Svagt svar av Göteborgs universitet

19 augusti 2011, av Pelle Billing

I förrgår skrev jag om det samarbete som Institutionen för Genusvetenskap vid Göteborgs universitet haft med den vänsterextrema gruppen Göteborgs Queerinstitut. Först här på bloggen, och sedan på Newsmill, där jag sedermera fick sällskap av en bra artikel av Johan Lundberg.

Idag skriver så Göteborgs universitet ett svar där man erkänner att samarbetet förekommit, men utan att föreslå några åtgärder och utan att ta ansvar för det inträffade.

Således finns det all anledning att fortsätta debatten, och utkräva ett bättre svar av Göteborgs universitet. Dock blev min artikel med skarpa frågor precis refuserad av Newsmill, måhända för att det kom allt för nära en obehaglig sanning i dagens Sverige; nämligen att vi har stor tolerans för vänsterextrema (och radikalfeministiska) grupper, och inte alls samma skärpa och fördömande som mot högerextrema grupper. Dessutom har vi en tendens att låta sådana här incidenter blåsa över, utan att några förändringar görs – vilket gör att samma strukturer och samma personer finns kvar inför framtiden.

Nåväl, bloggen har numera ett stort antal läsare, så jag publicerar här istället (se nedan). Värt att notera är även att Erik Helmerson skriver om mitt ursprungliga blogginlägg på DN:s ledarsida idag, så detta har nu uppmärksammats på riksnivå.

I förrgår avslöjade jag att genusvetare anställda på Göteborgs universitet samarbetar med den vänsterextrema gruppen Göteborgs Queerinstitut. Detta institut arrangerar årligen manifestationen Heterohatets Dag, där man bland annat spridit en teckning med mordhot mot statsminister Fredrik Reinfeld.

Förutom denna förkärlek till våldsideologi motsätter sig Göteborgs Queerinstitut den demokratiska parlamentarism som finns i Sverige – helt i linje med det man kan förvänta sig från en liten extremistisk grupp på den politiska ytterkanten.

Göteborgs universitet erkänner idag helt öppet att man har samarbetat med denna vänsterextrema grupp:

Däremot har vår institution samarrangerat ett fåtal seminarier med nämnda institut, dock är detta samarbete redan sedan en tid tillbaka helt och hållet avbrutet från institutionen för kulturvetenskapers sida.

I samma mening som man erkänner att samarbetet förekommit, berättar man att det nu har avbrutits. Man tar även avstånd från våldromantiken som Göteborgs Queerinstitut står för.

Dock lämnas ingen förklaring till varför samarbete inleddes med det institut vars våldsideolog man tar avstånd ifrån. Inget besked lämnas heller kring hur man tänker utreda att något sådant här kunde hända.

Skulle det varit acceptabelt om anställda vid Göteborgs universitet bjöd in en högerextrem grupp för att ha gemensamma seminarier i universitets lokaler? Skulle dessa anställd då fått ha kvar sina jobb? Eller råder det en speciell sorts tolerans mot vänsterextrema samarbeten?

Det finns alltså fortfarande flera frågor där Göteborgs universitet är oss svaret skyldig.

Värt att notera är även att SVT:s debattredaktör Inti Chavez Perez deltog i Heterohatets Dag år 2010, vilket finns dokumenterat i denna Youtube-video.

Göteborgs universitet finansieras till stor del av skattepengar, och Sveriges Television finansieras av våra licenspengar. Båda institutionerna förväntas stödja samhällets demokratiska värderingar. Men man kan undra om det finns ett undantag för extremister så länge de huserar på vänsterkanten? Frågan är besvärande men högst relevant i Sverige år 2011.

Uppdatering: Nu får Göteborgs universitet även stå till svar inför Västnytt.

 

48 kommentarer på “Svagt svar av Göteborgs universitet”

  1. Trötter skriver:

    ”Värt att notera är även att SVT:s debattredaktör Inti Chavez Perez deltog i Heterohatets Dag år 2010″

    Som framgår av http://bit.ly/mUNDGL och http://bit.ly/pdVejo så planerar Inti Chavez Perez att deltaga även i år. ”Jag kommer inte att svara på kritik och är heller inte intresserad av att delta i någon debatt om denna manifestation,” tillägger han.

    Kommer SVT att ta honom i örat? Don’t hold your breath.

  2. Hamstrn skriver:

    Det står att tv-licensen betalar politiskt fri tv. Hahaha!

  3. Pelle Billing skriver:

    Trötter,

    I Sverige hålls människor inte ansvariga för sina handlingar, om de inte gått på porrklubb eller haft samröre med högerextremister.
    (OK, jag raljerar, men ni fattar poängen).

    So no, don’t hold your breath.

  4. Pelle Billing skriver:

    Hamstrn,

    Ett gott skratt förlänger livet ;)
    Är väl den positiva vinkling vi kan hitta här.

  5. QED skriver:

    Matti-affären från 1997 är ett exempel på hur kraftfullt universitet och rättsväsende kan reagera i det fall universitetsanställda låter en högerextrem kan till tals i ett
    seminarium:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Matti-affären

    Doktoranden som svarade för inbjudan dömdes för medhjälp till hets mot folkgrupp och miste sin anställning, och talaren till en månads fängelse.

  6. Pelle Billing skriver:

    QED,

    Där har vi ett strålande exempel på att samhället inte har någon rädsla för att ta till krafttag mot högerextremism. Men vänsterextremism ses fortfarande som ofarligt och närmast som ”goda människor som går lite för långt”.

  7. Uffe skriver:

    Det är kanske dags att någon med lite kunskap ger sig på att skapa en motsvarighet till Transgenusmotorn, fast istället för att byta kvinna/man mot svensk/invandrare så byter den från vänster- till högerextremistiska åsikter, och lämnar resten av texten orörd…

  8. Urban skriver:

    Det är så upprörande att våra skattepengar går åt till att försörja de här människorna som producerar ”hela bibliotek” av forskning som ingen människa hade betalat för om genusvetarna verkat på en fri marknad.

    Är det detta som män får tillbaka av välfärdsstaten så förstår jag om de vill flytta sina företag utomlands och/eller sluta göra något produktivt. De gör helt rätt!

  9. Pether skriver:

    Det är inte bara hela bibliotek av genusgalenskap som betalas med skattepengar, utan även de bästa lokalerna på Göteborgs Universitets centralbibliotek betalas. Luftiga, helt klädda med fönster, centralt i mitten. Medans riktiga vetenskaper och historia, med mera, förpassas ner till trånga, torra, äckliga gamla skyddsrum i källaren.

  10. Pelle Billing skriver:

    Uffe: Ja, en sådan Transgenusmotor vore intressant. Kanske någon läsare som kan fixa?

    Urban: Upproret är igång – det växer individ för individ. Tror även att många kvinnor är trötta på att betala skatt till sånt här elände!

    Pether: Va? Låter befängt. Skulle det varit tvärt om hade vi troligen fått läsa om den ”strukturella diskrimineringen av kvinnor och genusvetenskapen bla bla”.

  11. Urban skriver:

    Män måste börja rycka undan mattan på välfärdsstaten; den är genomskådad och visar med all önskvärd tydlighet vad det var för slags skit som vi bekostat.

  12. Pelle Billing skriver:

    Även Västnytt täcker nu affären på Göteborgs universitet: http://svt.se/2.34007/1.2507429/hyr_ut_till_extremfeministisk_grupp

  13. Lorem Ipsum skriver:

    Kritiken mot galenskaperna som pågår börjar bli mainstream när till och med min gamla mamma börjar förstå vad jag har pratat om i över fyra års tid.

  14. Access skriver:

    Snyggt jobbat, Pelle!

  15. Pelle Billing skriver:

    Lorem Ipsum,

    Ja, jag har samma erfarenhet. Fler och fler i min omgivning börjar förstå vad det handlar om. I mitt fall kan det iochförsig bero på att jag sprider ordet en del ;) Men intressant att det börjar hända lite varstans.

  16. leifer skriver:

    Var ju också så att denna grupp attackerade Livets ord. Nåt som svensk media, som är mycket vänster, bryr sig föga om. Särskilt media som Aftonbladet har länge skrivit ner och överdrivit sina artiklar om Livets ord eftersom man tycker att såna religiösa grupper hjärntvättar folk. Denna dubbelhet när det gäller behandling av religiösa kristna, kontra religiösa muslimer, är nåt vänster måste pressas till att tala klarspråk om!

    För deras syn i grunden är ju den samma mot båda! Båda står ju dessutom för heteronormen och traditionell familjebildning.

    Jag hörde en vänsterfeministiska kvinna en gång säga, i ett tillfälle av ärlighet, att hon ansåg att kristendom och Islam är ”auktoritära, totalitära och äckligt patriarkaliska”. Dvs detta är då menar jag vänsterns egentliga uppfattning av både Kristendom och Islam. Det var ju med dessa värdgrunder man attackerade Livets ord.

  17. Pelle Billing skriver:

    leifer,

    Det finns en dubbelmoral här, som du är inne på. Å ena sidan borde feminismen stå upp för alla kvinnors grundläggande fri- och rättigheter. Men när man sedan stöter på andra kulturer så vågar man inte försvara dessa fri- och rättigheter, med hänvisning till respekt för olika kulturer (”multikulturalism”).

    Däremot har man inga problem men att försvara kvinnors rättigheter inom den egna kulturen, och gå till attack mot organisationer så som Livets Ord.

    Det jag efterlyser i samhället är en större konsekvens, dvs att vi försvarar alla kvinnors – och alla individers! – grundläggande fri- och rättigheter. Det håller inte att avstå att ta fajten på vissa håll p g a en överdriven respekt för andra kulturer. Vissa principer kan man inte kompromissa med i ett modernt, demokratiskt samhälle.

  18. leifer skriver:

    Pelle

    Glömde säga att jag instämmer i ditt arbete med undersökande journalistik, mycket bra jobbat!

    Men sen min kritik mot vänsterns hållning är just som du säger, men det är mer än så!

    Man lossas ju som att man har en liberal hållning, men det har man ju förstås inte. Det gäller alltså att belysa den hållning som den autonoma vänstergrupp du kritisera har. Och dom representerar faktiskt rätt väl en mycket större vänstergrupp i åsikt. Man vill ju då begränsa religionsutövning, alternativa åsikter och alternativa sätt att leva. Och självklart tycker man att alliansen och liberaler är det största hotet. Man är också emot t.ex. religiösa friskolor, detta oavsett om dom är kristna eller muslimska. Det är ju i kritiken mot kristendom och religiösa kristna, deras verkliga åsikter avslöjas.

    För att vara extra tydlig alltså, kritiken mot kristna grupper från vänstern är alltså ofta för skarp och för överdriven, samtidigt som kritiken mot muslimska grupper är alldeles för försiktig eller snarare helt uteblir. Det är dock just i kritiken mot kristendom vänstern och vänsterfeminismen visar sina verkliga åsikter! Och det är allt annat än ett öppet och liberalt samhälle man då förespråkar.

    Sen tycker jag man ska vara försiktig med den formulering du använde ”Däremot har man inga problem men att försvara kvinnors rättigheter inom den egna kulturen”. Jag menar att såna vänstergrupper går mycket längre än att bara försvara kvinnors rättigheter. De är bl.a. uppenbart matriarkaliska och därmed emot tanken om riktig jämställdhet mellan könen och båda könens lika värde på alla områden. Bl.a. är man alltså i praktiken emot mäns lika värde inom reproduktionen (det är utfallet av politiken som är det viktiga, inte vad man säger).

  19. Urban skriver:

    I vår del av världen är det historiskt i princip bara män som kämpat för Upplysningen och individens rättigheter mot en förtryckande kyrka så nu tycker jag att det är dags att släppa fram kvinnorna i kampen mot islams maktanspråk. Så bort med gubbslemmet från barrikaderna!

  20. Törnrosa skriver:

    Urban: Var det så? Männen som kämpade för Upplysningen och individens rättigheter mot en förtryckande kyrka?

    Kvinnorna hade väl inte så mycket chans att sticka upp och männen kämpade väl mer för männens rättigheter?

    Det är åtminstone den historia jag har fått lära mig. Alltså gubbslem som kämpade mot gubbslem – och säkert med rätta.

    Nu har vi ju religionsfrihet här i landet och det innebär bl a att ingen ska förföljas för sin tros skull. Tror inte islam är värre än någon annan religion. Det är fundamentalisterna som åtminstone jag fruktar. Och de finns ju överallt.

  21. QED skriver:

    En ledamot i Riksdagens utbildningsutskott har bloggat om Heterohat-affären och lovat gräva vidare … Se inläggen den 18:e och 19:e augusti här

    http://www.moderat.se/web/Jan_Ericson_blogg.aspx

    Det skulle ju kunna bli obekvämt för Göteborgs universitet eftersom utskottet bereder frågor (till exempel anslagstilldelning) om högre utbildning och forskning

    http://www.riksdagen.se/templates/R_SubStartPage____6455.aspx

  22. Pether skriver:

    ”…eftersom man tycker att såna religiösa grupper hjärntvättar folk.”

    Tycker?
    Nej, de hjärntvättar folk.

  23. leifer skriver:

    Religionen Islam är värre just nu eftersom det finns fler ”fundamentalister” där men också för att Islam-världen och dess befolkning inte är uppfostrade och har levt med demokratiska värderingar. Det är alltså bl.a. då förtryck mot kvinnor och i formen hedersrelaterat förtryck. Att förneka detta är ett enormt svek mot kvinnor. Och det är just vänsterfeminismen som är den största svikaren.

    Vi har religionsfrihet men det innebär inte att man kan använda religion som en ursäkt för olika märkliga ”rättigheter” eller förtryck. Religionsfrihet handlar främst om individens rätt att tro på vad den vill, liksom också faktiskt rätten för folk att slippa religion. Sverige är en sekulariserad stat. Sen om folk vill leva segregerat är kanske inget man kan hindra men möjligen är det beklagligt och inskränkt.

  24. leifer skriver:

    Pether

    Vilka religiösa grupper menar du inte hjärntvättar folk?

  25. Urban skriver:

    Religionsfriheten ger en rätt att leva även i en förment förtryckande struktur, t ex bära slöja eller vara Livets ord:are, men den medger också att man ska kunna lämna denna struktur om man vill det. Utan risk för repressalier.

  26. leifer skriver:

    Urban, japp men igen är problem i Sverige idag inte huvudsak den kristna världen ur förtryckarsynpunkt.

  27. Törnrosa skriver:

    Så skrev Urban: ”Religionsfriheten ger en rätt att leva även i en förment förtryckande struktur, t ex bära slöja eller vara Livets ord:are, men den medger också att man ska kunna lämna denna struktur om man vill det. Utan risk för repressalier.”

    Och det har Urban helt rätt i. Därför finns också lagar i vårt land som ska hjälpa till att reglera saker och ting när de går snett.

    Och så känner jag flera som bär slöja för att de vill, även mycket högutbildade tjejer.

    Så vill jag kommentera genomslaget Pelle har fått på artikeln om heterohatets dag. Personligen kan jag inte annat än sympatisera med allt som tar avstånd från hat. Det är tydligt att bloggvärlden är att räkna med nu. Gammelmedia kan inte blunda och det tror jag inte de vill heller.

  28. leifer skriver:

    Gammelmedia ”blundar” som bara den, bl.a. för att man inte vill bryta mot lagen om hets mot ”folkgrupp” och ses som rasister. Det är vänstern som drivit på denna stämning som gör att man inte kan debattera dessa svåra missförhållanden som idag är utbredda i vårt land. Det är ett enormt svek att tysta eller bagatellisera dessa problem, eller att anklaga de som försöker jobba eller lyfta problemen.

    CBN News pratar om en del av dessa problem i Norge i detta nyhetsinslag. Situationen är troligen värre i Sverige.
    http://www.youtube.com/watch?v=gKBo5a-wzos&feature=player_embedded

    CBN må vara nån kristen kanal men inslaget är ändå avslöjande och problemen verkliga. I slutet av programmet är det en norsk muslim som pratar om problemen och han är inte optimist utan pratar om att problemen växer. Detta eftersom man inte tar tag i dom.

  29. Törnrosa skriver:

    Drar mig ur debatten nu med flera av mina intressanta men opublicerade tankar.

  30. Men@Work skriver:

    Pelle Billing, du ska ha all heder för detta scoop. Jag har den definitiva känslan av att det blir många fler… illsammans ska vi bekämpa genusväldet. Tipsa gärna Pär Ström, Pelle Billing och Tanja Bergkvist om saker ni ser i er vardag!

    Vilka samarbetar DITT universitets eller högskolas genusinstitution med exempelvis?

  31. Pelle Billing skriver:

    QED,

    Intressant att det sprider sig vidare till GP och en riksdagspolitiker!

  32. Robin skriver:

    Bra inlägg igen och bra att du lyfter fram detta.

    Du skrev:
    ”vi har stor tolerans för vänsterextrema (och radikalfeministiska) grupper, och inte alls samma skärpa och fördömande som mot högerextrema grupper”

    Stor vet jag inte om jag håller med om. Men jämförelsevis större, ok. Det finns en möjlig förklaring till detta. Svenska högerextrema terrordåd har skördat ett tvåsiffrigt antal människoliv de senaste årtiondena. Senaste dödliga svenska vänsterterrordådet var Amalthea-sprängningen för etthundratre år sedan (år 1908) då en person dog. Svenska radikalfeministiska terrordåd har såvitt jag vet inte dödat någon.

    Men det hindrar förstås inte att GU avbryter och offentligt fördömer sitt samarbete med våldsromantiska heterohatare.

  33. Lorem Ipsum skriver:

    @Robin, problemet ligger i att det alltid är vinnarna i ett krig som skriver historieböckerna. Därför har det funnits gott om svängrum när det gäller hur saker och ting skall tolkas.

    Högerextremism beskrivs som ondskan själv och vänsterextremism något som i sämsta fall som ett marginellt problem.

    Att vänsterextremister inte har lyckats med att ha ihjäl någon på 103 år i Sverige är ingen inteckning för att vänsterextremism är harmlöst. Årligen förstörs egendom för stora summor i diverse vänsterextremistiska aktioner.

    Man förstör människors möjlighet till en utkomst genom att vandalisera, förstöra och hota.

    I min värld är det illa, inte lika illa som att människoliv spills, men det kvalar in på en god andraplats.

    I detta specifika fall så är hela saken genant för dom inblandade, hade det varit åt andra hållet hade huvuden rullat och det på bästa sändningstid.

  34. Robin skriver:

    Som sagt, jag tycker fortfarande att Pelles inlägg är lovvärt.

    Men, Lorem Ipsum, det är lite makabert som jag ser det att jämföra t.ex. Lasermannens mordoffer, slakten på John Hron eller avrättningen av Björn Söderberg med krossade rutor och annan form av förstörd egendom och säga att det handlar om första och andraplats. Det är inte ens spel i samma division. Det handlar inte om att vänsterextremister inte har lyckats mörda, det handlar om överlagda strategier. Mord är sånt som händer bland högerextremisterna, men inte bland någon annan. Vi har dessutom ett parti, inte flera, i riksdagen som röstar med Alliansen i 80% av omröstningarna och delar ideologi med Anders Behring Breivik. Den dödliga terrorn i Norden är högerextremistisk, inte vänsterextremistisk, islamistisk eller något annat.

    Nåväl, skam åt GU som inte tydligare fördömer sitt samarbete med vänsterextremistiska och våldsförhärligande Göteborgs Queerinstitut.

  35. Lorem Ipsum skriver:

    @Robin, jag tror att vi pratar förbi varandra lite. Jag satte inte ett likhetstecken mellan mord och skadegörelse. Vad jag sa var att vänsterextremister har fått ett större svängrum pga utgången av andra världskriget.

    Krossade rutor och skadegörelse kan inte jämföras med mord, men effekten kan vara nära på den samma i vissa fall. Titta på hur det var i Göteborg när AFA-anhängare och en mobb med människor slog sönder rutor och vandaliserade butiker. Eller kravallerna i London.

    Vad hände med ägarna till de butiker och företag som fick allt sönderslaget? Hur mådde dom? Kunde dom fortsätta med sin verksamhet eller fick de ordna sin utkomst på annat sätt? Är det rätt att krossa en mans eller kvinnas livsverk på det sättet?

    Sen när det gäller mord som strategi för att få sin vilja igenom så har vi kommunistiska organisationer i Europa som har brukat och fortfarande brukar våld, mord, tortyr och terror som vapen i sin kamp. ETA är ett exempel och RAF ett annat.

  36. leifer skriver:

    Robin

    Vänsterregimer har mördat människor i stora mängder i Europa ex kommunismen i Sovjet. Man kan även kanske tala om indirekt mord, som svält i Nord Korea eller att Östtyskland sköt folk som försökte fly över muren i Berlin.

    Sen kan man ha en diskussion om vad som är vänster och höger. Jag ser dock inte att så att säga vänsterextremism är mindre allvarligt än högerextremism. Frågan blir ju då också vad du ska kalla muslimer som utför terrordåd, om du nu ska försöka placera Breivik på en vänster-höger skala. Jag förstår dock inte varför man ska kalla sån galenskap för vare sig höger eller vänster. Även Breiviks ”politiska” budskap, var ju förvrängt och motsägelsefullt, om det ens finns nåt egentligen. Istället blir det tydligt att vänsterrörelsen gör detta till en politiks sak, och detta är i såna fall det mer intressanta! Ex att flera vänster-ungdomar som överlevde massaker nu pratar om att nu blir ”kampen ännu viktigare”, ”vi ska inte tystas” etc. Vad är det för kamp mer exakt undrar en vän av ordning?

    Det är också intressant att vår stadsminister kallar Breivik för högerextremism. Och därmed också underförstått kallar SD för högerextremism. Det säger alltså mer om Reinfeldts hållning än om SD. Allt verkar dock koka ner till hur man ska förhålla sig till Islam. Är man ”kritisk”, så är man höger. Är man ”vänlig”, så är man vänster. Mycket märklig skala. Särskilt som ju ungdomsförbund ofta är långt till vänster, och är mycket kritiska till kristendom. Här blir skalan alltså tvärom. Är man ”vänlig” mot kristendom, så är man höger. Är man ”kritisk” mot kristendom, så är man vänster.

    Då ska man förstå att vänsterns kritik mot Kristendom, egentligen är den samma som mot Islam ideologiskt. För annars skulle man ju tillåta beteende hos muslimer, som man inte tillåter hos kristna. Att våra journalister i gammelmedia tiger om detta är mycket märkligt.

  37. winco skriver:

    Otrolig imponerad, Pelle

  38. Miah skriver:

    ”Pelle Billing, du ska ha all heder för detta scoop.”

    Scoop?

    Jag kallar det gamla nyheter jag…

    (fr 2010, nämligen)

  39. Men@Work skriver:

    Vad har h

  40. Men@Work skriver:

    Vad har h

  41. [...] Pelle Billing, som nyligen bloggade (här, här, här) om det olämpliga i det formella samarbetet mellan Institutionen för genusvetenskap vid [...]

  42. Robin skriver:

    Lorem Ipsum

    Jag tror att vi kan ha en evighetsdiskussion här om högerns kontra vänsterns brott. Massdöden i chockterapins och avindustrialiseringens spår i forna kommuniststater, kolonialismen, mot Mao, Lenin, Stalin etcetera. Om det var högern eller vänstern som gav det avgörande stödet för Pol Pot. Om Breivik är höger eller vänster. Vi kan att kasta anklagelser mot varandra och båda kommer att kunna anse sig vinna.

    Viktigare tror jag är att alla som är för jämställdhet och därför kritiska till feminism av alla former inser det som feministerna och queerrörelsen har insett och fastslagit för många år sedan: störst framgång i genusrelaterade frågor nås genom att konsekvent lägga höger-vänsterdiskussionen åt sidan. Det finns andra tillfällen när man prata höger-vänsterfrågor.

  43. Erik skriver:

    Robin:

    ”Det handlar inte om att vänsterextremister inte har lyckats mörda, det handlar om överlagda strategier. Mord är sånt som händer bland högerextremisterna, men inte bland någon annan.”

    Strategier? Skrattretande!

    Den enkla sanningen är att vänsterns strategi (liksom radikalfeminismens) sedan länge varit att agera inom systemet mobba och trakassera folk, förstöra folks möjligheter till försörjning få dem sparkade från sina jobb (Ingrid Carlqavist) etc. Om man nu gör till vana att trakassera folk på det viset så finns såklart alltid risken att man ger sig på fel person eller hur?

    Principen demonstreras tydligt i detta världsskända filmklipp

    http://www.youtube.com/watch?v=ePI3v8zjYEY

    Detta är typiskt vänsterbeteende. Först trakassera folk och försöka ”lagom våld” som om man inbillade sig hundra nålstick är ok men ett slag är det inte. Sedan klaga över att den andra använde FÖR MYCKET våld. Samma sak inträffade i Göteborg där vänsterextremister först försökte skada poliser med stora stenar, sedan gnällde de i media när polisen SKÖT på dem med pistol

    Vänsterextremisterna är nämligen så urbota korkade de tror att det viktiga här är vad vi tycker om den respons den andra sidan gör (alltså de tror det viktiga är vad vi tycker när det för länge sedan är för sent att tycka något)

  44. [...] om våldsromantiken i genusvärlden på Newsmill gick till slut Göteborgs Universitet ut med ett svagt svar där de meddelade att samarbetet med Göteborgs Queerinstitut var avslutat, men många av landets [...]

  45. [...] På Göteborgs universitet har man samarbetat med Heterohatets dag, arrangerat av Göteborgs Queerinstitut, någotsom lägger ett löjes skimmer över genusvetarna. Pelle Billing berättar mer här och här. [...]

Google