Igår fick jag en förfrågan om manliga förebilder för killar, och insåg att jag inte kunde komma på särskilt många.
Jag nämnde:
- Patrik Sjöberg, för hans mod att berätta om övergrepp samt hans fokus på att uppnå sina mål.
- Jonas Karlsson, för att han visar att det går att ha ett rikt känsloliv som man utan att “bli omanlig”.
- Paolo Roberto, för att han alltid har en ryggrad och står för det han tycker, även om det är kontroversiellt. Jag håller inte alltid med honom i hans åsikter, men detta är inget krav för att vara en bra förebild.
Helt ärligt tyckte jag det var svårt att komma på bra förebilder som går hem hos dem som är 20 år yngre än mig. Så jag hoppas att du kan hjälpa mig.
Vilka är dina förebilder? Eller vem tycker du är en bra förebild? Det måste inte bara vara personer som du tror är en bra förebild för tonårskillar, utan det kan även vara någon som du rent allmän tycker är bra, som vuxen man.
Ordet är fritt i kommentarsfältet. Om du vill får du gärna skriva ut din egen ålder också (men detta är givetvis valfritt) – så jag kan få ett hum om vilka förebilder som funkar bland lite yngre respektiv lite äldre.




Jag anser att P Roberto har diskvalificerat sig som förebild eftersom han har misshandlat ett flertal unga män. Att han kan få ha åsikter samt vara debattör är ok, men aldrig förebild.
Att misshandla oskyldiga anser jag vara ryggradslöst.
Rätta mig om jag har fel.
Julian Assange kan vara en förebild.
Motivering: han har gjort det svårt feminstanstuckna svenska rättsväsendet och den bisarra svenska sexbrottslagstiftningen till åtlöje i hela världen.
En liten reservation: jag har lite svårt att bedöma komsekvenserna av hans övriga dåd och gärningar. Han är i alla fall världsberömd till skillnad från mansmisshandlaren Roberto.
Manliga förebilder, några svenska tips:
Tomas Tranströmer, Leif GW Persson, Peter Forsberg, Ingemar Stenmark,
Fredrik Lindström, Håkan Hellström, Joakim Thåström, Henrik Larsson, Fredrik Ljungberg, Lars Gustavsson, Peter Englund osv.
Så jävla svårt är det väl inte? Vem ska du hitta på förebilder åt egentligen – värstingar?
Albert Einstein, av uppenbara skäl. Inte bara ett vässat intellekt, utan även en stor livsfilosof. Hade dessutom humor, och en stor trygghet i sig själv. Hans minne lever för alltid.
Ska man lista förebilder bör man ju ta en salig blandning av män, så man ser att män kan vara väldigt olika. Då det gäller idrottsmän som ju alltid kommer med i såna här listor gillar ju jag skidåkare. Min tid var det Tomas Wassberg och Gunde Svahn, två väldigt olika personligheter. Nu tycker jag Anders Södergren är en fin förebild kanske speciellt för hur han hanterat alla de motgångar han haft de senaste åren, fast när man inte är högt på resultatlistorna längre får man inte så mycket publicitet förstås. Och Northug går säkert hem bättre bland kidsen för att han beter sig som en tonåring…
Jag gillar snälla och ödmjuka killar som skidåkaren Anders Södergren och musikern Bill Frisell. Gaphalsar har jag svårt för.
http://www.youtube.com/user/BillFrisellsMusic#p/f/3/LU3h7d4D1-c
Jag har endast musikaliska förebilder – ointressanta att nämna. De enda jag konsumerar på grund av person är Leif GW och Fredrik Lindström. Kändisvärlden och media gör man bäst i att ha stor distans till, anser jag. Jag hoppas att så många som möjligt har sin pappa som förebild.
Pelle Billing, Han står upp för andra, kämpar för de orättvisor som finns och han faller inte för grupptrycket (feminist). Han slåss på ett moget sätt och han tappar inte fattning, När han blir förtalad och hotat förlöjligad osv. Säker i sig själv för sina åsikter som är väl genomtänkta. har modet att stå upp mot det som är fel.
Tja vem behöver en förebild när man är över 40 ?
Männ över 40 är ofta bra förebilder för de flesta yngre männ.
Pelle Billing , gentlemannen ; är en bra förebild för de flesta av oss , men är o andra sidan under 40.
Per Hagman
Tja, varför inte som @joel johansson skriver. Pappa borde vara varje ung mans stora idol och förebild, men i stort sett kan man ta vem som helst som törs stå upp för alla människors rätt till likabehandling. Modiga bloggare och vardagsmänniskor, politiker mfl. som står upp för mänskliga rättigheter och lika spelregler kan väl också fungera som någon slags förebilder. Kändisar som Paolo Roberto tycker jag direkt suger och är olämpliga. Hur trovärdig är Paolo som misshandlar och tar på sig en programledarroll där man tvingar män att springa omkring nakna?
Det är just en sådan som Paolo jag anser är en dålig förebild för mina söner och som jag försöker uppfostra dem till att INTE ta efter.
@Mats
Att Paulo Roberto misshandlade andra killar för över 20 år sedan är ett avslutat kapitel. Det är tvärt om så att han är en väldigt bra förebild för andra killar som tappat fotfästet på samma sätt som han gjorde då. Han är ett exempel på att det finns hopp för dessa killar i och med att Paulo reste sig upp och tog ansvar för både sitt eget och andras liv.
Mycket starkt gjort!
Jag har i och för sig svårt att se förebilder specifikt för gruppen “killar”. Om en person är en förebild är han det för alla, oavsett om de är killar eller inte. Visst, killar relaterar sannolikt till en man lättare än till en kvinna, men då är en förebild en “manlig förebild” enbart för att han råkar vara en man.
Mina något pretentiösa förebilder är Thomas Paine och Voltaire men jag kan ju hålla med om att de knappast tilltalar yngre killar. En annan förebild är givetvis syskonparet Hans och Sophie Scholl där brodern har blivit helt överskuggad av sin syster men där båda var modigare och bättre människor än jag någonsin kan hoppas bli.
Paulo Roberto var ett synnerligen omdömeslöst val, med tanke på alla de grova våldsbrott han begick i sin ungdom. Att han sedan skärpt till sig i vuxen ålder är ju bra, men bland alla miljontals män i Sverige kan han ju knappast komma på topp tre.
Knarkaren Patrik Sjöberg är också en tveksam förebild även om han gjort mycket annat som är bra.
Låt oss se här:
Warren Farrell!: Offrade rikedom och kändisskap i feministrörelsen för sanning och vetenskap: Roy Baumeister: Fick rådet att inte publicera “Is there anything good about men” gjorde det ändå. Steve “Woz” Wozniak: Byggde Apple 1, företaget Apples första produkt och källan till Steve Jobs framgång.
George Lucas: Gjorde “den där rymdfilmen” som varken skådespelarna eller Hollywoods filmbolag trodde på. Sylvester Stallone, som vägrade att sälja manusetr till Rocky om han inte fick spela huvudrollen. Peter Jackson: Överförde framgångsrikt Tolkiens Sagan om Ringen-trilogi till vita duken.
Kort sagt, det finns massor av män som mot alla odds och mot grupptryck har skapat och producerat fantastiska saker.
Jag ser skådespelaren och kocken Per Morberg som en förebild i mycket.
Han är en familjeman med tre döttrar, konstnärlig, har integritet och positiva
manliga egenskaper.
Patrik Sjöberg är för mig ingen förebild, inte heller Paolo Roberto.
Sjöberg framstår som en vindflöjel och gaphals.
Bra tips, keep them coming!
Det finns givetvis ganska många om man vill ha förebilder, beroende på vilka egenskaper man ser upp till. Personligen (och jag är 35) ser jag upp till:
Richard Feynman, fysiker. För hans briljanta resonemang och förmåga att se världen som nånting oändligt intressant, ett mystiskt pussel att lösa. Att se glädjen i att undersöka världen och försöka förstå den.
Christopher Hitchens. Journalist och en av de bästa debattörer jag sett, med ett knivskarpt intellekt.
Varför förebilder?
Snarare inspirationer. Gary Vaynerschuck m.fl.
Men jag håller med Johan.
Jag är inte bekant med Paolo Robertos förflutna (var borta från Sverige i över två decennier), jag vet vem det är, men egentligen inget mer. Men om det är som Backlash säger att han är “ett synnerligen omdömeslöst val, med tanke på alla de grova våldsbrott han begick i sin ungdom. Att han sedan skärpt till sig i vuxen ålder är ju bra, men …” så skulle jag nog vilja invända. Att en person har ett förflutet som talar emot dem som förebild, men sedan, så att säga, har bytt sida och i nutiden är föredömliga talar snarare till deras fördel i mitt tycke. De visar inte bara på att de “har/gör rätt” utan också på att det finns människor som är starka nog att inse att de “har/gör fel” och ändra kurs, vilket är mer beundransvärt än att vara på rätt sida redan från början. Warren Farrel är ju också som någon redan nämnt ett exempel på detta.
Fast egentligen vet jag inte, skall man överhuvud taget trycka på förebilder, jag skulle snarare vilja säga att uppfostran/att växa upp går ut på att göra sig fri från förebilder och bli sin egen förebild och att man själv står för sitt handlande, sina beslut och sina åsikter. (vilket i sig inte hindrar att man beundrar andra).
Men om man tvunget skall ha en så tycker jag nog Einstein ligger bra till, namnet har ett magiskt skimmer kring sig ett mystiskt geni som alla nämner men någon slags vördnad, men få är medvetna om hans sociala patos och fredsträvan. Han är redan känd i ett neutralt sammanhang så det kan man utnyttja till att lyfta fram hans humana sida och förankra i medvetandet hos andra.
Kankje er han ukjent i Sverige, men Lars Monsen ble ett stort forbilde i Norge etter sin Canada-ekspedisjon i 2000-2002 som førte til bok og tv-serie,samt påfølgende programmer av samme type, dvs som omhandler lange turer i skog og fjell,enkelt villmarksliv.
Den typen menn går hjem hos de fleste aldersgrupper i Norge, ofte veldig jordnære,selvstendige og bestemte. Det de driver med og formidler dreier seg i bunn og grunn om mestring og utmeisling av identitet,samt fellesskap om man er på slike turer sammen med noen og ikke så mye alene som Lars Monsen og endel tilsvarende er, driver man med friluftslivet alene bygges utvilsomt en sterk “ryggrad” og personlighet. Jeg har selv drevet med denslags i over 20år.
Men særlig var det de helt unge, barn og tenåringer som tok dette til seg,han ble helt klart ett stort forbilde, det har jeg fått med meg både ved observasjon i felt og via media. Han var og er det også for meg,og jeg har fulgt hans prosjekter fra tidlige 1990tallet. Jeg er selv 41, Monsen 48.
Jeg vet selv mye om dette da den type villmarksliv “reddet” meg i en vanskelig tid i mitt liv i tenårene. Og siden har jeg bare fortsatt med det. naturen tilbyr en unik ramme for selvutvikling, men om dette appellerer til de helt brede lag av folket, tja, det vet jeg faktisk ikke. Mulig blir det fjernt for mennesker som vokser opp og lever for det meste i byer?
Mulig er det også en særegenhet for Norge hvor friluftsliv skårer høyt innen fritidsaktiviteter,det kunne være interessant å høre om en Lars Monsen ville fått oppmerksomhet i Sverige?
Forbilder kan en vel ha på flere områder også,jeg setter høyt og beundrer menn som har noe å fare med,menn som viser intelligens, integritet som er uredde når de byr på seg selv,det de står for, grunnsolide personligheter. Baumeister,Hitchens og Farrel nevnes av noen,enig i det.
Men vi menn er forskjellige,i tenårene hadde jeg “myke menn”, følsomme,åpne,reflekterte og ikke “fest og fyll-typen” som forbilder,mens min bror hadde motsatsen, machomenn. Så det er vel plass til og bruk for alle.
@dolf
Vi brukar ju vara överens om det mesta men här har vi litet delade åsikter.
Paolo blev väl känd och fick plats i diverse TV-program och media mest av den anledningen att han var en värsting och gaphals med sk. attityd, det är inte den typen av förebilder jag söker för mina barn. Bland de ungdomar som redan fastnat i skiten och som behöver en förebild eller för att ta hand om ungdomar som redan kommit på glid så är Paolo nog den rätte, för som du skriver så visar det på att man kan förändra sig till det bättre och Paolo vet hur man skall gå till väga.
Saken är den att vi skall hitta förebilder till våra barn och ungdomar som de i viss mån kan identifiera sig med INNAN de hamnar i skiten. Många unga vill bli “kändisar” och tar efter kändisarna, Paolo blev inte känd för att han var skötsam precis. Kort, en god förebild måste leva som han lär, barn gör inte som du säger, barn gör som du gör.
För att nå ut till dessa problemungdomar och barn så måste man klättra ned från alla höga akademiska hästar och möta ungdomarna där de finns och på deras nivå.
Vad säger namn alla dessa vackra namn som raddats upp här på bloggen, vilka ungdomar på Rosengård och liknande problemområden når ni fram till med de namnen?
Så länge vi har media som systematiskt producerar dessa skitkändisar i syftet att tjäna pengar och teatrar som visar vilket SCUM-t skit som helst för uppmärksamhet så har vi svårt att konkurrera med vanligt medmänsklighet, ärlighet och skötsamhet. Fullt fungerande ärliga, skötsamma människor som jobbar hårt är inte intressanta för media, de är ju så djälva tråkiga och “Svensson”. Dags att börja hylla “Svensson” och hans om än kanske tråkiga så fungerande liv. Man behöver kanske inte vara invandrare, färgad, feminist eller HBTQ för att vara med i TV och media och vara intressant, jag är helt övertygad om att alla har någonting som både är unikt och intressant att komma med.
Alltså… ned på jorden, mer handling och mindre debatterade.
@Runar
Mycket bra, jag tror alla barn kan ha intresse för djur, natur o.s.v. så länge det inte kommer till en massa pekpinnar med genus, global uppvärmning och annan propaganda. Håll det propagandafritt och ungdomarna kommer själv att förstå vikten av att bevara allt detta vackra åt eftervärlden.
Bra skrivet och bra tips.
Bra initiativ!
Från min ungdomstid, Freddie Mercury, den bästa sångaren och scenpersonligheten alla kategorier. Kunde blanda djup känslomässighet med råhet och tuffhet och var fullständigt ärlig rätt igenom. Fantastisk röst.
Senaste året har ju Dag Hammarskjöld seglat upp som en klar favorit. Blandade knivskarp skärpa och intelligens med känslomässigt och andligt djup (som han inte var öppen med av förståeliga skäl). En av världshistoriens klart mest lysande ledare, svensk dessutom. Hade behövts i dessa tider.
Båda offrade sig själva hänsynslöst för det de gjorde och dog i tjänsten.
Ron Paul. En stor förebild och tillika vinnare av Stora David mot Goliath-priset.
Bradley Manning
Han får troligen spendera resten av sitt liv i fängelse när han avslöjade bilder av USAs krigsföring i Irak och Afganistan, bilder som annars hade tystats ned.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bradley_Manning
Jesus
Han hade ju enligt legenden många bra idéer om hur man ska bete sig mot varandra. Ståndaktig, stridbar och ödmjuk. Han stog för vad han trodde på oavsett andras åsikter, eller de risker de medförde för honom personligen. En riktig man!
OBS! Jag är absolut inte religiös. Jag är gnostisk ateist.
Angående P Roberto.
Jag tycker absolut man kan ha honom som förebild även om han begått andra fel tidigare. Det handlar väl inte om idoldyrkan?
På Twitter har jag fått höra:
Jonatan Lejonhjärta (från boken Bröderna Lejonhjärta)
Steve Jobs
Richard Branson
Furious Styles i Boy’z n da hood (filmkaraktär)
Nils,
Om du är gnostiker så är du förvisso andlig – fast det är ju inte nödvändigtvis samma sak som religiös.
Kommer hela tiden in bra förebilder, så fortsätt gärna!
Vill även tipsa om senaste blogginlägget, som ger lite positiva nyheter om IMD 2011.
Jag håller faktiskt med Paolo Roberto. Man behöver inte vara bäst i allt för att vara en förebild.
Pelle Billing, Jämställdhet för båda könen.
Joe Frazier, boxarlegend, rättfram och ödmjuk.
Jag är faktiskt ganska dålig på att ha förebilder. Jag tar intryck av många män och kvinnor dock så är det inte på så sätt att jag eftersträvar att efterapa alla deras egenskaper.
Hamstrn
@hamstrn
Nej men tydligen en sluggo och skitstövel för att öht. kunna få framföra sitt budskap. Det ställer inte jag upp på.
Pelle #28
Absolut inte! Tvärt om.
Begreppen teism och ateism berättar (som bekant) om huruvida man har gudatro eller inte.
Gnostisk eller agnostisk vittnar däremot om styrkan i övertygelsen.
Det vi i Sverige lite slentrianmässigt kallar för “agnostiker” är någon som är agnostisk teist. Det betyder att man TROR att det nog finns något gudomligt. Är man däremot gnostisk teist så anser man sig veta att det finns en gud.
På samma sätt kan man dela in ateismen. En agnostisk ateist anser att “så vitt vi vet finns ingen gud”, medans en gnostisk ateist påstår sig veta att “det finns ingen gud”.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism#Indelning
Tveklöst en av de absolut bästa och största enligt min mening Carl Sagan. Det sägs att hans serie Cosmos, sedan den först las upp på youtube alltid någonstans i världen haft någon som tittat på den. Serien är ännu idag till dom största delarna helt korrekt i sina fakta. San vetenskap håller i längden. Och hans förmåga att ge oss perspektiv på oss själva är få förunnat.
http://www.youtube.com/watch?v=p86BPM1GV8M&feature=related
Kul att se det finns folk som även föreslagit “smalare” människor som Ron Paul och Carl Sagan. Enligt flera källor jag läst är det tack vare internet som sådana människor nu dyker upp i listor lite varstans. Inom ekonomin kallar man det “the long tail” vilket kort sagt betyder att vi får en kultur med fler populära val och färre “superhits”
Paulo Roberto? Han är en dryg alphahanne och någon jag ser ner på, istället för upp till. Såg en kort föreläsning av honom, där han berättade hur framgångsrik han blivit och att “alla kan bara de vill”. Typisk amerikansk sparka-neråt-högerpolitisk åsikt, vilket vi i Sverige går mer och mer mot, tragiskt nog. Socialism, solidaritet och gemenskap hamnar i skymundan när vårt samhälle individualiseras allt mer. Robertos attityd spär på normen att tex. karriär är väldigt viktigt för att känna sig lyckad i samhället, vilket är en obehaglig attityd att ha, eftersom den hjälper till att öka klassklyftorna.
De manliga förebilder jag har är alla de män som är sympatiska och ödmjuka, inte de dryga och spänniga. Och de män som bryter mot sin könsroll.
Mora Träsk är mina förebilder.
Men för f-n Pelle, får du bara ihop tre(!) ynka manliga förebilder för yngre män…
Du som brukar framhäva männens stora betydelse för samhällets utveckling…
Då kanske ändå extremfeministerna har rätt om de “hopplösa männen”
Skämt å sidor…
Jag skulle nog kunna söka fram hur många män som helst som kan vara förebilder och inspirationskällor för yngre män.
Några snabbt ihopskrapade från mig:
Palo Roberto,
håller jag med om kan vara en förebild i det han från rätt dåliga förutsättningar fick sitt liv på rätt köl – många unga i lång arbetslöshet idag kan se att det inte behöver vara kört.
Peter Sunde, medgrundaren av the Pirate Bay och numera Flattr.
Peter är väldigt driven och kraftfull i sin övertygelse att kämpa för ett fritt Internet och vågar stå upp mot väldigt mäktiga företag och organistioner i hela världen. Hans nya Flattr ger möjligheter för alla som skapar något att kunna få en ekonomisk uppskattning för sitt jobb (t.ex. alla open source programmerare, med stor övervikt män).
Håkon Bertheussen, 28-åriga norrmannen som skapade appen Wordfeud och nått en sagolik framgång med den (tjänade 75.000kr/dygn i Sept)!
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3274582.ece
Christer Fuglesang, Sveriges första och enda astronaut.
Han visar att med uthållighet och målmedvetenhet kan man ta sig till väldigt annorlunda yrken och upplevelser.
Bill Gates, Microsoft.
Började väldigt enkelt och skapade sig en enorm framgång. Donerer mycket av sina intjänade pengar till välgörenhet och projekt som verkligen gör skillnad för folk i världen.
Driver siten TheGateNotes om en bättre framtid, http://www.thegatesnotes.com/ .
Steve Jobs, medgrundare och VD för Apple.
Är ju en gigantisk förebild för många!
Linus Tordvalds, Linux skapare.
Att skapa ett open source operativsystem som intar hela välden som gratis programmvara. Jag tror majoriteten av väldens Internetservarar har Linux.
Alla pappor som ideellt driver pojklag eller annan idrott runt om i Sverige, för att skapa en sund fritidsaktivtet för ungdomar.
Albert Einstein, forskare / vetenskapsman.
Ett geni, en underbar humor, oändlig många tänkvärda citet, stor insikt i det mänskliga, etc, gör honom fortfarande populär bland unga!
Fredrik Skavlan, bl.a. med sitt TV-program Skavlan.
Välkänd programledare som kan få dit stora kändisar på ett prat, samtidigt som han inte är det minsta tufft matcho! Vågar visa sig sårbar, samtidigt som han skapat sig sitt rykte.
Jens Stoltenberg, Norges statsminister.
För sitt hanterande av katastrofen på Utöya, med stor empati, mycket känslor kombinerat med fin manlig styrka och handlingskraft. Tror många blev imponerad av honom.
Gustav Fridolin, Miljöpartiets ena språkrör / partiledare.
Visar på stor kunskap och säkerhet, samt att man redan som ung kille kan ta sig till en sådan position.
Googles grundare Sergey Brin och Larry Page.
Blev utsedda till årets män 2005 av Finacial Times.
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.54184
Tarjei Bø, norsk indrottsman i skidskytte.
Framgångsrik, ödmjuk och full av känslor – gråter ofta när han hamnar på prispallen.
Fredrik Lindström, komiker och programledare med ett skönt djup.
Fredrik Ljungberg, fotbollsspelar som visat sig ha en stor bredd med många talanger utanför idrotten.
Petter Alexis Askergren, artist, rappare som skapat sig stor framgång.
Har ADHD men ändå kunnat få till sitt liv så bra… Kan inspirera andra…
Många manliga idrottsmän, musiker, datorspelprogrammerare, open source programmerare, Internetfrontfigurer, etc inom en stor bredd av aktiviteter…
Finns många män som engerar sig i killar på glid i samhället och skapar möjlighet för dem att hitta en bra väg igen. Har för mig jag läst om någon på Fryshuset i Stockholm, bl.a.
Dessa är stora förebilder om att man kan göra något vettigt av alla situationer.
Slutar här men skulle kunna bli en otroligt lång lista…
Peter Englund. Zeb Macahan. Clint Eastwood. Don Draper. Sean Connery. Ernst Kirchsteiger.
All in one. Det. Mina damer. Är något för en man att verkligen se upp till. Att justera kompassen efter.
Bob Dylan – för att han vägrar vara förebild!
Groucho Marx – för att han inte vill vara med i klubbar där sådana som han får vara med.
Woody Allen – för att han vågar leva och vara rädd samtidigt.
Igår skulle det demonstreras för att killar som går i gymnasiet inte ska behöva utsättas för psykiskt våld i form av teater, idag ska istället Paolo Roberto hyllas som en bra manlig förebild.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12247220.ab
“Det började med ett bråk, på skoj. Men plötsligt blev det allvar.
Paolo Roberto, 41, tände till, kopplade ett grepp om 16-åringens nacke och klippte till honom framför tv-kamerorna.
– Jag blev förbannad, säger Paolo Roberto.”
Men Paolo ska väl inte behöva dömas för något han gjorde för länge sedan i mars förra året och inte är väl en smäll i ansiktet jämförbart med att bli utsatt för teater.
Paolo Roberto, “Kungen av Kungsan”,
som misshandlade flera personer allvarligt under
mitten/slutet av 80-talet, är knappast en bra förebild!
Paolo Roberto funkar säkert som manlig förebild för feminister. Mot honom skulle jag ställa Marcus Birro. Roberto skulle gå ner i första ronden.
Intressant med debatten kring Paolo Roberto! Utifrån det jag fått lära mig om honom under dagen är jag mer tveksam till att ha honom som förebild för unga killar. Uppenbarligen var det mycket jag inte visst om honom.
Per Ahlmark alla ggr…..även Ulf Nilson. Två män med livserfarenhet och en otrolig integritet som står för sina åsikter även när det blåser.
http://www.kb.se/nyheter/ungdom_kungkungsan.html
Om Paolo Roberto, AKA “Kungen av Kungsan”
Barfota mfl
Jag tycker ni resonerar tämligen dumt och nästan högfärdigt.
En människa ska väl ändå bedömas efter den hon är och inte utifrån den hon har varit en gång i tiden?
Har ni själva stått.stilla i utvecklingen sedan tonåren?
Paolo är en bra förebild. Observera ÄR inte VAR!!!
@JD
Ett åsikt jag helt enkelt inte delar med dig.
@ JD
Paolo är en bra kock.
Däremot är han ingen bra förebild.
Det är klart att han tycker att det är lättare
att “sänka” 16-åringar istället för jämngamla.
Från mars 2010 tillbaka till 1985.
Om det är någon som har stått still
i utvecklingen sedan tonåren, är det Paolo.
Ja han gjorde ett misstag 2010 och självklart var det fel oavsett hur det gick till. Jag har känt killar som var som honom i tonåren och många har rest sig från kriminalitet mot alla odds medan andra inte har rest sig. Vissa hade styrkan, viljan och förutsättningar och andra inte.
Paolo är en bra förebild för unga ligister som själva saknar mål i sina liv.
Dessa ligister behöver en förebild som de kan relatera till för att själv få en vilja att förbättra sina liv och inte någon snubbe med Jesuskomplex som alltid har gjort rätt i sitt liv!
Att han inte är en lika självklar förebild för bratsen på Djursholm eller för skötsamma ungdomar som gick ut med flest MVH i gymnasiet håller jag dock med om!
Vad han gjorde 1985 är idag bara positivt just därför att han har lyckats bra i sitt liv!
Det här är de namn som först kommer upp för mig, förutom Jesus ( känd musikal om honom här: http://www.youtube.com/watch?v=d50kGVzohnk ) som Nils Jungenäs också föreslår. Många präster, motståndsmän och fredsaktivister blev det:
Svenska teologer/troende:
K G Hammar – tidigare ärkebiskop – http://sv.wikipedia.org/wiki/K.G._Hammar
Martin Lönnebo – biskop emeritus och skapare av ”frälsarkransen” –
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4lsarkransen
Harry Månsus – grundare av Brommadialogen – http://www.brommadialogen.se/
Tommy Hellsten – finlandssvensk teolog, terapeut och författare – http://www.tommyhellsten.com/
Wilfrid Stinissen – karmelitbroder och författare –
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wilfrid_Stinissen
Olle Carlsson – präst i Allhelgonakyrkan –
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/kyrkan-som-vaxer-sa-att-det-knakar_231921.svd
Dag Hammarskjöld – FN:s generalsekreterare 1953-1961 – http://sv.wikipedia.org/wiki/Dag_Hammarskj%C3%B6ld