Ajour intervjuar mig om SCUM-debatten

11 november 2011, av Pelle Billing

Andra hälften av artikeln är intervjun med mig.

Här är mitt svar till de som tycker att det är OK att gymnasieungdomar ska se föreställningen, eftersom ”det diskuteras efteråt”:

Offentliga medel har väl använts till värre saker än det här?
- Jo, och min absolut starkaste invändning är ju att gymnasieungdomar tvingas gå dit och titta. Allt annat kan jag trycka är tråkigt, men det gör mig verkligen upprörd. Pojkar som inte är myndiga, som litar på samhället och följer sin skolas etiska och moraliska riktlinjer om allas lika värde ska inte behöva bli attackerade i en timme bara för att de råkar vara män. Även om det diskuteras efteråt. Skulle det vara okej att klå upp de här killarna i en timme och sen prata om det? Det här är en form av psykisk misshandel. Om jag sparkar ner nån trots att jag inte tycker de förtjänar att bli nedsparkade har jag ändå sparkat ner någon. Intentionen kan inte ursäkta handlingen, den kvarstår ju.

 

18 kommentarer på “Ajour intervjuar mig om SCUM-debatten”

  1. vmm skriver:

    Ska dom göra teaterpjäs av Breiviks manifest sedan eller…

    Det som är hemskt är såklart att det här riktar sig till gymnasieungdomar. Är det obligatorisk närvaro så är det skandal utan dess like.

    Men det andra är ju att det här är bara en del i hur samhället gång på gång, på alla sätt, talar om för pojkar och män hur värdelösa dom är, hur skadliga dom är, hur fel allt dom tänker, gör och säger är. Dom är ju, enligt samhället, precis som SCUM-manifestet säger, misslyckade och vandrande biologiska misstag. Så säger samhället, alltså, och det får pojkar och män höra hela tiden och överallt.

    På sätt och vis bra att säga stopp nu. Nu är det så tydligt när det gäller SCUM-manifestet så då kanske det kan bli ett stopp som folk kan förstå.

    Jag tycker i alla fall att läkare med någorlunda civilkurage skulle kunna överväga att skriva läkarintyg på att gymnasiepojkar som inte vill gå på den här föreställningen kan visa läkarintyg på att närvaro på föreställningen kan påverka deras hälsa negativt. Då tror jag inte dom drabbas av ogiltig frånvaro (vilket kan leda till indraget studiestöd).

  2. QED skriver:

    Citat från artikeln. Det är Carina Ehrenholm, konstnärlig ledare för Turteatern
    som svarar:

    ”SCUM-manifestet har fått kritik eftersom att dess upphovsman, Valerie Solanas, faktiskt också dömt för diverse mordförsök. Förstår du de invändningarna?

    - Jo, men det är anmärkningsvärt att just när det är Valerie Solanas så uppmärksammas det extremt mycket. Andra dramatiker förväxlas inte lika mycket alls med sina tokigheter.”

    Mordförsök = tokigheter?

  3. Backlash skriver:

    Jag börjar fundera på om inte den här teatern egentligen har satts upp av extrema antifeminister ‘under-cover’, för det vore den enda rimliga förklaringen till att de gör som de gör. De kan väl knappast tro att en sån här grej skulle locka fler anhängare till feminismen? Det vore ett lika idiotiskt självmål som om t.ex:

    * Jimmy Åkesson odlar mustasch, vattenkammar snedlugg och åker på valturne där han lovar att han har ‘den slutliga lösningen’ på muslimfrågan.
    * Lars Ohly går till val på att bygga arbetsläger i Lappland för borgarklassen
    * KD bjuder in Fred Phelps att hålla gästföreläsningar (som någon redan
    föreslagit här)
    * Miljöpartiet lovar att förbjuda motortrafik i Sverige
    * Moderaterna skriver in i partiprogrammet att återinföra adelns privilegier

  4. JD skriver:

    Killarna används som verktyg för att dramatisera föreställningen än mer genom att deras närvaro ska förstärka skådespelet. Är alla i publiken med på detta?
    Sedan vill jag verkligen se vilket material som desss skådespelare använder sig av efter föreställningen för att hjälpa pojkar och män att ”förstå” det politiska budskap man vill förmedla i föreställningen!

    Eftersom det här mer eller mindre marknadsförs som ett psykologiskt experiment borde det då inte finnas psykologer beredda efteråt samt något slags tillstånd att utföra dessa experiment?

  5. John Nilsson skriver:

    Carina Ehrenholm, konstnärlig ledare för Turteatern:
    ”- Jo, men det är anmärkningsvärt att just när det är Valerie Solanas så uppmärksammas det extremt mycket. Andra dramatiker förväxlas inte lika mycket alls med sina tokigheter.”

    Roman Polanski och pedofili? Har ju i alla fall diskuterats en del:
    http://bokhora.se/2010/nagot-om-person-versus-verk-och-haftiga-piedestalfall/
    http://www.nojesmagasinet.se/umea/?cat=2&subcat=71&art=3411

  6. Access skriver:

    Vad skulle hända om det inte kom några killar till föreställningen? Om träbänkarna var tomma? Vilka skulle då skådespelerskan rikta sina utfall och aggressioner mot?

  7. John Nilsson skriver:

    Anna Hellgren skrev för drygt ett år sedan i Bang, om SCUM-manifestet och om våld som möjlig kampmetod även för feminismen:
    http://www.bang.se/artiklar/2010/priset-vi-betalar-2010-06-21

  8. Daniel skriver:

    @Access
    Ännu bättre vore det om man utanför delade ut sköna campingstolar som alla män kunde sitta på och konsekvent bojkotta träbänkarna.

  9. CaseyJones skriver:

    Skitbra slutkläm Pelle!

  10. Runar skriver:

    @8

    Lest linken. Det var perverst, hele teksten, den komplette paranoia. Jeg trodde nesten ikke det var seriøst ment. Hun som har skrevet det der får Breiviks tekst til å virke svært mild og moderat.
    Stakkars menneske. Det er det eneste jeg kan si, håper dette feministvanviddet tar slutt snart.

  11. per hagman skriver:

    Ser här oven i kommentatorsfälten att de våra Norska bröder anger parallellen mellan massmördarna solan o breivik.

    Båda lyckas skapa politisk aktivitet med att använda dödandet som ett förstärkningsmedel i debatten.
    Skillnaden så här långt är att breiviks manifest ej ännu har börjat praktiserats för politisk verksamhet.

    - Teater verksamheten hyllar de facto Solana,s politiska manifest och bejakar därmed , båda solanas och breiviks uppträdande.

    Per Hagman

  12. per hagman skriver:

    PS: missade följande skrivning til oven:

    Den uppenbara tendentiösa teater verksamheten hyllar de facto Solana,s politiska manifest och bejakar / rättfärdigar därmed , både solanas och breivik,s uppträdande.

    Per Hagman

  13. QED skriver:

    I den engelska Wikipedia-artikeln om Solanas framkommer att hon innan mordförsöket på Andy Warhol hotat skjuta honom som ett PR-trick för sin pjäs.

    ”In 2009, Margo Feiden, a former Broadway producer and playwright, said she was visited by Solanas on the morning of the shooting. According to interviews with The New York Times and Interview magazine, Solanas gave Feiden the play that Solanas would later falsely claim Andy Warhol had stolen. Solanas tried to persuade Feiden to produce the play, but Feiden refused.[12] According to Feiden, Solanas warned that if Feiden would not produce the play, she would shoot Andy Warhol ”as publicity stunt so that she (Solanas) would become famous so that I would produce her play.” Solanas threatened: “I’m going right now to shoot him. I want you to keep the play—that’s what’s in here (handing Feiden a worn green folder).” [13] Feiden said that she desperately tried to avert the shooting. She first called her cousin, Bob Feiden, who was a close friend of Warhol’s; Feiden’s secretary at Columbia Records said that he was out. Margo Feiden frantically continued to call the authorities: her local police station in Brooklyn, the police precinct that covered Warhol’s address in Union Square, police headquarters (in SoHo), and Mayor Lindsay’s office—but nobody took her calls seriously.[14]”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_Solanas

    Det svenska Wikipedia-artikeln verkar skriven av en student i genusvetenskap

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Valerie_Solanas

  14. per hagman skriver:

    Man häpnar …mördaren solanas översättare fick :

    ”Sara Stridsberg received The Nordic Council’s Literature Prize of 2007 for her semi-fictional biography of Valerie Solanas’ life called Drömfakulteten (literally The Dream Faculty ”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_Solanas

    Solana … mentalt sjuk / alkoholist / hora / mördare / stalker , har skrivit feministernas husbibel som nu skal vara svenska ungdomars rättesnöre i en socialistisk utformad skola.

    Häpp.

    Följa gärna upp vilka rektorer som anser att solana skall anses som ett socialt föredöme.

    Per Hagman

  15. Johan skriver:

    @per hagman, varför häpnar du över det? Tycker inte du att boken är bra och att Stridsberg förtjänade priset?
    När DN i september i år lät hundra kritiker, författare, kulturskribenter och förläggare rösta fram 2000-talets bästa svenska roman så vann Drömfakulteten.

  16. [...] Billing  och Pär Ström, båda kända  jämställdhetsdebattörer som kritiserar feminism, har länge [...]

  17. [...] Nej, upprördheten gällde att de ville visa detta för gymnasieklasser. [...]

Google