Kulturnyheterna erkänner misstag

27 augusti 2011, av Pelle Billing

I förrgår bloggade jag om Kulturnyheternas förvirrande inslag om Dominique Strauss-Kahn, där man närmast utmålade honom som skyldig trots att åtalet mot honom lagts ned av åklagarna. Tydligen var det ideologiskt oacceptabelt att en mäktig man gick fri, och att en kvinnlig städerska kunnat ljuga upprepade gånger – bland annat om en tidigare våldtäkt som aldrig hänt.

En bloggläsare tog sig tid att kontakta ansvarig utgivare Eva Beckman, med bifogad länk till blogginlägget. Igår fick han så följande svar från Katarina Dahlgren Svanevik, chef för Kulturnyheterna:

Hej Nils,

Jag kan inte annat än hålla med om att Inslaget som du har reagerat på hade flera brister.
Det var otydligt på flera sätt och jag tycker att inlägget du länkar till sätter fingret på det som var problematiskt.
Vi har tagit bort inslaget från vår webb och kommer att ha med ett förtydligande i vår fredagssändning.

Med vänlig hälsning,
Katarina  Dahlgren Svanevik

Ett mycket tydligt besked från Dahlgren Svanevik, vilket hon ska ha beröm för. Chefer som kan erkänna misstag respekterar jag.

Igår kväll (fredag) kom så förtydligandet, 10 minuter in i sändningen:

Så ska vi göra ett förtydligande. I onsdags intervjuades författaren och debattören Maria Sveland i Kulturnyheterna. Då gjorde hon en analys av mediernas rapportering om anklagelserna mot den förre IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn. Vi vill understryka att rättegången mot Strauss-Kahn aldrig inleddes eftersom åtalet lades ned av åklagaren

Inte något uttömmande förtydligande, men ändå underförstått att man gjort fel och att Svelands analys inte går att lita på.

Hela den här processen är ett strålande exempel på vilken fin community som byggts upp kring bloggen. Tipset om Kulturnyheternas vinklade inslag kom från bloggläsaren Anders. Sedan analyserade jag SVT:s inslag samt gjorde research om Strauss-Kahn, vilket ledde fram till det avslöjande inlägget. Slutligen skrev Nils till ansvarig utgivare, länkade till blogginlägget och fick dem att lägga in en rättelse samt ta bort nätupplagan.

För mig visar det här vilken styrka som finns i en blogg, när många personer är engagerade i dess syfte. Avslöjandet om Göteborgs Queerinstitut hade för övrigt också sin upprinnelse i att en trogen bloggläsare tipsade mig.

Igår skrev jag om bloggens framtid. Jag tror den är mycket ljus, med tanke på den community som finns här. En grupp personer kan hitta långt fler tips än jag kan göra på egen hand. Förhoppningsvis finns det även i community:n vissa personer som har ekonomi till att avstå en mindre månatlig summa till bloggen, så att jag kan investera ordentligt med tid i den.

Jag vill att den här bloggen ständigt ska vara en nagel i ögat på de som har en skev bild av jämställdhet.

 

38 kommentarer på “Kulturnyheterna erkänner misstag”

  1. Nils Jungenäs skriver:

    Jag mailade följande Maria Sveland

    Jag kontaktade ansvarig utgivare på svt som nu sett till att det bisarra inslaget med dig har plockats bort från Kulturnyheternas sida på svt-play.
    Jag hoppas att Sverige en dag nyktrar till från den djupt mansfientliga avarten av feminizm som nu är förhärskande i det svenska samhället och att den skeva människosyn som du representerar förpassas till historieböckerna.
    Du kan läsa mer om det i Pelle Billings blogg.

    http://www.pellebilling.se/2011/08/kulturnyheterna-vagrar-acceptera-frikannande-dom/

    http://www.pellebilling.se/2011/08/kulturnyheterna-erkanner-misstag/

  2. JD skriver:

    mim bild av kulturnyheterna är att dom vill vara ett seriöst program för alla.
    Skönt att dom bemötte kritiken på ett uppriktigt sätt.
    Bloggen behövs verkligen! Tack!

  3. Sofia skriver:

    Bra jobbat!

  4. Mia skriver:

    Tycker hela kedjan sas var bra ända fram till jag läser det mail som skickats till MS. Tror det tyvärr blir kontraproduktivt. Men det är bara min uppfattning. Tänker på de kloka ord som Michael Högberg gav här:

    http://www.pellebilling.se/2010/03/tva-utbildningsdagar-i-malmo/#comment-5531

  5. Calle skriver:

    Håller med Mia, mejlet till MS var onödigt som troligen gör att hon får vatten på sin kvarn. MS har rätt att ha (och uttrycka) vilka åsikter som helst, hur illa man än gillar dem. Det som är viktigt är att hon får sakligt mothugg och att inte media okritiskt anammar hennes åsikter. Mycket bra gjort vs SVT dock!

  6. Nils Jungenäs skriver:

    Jag känner att jag måste förklara mitt mail till MS.
    MS har har absolut rätt att ha sin åsikt. Problemet, som vi alla är överens om, var ju att svt genom någon svagsint pseudonyhetsprogram presenterade hennes åsikt på ett sätt som fick det att framstå som sanning snarare än åsikt. Så snart det uppmärksammades på högre ort, tvingades ju Kulturnyheterna rätta till sitt fel.
    Jag gick då in på MS blogg och såg att hon bloggat om D S-K-fallet. Jag tog tilfället i akt att informera henne om att hennes och hennes vapendrageskors åsikter är, om tyvärr inte helt otidsenliga, så faktiskt fortfarande odemokratiska. När hon av nån oseriös ”wannabe-nyhetsredaktion” ges TV-tid för att lyfta fram sin smörja helt oemotsagd så stärks hon naturligtvis i sin övertygelse att hennes åsikter är sanningen.
    Jag ville passa på att, medans järnet är varmt, ta ner henne på jorden genom att presentera det faktum att faktiskt inte ens SVT delar hennes förkastliga världsbild.
    Jag har svårt att se hur det skulle ge MS vatten på nån kvarn. Förtydliga gärna.

  7. Mia skriver:

    Nils Jungenäs

    Att maila och uttrycka en uppfattning/ge ett svar är inte att ge vatten på en kvarn. Däremot kan sättet/ordvalen vara det. Mer sak och mindre känsla är ett tips. Eller som Bill Eddy sammanfattar det brief, informative, firm but friendly.

    Läste du MH´s kommentar jag länkade?

  8. Nils Jungenäs skriver:

    Svar från MS

    ”Och det är just den här sortens mail från gubbar som du som får mig att inse hur otroligt långt vi har kvar innan vi kan kalla vårt samhälle för rättvist.”

    Vi kan dra ett par slutsatser av ordet ”gubbar”.

    1. MS är obetänksam om fördomsfull. Jag ser nämligen ingen annan anledning än mitt förnamn att jag, trots mitt språkbruk, kan antas vara i den ålder då man kan tillskrivas epitetet ”gubbe”. (Jag är 33 år gammal)
    2. Hon anser det ok att uttrycka sig nedsättande om ”män i grupp”.

    Mia och Calle och alla andra >> Detta var syftet med att jag uttryckte mig lite känsloladdat och provokativt. Hon tror då att jag är någon obildad byfåne, och väljer därför att mer öppenhjärtigt uttrycka vad hon tycker och tänker på ett sätt som hon aldrig för sitt liv skulle göra om befann sig i ett offentligt sammanhang.. Om jag då outar hennes sätt att uttrycka sig så har jag ju på ett sätt lyckats klä av hennes bedrägliga mansförakt.

  9. Mia skriver:

    Nils Jungenäs

    Kontraproduktivt som sagt. Två fel gör inte ett rätt. I en utomståendes ögon, iaf mina, så har ni bara visat att ni är lika goda kålsupare ;)

  10. Roger skriver:

    Nils:
    Provokation som metod är en feministisk strategi, och en av många saker som äkta jämställdhetsrörelse bör undvika eftersom det polariserar istället för enar.

  11. Nils Jungenäs skriver:

    Mia>>
    Mycket intressant diskussion.
    Det är ju det som är grejen. Jag är ingen offentlig person. Jag har inget anseende eller förtroendekapital att värna om. Det har ju MS. Om hon skämmer ut sig med barnslig retorik mot nån liten ”gubbe” så blottar hon sina unkna värderingar.
    VSV
    (”Vilket skulle visas”, som man skriver inom Tanja Bergkvist’s gebit)

  12. Nils Jungenäs skriver:

    Roger>>
    Jag håller med i sak. Dock anser jag inte att mitt sätt att uttrycka mig var så till den grad provokativt att det ursäktar eller förtar MS sätt att uttrycka sig. Jag anser snarare att jag ”fått henne” att ge sig på mig en retorik som hon annars skulle dra sig för att använda och därigenom blottat sina genuina värderingar. Värderingar som hon normalt har förstånd att dölja. Jag har ju inte ”lurat” henne att påstå något hon faktiskt inte står för, däremot något hon normalt inte ger uttryck för i den offentliga debatten. Hon är mansfientlig men förstår att akta sin tunga i det offentliga rummet. Hon är oärlig!
    Jag tycker att min metod, som jag ofta använder, är effektiv i att avslöja medvetet eller omedvetet oärliga eller självbedrägliga personer, påståenden och värderingar.

  13. Bim skriver:

    Maria Sveland har givetvis rätt att uttrycka sina åsikter. Hon är en av de värsta och mäktigaste radikalfeministerna så jag tycker såklart mycket illa om hennes människosyn – men i det här fallet är det ju inte hennes ”fel” att SVT satte ihop ett sådant inslag.

    Det är att personer som Sveland får stå oemotsagda i public service televisionen som är problemet. Men nu är det ju åtminstone positivt att Kulturnyheterna inser sitt fel.

    Håller också med Mia om att den här typen av mejl är kontraproduktivt. Jag förstår Svelands reaktion. Det ger intrycket av att det finns ett ”patriarkat” – en man ringer upp SVT och ”ser till att inslaget plockas bort”. Så är det ju inte.

    Representanterna för makten och eliten är här Maria Sveland själv – och den redaktör som såg till att reportaget sändes.

  14. Access skriver:

    Jag håller med dig, Bim.
    Problemet ligger hos SVT och inte hos Maria Sveland.

    Man kan ju tycka det är bra att inslaget plockades bort från SVT:s webb. Men det borde aldrig ens gjorts eller sänts.

    Så frågan är om de lärt sig och framöver kommer låta bli att göra så här? Eller kommer de göra det igen, bli kritiserade, be om ursäkt och plocka bort från webben? Och igen? Och igen?

    Det bästa vore antagligen en reprimand från Granskningsnämnden.

  15. Nils Jungenäs skriver:

    ”Kontraproduktivt” är ett ord som dykt upp många gånger nu.
    Personligen anser jag inte att vägen bort från statsfeminism, misandri och mansförtryck går genom en debatt med det lilla antalet fundamentalistiska feminister som tex MS. Jag söker därför ingen debatt med dessa personer i annat syfte än, att för det den stora massan som går till val vart fjärde år, påvisa på vilka sätt det feministiska etablisemanget är fel ute. Ett exempel är den unkna människosyn som MS och många andra offentliga feminister visar upp.
    Jag ser det därför inte som ”kontraproduktivt” att en nobody kan få en offentlig person att visa upp sitt sanna jag.
    Det är ju inte som att jag har varit oärlig och utgivit mig för att vara manshatare och frågat om hon håller med, som vid de berömda moderata valstugorna.

  16. CG skriver:

    Inväntar granskning?

  17. Mia skriver:

    Nils Jungenäs

    Du må vara en ‘nobody’ men tyvärr dras nog PB över samma kam då du länkar till hans blogg. Lite av guilt by association alltså. Men vi får väl hoppas att MS följer länken och ser att du inte bara får ros utan lite ris också ;)

  18. Nils Jungenäs skriver:

    Tack Mia.
    Då förstår jag din tanke.
    Sannolikheten att en feminist ”låter sig” provoceras, eller ”väljer” att bli kränkt är ju ungefär 1. Att däremot i interaktion med medmänniskor urskillingslöst ge uttryck för sina kännslor, tex ”provocerad” eller ”kränkt” är ociviliserat. Det tycker jag att MS gör.

  19. Pelle Billing skriver:

    CG,

    Skicka din kommentar igen. Inlägg med ordet ”feminassar” går inte igenom.

  20. Pelle Billing skriver:

    För övrigt bra diskussion här i tråden om vilken form av språk som ska användas. Själv brukar jag tänka så att det språkbruk jag använder ska jag kunna stå för inför alla människor i alla sammanhang. Det betyder inte att jag inte blir upprörd ibland och säger saker som jag ångrar, men det gör åtminstone att jag oftare kan vara nöjd med det jag skrivit eller sagt.

    Jag brukar också tänka att mina meningsmotståndare är människor. En dag när radikalfeminismen fallit, kommer dess f d förespråkare att finnas kvar. De kommer att vara en del av samhället och vi ska alla leva tillsammans.

    Vi ska inte backa när det gäller att kritisera problematiska åsikter, eller när det gäller att hålla folk ansvariga för det de säger. Men vi ska heller inte demonisera dem. De är människor, och de har potential att tänka om och ändra sitt synsätt på världen.

  21. Nils Jungenäs skriver:

    Pelle>>
    Jag håller med helt och hållet. Denna diskussion är deffinitivt ett sundhetstecken.
    Vi får fortsätta att fördjupa oss den 5:e september.

  22. CG skriver:

    Bra jobbat Nils. Det är en rätt stor manshatarklubb som Maria och Katarina har runt omkring sig. Det är bara att krafsa så ska ni få se vad som kommer fram under den något sånär polerade ytan. Feministerna är så självgoda att de knappt ens anser sig behöva dölja sitt manshat och ologiska felslut.

    FÖ så ska jag tänka mer på språket. Lite svårt ibland när man ser vad just feministerna hemfaller åt för språkbruk då blir man lätt tvärsemot.

  23. Pelle Billing skriver:

    Nils,

    Fint!
    Du kommer alltså till pubträffen i Malmö?

  24. Pelle Billing skriver:

    CG,

    ”FÖ så ska jag tänka mer på språket. Lite svårt ibland när man ser vad just feministerna hemfaller åt för språkbruk då blir man lätt tvärsemot.”

    Ja, det är svårt! Men mkt bra att du ska försöka tänka på det.

  25. Nils Jungenäs skriver:

    Pelle>>
    Njae… eller Nej!
    Jag bor i Stockholm så jag får ”nöja mig” med att gå på pubkväll med Pär &Co. ;-)

  26. CG skriver:

    Ibland tror jag att feministerna blir helt paffa bara man säger emot. De är så vana att få hålla på så vem vet har vi tur så kanske rätt många börjar överväga sina ståndpunkter bara man påpekar hur stolliga de ofta är.

  27. Nils Jungenäs skriver:

    CG >>
    Precis! Det är därtill vi sätter vårt hopp. Det är iallafall min strategi.
    Att de t.o.m får tumma på våra demokratiska spelregler utan att möta särskilt stort motstånd… Vad är det med Sverige och svenskarna?!?

  28. Men@Work skriver:

    Mailet till Maria var enligt min mening motiverat och balanserat. Det är helt i sin ordning att hon upplyses om vad de flesta anser om hennes åsikter om att införa ett mer eller mindre totalitärt rättsväsende visavi oss män. Hon utgör i dagens feministsamhälle en makthavare och får finna sig i att bli granskad. Media i det här landet är ju en propagandaapparat för vänstern, och MS är ett av hydrans många huvuden… Hon har pengar och mäktiga intressen bakom sig, det har inte vi. Inte ännu…

  29. CG skriver:

    Jag råkar ha stött på de här feministerna i lite olika sammanhang. De är kompisar hela gänget. Maria Sveland, Katarina Wennstam, Helena von Zweibergk, Sonja Schwarzenberger, Elin Grelson, Johanna Koljonen mfl. Dessa sitter alla på fina journalistjobb och ett grymt kontaktnät. De har makt och kan ställa till rejält med skada. Så passa er och försök ha ryggen fri när ni angriper dessa.

  30. Nils Jungenäs skriver:

    CG>>
    Jag har aldrig varit rädd för att säga vad jag tycker. Det tycker jag ingen annan ska vara heller. Skriv ut era namn och räta på ryggen! (Min rygg är förstärkt med titanstag och titanskruvar sedan ett par år tillbaka)
    Fick ni inte läsa ”Kejsarens nya kläder” när ni var små?
    Never be afraid to say what you think!
    Varför är man återhållsam med sina åsikter och synpunkter?
    1. Av omtanke om sig själv – av rädsla…? Av rädsla för att sticka ut, att inte bli accepterad, att bli dumförklarad?
    2. Av omtanke om andra – att inte såra eller göra andra illa.
    I mitt facit är bara nummer två acceptabelt. Allt annat är hyckleri och feghet. Det bästa som kan hända när folk börjar resa sig och påtala att de faktiskt inte ser kejsaren i en vacker skrud är att fler vågar resa sig.
    Nummer ett leder till mobbing, PK och… Sverige anno 2011.

  31. Daniel skriver:

    Var tvungen att kolla upp den kvinnans blogg.
    Som jag trodde så handlar det hela om att hon har gjort följande uppdelning:

    Äcklig patriarkal förövare = Man,vit,rik och med makt.

    Oskyldigt hjälplöst offer = Kvinna,svart,fattig invandrare.

    Källa:http://www.mariasveland.se/aktuellt/dominique-strauss-kahn-och-hans-svenska-medievapendragare/

    Så tydligen kan det juridiska systemet komma fram till i princip vad som helst, så länge det finns två parter med denna dynamik.
    Så är det skrivet i sten vem som är ”the bad guy” och vad lagen säger är inte intressant/relevant.

    Personligen så tycker jag att sådant resonemang är rasistisk och paternalistisk.

  32. Pelle Billing skriver:

    Nils: Ju fler som vågar gå ut med namn desto bättre! Samtidigt har jag respekt för att det finns de som riskerar förlora jobb och inkomst om de talar ut. Så illa är det i dagens Sverige…

    CG: Ja, statsfeminismen och mediefeminismen är rejäla maktsfärer. Jag vet vad jag har gett mig in på…

    Daniel: Ja, när människor blir så ivriga att avskaffa en diskriminering (eller upplevd diskriminering) att de inför nya fördomar och diskrimineringar… så är det ett problem. Man kan definitivt se det i jämställdhetsdebatten.

  33. Nils Jungenäs skriver:

    Också jag har både förståelse och respekt för de som väljer att hålla låg profil för att de faktiskt har negativa följdverkningar att frukta. Min flickväns gamla pappa har på gamla da’r blivit kommunchef i en kommun som jag inte tänker avslöja. Hans dotter köpte ett par genusnytt-t-shirtar av Pär Ström som han naturligtvis INTE har på sig på jobbet. Obama har ju inte heller han gått ut med att han är ateist trots att allt man kan läsa mellan raderna tyder på att så är fallet. Det är att vara ”taktisk” och inte spotta i motvind. Att vara ”pragmatisk” är däremot något jag har betydligt mindre respekt för.

  34. Men@Work skriver:

    Lite OT, ber om ursäkt för detta, men jag vill slå ett slag för Daddys kampanj att få Aftonbladet att granska vårdnadstvisterna… (gå in på sidan och klicka på rekommenderaknappen) ju fler om gör detta desto större är möjligheten…

    http://granskning.aftonbladet.se/?filer=vardnadstvisterna

    Brukar rekommendera folk att hålla sig bort från AB, men vi kanske kan göra ett undantag här, även om AB nog knappast är kapabla att göra en objektiv granskning?

  35. [...] Kulturnyheterna erkänner misstag Kazmierska till attack Aug 28 [...]

  36. [...] Till exempel pratade Kulturnyheterna om Dominique Strauss-Kahn som skyldig (vilket de fick rätta i en senare sändning), och samma sak med kulturjournalisten och Publicistklubbens ordförande [...]

  37. [...] verkade solklart från början”. (Värt att nämna är att Kulturnyheterna sedan backat från sitt [...]

  38. [...] för Kulturnyheterna erkände misstaget och tog med ett klargörande i en senare sändning. Detta som en direkt konsekvens av att Nils [...]

Google