diskrepans mellan vad förskollärarna säger, gör och resten av samhället.

    Tipsar om tystatankar.com om män i förskolan och önskar lycka till.

  36. masa skriver:

    NinniTokan:

    ”Barn i den åldern gör som vi säger om vi bara kan säg det på ett lockande sätt, det behövs inte våld/tvång för att tvinga en 3 åring, manipulation funkar bra. Prova studera forskning hur sexuella övergrepp vanligen går till. Den sker lika mycket “frivilligt” som detta genusövergrepp.”

    Väldigt, väldigt bra påpekande! Det är av samma slag och jämförelsen med sexuella övergrepp kanske till och med är mer träffande än man vill tänka sig – ingen av de som promotar genuspedagogik etc. verkar ha (eller vilja ha!) några fakta om vilka följder sånt här får för t. ex. deras sexuella identitet.

  37. Sanjo skriver:

    När detta med förskolan kommer upp är det också intressant att så lite verkar vilja göras för att öka andelen män bland pedagogerna. I Danmark är det 25% manliga förskolelärare, i Sverige 3% (om jag minns rätt).

    För det första är det intressant att fråga sig varför siffran är så oerhört låg i Sverige. I det radikalfeministiska projektet ingår ju att demonisera män – och sannolikt är det föreställningen att ”alla män är potentiella förövare” som fått bort männen.

    Och kanske är det även här man hittar förklaringen varför det inte anses viktigt att fler män finns i förskolan, varför nästan ingenting görs för att ändra detta. Män är helt enkelt olämpliga personer?

    Ibland hör man ju också – när frågan om män i förskolan kommer upp – att detta med kön inte är så viktigt. Att män alltså inte behövs, eftersom de inte tillför något särskilt just i egenskap av att vara män…

    Det är mot bakgrund av detta som man måste förstå att det svenska genusprojektet helt och hållet utgår från feministisk teori – där män, det manliga och manlighet som sådan skall ses som en mindre önskvärd egenskap.

  38. NinniTokan skriver:

    masa

    Jag har all respekt för åsikts och yttrandefrihet. Jag har inget som helst mot feminister. Jag anser dom har fel, men jag skulle kämpa bra för deras rätt att ha och uttrycka dessa åsikter.

    Men när åsikter/ideologier görs om till handlingar och samhällsåtgärder, så vill jag se saker som styrker dessa ideologier. När våra skattepengar sa gå till att finansiera åtgärder för deras ideologi blir det min rättighet som medmänniska och skattebetalare att faktiskt avkräva belägg för feminismens axiom. Detta grundläggande inser inte feminister generellt utan tycker vi är ”besvärliga” som kritiserar.

    När man messar bland barnen och ska göra åtgärder för sin ideologi där, utan minsta belägg för ideologin…
    Jag blir mörkrädd! Vad är detta för galenskap?!

    För mig är ”genuspedagogik” fullt jämförbart med sexuella övergrepp. Det är att messa med barnens sexuella identitet och könsidentitet och det är inte okej utan stark och tydlig bevisföring för att detta är en fördel för barnen.

    Visa mig sådan och jag ska lyssna. Utan sådan bevisföring, no way!

  39. Erik Jämställdhet skriver:

    Man bör särskilja olika typer av genustänk i förskolan. Det finns det som är kompensatoriskt till exempel att alla pojkar ska undervisas i känslor. Den sådan pedagogik är jag emot eftersom den går tvärtemot våra styrdokument och sunt förnuft. Men det finns fördelar med genustänk och där genus pedagoger kan (om de används rätt) vara en vinst för både barnen och samhället. Jag syftar på frihet. Vi har en benägenhet i förskolan, åtminstone tidigare, att behandla pojkar och flickor olika inte pgr av deras individ utan pgr av deras kön. Till exempel beröms flickor för deras utseende och pojkar för deras handlingar, pojkar är arga flickor ledsna, flickor får tröst pojkar får uppmaningar osv. Det finns också en del konstiga uppfattningar bland barnen som vad man får göra eller använda, klastiskt exempel är att killar inte får använda rosa vare sig ha på sig eller använda. Då är det viktigt att man uppmärksammar ett sådant beteende hos barn och vuxna för att kunna skapa en tillåtande attityd där barnen behandlas som individer istället för kön.

    Nu har man ju uppmärksammat och arbetat med dessa problem ett tag och därför kanske det inte är lika utbrett problem men det betyder inte att man inte ska arbeta med problemen där det finns.

  40. Sueco skriver:

    Genuspedagog för att inte pojkar ska bli pojkar och flickor bli flickor?!? Hur blev det med kampanjen ”Vi gillar olika”?

  41. Mariel skriver:

    ja, jag är inte för kompensatorisk genuspedagogik

  42. Erik Jämställdhet skriver:

    Jag kan inte tala för alla alla lärare eller förskollärare men jag tror att de flesta tycker det är positivt med pedagoger. Vist det finns säkert de som känner sig kränkta men oftast tror jag man är tacksam om man får tillgång till en pedagog. Sen kanske en genuspedagog står lite längre ner på önskelistan än en språkpedagog, en specialpedagog eller en matematikpedagog.

  43. Eva skriver:

    NinniTokan:

    ”Jag har bodde i hus i 20 år. Jag har aldrig skottat snö”

    Jag har bott i hus i 23 år och jag har skottat snö många gånger, senast igår.

    Min man lagar för det mesta sina kläder själv och jag lagar mina.Min man lagar mat oftare än jag. Jag tar för det mesta hand om tvätten. Min man byter däck på bilen. Jag sköter det mesta av hemelektroniken.

    Vi är också nöjda och glada. Vilken tur vi har, du och jag!

  44. Erik Jämställdhet skriver:

    @ Ninni

    Är specialpedagogik eller språkpedagogik också övergräpp?

    Det beror väll på om det används kompensatoriskt eller inte?

    Eller hur tänker du?

  45. [...] Målet är en genuspedagog i varje förskola Feb 16 [...]

  46. Eva skriver:

    HCP:

    ”Varför känns det som feminismen och genusdebatten konstant tar fokus från de viktiga frågorna? Är det bara jag?”

    Nej, vi är i alla fall två. :)

  47. Pelle Billing skriver:

    Har skrivit ännu mer i ämnet! Förtydligar och förklarar ytterligare vad min kritik består av:

    http://www.pellebilling.se/2012/02/mer-om-genuspedagogik/

  48. Matte Matik skriver:

    @Sanjo: Anitha Schulman, mammabloggare, i TV4 i veckan, talar om sin oro över män i förskolan. Det handlar om pedofilrisken alltså. ”Som mamma är man ju såhär, man vill ju skademinimera eller risktänka för sitt barn”. ”Jag är inte superbekväm med att lämna mitt barn till en dagispappa”.

    Inte konstigt att vi bara har 3% män på förskolorna i Sverige idag – och ännu konstigare att det inte talas mer om det med tanke på 50/50-tänkandet inom så många yrkeskategorier.

    http://tv4play-production.heroku.com/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=anitha_schulman_maste_vi_ha_man_forskolan&videoid=2156958

  49. Nils Jungenäs skriver:

    Föräldrars och personals motstånd mot genuspedagogernas arbete ses som ett tecken på att det behövs mer.
    Föräldrars och personals hyllningar ses som att det är bra och lyckat.
    Damn if you do, damn if you don’t.

    Även om jag i Pelle Billing funnit en människa som jag känner enorm sammhörighet med i sättet att tänka och resonera runt dessa samhällsfrågor så… Till skillnad från Pelle Billing är mitt engagemang för jämställdhet sprunget inte ur en kännsla av avsaknad av fokus på mansfrågor, utan ur ett motstånd mot den enögda, korkade och mansfientliga radikalfeminismen och dess kompakta grepp om debattklimatet i det svenska samhället. Dess totala monopol på ploblemformulering samt inte minst politikers ryggradslösa hyllande av kejsarens nya kläder. Kvinnor hit och kvinnor dit. Vaf@n är det frågan om?!? Alla kvinnor jag känner är vuxna och fullt kapabla att fatta egna beslut i tillvaron utan att se sig som offer för än det ena och än det andra.

    Varför ryggar så många för uttrycket ”anti”-feminism? Naturligtvis är jag inte emot allt feminismen är för. Jag är däremot emot MYCKET AV vad feminismen har utvecklats till att komma att stå för i Sverige idag. Är man inte emot då? …när man inte är för?
    …när man inte är för: genuspedagoger, hen, kvotering, lögner om lönestatistik, historieförfalskninh, arvssynd, kollektiv synd osv, då är man väl emot? Eller?!?

    Sluta huka!

  50. NinniTokan skriver:

    Erik Jämställdhet #45

    De två pedagogiska grenarna utgår från individnivå. Det barn som har svårt att lära sig tala rent går till logoped för att få hjälp. Det barn som är sen i annan utveckling kan få hjälp av specialpedagog. Det är att täcka upp individuella specialbehov och det är inte övergrepp.
    Jag välkomnar mycket mer av den sorten.

    Låt oss ta det här ”upp o hoppa” när barnet slagit sig. Jag har en flicka som jag säger ”upp o hoppa” till, därför att hon mår bäst av det, en annan flicka älskar sitta i knä och sjunga, då gör jag så, pojken jag skrev om som lägger pussel, jag skulle inte för mitt liv drömma om att säg ”upp o hoppa” till honom om han slår sig. För han är inte den typen av individ.
    Jag utgår alltid från vad mina ungar är för individer och det gör alla andra där med.
    Det innebär att jag oftare säger ”upp o hoppa” till grabbar, därför att fler av dom har ”spring i benen” och behöver bara ha bekräftat att jag såg och sen få springa vidare.

    Det är väl så det ska vara? Att barn hanteras som individer?
    Jag kan inte se att genuspedagogiken öht behövs på förskolan av idag. Feministisk styrd sån behövs definitivt inte, då denna utgår från kollektiv-tänk och innehåller en kritisk vidrig syn på maskulinitet som inte pojkarna skall utsättas för.

    Det hade behövts genus-tänk när jag var barn, då vuxna i min omgivning var formade av 30-40-talets syn på kön. Idag är det min generation som är förskollärare och min generation har formats av den verkliga feminismen(skilj från dagens)

  51. Jocke skriver:

    Sueco

    ”Genuspedagog för att inte pojkar ska bli pojkar och flickor bli flickor?!? Hur blev det med kampanjen “Vi gillar olika”?”

    Snarare för att pojkar inte ska bli män.

  52. Men@Work skriver:

    @ninnitokan

    Det må vara hänt, men förklara för Mariel vad som var fel var ju precis vad jag gjorde.

    @mariel

    Inga medvetna och aktiva åtgärder ska sättas in från en politisk ideologi för att påverka våra barn mot föräldrarnas och barnens vilja. Vad är det som är så svårbegripligt?

  53. Lena skriver:

    Vad intressant med en politisk samling som anser att folk ska få vara individer med egna val och värderingar. Samtidigt som de menar att alla andra andras uppfattningar är fel.

    Även om kön är olika ska inte det ställa krav att varje par eller familj måste ha uppdelade sysslor enligt t ex Ninnitokans familjeexempel.

    Jag har även en bekant som är förskolechef och hon menar att det inte finns några pedagogiska genusövergrepp på barnen. Utan mer enkelt de ska få välja själva vad de vill leka med. Och att det inte ska behöva finnas blå koppar till alla pojkar och rosa koppar till alla flickor. De får själva välja. Så fasansfull är alltså inte förskolan idag.

  54. Nils Jungenäs skriver:

    Lena

    ”-Vad intressant med en politisk samling som anser att folk ska få vara individer med egna val och värderingar. Samtidigt som de menar att alla andra andras uppfattningar är fel.”

    Vad menar du? Vilka syftar du på? Vad syftar du på?

  55. Mariel skriver:

    @NinniTokan #30: ”Jag är på förskola 1 dag i veckan. Mina ungar är runt 5 år. ALLT finns där, ungarna väljer själv. Det finns inte uppdelning med “en hörna för flickorna och en hörna för pojkarna”.
    Bland mina ungar finns flickor(i synnerhet en flicka) som väljer icke könstraditionellt, en grabb älskar pussel/pyssel och sitta i knä en annan grabb är ofta i “lägenheten”.
    Var är problemet som dessa genuspedagoger ska rätta till?
    Det handlar om “kompensatorisk pedagogik” där flickorna ska lära sig*** leka/vara som pojkar och tvärt om.
    Min fråga är: Varför då? Vill inte du dina barn ska hanteras som individer och få utvecklas utifrån den individ barnet är? Ska dom hanteras med en ideologi i grunden som ser till könskollektiv?”

    I det fallet du beskriver där så verkar det ju inte vara något problem? Så länge ingen säger till Kalle ”pojkarna leker ute, så gå ut till dom!” eller ”Sara, nu har du pysslat så länge, så det är bäst att du börjar leka lite bandy” (eller tänker det) så ser jag inge problem? Jag är som sagt inte för genuskompensatorisk pedadogik. Men jag är för genus när det kommer till att bredda leken för barn, genom att uppmuntra och visa fler sätt att vara. Och nej, inte manipulera. Jag vill också att barnen ska bemötas som individer

  56. Mariel skriver:

    @masa #35: Jag förstår inte hur min ”ideologi” går emot det du precis beskriv, om att se barn utifrån invidider men samtidigt inte förneka de biologiska aspekterna.

  57. Lena skriver:

    Nils Jungenäs:

    Försök läsa hela texten innan du tar till dina frågor.

  58. Mariel skriver:

    @Men@Work #53:

    ”Inga medvetna och aktiva åtgärder ska sättas in från en politisk ideologi för att påverka våra barn mot föräldrarnas och barnens vilja. Vad är det som är så svårbegripligt? ”

    Men jag tycker inte BARA det är en politisk ideologi. Jag ser bortom feminismen nu. Varför är det så otänkbart att Kalle presenteras för både spidermandräkten OCH prinsessdräkten? Är det de rosa tyllet som kommer göra han förvirrad eller jag förstår inte problemet?

  59. Nils Jungenäs skriver:

    Ninnitokan

    ”-Det innebär att jag oftare säger “upp o hoppa” till grabbar, därför att fler av dom har “spring i benen” och behöver bara ha bekräftat att jag såg och sen få springa vidare.

    Det är väl så det ska vara? Att barn hanteras som individer?”

    Precis! Jag blir så rörd.
    Här kommer problemet med genusgeggan in. I den här situationen hade en genuspedagog sannolikt sett ett problem med att ”pojkarna generellt” behandlas på ett annat sätt än flickorna. Lolektivistisk fascism. Man behandlar en individ utifrån, inte bara den individens perspektiv, utan man väger on hur andra behandlas, statistiskt. Vansinne!

    Många av brandmännen är män, alltså ska jag mellan dessa två individer välja att anställa kvinnan. Inte för att hon är bra i sig, utan för att runtom i landet så har en massa branförsvarsanställda snopp.

    Stoppa genusvansinnet!

  60. Nils Jungenäs skriver:

    Lena #58

    Det har jag naturligtvis gjort.
    Varför tror du att jag inte har gjort det?

    Och vem trycker ”gilla” på en sån text?!? :-D

  61. Lena skriver:

    Nils Jungenäs:

    Du kallade mig för radikalfeminist häromdagen. Och vet du jag tycker det var en fin projektion! Du beter dig nämligen som en själv. Liksom många andra bland ert folk.

    Hade du läst min text hade du INTE hoppat fram med taggarna utåt med dina frågor! Lässvårigheter?

    Jag tycker ni är patetiska med er MC-mentalitet att hoppa på varenda en som har avvikande åsikter från er sekt.

    Och vem trycker på gilla knappen på dina patetiska frågor!? :-)

  62. Nils Jungenäs skriver:

    Lena #62

    Nu blev du genast otrevlig och osaklig. Jag frågade brara intresserat vad du menade eftersom jag inte förstod. Jag ville veta eftersom jag var intresserad. Jag MENADE ingenting med mina frågor. Jag UNDRADE. Herre gud!

    ”-Du kallade mig för radikalfeminist häromdagen.”

    Jasså? Det har jag inget minne av. Du måste blanda ihop mig med någon annan av ”oss”.

    ”-Liksom många andra bland ert folk.”

    Vilka då? ”Vi” är ingen homogen grupp.

    ”-Hade du läst min text hade du INTE hoppat fram med taggarna utåt med dina frågor! Lässvårigheter?”

    1. Jag hade läst.
    2. På vilket sätt hade jag taggarna utåt?
    3. Nej, jag tror inte jag har lässvårigheter. Jag hade 2.0 på högskoleprovet och alla rätt läsförståelse-delen.

    ”-Jag tycker ni är patetiska med er MC-mentalitet att hoppa på varenda en som har avvikande åsikter från er sekt.”

    Nu får du f@n ge dig!
    ”Vi” är inte kollektivt ansvariga för varandras texter.
    Varför är du så aggressiv och otrevlig? Vem har ”hoppat på” någon? Själv frågade jag bara vad du syftade på och fick tillbaka en spydig kommentar om att jag skulle läsa innan jag frågade. Jag förtydligade då att jag faktiskt bara helt ärligt undrade och du fortsätter att vara otrevlig. Du har fortfarande inte berättar vad du menar men det blrjar bli ganska mycket skit samma nu då jag börjar tycka att du är en individ vars tankar och åsikter är föga intressanta att ta del av.

    Svara gärna på mina frågor Lena. Både de ursprungliga och de jag ställt nu, i det här inlägget.

  63. Erik Jämställdhet skriver:

    Här känns det som om vi får reda ut lite begrepp. Pedagogik är läran om hur man lär sig och en pedagog är en specialist på lärandet. Ofta har en pedagog en specialisering exempel på dessa är, genuspedagog, specialpedagog, äventyrspedagog, utomhuspedagog, matematikpedagog, språkpedagog, konstpedagog.

    En lärare är tekniskt sätt en pedagog eftersom denne är specialist på lärande och utlärning (didaktik). Här börjar förvirringen en lärare kan man säga är praktiken som med stöd av pedagogik hjälper andra att lära sig. En pedagog är teoretiker eller en coach och som inte egentligen arbetar med de som ska lära sig. Pedagogens uppgift är att hjälpa läraren att utveckla sitt arbete. Detta kan ske på två sätt antingen lär eller inspirerar pedagogen läraren genom tex kurser eller så tar läraren in pedagogen till avdelningen eller klassen för att hjälpa till med ett problem eller bara utveckla lärarens arbete.

    Vi tar ett exempel. Om man upplever en eller flera barn har svårt att ta till sig matematiken kan man be en matematikpedagog komma till avdelningen där denne pratar med barn och personal observerar arbetet och omgivningen för att sedan komma med en analys på problemet och hur man kan lösa det eller förbättra arbetet i allmänhet. Kanske materialet används fel. Kanske vissa grundlägrade begrepp saknas, man har fel angreppsvinkel, kanske det är intresset som saknas osv.

    En genuspedagog är expert på hur vi behandlar pojkar och flickor olika i skolan/förskolan och hur man kan arbeta för att kunna bemöta alla som individer.

    Sen är det möjlig att det smugit sig in ett kollektivistiskt synsätt bland genuspedagogerna men jag tror mer på att det synsättet finns bland feministiska extremister och politiker.

    @ Ninni

    En ortoped är en medicinsk expert och har ingen pedagogisk kompetens, officiellt alltså. De arbetar med motorik och fonetik m.m. på samma sätt en sjukgymnast arbetar med resten av kroppen. Det är lika stor skillnad på en logoped och en språkpedagog som det är mellan en sjukgymnast och en idrottspedagog.

    Jag hoppas att alla tar hänsyn till barns individuella behov men det finns många studier i förskolor och skolor som visar att så inte är fallet. Generellt behandlas pojkar och flickor olika utan att man tar hänsyn till deras individ. Bland annat Eva Johansson på institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet har forskat om detta hon har skrivit en avhandling och en bok om sin forskning.

    http://gup.ub.gu.se/gup/record/index.xsql?pubid=77246

    http://www.bokus.com/bok/9789147084715/gustav-far-visst-sitta-i-tjejsoffan-etik-och-genus-i-forskolebarns-varldar/

    Det handlar då inte om statistiska skillnader utan om att personal och barn utan anledning behandlar barn olika. Tex flickor får inte får leka med bilar och pojkar inte få leka med dockor.

    Syftet med genuspedagoger är att förändra förskolans arbete så att alla barns individuella behov och förutsättningar tillmötesgås.

  64. NinniTokan skriver:

    Mariel #56&59

    Jag upplever att det faktiskt är så. Det måste vara 4 år nu i vår sen jag började på förskolan. Och just i frågan om könsroller, vilket är en viktig fråga för mig med den upplevelsen jag fick som barn, så är jag grymt positivt överraskad av hur väl det här fungerar och hur totalt förändrat det är sen jag var i den åldern och fick veta att flickor inte ska vara som jag.

    Sen är det naturligt vis ett mycket begränsat material med dom tre avdelningar jag jobbat på under denna tid. Men jag kan inte tänka mig att det är annorlunda i resten av Sverige, för att det beror på att vår syn på kön har förändrats så vi inte tycker en flicka/pojke måste vara si eller så som man gjorde förr.

    Man vill ha in genusvetenskap för man inte är nöjd med att statistiska skillnader mellan könskollektiven kvarstår.. och då måste man forcera fram en förändring hos barnen för att få till 50/50. Det är därför ”fri lek” är ett problem för genusvetare, för barnen väljer inte 50/50, inte ens nästan.

    Det innebär inte att jag anser allt är guld och gröna skogar på förskolan. Det finns saker jag skulle önska att samhället gjorde något åt (tex. mindre grupper, mer möjligheter till ”pojkiga vilda lekar” oavsett vilket kön barnen har som vill detta, ökat barnperspektiv-tänk, mer specialpedagogik m.m.) Men genuspoliser tillhör inte dom sakerna vi behöver lägga pengarna på. Absolut inte.

  65. Lena skriver:

    Nils Jungenäs:

    Jag har inget intresse att diskutera med dig. Inte heller tid att leta fram bevis för dina lögner.

    Hejdå.

  66. Björn 2 skriver:

    @Lena/Nils

    Minns detta då även jag reagerade på att Lena tog åt sig av något som (för mig) helt uppenbart inte var riktat åt henne, även om det säkert hade gått att formulera bättre.

    http://www.pellebilling.se/2012/02/sexism-utovas-aven-mot-man-visar-reportage-fran-kvinnodominerade-yrken/
    I kommentar #44 skriver Nils:
    ”Dessutom ser jag inte det “hatiska” i texten du refererar till. Det gör jag ju sällan iofs när PK-maffian och radikalfeministerna gapar om hat och näthat och hatdrev.”

    ”PK-maffian och radikalfeministerna” är ju uppenbarligen inte riktat åt Lena, utan är bara en allmän reflektion över hur just dessa två grupper ofta ropar ”HAT” mot alla meningsmotståndare.

    Så.. utrett!

  67. Lena skriver:

    Björn 2:

    Ibland ska man inte lägga näsan i blöt! Speciellt inte när det medför ännu mer skitsnack. Inget är utrett och verkligen inte av dig!

    I nedan inlägg menade Nils Jungenäs att jag tillhörde en radikalfeminist.

    http://www.pellebilling.se/2012/02/sexism-utovas-aven-mot-man-visar-reportage-fran-kvinnodominerade-yrken/#comment-64910

    Du kanske hitta någon annan syssla nu än att sprida skitsnack om mig! Själv försöker jag arbeta.

  68. Matte Matik skriver:

    @Lena: Är det du som varit inne hos Trollan och kommit med såna här påståenden? Låter som något som brukar komma från radikalfeminister om du frågar mig:

    “Inte många män skulle ha dåligt samvete om de slängde sig i soffan och bara brydde sig om sig själva efter en lång dag.”

    http://trollan.wordpress.com/2012/02/13/att-vara-stark-eller-svag/#comment-3093

  69. Lena skriver:

    Matte Matik:

    Och varför tar du upp det här!? Dessutom blir det nog ganska fel när du tar ut meningen från sitt sammanhang! Och nej jag hatar inte män. Jag talade om egen erfarenhet. Min pappa skulle t ex inte haft dåligt samvete när han levde, om han skulle slängt sig på soffan. Vad är ditt problem!?
    Och jag hade inget emot min pappa. Snälla försök inte måla på mig era fjantiga misandri teorier.

    Blev du kränkt av meningen!?

  70. Lena skriver:

    Är det några som beter sig som hatiska, misstänksamma, bittra, radikalfeminister så är det folk som du!?

    Fyfan!

  71. Björn 2 skriver:

    Jaja… försökte peka ut ett missförstånd. Försökte inte hälla soppa på elden direkt. Snarstucken much?

  72. Nils Jungenäs skriver:

    Björn 2

    Du har helt rätt i din tolkning av min syftning med det inlägget. Det mycket riktigt inte menat mot Lena på det sättet. Jag kanske skulle infogat ett litet ”heller”. (det gör jag ju inte när radikalfeministerna skriker HELLER)
    Det måste vara det hon syftar på när hon hävdar att jag kallat henne radikalfeminist.

    Tråkigt att hon inte bara kan fråga om det är något hon undrar. Tråkigt att hon hela tiden måste anta att man menar en massa skit som man faktiskt inte har skrivit.
    Skit i henne.
    Jag brukar tycka det är intressant att diskutera med människor sam har andra åsikter och perspektiv, men den här Lena är ju inte så intellektuellt stimulerande.

  73. [...] Målet är en genuspedagog i varje förskola  (Pelle Billing) [...]

  74. Lena skriver:

    Ska jag behöva klistra in texten som Nils Jungenäs skrev, Han skriver: ”Det gör jag ju sällan iofs när PK-maffian och radikalfeministerna gapar..”

    R A D I K A L F E M I N I S T E R.

    ”Nils Jungenäs säger:
    14 februari 2012 kl 20:47

    Lena #42

    Jag tror aldrig jag sett varken Pelle eller Pär ta bort några kommentarer innan. Stog det inte att det var “personangrepp”? Det har ju inget med åsikter att göra.

    Dessutom ser jag inte det “hatiska” i texten du refererar till. Det gör jag ju sällan iofs när PK-maffian och radikalfeministerna gapar om hat och näthat och hatdrev. Jag kanske inte vet vad ordet betyder. Är “hat” typ synonymt med “avvikande åsikt” eller “osympatisk”? Jag trodde “hat” betydde något helt annat. Förklara gärna.

    Dessutom, “Lena”. Det är ju ett grekiskt namn. Tycker du man ska utgå ifrån att du inte gillar att betala skatt bara för det?

    http://www.pellebilling.se/2012/02/sexism-utovas-aven-mot-man-visar-reportage-fran-kvinnodominerade-yrken/#comment-64910

    Nu kom dessutom Matte Matik in och var kränkt över en mening jag skrivit inne hos Trollan och påstod att jag var radikalfeminist! Det vore kanske mer läge för vissa att söka någon terapeut att tala med istället för att hata så mycket!

  75. Matte Matik skriver:

    Snälla du, jag är inte ”kränkt”. Tycker bara att det inte är helt oförståeligt om folk råkar kalla dig för radikalfeminist om du slänger ur dig liknande saker i förbifarten och sedan går igång på alla cylindrar över att folk misstolkar dig. Jag blir trött men inte kränkt. Men vill du vara arg på det här viset så låt inte mig hindra dig.

  76. Lena skriver:

    Matte Matik:

    ”Snälla du, jag är inte “kränkt”. Tycker bara att det inte är helt oförståeligt om folk råkar kalla dig för radikalfeminist om du slänger ur dig liknande saker i förbifarten”

    ”Snälla du”, sist var jag radikalfeminist!? Vilka saker har jag slängt ur mig i förbifarten som berättigar dig att kalla mig för radikalfeminist!? Att jag tycker att det är var människans rättighet att då och då slänga sig på soffan och bara tänka på sig själv. Oj, vilken synd! Ja jag är verkligen en radikalfeminist.

    Kan det kanske förhålla sig på det enkla psykologiska planet att folk till slut blir förbannade på andra som ständigt anklagar en för en massa skit!? Det tror jag förstår du. Jag tror även att er politiska taktik därmed gör krokben på sig själv.

  77. Nils Jungenäs skriver:

    Som hund och katt.

    Hunden viftar på svansen när den är glad och vill leka.
    Katten slår med svansen när den är irriterad och vill vara ifred.
    Hundar och katter har dock en IQ på mellan 40 och 45 och saknar således förmåga att uppmärksamma och reflektera över dessa olikheter utan agerar bara instinktivt utan att blanda in frontalloberna.

  78. Björn 2 skriver:

    @Lena #75
    ”Ska jag behöva klistra in texten som Nils Jungenäs skrev”

    Nej.. Det gjorde jag redan i #67 och pekade på du förmodligen missförstått Nils (vilket han även verifierat). Efter det har du postat länken två ggr till, vilket får MIG att tro att du inte ens läst vad jag försöker förmedla.
    Istället menar du att det är jag som ”lägger näsan i blöt” och ”sprider skitsnack”. Du verkar onekligen leta med ljus och lykta efter saker att reta upp dig på.

    Det var med dom bästa intentionerna jag ”lade näsan i blöt”. Hade du inte haft taggarna utåt så hade du nog förstått… även det.

  79. Jenny Kristiansson skriver:

    Nils Jungenäs #78

    Vilken identifierar du dig med? Hunden eller katten?

  80. Jocke skriver:

    @ Lena

    Ta det lugnt det var ett skämt. Men efter att ha läst igenom alla kommentarer så ser jag faktiskt ingen anledning till att bli så vansinnigt rosenrasande som du har blivit här.

  81. Eva skriver:

    Som komplement till Nils Jungenäs hund och katt kan jag rekommendera metoden ”Giraffspråket” (Non Violent Communication).

    Väldigt, väldigt kortfattat består metoden av två symboler, en giraff och en varg, som representerar två sätt att kommunicera.

    GIRAFFENS långa hals symboliserar eftertänksamhet (den långa vägen mellan hjärtat och hjärnan) och modet att sträcka på halsen och visa vad som är viktigt för just dig, samt att lyssna med empati. En giraff talar med utgångspunkt från sig själv, t ex ”Jag skulle vilja att du lyssnar på mig”.

    VARGEN har en aggressiv kommunikation som går ut på att hugga. En varg argumenterar och ställer krav, hotar och kritiserar. Den som vargen talar till har bara två val. Att hugga tillbaka eller ge sig. En varg talar med utgångspunkt från andra, t ex ”Du lyssnar inte på mig”.

    Jag tror att det finns en del litteratur om det är någon som vill fördjupa sig i metoden.

  82. Pelle Billing skriver:

    Lena,

    I den här tråden verkar det som du var inställd på att mucka gräl. Dags att skärpa till sig!

  83. Nils Jungenäs skriver:

    Jenny #80

    Inte någon speciell.

    Jag och Lena talar uppenbarligen två helt olika språk. När jag säger A, tror hon att jag egentligen menar B och att jag bara har uttryckt mig försiktigt.
    När hon säger A, menar hon egentligen B. Hon har bara gått lite kring gröten och om jag inte fattar det måste jag naturligtvis ha lässvårigheter.
    Själv säger jag B om jag vill säga B vilket hon naturligtvis utifrån sitt eget kommunikationsmönster vet att tolka som att jag menar C.

    OT:
    Jag gillar katter. De verkar helt sakna EQ (social intelligens)
    Hundar däremot är utpräglade flockdjur som konstant instiktivt kämpar i en social hierarki. De är inställsamma och vill bli omtyckta. Om en hund slickar dig i ansiktet så vet du inte om det beror på att den verkligen tycker om dig eller om den gör det för att DU ska tycka om DEN. Oärliga och opålitliga djur alltså. Som många människor – lismande, opålitliga, inställsamma, rövslickande ögontjänare.
    Katter däremot gör som de själva vill.

    Dessutom är katter mycket mer praktiska husdjur. De hårar inte lika mycket. De dreglar inte överallt, på kläder och möbler. De luktar inte. De hoppar inte omkull gästerna i entrén. De tigger inte mat vid bordet. Man måste inte gå ut regn och rusk, snö och kyla, varje gång de behöver kissa och bajsa. De är inte ”on your face” hela tiden. Man måste inte ordna hundvakt om man ska resa bort någon eller ens ett par dagar.

    Hundar är enfaldiga och löjliga djur.

    Du kan se min katt på YouTube. Sök på: Harald Jungenäs ;-)

  84. Lena skriver:

    Pelle Billing:

    Ok det är bra Pelle Billing då vet vi din syn på rättvisan! Här får killarna kalla tjejerna för radikalfeminister och det är deras eget fel!

    Dessutom får farbröder efteråt pika med att de som blev kallade för radikalfeminister borde inse det hela annars har de mens.

    Är det inte bättre Pelle Billing och erkänna att härinne måste alla tycka lika!

  85. Lena skriver:

    Sedan väljer jag oavsett forum vem jag vill diskutera med. Det är inte att mucka.

  86. Nils Jungenäs skriver:

    Lena

    Det är ingen här. Alla sitter och tittar på kattungar på YouTube. Dessutom ska du gå och borsta tänderna nu. Det är snart läggdags.

  87. Lena skriver:

    Aha, jag ser att Billing tog först bort kommentaren från Jocke, att jag hade mens och sedan säger han till mig att skärpa sig! :-)

  88. Nils Jungenäs skriver:

    Du kan vara lugn Lena. Jocke har säkert också fått skäll.

  89. Jenny Kristiansson skriver:

    Nils Jungenäs

    Hahahaha så tilltufsad han blev av den stora katten :-D Blev imponerad att han fattade godisautomaten så snabbt.

  90. Jenny Kristiansson skriver:

    Jag har bara suttit och väntat på ”Lingonveckan”- kommentaren. Och YES ikväll kom den, den 16 februari 2012. Hallelujah!!

    Det känns som om vi här på Pelles blogg har nått en helt ny nivå av upplysning, hädanefter kommer diskussionerna att nå oanade höjder och i framtiden kommer folk att betrakta oss här som de första som la grunden för den nya tiden. *blink* *blink* *smile*

  91. Jenny Kristiansson skriver:

    Lena har numera blivit anklagad för att vara oattraktiv och ett troll som dessutom har Lingonveckan. Jag blir ofta ihopkopplad med radikalfeminismen. Eller feminismen i största allmänhet, alltid negativt menat. Hmmm…… det kan bara bli bättre?

  92. Lena skriver:

    Jenny Kristiansson:

    Jag är ändå imponerad att någons utseende kan bli bedömt överhuvudtaget när det inte syns! ;-D

  93. [...] bestämt hävda att han ville vara mamma – och höra tjejens förvirring på det hela. Pelle Billing beskriver sitt dagis med olika stationer. Och mina barn har rum där de får vara med olika teman. [...]

  94. Jocke skriver:

    Om det någon gång var befogat med lingonveckan-kommentaren så var det väl nu. Jag skrev det inte för att hon hade annan åsikt än jag utan för att hon fick till synes oförklarliga utbrott.

    Men herregud jag sa ju att det var på skoj också så lighten up.

    Visst ska man hålla en respektfull ton men jag tycker också man ska göra sig förtjänt av respekt och det tycker jag inte Lena gjorde med sina aggressiva inlägg. Men samtidigt ska man inte sänka sig till eran nivå heller men det är lätt att bli nerdragen dit ibland.

  95. Lena skriver:

    Jocke:

    Vilka utbrott talar du om? Sedan undrar jag vad din logik finns? Är det JAG som är aggressiv när det är jag som får radikalfeminist kastat på mig?

  96. Lena skriver:

    En sak har vi ändå gemensamt Jocke. Har från och med nu ingen respekt för dig. heller! :-)

  97. Jocke skriver:

    Lena

    Orkade inte gå igenom hela tråden men ett axplock:

    ”Hade du läst min text hade du INTE hoppat fram med taggarna utåt med dina frågor! Lässvårigheter?”

    ”Jag tycker ni är patetiska med er MC-mentalitet att hoppa på varenda en som har avvikande åsikter från er sekt.

    Och vem trycker på gilla knappen på dina patetiska frågor!?”

    ”Är det några som beter sig som hatiska, misstänksamma, bittra, radikalfeminister så är det folk som du!?

    Fyfan!”

    ”Det vore kanske mer läge för vissa att söka någon terapeut att tala med istället för att hata så mycket! ”

    Det var väl några av de utbrott jag talade om.

    Ok, så någon kallade dig för radikalfeminist. Tråkigt, men jag fattar inte varför du måste gapa och skrika om det hela tiden. Det hade väl räckt att klargöra en gång att han som kallade dig radikalfeminist hade fel och så hade det varit bra med det. Hur kan du överhuvudtaget ta åt dig så mycket av en sån sak?

    Vi vet alla nu att du inte är en radikalfeminist så sluta gnälla så förbannat över det. Jag ber om ursäkt för min lingonvecka-kommentar och han som kallade dig radikalfeminist ber säkert om ursäkt för det också. Så, ta av dig offerkoftan nu och gå vidare med ditt liv.

  98. Lena skriver:

    Jocke:

    Men Jocke du är väl ändå så pass smart!? Att du inser att du inte kan ta ut enskilda axplock, meningar eller ord från sitt sammanhang!? :-)

    Ni är likadana alla ni som hänger på Genusnytt kämpar för att smutskasta kvinnor! Känner du dig hotad av mig!?

    Och det är inte jag som sitter som en grinande fullvuxen pensionär och gråter för att kvinnor gör karriär!

    Offerkoftan får du nog stå för själv gubbe lille!

  99. Jocke skriver:

    Lena

    Åh nej, nu kommer jag gråta mig till sömns med vetskapen att ”Lena” en anonym kommentator på nätet har tappat respekten för mig. Hur ska jag orka leva vidare?

    Alltså vad var din mening med det där inlägget egentligen? Tror nog ingen här som läst den här tråden kommer ta dig på allvar igen faktiskt. Tyvärr.

    Ingen kanske kommer ta mig på allvar heller efter min kommentar men så får det väl vara då.

  100. Lena skriver:

    Jocke:

    Ja försök nu gå vidare med ditt liv istället för att slösa energi på någon Lena på nätet.

  101. Jocke skriver:

    Det där är väl utbrott och respektlösa inlägg oavsett vilket sammanhang de kommer ifrån. Tycker inte att någon annan skrev till dig på ett sätt som borde lett till såna utbrott. Men det kanske bara är min bedömning.

    Känner jag mig hotad av dig eller andra kvinnor? Svar: Nej

    Sitter jag och gråter för att kvinnor gör karriär? Svar: Nej

    Ok, så jag är den som ser sig som ett offer? Du har gnällt i hela tråden över att någon kallade dig radikalfeminist. Jag har bara påpekat att du inte varit särsklit respektfull i dina inlägg.

    Du är ju verkligen saklig i dina inlägg.

    Som jag sa innan: Lycka till att bli tagen på allvar här igen.

  102. Lena skriver:

    Jocke:

    Ja detsamma. Väldigt många kommer ta dig på allvar, som insinuerar att kvinnor har mens, när de inte uppskattar skällsord som radikalfeminist.

    Lycka till själv! Och du oss emellan mitt liv hänger inte på den här sajten.

  103. Jocke skriver:

    Lena

    Nej det var ju det jag sa, att ingen förmodligen kommer ta mig på allvar heller längre. Men det får jag bjuda på efter min högklassiga kommentar. Lite roligt var det ju ändå om man ska vara ärlig.

    Man kan dock tro att ditt liv hänger på den här sajten med tanke på hur vansinnig du blev av att någon här i förbifarten råkade likna dig vid en radikalfeminist.

  104. Lena skriver:

    Jocke:

    Jaså du blev lite orolig för mig där ett tag!?Du trodde att mitt liv hängde på Billings blogg. ;) Omtänksamt.

    Sedan blev jag inte vansinnig. Mer tillfälligt bestämd. Och då efter att fler givit mig diagnosen radikalfeminist.

    Tror faktiskt folk reflekterar ganska dåligt kring sin omgivning. Så vem vet kanske kommer fler missa ditt lilla mensutrop. :)

  105. Jocke skriver:

    Förmodligen kommer dom missa det med tanke på att det är borttaget.

    Det var dumt skrivet men som jag sa när jag skrev det också: Det var ett skämt. Tycker man inte borde ta det så allvarligt. Men jag antar att kvinnor inte förväntas kunna skilja på skämt och allvar, eller? För män dumförklarades ju för att de blev upprörda över teater som SCUM. Men ett harmlöst mensskämt, gud förbjude!! Sånt skämtar man inte om!! Det är ju värre än det vore att skämta om 9/11 dagen efter det hände.

    Nej, jag blev inte orolig för dig, tyvärr.

  106. Hurtbullen skriver:

    Tänkte slänga ut frågan igen.

    Om man inte vill att ens egna barn ska komma i kontakt med genuspedagoger och andra liknande skrivbordsteoretiker. Vad finns det för alternativ idag. Någon nämnde Montessori, som jag , efter googling , tyckte verkade mycket mer sympatiskt.

    Finns det fler alternativ och tips ?

  107. Lena skriver:

    Jocke:

    ”Men jag antar att kvinnor inte förväntas kunna skilja på skämt och allvar, eller?”

    Jodå. Antar att det även handlar om tidpunkt. Det är kanske svårt att läsa i texten även om jag lade in ett par smileys. Men jag har humor. Lider inte speciellt av ditt uttalande som var ganska harmlöst. Utan tycker det är värre när folks slänger med annat. Och jag kan erkänna att jag stundtals var lite mindre glad själv. Men det borde vi ju få vara ibland.

    Det är annars ganska tacksamt att hamna i diskussioner på vissa sajter, för ofta finns det folk som tar illa vid sig. Även om du är glad och trevlig! Lite förebyggande agg på något sätt. Även om jag inte lade in min charmväxel den här gången själv. Annars tycker jag nog att det bör gå att skämta om det mesta.

  108. Patrik N skriver:

    Att Lena: Nu har halva tråden handlat om ditt ömtåliga ego. Allt här tappar ju fart av det. Du förolämpar betydligt mer än vad du blir förolämpad själv så vad är grejen? Är det bara trollande?

  109. Patrik skriver:

    Lena lugna ner dig nu, förstår inte varför du har sådant behov av att ragga bråk?
    Om du börjar hålla en trevlig ton så lovar jag att du kommer att bemötas med respekt även fast ni har olika åsikter.

    Det här med att bråka över internet e ju faktiskt ganska larvigt :/

  110. Lena skriver:

    Patrik N och Patrik – same same(?)

    Ta du istället och lugna ner dig själv. Själv mår jag väldigt bra utan en massa radikalfeministiska män omkring mig. Män tycks vara så mycket mer resonliga ute i livet..;)

    Ett tips. Vill du inte att en tråd ska handla om en viss person. Låt då bli att hela tiden ”mucka” med henne som Billing brukar uttrycka det hela. Även om hans rättspatos är lite svajigt.

  111. Lena skriver:

    Patrik:

    Nämnde din typ av man i ett av mina inlägg. Kanske kan det får er att bli lite smarta.

    http://lenalilliedropssomewords.blogspot.com/2012/02/val-kval-och-vetenskap.html

  112. Eva skriver:

    Om ”diskussionen om Lena” ska fortsätta, skulle jag uppskatta om den förs någon annanstans, t ex på Lenas blogg (länk finns i hennes kommentar ovan). Annars blir det väldigt svårt att hitta kommentarerna som handlar om genuspedagogik i förskolan.

  113. [...] skrev jag ett par inlägg om genuspedagogiken och uppenbarligen är jag inte klar med ämnet [...]

  114. Mariel skriver:

    @NinniTokan #65: Jag börjar förstå mer och mer nu varför man är anti genus. Jag är ju för genus men måste hela tiden ta avstånd från vad andra genusföreträdare kastar ur sig.

    Det låter positivt att det är bättre nu än förr ang. könsrollerna. Och jag tycker inte heller det behövs en genuspedagog i första hand. En individpedagog låter bättre i så fall. Och jag är heller inte den som vill ta bort ”fri lek” eller måste se ett 50/50 utfall.

    Tack för att du förklarar!

  115. Gonzo skriver:

    Självklart ska vi ha genuspedagoger på våra dagis.
    Fler jämstäldister och maskulinister. Starka manskämpar som vill hjälpa och stärka unga pojkar till att våga vara sig själva i den matriarkata värld som växer upp i.
    Kvinnlig dagis och skolpersonal, nästan 20 år av matriarkat under uppväxten.

Google