En vanlig svensk skoldag

03 oktober 2011, av Pelle Billing

gymnasieskola

I kommentarerna till föregående inlägg, kom det en samling mycket intressanta rapporter från bloggläsaren Ella. Hon har en son och en dotter i skolåldern, och båda två får ta del av svensk jämställdhetspolitik i undervisningen.

Så här skriver Ella om sin dotter och sin son:

Ja, visst är det lättare att navigera henne! Skolan hjälper ju dessutom till genom att till exempel erbjuda henne temadagar med bra självförsvarsutbildning. Vore ju toppen om även sonen (som statistiskt sett löper större risk att drabbas av oprovocerat gautuvåld) också fick den utbildningen.

Men icke. Grabbarna får ägna dessa dagar åt att “problematisera kring mansrollen” i stället.

Kan tillägga att sonen och hans polare brukar vara rätt tagna efter de här temadagarna. Att under en hel dag bli korvstoppad med allt hemskt män gjort OCH GÖR mot kvinnor sätter sina spår.

Jag har hört talas om den här typen av uppdelning på skolor, men det hela blir så mycket mer verkligt när man verkligen får höra hur det är för barnen.

Att systematiskt bryta ner unga mäns självförtroende kallas för jämställdhetssatsningar.

Vidare ska tydligen den statsfeministiska synen på prostitution komma alla ungdomar till del:

Nu senast hade det handlat om prostitution. Han kom hem och var rätt bedrövad. “Det är verkligen jättesynd om alla unga tjejer som har tagits hit från andra länder och tvingas sälja sex här i Sverige.”

Förstod att det handlade om trafficking och svarade att jo, trafficking är verkligen jättehemskt. Men ALLA prostituerade har inte “tagits hit från andra länder” och ALLA prostituerade är faktiskt inte tvingade att göra det de gör, dvs sälja sex.

Det tog ett tag innan han trodde mig och han försökte till och med övertyga mig om att jag nog inte var helt påläst i frågan.

Det här är betydligt värre än jag trodde, och då är jag ändå en av de mest uttalade kritikerna till svensk statsfeminism och den rådande jämställdhetsdebatten.

Flickor får inte heller tycka vad de vill, eller diskutera jämställdhetfrågor fritt:

Kan tillägga att flickor inte heller har det så lätt i skolan om de inte rättar in sig i PK-ledet. Min dotter (ettan på gymnasiet) blev uppläxad av sin manliga lärare i samhällskunskap sedan hon dristat sig till att i en debatt om våldtäkter säga:
“Det är synd att det finns falska våldtäktsanmälningar. De tar ju fokus från de riktiga”.

Läraren tog henne avsides efter lektionen och undrade var i herrans namn hon hade fått dessa griller ifrån.

I Sverige är vi jättedemokratiska så länge alla tycker ungefär likadant!

Skämt åsido så är det allvarligt att eleverna inte bara indoktrineras i skolan, utan att de även läxas upp när de försöker tillföra ny kunskap och andra perspektiv.

 

21 kommentarer på “En vanlig svensk skoldag”

  1. Backlash skriver:

    På min tid handlade temadagarna om Sydafrika och att genom ‘Operation Dagsverke’ samla in pengar till oppositionsrörelsen ANC. Man märkte ju att väldigt många av lärarna var vänster om sossarna och att de ville pådyvla oss sina politiska åsikter. Det lyckades inte. Idag har fokus i stället flyttats till att bekämpa vita män på hemmaplan, enligt Ellas beskrivning.

  2. Patrik skriver:

    Jag gick i den s.k. flumskolan under 1970- och början av 1980-talet. De flesta läare var till vänster om mitten och drev den tidens modéuppfattningar. T.ex. ensidig nedrustning för västländer och en ny (socialistisk) ekonomisk världsordning. Ändå blev de flesta eleverna i min skola borgare efteråt.

  3. Pelle Billing skriver:

    Backlash och Patrik,

    Skillnaden idag är att det finns inget politiskt block som går emot statsfeminismen. Det fanns ett borgerligt block på 70- och 80-talet samt borgerliga tidningar.

    Så barnen idag har sämre ”immunförsvar” mot dessa galna idéer. Som tur är finns nätet där andra tankar sprids.

  4. AV skriver:

    ”Läraren tog henne avsides efter lektionen och undrade var i herrans namn hon hade fått dessa griller ifrån.”

    Den läraren har inte riktigt fattat sitt uppdrag. Det är inte din uppgift som lärare att få eleverna att tycka som dig i frågor som kan ha olika ståndpunkter, utan att få eleven att reflektera över olika ståndpunkter, förankra dem i fakta och kunna argumentera sakligt för sin ståndpunkt.

    Det gäller även ämnen med tillsynens fasta svar som matematik. Om en elev tolkar ett problem annorlunda, använder ett annat sätt att lösa det är det inte nödvändigt min uppgift att få eleven att tolka och lösa uppgiften som jag skulle göra, utan att diskutera olika tolkningar och metoder.

    I detta fall borde läraren, även om han har en annan uppfattning privat, låtit eleven argumentera för sin sak och visa att den är baserad på saklig fakta och logik. Hur skulle det vara om jag i naturkunskapen skällde ut en elev som argumenterar mot vindkraftutbyggnad, bara för att jag personligen tycker det är bra (speciellt havsbaserade)? Dock finns det ett område där jag är synnerligen subjektiv, när det handlar om små krediter som SMS-lån. Men det talar jag också om för eleverna.

    Läraren i exemplet skulle behöva reflektera över sitt lärarskap! Behörig lärare?

  5. AV skriver:

    Pelle:
    ”I Sverige är vi jättedemokratiska så länge alla tycker ungefär likadant!

    Skämt åsido…”

    Det är inget skämt. Jag som har en fot kvar i dansk kultur ser lite utifrån på svensk konsensusbehov. I Sverige blir folk väldigt obekväma om alla inte tycker likadant. Om vi är överens är allt bra, men om vi tycker olika måste vi argumentera tills den andre byter åsikt. Man kan inte nöja sig med att vi båda kan tycka olika och gå vidare. Såg på danska valvakan nyligen. Ett reportage från en valvakefest på nån gata. Där hade folk röstat väldigt olika, även inom familjen, men det gjorde inget. Man kunde prata politik sakligt och vara vilka goda grannar som helst. Testa att ta upp t ex skattepolitik på en fest i Sverige eller Finland. Oj vad jobbig stämning det blir.

  6. Patrik skriver:

    Pelle,
    Visserligen sant. Men jag tror ändå att sanningen och det sunda förnuftet vinner i längden. Jag tycker att feminismen redan börjat tappa i momentum.

  7. Ella skriver:

    Problemet är ju att det inte ens betraktas som statsfeminism, det som lärs ut i skolan, utan som länge upprepade sanningar — och därmed riktig jämställdhet.

    Det är en anledning till att Pär Ströms bok ”Sex feministiska myter” av de flesta dagstidningar inte ens recenserades.

    Vem har tid att argumentera med — och ödsla tid på — någon som plötsligt börjar pladdra om att jorden visst är platt?

  8. Pär Ström skriver:

    Det är svårt att bestämma sig för om man ska bli mest arg eller ledsen.

  9. Ella skriver:

    Arg? Jag blir rasande!

  10. dolf skriver:

    Tycker detta visar ganska tydligt på behovet av friskolor och alternativa skolor.
    Sen, lite off topic, men jag drar mig osökt till minnes min egen skolgång på ”det flummiga sjuttiotalet”. I högstadiet hade jag en svensklärare som var pingstvän (tror jag, det var något frikyrkligt ialla fall), jag gillade honom skarpt för han var väldigt kul men vi hade diametralt motsatta åsikter i mångt och mycket, men det gick med lite god vilja att övertyga honom om att han skulle handla in Sven Hassel till skolbiblioteket. Jag hade ett trick när jag tyckte svenskalektionerna blev tråkiga, som den gången när vi hade förhör på vad olika ord betydde och frågade efter ”pacifist”, varvid jag ivrigt räckte upp handen (det var fortfarande brukligt på den tiden) och när jag då fick frågan glatt deklarerade att ”en pacifist är en sådan där jävla vapenvägrare”, sen gick resten av lektionen åt till att diskutera moralvärderingar, vilket jag tyckte var bra mycket roligare än svenska.
    Som sagt, off topic, men jag undrar hur jag hade klarat mig i dagens skola. Inte så bra misstänker jag.

  11. Pelle Billing skriver:

    dolf,

    Jag funderar också hur jag skulle klarat mig i dagens skola. Det var inte lika illa när jag var ung, och flera år gick jag i skola utomlands.
    Risken är nog att jag hade tappat intresset och använt mina talanger till annat.

  12. Jim skriver:

    Pelle, är de möjligt at få en översättning på engelska, helst av artikeln med hela trådet men mindestens av själva artikeln? Det finns en ny blogg http://noseriouslywhatabouttehmenz.wordpress.com/2011/09/30/open-thread-3/#comment-15269
    där jag vill linka den. Tack!

  13. Matte Matik skriver:

    Jag tycker det är rent avskyvärt att man medvetet vill få pojkar att må så dåligt – enbart på grund av det kön de är födda till, för vad annat kan det handla om? Pojkarna som utsätts för dessa dagar är inte skyldiga till vad andra individer, födda av samma kön, kanske i andra kulturer, har gjort. Ändå ska de må dåligt över det – just för att de är pojkar. Det skrämmer mig – även om det är just så här jag befarat att det är idag. Det är själva anledningen till att jag överhuvudtaget bemödat mig med att ge mig in i detta – eftersom jag har barn själv, av båda kön, och jag vill kunna ge dom en annan bild av världen än den de kommer att få i skolan och från resten av samhället – för den är destruktiv för både pojkar och flickor. Dessutom är jag orolig över att pendeln kommer att slå över åt andra hållet på sikt, och det kan drabba min dotter – även om det i dagsläget är sonen jag är mer orolig över.

    Som det känns idag kommer jag att uppmana min son att stanna hemma från skolan om de har dylika temadagar. Känns inte särskilt farligt att låta min dotter träna självförsvar.

    Ella, stort tack för att du tar upp det här. Du med Pelle. Det är otäckt att läsa detta, men viktigt att det kommer fram.

  14. Erik LL skriver:

    Till att börja med, vilken skola handlar det om? Vilken stad? Telefonen ligger nära till hands här om vi säger så, och de verkar vara i stort behov av tillrättavisningar.

    Jag blir så förbannad av det här att jag inte vet vart jag skall ta vägen.

    Om jag hade barn på den här skolan så hade jag tagit ledigt den temadagen, stormit dit och stått bredvid och läxat upp ”läraren” på alla punkter denne tar upp. Att pojkar/killar/män ska pekas ut för någon kollektiv skuld könet tydligen bär på är totalt vansinne och helt ofattbart hur det ens är möjligt att detta sker i ett ”modernt” land.

    När jag gick i högstadiet fick tjejerna också självförsvar och vi killar fick gå i skolan som vanligt. Jag var redan då förbannad över det, men jag trodde aldrig att det kunde bli VÄRRE.

  15. Nils Jungenäs skriver:

    När jag läser det Ella berättar om sina barn…

    Jag tror de ord som bäst beskriver den känsla som suger tag i mig är: frustration och hopplöshet.

  16. Pelle Billing skriver:

    Jim,

    I don’t really have time to translate my blog posts, but perhaps someone reading this is up for it?

    The translation can be posted directly in this thread.

  17. Jim skriver:

    Thanks, Pelle. Of course you don’t have time and I really don’t want to impose on anyone here else either. There is a Swedish site whose name escapes me at the moment that has a translate function. It’s not perfect but a good deal better than Babelfish.

  18. Pelle Billing skriver:

    A quick summary Jim:

    A blog reader (Ella) is the mother of a son and a daughter. The children are roughly in junior high/high school.

    Sometimes the children have a special day in school to learn about gender equality. During those days the girls learn self-defense, and the boys have to attend groups where they ”identify problems with the male gender role”.

    When Ella’s son comes home after a day of gender equality, he and his friends look and feel pretty defeated. They’ve had to learn about the bad things men do to women, and what men did to women in the past.

    Sometimes gender equality is the topic of regular classes too. In one such class they discussed prostitution, and Ella’s son came home and said that it’s really quite terrible that all these women are forced to Sweden to become prostitutes.

    Ella replied that yes, human trafficking is indeed horrible. But far from all prostitutes have been trafficked. Initially her son didn’t believe her and thought she was misinformed.

    In a class discussion on rape, Ella’s daughter made the mistake of saying that it is a shame that false accusations exist, since they detract attention from the actual rapes that happen. After class her male teacher pulled her aside and asked where she had gotten those fantasies from.

    Feel free to repost this summary Jim, and if you do so please link to the original blog post in Swedish.

  19. [...] at my Swedish blog, one of my blog readers retold some pretty disturbing experiences she’s had as the mother of [...]

  20. Medborgare X skriver:

    Pelle!

    Jag hade nog inte översatt det med ”tale”, utan med ”story”. Ordet ”tale” ger i varje fall i mina öron ett intryck av att det är en påhittad eller fantiserad historia.

    I övrigt håller jag med Matta Matik! Det är avskyvärt att man medvetet vill få pojkar att må dåligt och känna skuld istället för att ge dem en positiv självbild. Det är riktigt skrämmande och kan på sikt få ytterst negativa konsekvenser för samhället i stort.

Google