Mercedes sticker ut hakan

21 oktober 2011, av Pelle Billing

mercedes_liten

Uppdatering: Annonskampanjen kommer från Kicherer, och inte Mercedes, även om det handlar om en Mercedes-bil.

I Sverige har vi fått vänja oss vid olika typer av arrangemang och zoner som är exklusiva för kvinnor.

Tjejbussar, tjejsektion på gymmet, tjejkvällar, tjejshopping, tjejresor, Ladies Night, företagsstöd till kvinnor, kvinnliga nätverk i arbetslivet, speciella kvinnotider i simhallen och tjejmässor är bara några exempel på hur kvinnliga rum skapas där män är uteslutna.

Ofta är de kvinnliga rummen finansierade med offentliga medel, vilket gör att alla män som betalar skatt får finansiera kvinnors nöjen, kvinnors starta-eget-bidrag och kvinnors organisering.

De få manliga nätverk som finns kvar (till exempel frimurare) får däremot hård kritik, och traditionella manliga rum så som Rotary har för länge sedan luckrats upp för att inte framstå som patriarkala och ojämställda.

Med tanke på denna lustiga, snedvridna värld vi lever i, kan jag inte undgå att få ett leende på läpparna när jag läser om Mercedes senaste annonskampanj:

”Endast till män!
Det är varje familjemans dröm: Kicherer C 63 T Supersport. Kraften från en sportbil, ljud och utseende, kombinerat med fördelarna av en klassisk herrgårdsvagn. Vad mer har en man att önska sig?!”

Skribenten som rapporterar om detta verkar däremot inte riktigt veta vad han ska säga. Han väljer till slut att skämta kring det hela, med undertoner om att män behöver detta som penisförlängare och att annonsen gör att män kommer att vara tvungna att fly undan från kvinnors vrede:

Vad Freud hade sagt om det här överlåter vi till experterna. Den som ännu inte avskräckts från att handla hos företaget hinner i alla fall i tid till föreläsningen i genusvetenskap tack vare en toppfart på 320 kilometer i timmen. Vill man i stället fly en arg kvinnomobb kommer man undan tack vare en accelerationstid till 100 km/h som går på 4,2 sekunder.

Det är inte alltid lätt att vara man i dagens Sverige. Var man än vänder sig har man snoppen fram, så att säga.

Att män ska behöva vara rädda för kvinnors vrede bara på grund av en sådan annons är löjligt, och säger lite om vilket kvävande samhällsklimat vi har för män. På så vis kan den här typen av annonser vara närmast terapeutiska.

Om någon nu kommer med en korrekt invändning i stil med att ”om du motsätter dig avgränsade rum för kvinnor så får du väl vara konsekvent och motsätta dig avgränsade rum för män?” – så är mitt svar helt enkelt:

  • Jag motsätter mig inte avgränsade rum för respektive kön. Varför skulle jag göra det?
  • Problemet är när offentliga medel könskodas och män därmed diskrimineras på grund av sitt kön, alternativt att ett företag tar lika mycket betalt av båda könen men sedan avgränsar vissa ytor åt kvinnor.

Mercedes reklam är jag öppen för att diskutera. Ska den få finnas eller inte? Dock så väntar jag på att alla könskodade offentliga medel dras in, innan den diskussionen ens blir aktuell.

Tipstack: Går till Erik!

 

10 kommentarer på “Mercedes sticker ut hakan”

  1. Nils Jungenäs skriver:

    Jag ser fram emot att få bemöta eventuell kritik mot denna annons. :-)
    Synd att de tramsar till det lite på slutet i annonsen bara.

    Off topic:
    Jag hade för övrigt en Mercedes C-klass ett tag för några år sedan. Ingen C63 naturligtvis, så rik är jag inte, utan en C180. Det var fan den bästa bil jag någonsin ägt. Där kan man tala om ”terapeutiskt”. Det fanns INGENTING att irritera sig på i den bilen. Tysk perfektion. Allt var noga genomtänkt. Automatlådan växlade som den skulle – aldrig några konstiga slumpmässiga ryck hit och dit. Regnsensorn tänkte man inte ens på. Perfekt. Alla handtag och reglage satt placerade och kändes helt rätt. Menyerna i datorn, osv, osv, osv. Underbar bil! Det var terapi för stjälen att köra den.

  2. Pelle Billing skriver:

    Off topic: Den nivån på design är fantastisk när man väl stöter på den. Vertikal integrering, osv.

    Nu tillbaka till ämnet ;)

  3. Man United skriver:

    Tv för och om män, med och utan manliga förebilder ….

    http://en.wikipedia.org/wiki/James_May's_Man_Lab

    Are dad skills obsolete?
    It’s true that a generation of young men have lost their DIY skills, says our building columnist Jeff Howell. But it’s not their fathers’ fault .

    http://www.telegraph.co.uk/property/propertyadvice/jeffhowell/8120402/DIY-Are-dad-skills-obsolete.html

    http://genusnytt.wordpress.com/2011/07/15/han-kraver-ny-feminismbefriad-tv-kanal/

    Bmw Hurricane…även den av mäns dröm objekt*ironi. Fasansfullt råstark om inte annat jämfört med en Mercedes C180;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=iu2BkXn_fIw

  4. ”Var man än vänder sig har man snoppen fram”
    Det var ett roligt uttryck. Döm om min förvåning när jag insåg att jag själv myntat det:-o

  5. Erik skriver:

    Vid 2:12 i denna video kan man ser hur det är som man att åka med
    en kvinna som kör ovannämnda fartmonster ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=X2lWW49RSnk

  6. Pelle Billing skriver:

    Rutger,

    Det är ett klockrent uttryck.

  7. leifer skriver:

    Mercedes gör inte bra bilar längre, ingen riktig kvalitet, så som det var förr. Man försöker sälja på status och ”manlighet” uppenbarligen. Dvs ”riktiga” män ska då inte köpa ”tjejbilar”. För mig kan man gärna lägga ner det varumärket nu.

  8. Fredrik skriver:

    Nu är det inte en reklam från Mercedes utan från Kicherer. Kicherer sticker ut hakan. Mercedes skäms nog mest…

  9. leifer skriver:

    Fredrik

    Mercedes har en smutsig historia och säljer dessutom bilar till korrupta regimers ledare utan att blinka. Man anspelar på manlighet och framgång, det skäms man inte heller för. Det är nåt som stinker med Mercedes alltså.

  10. Pelle Billing skriver:

    Fredrik,

    Tack för rättning. Har uppdaterat inlägget.

Google