Amelia tilldelas egen dumstrut

09 december 2011, av Pelle Billing

Tidningen Amelia har nyligen instiftat ett nytt pris, det så kallade amelia dumstrut:

Vi delar ut det till en person eller organisation som på ett förtjänstfullt sätt medverkar till att upprätthålla gamla normer och värderingar samt genom sitt handlande och sin gärning upprätthåller ojämlikhet och befäster fördomar.

Priset är en del av Amelias strävan att uppnå ett mer jämställt samhälle. Först ut att tilldelas priset var Anders S Nilsson, för sin nedsättande kommentar om två kvinnors utseende.

I en oväntad vändning visar det sig nu att Amelia-redaktionen tilldelas den andra dumstruten. Motiveringen är att man upprätthåller gamla normer och värderingar om vad kvinnor anser vara intressant, och därmed befäster fördomar.

Som exempel kan nämnas den nyliga artikeln om husmorsornas smarriga klassiker till köksbordet, vilket på ett stereotypt och föråldrat sätt upprätthåller fördomen om att kvinnor har ett särskilt intresse för julmat.

Vidare tar senaste numret av tidningen i princip bara upp ämnen som upprätthåller rådande normer och värderingar om vad som bör intressera kvinnnor:

  • Fokus på kläder och smink.
  • Ett antagande om att kärlek och relationer är det som kvinnor vill läsa om.
  • Fokus på kvinnors kroppar, och sexiga kläder.
  • Julmys som kvinnans ansvarsområde.

Tidningen Amelia uppfyller således kriterierna med råge, vilket även framgår av senaste numrets framsida.

amelia-skarmdump

Denna blogg kan därmed som första medieinstans annonsera nyheten att den andra och hittills största dumstruten går till Amelia-redaktionen, med chefredaktör och ansvarig utgivare Åsa Lundegård i spetsen.

Grattis Amelia! Här har ni er dumstrut som ni lämpligen skriver ut och klistrar upp på hela redaktionen, och gärna även gör till banderoll åt byggnadens framsida. Det är ju så ni brukar märka organisationer och företag som bryter mot ert jämställdhetsarbete. Lika för alla, ingen mannamån?

amelia-dumstrut-redaktionen

Tipstack: Går till AV!

Uppdatering: Även Ett städat yttre skriver nu om denna nyhet.

 

23 kommentarer på “Amelia tilldelas egen dumstrut”

  1. Matte Matik skriver:

    Vad var det man sa i förskolan? ”Den som sa det kan va det!” Fniss.

  2. Joel Johansson skriver:

    De bör även ha beröm för en fint retuscherad bild av Mia Skäringer, samt fokuset på det kvinnliga intresseområdet ”andlighet”.

  3. Matte Matik skriver:

    ”Vi testar Naughty Santa-kostymen” ser jag längst uppe i hörnet. Här har vi kanske lite ”kvinnomakt” á la Amelia ändå – vända på rollerna och låta karln klä upp sig i sexiga kläder istället. Om det nu är det ”Naughty Santa”-kostymen är. Törs inte Googla det…

    För övrigt är det väl att uppmuntra till kvinnliga stereotyper att ha artiklar om magproblem också. Tycker det verkar finnas massor av sån reklam. Activia, actimel osv… Alltid en kvinna som känner sig ”uppblåst”…

  4. Magnus skriver:

    hmmm okej fattar inte riktigt. Har Amelia, på riktigt, gett andra dumstruten till sig själva, eller är det vi som gjort det? :O

  5. Mia. skriver:

    Ha ha! Ja som sagt det gäller att vara konsekvent och inte minst sopa framför egen dörr först :)

  6. S skriver:

    Hehe, du sprider värme och julmuys med denna staffansstrut på Amelia! :)

  7. Anders skriver:

    Undrar samma som Magnus, blogginlägget är aningen otydligt vad det rör sig om. Om Amelia är självkritiska, eller om det är Pelle B som ger dem en kärleksfull snyting :-) .

  8. NinniTokan skriver:

    Hehe! Underbart inlägg.:D

  9. Access skriver:

    Underbart!

    Sprid nyheten på era bloggar: ”Amelia har fått välförtjänt pris” (länka till Pelles inlägg)!

    ;o)

  10. Pelle Billing skriver:

    Magnus och Anders,

    Det är alltså satir.

  11. Jocke skriver:

    Måste bara få kommentera en sak som ger mig förbannat mycket huvudbry.

    Jag tror knappast att de som driver Amelia är helt obegåvade. Förmodligen har de personer som kan det där med marknadsföring och målgrupper. Och på redaktionen har de ju helt uppenbart insett vad som SÄLJER när man riktar sig mot kvinnor.

    Då undrar man ju stilla – vad drar de för slutsatser kring detta? För om de verkligen hade trott på sig själva skulle de ju börjat skriva om helt andra saker i tidningen för att påverka kvinnor i riktingen som de önskar.

    Det jag menar är att här finns en väldigt vulgär dubbelstandard (som vanligt när man har med rabiata feminister att göra). Det vill säga, å ena sidan kritiserar de könsnormerna. Å andra sidan är det exakt dessa som de gör affärer på och som de ständigt underblåser.

    Slutligen. Vad för andra slutsatser kan man då dra av att kvinnor attraheras av den här sortens innehåll? Jo, att vi är olika och att vi har olika intressen i livet. Något som mycket väl kan vara ett av skälen till att fler män än kvinnor sitter i styrelser. Men inte ens den banala upptäckten lyckas man göra på Amelias redaktion. Det är fattigt.

    P.S. Bra initiativ förresten Pelle!

  12. Hjalmar skriver:

    Tidningen Amelia ”had it coming”… Mycket träffande :-D

  13. Access skriver:

    Amelias (fejkade) utnämning påminner mig om nåt jag hörde i veckan.

    Tydligen finns det nåt aktivistgäng som går ut med falska nyheter, typ ”Oljebolaget X lovar nu att stå för alla saneringskostnader för utsläppet på Y-kusten”.

    Det ställer Oljebolaget X inför ett svårt beslut.
    Antingen får de då stå för saneringskostnaderna, eller så få de gå ut och dementera med ”Nej, det är inte alls sant, vi tänker inte alls stå för saneringskostnaderna”.

    Kanske kunde man göra likadant i såna här fall?
    Kan man gå ut med en falsk nyhet till media om att Amelia tilldelat sig själva sitt eget pris, och få den publicerad? Då kan Amelia välja att dementera eller acceptera. I vilket fall som helst har man satt fokus på deras eget hycklande.

    Bara en tanke …….

  14. Lavazza skriver:

    Jag får instämma med tidigare talare. Den kognitiva dissonansen är skrämmande. Amelia har exempelvis säkert skrivit om utseendehets ett antal gånger samtidigt som man kanske till och med i samma nummer har artiklar med skönhets- och bantningstips och rejält photoshoppade bilder. Mia Skäringer är ju egentligen ful som stryk, om uttrycket ursäktas, och spelar mycket på det i sin humor, men Amelia godtar inte att en kvinna kan se ut på det viset, utan gör (helt på eget initiativ, får man anta) om henne till något helt annat.

  15. Hamtrn skriver:

    Haha bra där Pelle! :D

  16. Snart ställer hela den jämställda sybehörsrymden in i gratulationeran! Från varje blogg hörs grattis, Grattis, GRATTIS AMELIA!
    http://stadatyttre.blogspot.com/2011/12/grattis-amelia-till-dumstruten.html

  17. Pelle Billing skriver:

    Fint att se att nyheten sprider sig Rutger! Har uppdaterat inlägget ovan.

  18. Lorem Ipsum skriver:

    Det där var satir i bästa ”The Onion”-stil. :)

  19. Backlash skriver:

    OT: Jag håller inte med Lavazza om att Mia Skäringer skulle vara ful som stryk. Hon var inte direkt nån skönhet när hon var yngre, men jag tycker hon tillhör den ganska ovanliga grupp av kvinnor som bara blir snyggare med åren.

  20. John Nilsson skriver:

    Hehe… Kul!

    Fast egentligen är det inte så kul, för det visar hur ytligt jämställdhetsengagemanget i vissa fall kan vara. Det verkar ju onekligen som det i tidskriften Amelias fall mera handlar om att kunna göra sig tillfälle att få att klanka på män, utan att man har någon egentlig önskan om en förändring av villkoren för människor att leva utan begränsande könsstereotypa förväntningar på sig. Kanske finns det en sådan ”god vilja” någonstans, men det verkar i alla fall som om Amelia-redaktionen har en bit att gå, innan denna vilja till fullo materialiseras i den tidskrift de producerar.

  21. Pelle Billing skriver:

    Lorem Ipsum,

    ”Det där var satir i bästa “The Onion”-stil. :)

    Tänkte lite på dem när jag skrev.

  22. Maria skriver:

    Bravo! Låt dem smaka sin egen medicin!

  23. Gealach skriver:

    Sedan anser de tydligen att det bara är män som kan misshandla också:
    http://gealach.wordpress.com/2011/10/29/blev-lite-arg-igar/

Google