Sveriges universitet och högskolor finansieras till största delen av skattepengar. Det är alltså dina och mina arbetsinsatser i vardagen som möjliggör fortsatt forskning och fortsatt högre utbildning.

Med tanke på detta kan man ställa vissa krav på universitet och högskolor. Till exempel kan man förvänta sig att utbildning och forskning håller en god internationell kvalitet. Det man definitivt kan förvänta sig är att dessa säten för högre utbildning inte bidrar till att sprida hatiska budskap i samhället.

Döm därför av min förvåning när jag idag ser ett tips i mejlboxen om att Institutionen för Genusvetenskap i Göteborg har ett formellt samarbete med arrangörerna av Heterohatets Dag. Från hemsidan för Heterohatets Dag kan man utläsa att de är öppet anti-demokratiska och förespråkar politiska mord som verktyg i sitt arbete:

Länge leve transmilitansen
Allt åt alla – död åt alliansen

2010 är ett valår, vilket även påverkar firandet av heterohatet. Parlamentarismen är en fiende vi tyvärr inte blir av med genom att ignorera.

Dessa citat är ingen slump, och inte heller något som skrivs som satir, vilket klargörs på en annan del av hemsidan:

Till skillnad mot ”kriget mot terrorismen”, ”kriget mot narkotikan” eller ”kriget mot dansbaneeländet” är kriget mot alliansen något som samhällets alla goda krafter kan sluta upp i. Vare sig det handlar om kreativa konstattacker eller brutal, antisocial konfrontationsmetodik så har alla något att bidra med.

”Brutal, antisocial konfrontationsmetodik” låter inte som ett alldeles demokratiskt eller humanistiskt politiskt verktyg.

På vilket sätt samarbetar då Institutionen för Genusvetenskap i Göteborg med dessa våldspositiva revolutionärer? På sidan Queers mot kapitalism beskrivs detta närmare:

Under 2010 startade genusvetenskapen vid Göteborgs universitet och Göteborgs Queerinstitut ett samarbete. Det var ett gemensamt intresse för den heteronormskritiska antikapitalismen som samlade personer aktiva på båda håll. Under vår och höst arrangerades ett seminarium som växlade upplägg mellan att bjuda in talare och läsa texter och prata utifrån dessa.

Göteborgs Queerinstitut är de som instiftat Heterohatets Dag, vilket konstateras helt öppet på hemsidan.

Vi har alltså en situation där anställda på Institutionen för Genusvetenskap i Göteborg har ett formellt samarbete och utbyte med ett institut som öppet står för en antidemokratisk våldsideologi.

Inte nog med detta, utan träffarna hålls i institutionens lokaler, som givetvis även dem är finansierade med skattepengar:

Träffarna har hållits i lokalerna på genusvetenskapen på Vera Sandbergs allé

De anställda på Institutionen för Genusvetenskap kan alltså inte hävda att detta samarbete är en hobby som de sysslar med privat, eftersom de använder universitetet lokaler.

Ett par specifika personer som är inblandade från institutionens håll kan utläsas från blogginlägget hos Queers mot kapitalism:

Under hösten kom bland andra Cathrin Wasshede och föreläste utifrån sin avhandling Passionerad politik: om motstånd mot heteronormativ könsmakt. Till den träffen kom omkring 70 personer medan textläsningen lockat ett mindre antal.

QMK har fått några ord med Olov Kriström och Lena Martinsson som arrangerat träffarna.

Cathrin Wasshede är filosofie doktor i sociologi och genusvetenskap och är verksam vid sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Lena Martinsson är universitetslektor i genusvetenskap och viceprefekt för grund- och avancerad nivå på Institutionen för kulturvetenskaper.

Det är alltså inte några förvirrade, nyanställda duvungar vi talar om här – utan det är etablerade forskare och lärare på universitetsnivå som bjuder in grundarna av Heterohatets Dag till sina lokaler för att ha ett utbyte med dem.

Frågan är om ledningen för Göteborgs Universitet godkänt detta? Och vad säger vår utbildningsminister? Det är många frågor som ska besvaras här.

För att säkerställa att hemsidorna inte tas ner eller görs om bifogas här skärmdumpar av den viktigaste bevisningen:

screen-shot-2011-08-17-at-122538-pm

screen-shot-2011-08-17-at-122605-pm

 

61 kommentarer på “Genusvetenskapen vid Göteborgs Universitet samarbetar med Heterohatets Dag”

  1. Gunnar (D.U.) skriver:

    Detta är ju inte klokt!!!
    Hur kan våra skattepengar få gå till sådana här aktiviteter???
    Det måste väl ändå finnas någon form av prövande etisk nämnd för vad skattepengar får används till?! (Uppenbarligen inte.)

    Hur protesterar vi effektivt mot detta och lyfter upp det på den politiska agendan?
    Det här kan man ju inte bara sitta stilla och iakttaga.

    *Blir mycket upprörd*

  2. Olle skriver:

    Kom och hata om ni törs…

  3. Mörker skriver:

    Ja, om man vill skapa homofobi hos folk som tidigare inte haft det så är det ju rätt väg. Sedan dessa kampanjer drog igång för några år sedan har jag slutat umgås med homosexuella bekanta. Det är inte för att jag misstror dem, men de kan vara lite naiva samtidigt som de umgås med personer som har en utpräglad hatideologi.

    Tyvärr blir splittring och isolering en ond spiral, vilket hatideologerna vet. Precis som rasismen frodas i isolerade samhällen på landet, så frodas manshat i separatistiska kvinnogrupper, och hereohat i slutna sammanhang.

  4. Matte Matik skriver:

    ”Genus handlar ju inte alls om att man bara ska vända på sakerna – att pojkar ska ha rosa och flickor blått – utan att barn ska få välja fritt” brukar man höra. Att ledande forskare inom genusvetenskapen samarbetar med en organisation som förespråkar hat mot det som anses vara hetero tycker jag pekar i motsatt riktning och är inte OK. Hur mycket som är satir eller ”humor” bakom dessa ord tycker jag inte är det lättaste att avgöra – men jag tycker det är över gränsen för vad som är okej. Med tanke på att det på de genusvetenskapliga institutionerna finns männskor som avtjänat straff för dåd med koppling till terrorism känner jag dåliga vibbar i försöken att tänka sig att ovanstående citat skulle vara satir – vilket jag är övertygad om kommer att bli bortförklaringen.

    Skulle det handla om att t.ex. svenska historiker samarbetade med den fiktiva organisationen ”Mångkulturhatets dag” kan jag bara tänka mig vilket ramaskri det skulle bli. Tyvärr tror jag det här kommer att passera relativt obemärkt.

  5. Clabbe skriver:

    Skrämmande läsning.

    I queerkretsar talas det ofta om att ”krossa heteronormen”. Borde man inte låta folk som vill leva efter heteronormen få göra det?

  6. Roger skriver:

    Det mest iögonfallande är att det inte är hat mot heteronormativitet utan mot heterosexualitet som skall uppmuntras och firas. Hade det varit ett hatbrott om motsvarande uppmaning skrivits mot homosexuella?

    Och sedan att alla som röstar på alliansen är straighta. (trots att det finns öppet homosexuella inom allianspartierna). Att skriva så är ju att skapa schabloner kring homosexualitet och det är oväntat obegåvat, även för att komma från de mest extrema.

    Det är ju uppenbart att det hela måste vara på skämt/låtsas, men som sådant är det osmakligt för det är kryddat med tankegångar som inte sällan återfinns inom vänsterfeminismen; det finns garanterat individer som håller med om allt sidan säger och mer därtill och det finns risk att de tar till handling.

    Det hade varit bättre om de skrev: ”Alla som är hetero är män!” Det hade åtminstone varit genusvetenskaplig-ironisk humor.

  7. Access skriver:

    Clabbe, heteronorm med heterosexualitet är två olika saker. Självklart får folk vara heterosexuella, likaväl som homosexuella, bisexuella eller asexuella.

    Att kritisera heteronorm är inte knepigare än det skulle vara att kritisera en blondnorm (det är inte ‘finare att vara blond än mörk) eller långnorm (det är inte ‘finare’ att vara lång än kort). Kritik mot heteronorm hotar alltså ingen, till skillnad från det nu aktuella hatet mot heterosexualitet och heterosexuella.

    Pelle!
    Informationen på hemsidan för Heterohatets Dag är från 2010.
    Vad är det för information du fått nu?

  8. Access skriver:

    Roger säger:
    ”Det mest iögonfallande är att det inte är hat mot heteronormativitet utan mot heterosexualitet som skall uppmuntras och firas.”

    Precis så. Skrämmande!

    Roger säger:
    ”Det är ju uppenbart att det hela måste vara på skämt/låtsas”

    Tyvärr är det inte något skämt. Göteborgs Queerinstitut har hållit igång några år nu.
    Det paradoxala i detta är att ”queer” är ett väldigt liberalt och tillåtande begrepp. Heterohat står i direkt motsatsförhållande till queer. Att vara queer innebär att man tillåter andra människor att vara som de är samt att man inte låter andra människor begränsa hur man själv är.

    Att hata heterosexualitet och värdera homosexualitet högre är definitivt anti-queer.

  9. Pelle Billing skriver:

    Access:
    ”Pelle!
    Informationen på hemsidan för Heterohatets Dag är från 2010.
    Vad är det för information du fått nu?”

    Förstår inte frågan?
    Den intressanta informationen är kopplingen till Institutionen för Genusvetenskap i Göteborg. Att det finns galna institut är en sak, men ett officiellt samarbete med en universitetsinstitution är anmärkningsvärt, minst sagt.

  10. Clabbe skriver:

    Axess tar upp detta nu (och Politiskt Inkorrekt länkar till Axessartikeln):

    http://axess.se/blog/post/2011/08/17/Goteborgs-universitet-och-den-autonoma-vanstern.aspx

  11. Clabbe skriver:

    Detta borde kunna fällas för hets mot folkgrupp. Lagen säger ju att det är straffbart att ”uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på … sexuell läggning”

    Jag JK-anmälde ett radioprogram i Sveriges Radio på dessa grunder. En feminist utryckt sig nämligen nedsättande om ”vita heterosexuella män” i programmet. Som svar från JK fick jag att kön inte omfattas av denna lag, trots att jag uttryckligen skrev att det var formuleringen ”hetereosexuell” jag vände mig emot.

    När jag för andra gången fick exakt samma ”goddag yxskaft”-svar från JK gav jag upp. Och då var det ändå Göran Lambertz som var JK – han har haft feminismkritiska åsikter.

    Sedan 2009 är Anna Skarhed JK. Hon ”har i samband med Julian Assange-affären uttalat sig starkt kritiskt mot ifrågasättandet av det svenska rättssystemet” enligt sin wikipediasida, så hon lär knappast uppröras av Heterohatets dag.

  12. Access skriver:

    Pelle,
    Du skriver ”Döm därför av min förvåning när jag idag ser ett tips i mejlboxen om att …”

    Jag uppfattade det som att du fått tips om ny info, eftersom detta varit känt länge och mig veterligen diskuterats tidigare. Bara det, inget annat.

  13. Pelle Billing skriver:

    Access,

    Har det varit känt sedan länge att Göteborgs Universitet samarbetar med en anti-demokratisk, våldspositiv grupp? Nu menar jag inte känt för de själva utan för en bredare publik.

  14. AV skriver:

    Vi kan ju byta ut lite grupper och datum i texten och se vad vi får:

    ”2011 infaller Multikulturhatets Dag Fredagen den 22:e juli.

    Multikulturhatets Dag är en antikulturmarxistisk högtidsdag som snart kommer firas i hela världen. Dagen är instiftad av Tempelherreorden som också ansvarar för det lokala högtidlighållandet.

    2011 är ett ödesår, vilket även påverkar firandet av multikulturhatet. Parlamentarismen är en fiende vi tyvärr inte blir av med genom att ignorera. Istället bör vi noga överväga hur vi effektivast bekämpar kulturmarxisterna. Arbeidarpartiet utgör idag det största hindret för mänsklighetens lycka och måste utmanövreras från reellt politiskt inflytande. Alla som röstar på arbeidarpartiet är kulturmarxistiska muslimkramare.”

    Skulle kunna vara urklippt ur en viss känd norrmans ”manifest”. Och hur poppis han är på en skala vet vi. Har mycket svårt att tro de flesta inom HBTQ-rörelsen vill ta i detta med tång. Om det är ett skämt är det bara osmakligt. De borde fällas för hets mot grupp med sexuell läggning. Bara för att man är i minoritet har man inte rätt att bete sig hur som helst mot majoriteten.

    Ja, homosexuella har blivit (och blir på sina håll) förtryckta, men är ju numera lika helylle som falukorv. Endast vissa KD-väljare och brunskjortor har ju numera något mot dem. Vägen dit har gått på Martin Luther Kings väg. Att nu etablera ett sorts queer-pantrar är föga konstruktivt. De svarta ditos effekt vet vi. Vissa har mycket otur när de tänker.

  15. JD skriver:

    Mkt allvarligt.får mig att dra paralleller med Breivik.
    Ännu allvarligare om svensk media inte tar upp detta!
    Sv journalister och utgivare har horat för feminismen i två årtionden nu men detta måste väl ändå få publiceras?

  16. leifer skriver:

    Pelle

    Att autonoma vänstern hatar kristna och kristendom är inget nytt. Det märkliga är att media inte genomskådar hyckleriet med vissa andra religioner…

  17. [...] Pelle Billing undrar vad våra politiker skall säga. Jag undrar om de törs säga något alls, eller om de är för rädda för att framstå som heterofascister…? Vad tror du? Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. [...]

  18. Mia skriver:

    Detta måste det väl gå att anmäla och få prövat i någon instans?

    Att det finns folk som är heterohatare (eller skriver ‘scum-ma’ manifest) förvånar mig inte. Men ja det är skandal när de ‘legitimeras’ eller hyllas.

    Blir lika upprörd på de som ‘kidnappar’ queerbegreppet som de som ‘kidnappat’ feminismen.

    Att kritisera, krossa eller hata heteronormen stjälper mer än det hjälper. Detta betyder dock inte att man inte kan och ska ifrågasätta och diskutera den och dess ‘hegemoniska’ ställning.

  19. Access skriver:

    Mia säger:
    ”Blir lika upprörd på de som ‘kidnappar’ queerbegreppet som de som ‘kidnappat’ feminismen.”

    Instämmer fullständigt! De snor begreppen och fyller dem med motsatt innebörd. Jämställdhet blir diskriminering, feminism blir matriarkat, queer blir norm och punk blir mode.

    Pelle Billing säger:
    ”Har det varit känt sedan länge att Göteborgs Universitet samarbetar med en anti-demokratisk, våldspositiv grupp?”

    Jag har i alla fall känt till det. Och mig veterligen har det diskuterats på några av de bloggar jag brukar bevaka. Men om det var din eller någon annan minns jag inte.

  20. tryggve skriver:

    haha, pink panthers!

  21. Clabbe skriver:

    Access > De borde acceptera att vissa vill leva efter ”heteronormen”. Därför är det odemokratiskt at tskriva att de vill krossa den.

    Mia > ”Detta måste det väl gå att anmäla och få prövat i någon instans?”

    Se mitt inlägg nr 11.

  22. Jack skriver:

    Att manliga studenter utsätts för trakasserier och kriminella handlingar från lärarna är inget nytt, likaså att vad som lärs ut är samhällstörtande propaganda och lögn är gammalt.

    Universitetsanställda har också använt sig av kontakter inom polisen och för att med polismakt tillskansa sig forskningsresultat och företagshemligheter från goda och lagenliga män och deras företag.

    Den senare punkten innebär att män i Sverige för att konkurrera måste kunna skydda forskning och företagshemligheter mot polis för att inte konkurrenter skall kunna tillskansa sig dem. Det är intressant att reflektera kring den roll som polisen spelar i detta. Ofta tror vi att polisen är till för att upprätthålla någon typ av ordning medan det i själva verket ofta är precis tvärtom. Det är med polisen som feminister brukar våld mot goda och lagenliga män. Vet inte varför men något kring detta för tankarna till 90 talets Ryssland.

    Stötte på heterohatets dag redan förra året och det förvånade inte och förefaller som ganska så milt i jämförelse.

  23. Roger skriver:

    JACK:
    Vad syftar du på här:

    ”Universitetsanställda har också använt sig av kontakter inom polisen och för att med polismakt tillskansa sig forskningsresultat och företagshemligheter från goda och lagenliga män och deras företag.”

    Det är inget jag har hört om tidigare.

  24. Pelle Billing skriver:

    Ha ha, kul faktiskt

  25. Access skriver:

    Clabbe, du blandar fortfarande ihop heteronorm med heterosexualitet.
    Det finns inget som hindrar nån att leva heterosexuellt bara för att man tar bort heteronormen.

  26. Erik skriver:

    Access:

    ”Clabbe, du blandar fortfarande ihop heteronorm med heterosexualitet.
    Det finns inget som hindrar nån att leva heterosexuellt bara för att man tar bort heteronormen.”

    Och hur vet du det, för att de själva säger det eller? Isåfall är det en fallaci som kallas ”cirkelresonemang” Heteronormen är som att stå i kö. Om det är frivilligt att köa så kan såklart ingen leva efter kö-normen heller.

    Alternativet till att köa är ineffektivt kaos – vilket är precis vad de där människorna vill tvinga alla att göra. Eftersom de flesta INTE vill leva i kaos så tvingas de använda obegriplig jargong så folk inte fattar vad som sägs.

    Genuint oärliga människor som dem vill ingen normalt funtad människa ha omkring sig. Därför skapar de organisationer där alla är lika från vettet.

  27. John Berg skriver:

    Genusvetenskapen borde förpassas till samma ideologiska soptipp som rasbiologin en gång i tiden förpassades till. Sveriges universitet borde använda skattebetalarnas pengar till seriös vetenskaplig forskning och inte till att finansiera politiska extremisters hjärntvättning av Sveriges befolkning.
    Politruker som Lena Martinsson och Cathrin Wasshede borde entledigas eftersom vetenskapscharlataner som Martinsson och Wasshede inte borde tillåtas kampera på ett universitet överhuvudtaget.

  28. Roger skriver:

    #25 Mia, #26PB

    Haha, charmigt :)

    De stakar ut en slag mellanväg; att vara mjuk utan att förnedra sig. Får se om de kommer undan med det, det är ju själva förnedringen som verkar vara viktig för många ”heterohatare”.

  29. Daniel skriver:

    Jag tycker att man borde inför högerhänthet-hatets dag.

    Eftersom att jag känner många äldre som fick stryk i skolan om de skrev med vänster hand och lyckades således byta den hand som de skrev med till höger.

    Det måste ju innebära att vi inte föds som vänster eller högerhänta, korrekt eller hur?
    Utan att det är en norm som samhället påtvingar oss, en social konstruktion.

    Små barn som har en dominant sida har det då endast pga föräldrapåverkan genom subtila små signaler, vilket kräver indoktri…förlåt jag menade utbildning för att se.

    Jag tycker att alla borde få kunna välja om de ska vara vänster eller högerhänta.
    Men den förtryckande högernormen är djupt rotad i vårt samhälle, tänk bara på när du ska gå i till någon genom att öppna en dörr.
    Då är dörren konstruerad så att du helst bör använda höger hand för att komma in och när du ska ut så är det vänster hand.

    Detta betyder att samhälle vill göra det lätt för högerhänta att komma in i gemenskapen, men svårt för vänsterhänta om de inte anpassar sig till den rådande högernormen.
    Å andra sidan så har man gjort det för vänsterhänta gå ut, det talar sitt tydliga språk: som vänsterhänt så är du inte välkommen, vi vill helst att du ska gå.

    Detta är ett globalt förtryck som pågår över hela världen sen urminnes tider.
    Det är dags att vi förenas i kamp mot den förtryckande högerhänthetsnormen.

    DÖD ÅT HÖGERHÄNTA, KROSSA DET HÖGERHÄNTA SAMHÄLLET SOLIDARITET OCH RÄTTVISA!!!!

  30. Per Hagman skriver:

    På följande bild från Quer institutet avser man att skjuta statsminister Reinfelt

    http://www.kamplust.se/heterohat/arkiv/2007_web.php

    För mig verkar det som att Querr I ej acepterar en representativ parlamentarisk demokrati utan uppmanar till våldsaktioner mot våra valda demokratiska representanter.

    Vet ej vad jag skall tro om Quer institutets syften.

    QI verkar litt röriga i sina budskap.

    Finns det anledning att anse att Queer institutet är en spjutspets i den autonoma marxistiska vänstern?

    Där den marxistiska kulturvänstern använder , könspolarisering som ett argument mot marknadsekonomiska traditioner och där även ej ens Nattväktarstaten har ett berättigande?

    Per Hagman

    På länkad sida kommer du till aktuell bild genom att markera ” Varför” i dialog rutan till vänster.

  31. Mörker skriver:

    @Access

    Jag kan bara hålla med dig om queer-begreppet. Det är tråkigt hur det kapats och ställts på huvudet av de som är emot queer. Queer är motsatsen till hat. Istället är det en långtgående accepterande av alla sexualiteter, så länge det är mellan vuxna som deltar frivilligt. Alltså frihet åt individen, vilket den ”autonoma” vänstern är emot.

    Men den svenska ”autonoma” vänstern utmärker sig internationell, liksom feministerna (ofta överlappande grupper), genom att vara ungefär lika autonoma som pundarnas hundar. Pundarna är i det här fallet de rödgröna partierna som cyniskt utnyttjar de ”autonoma” som försöksdjur för att testa sina senaste mirakelkurer. Sveriges stora problem är att vi inte har någon riktig vänster.

  32. Per Hagman skriver:

    Tja… den autonoma vänstern består ju , berooende på hur man vill se det , både av anarkister och socialister och har nu fått in en fot i samhällets institutioner genom sitt samarbete med de organisationer Pelle tar upp i sin kritik.
    jag uppfattar att Queer Institutet instigerar queer rörelsens egentliga ambitioner och utnyttjar Queer företelsen ….för sina egna ambitioner.
    Än värre bör anses vara att stats / universitets anställda samarbetar med den autonoma vänstern.

    Per hagman

    men det är väl rätt logiskt att just , femnisterna vid universiteten samarbetar med den våldsbenägna vänstern och spär på med ytterligare könshat.

  33. Mörker skriver:

    Sverige har inte begåvats med en enda anarkist. De kallar sig anarkister men politiskt är de socialdemokrater. De är inte för ett fritt samhälle, utan ett totalitärt. Jag tycker inte heller att det är förvånande att de samarbetar med feministerna på universiteten.

  34. Per Hagman skriver:

    Håller med om att socialdemokraterna inte kan betraktas som eg socialister då man ej anser att produktionsmedlen i samhället skall styras av arbetarna.
    MEN , socialdemokraterna och dess meningsfränder som tokvänstern har ej avsagt sig inflytande genom tjänstemannaväldet , genom vilka individerna på sikt skall tjäna statsväldet och det kulturmarxistiska målen.
    Stasi är inte målet för den totalitära regimen utan bara ett mellansteg.

    Per Hagman

  35. leifer skriver:

    Det är uppenbart att den (autonoma) vänstern inte går ihop med vare sig kristna eller muslimer. Det senare hycklas det dock med nåt enormt.

  36. Mörker skriver:

    Undrar varför inte heteromannen Lars Ohly hamnar i skottgluggen. Med sitt populistiska frieri i TV och allt. Snacka om heteronormativt!

  37. Mörker skriver:

    På den internationella politisk-filosofiska arenan finns en helt annan medvetenhet hos de som kallar sig vänster. Det här Queer Institutet har mer gemensamt med Lisseberg-kaninen än med samtida politisk-filosofisk debatt.

  38. leifer skriver:

    Mörker

    Ja Lars Ohly är gubbe-välde, vit heterosexuell man. Han har även utnyttjat sin ställning för att bli populär hos tjejer. Det mest komiska är att vänsterpartiet har svårt att välja en kvinna till nästa partiordförande! Nåt som fienden, t.ex. centerpartiet, inte har nåt problem med.

  39. [...] och bloggaren Pelle Billings inlägg om Klinth. Det är för övrigt återigen dags för årets Heterohatets dag (Pelle B även på Newsmill: ”Genusvetare samarbetar med våldsbenägna revolutionärer” ). [...]

  40. Deniz Tek skriver:

    Alltså… detta är ju helt sjukt…

  41. JD skriver:

    Göteborgs universitet stödjer alltså en organisation som publicerar bilder där Statsministern visas i kikarsiktet på ett gevär!
    Publicera gärna bilden Pelle om du inte tycker den är för magstark!

    Det här är ett direkt hot mot demokratin och det är även lätt att dra paralleller till Palmemordet och de politiska morden i Norge.

    Göteborgs universitet ska fan veta hut och polisanmälas eftersom dom använder skattepengar till detta!
    Fullkomligt skamlöst och vidrigt!

    Vad tycker Reinfeldt själv om att en grupp uppmanar till mord på honom?

  42. Fredrick skriver:

    Pelle:
    Erik Helmersson skriver om denna bloggpost i Dagens Nyheter ledarsidan.
    Papperstidningen idag.

  43. Pelle Billing skriver:

    Tack för info Fredrick!

  44. Matte Matik skriver:

    Någon som kan återge vad Helmersson skriver?

  45. Cuben skriver:

    Matte Matik; Från ledarsidan på DN idag.

    (Köp tidningen så kan ni se innehållet live).

    ”Skatteslöseriets dag
    Den 28 augusti i fjol inföll högtiden
    Heterohatets dag. Den fi rades som
    sig bör med programpunkter som
    ”Kriget mot alliansen” (”Vare sig det
    handlar om kreativa konstattacker
    eller brutal, antisocial konfrontationsmetodik
    så har alla något att
    bidra med”) och en manifestation
    där några av deltagarna fi rade dagen
    genom att maskerade skrämma slag
    på en Livets ord-grupp, slå sönder
    deras plakat och skandera ”Fags hate
    God”.
    Aktionen fi ck de rätta förfasandena
    av de få som upptäckte den och
    där kunde allt vara glömt. Om inte
    bloggaren Pelle Billing (www.pellebilling.
    se/blogg) nu uppmärksammat
    att arrangören bakom Heterohatets
    dag, Göteborgs queerinstitut,
    har ett samarbete med Göteborgs
    universitet.
    Närmare bestämt med högskolans
    institut för genusvetenskap, som
    bland annat ställt upp med talare
    (en fi l dr och en universitetslektor/
    viceprefekt) och lokaler för queerinstitutet.
    Och det är klart, något ska ju våra
    skattepengar gå till. Varför inte till
    fördjupat samarbete med en liten
    aktivistgrupp som fysiskt angriper
    sina meningsmotståndare och på sin
    hemsida proklamerar att den ӊr till
    för alla oss galna vänsterextremister
    och sånt” och att den verkar ”för
    ökad kunskap om heterofascism”.
    ERIK HELMERSON”

  46. Pelle Billing skriver:

    Tack för återgivandet Cuben. Har precis köpt och läst DN, och uppmuntrar alla att göra det idag – som stöd för att Erik Helmerson rakryggat uppmärksammar detta.

  47. [...] Genusvetenskapen vid Göteborgs Universitet samarbetar med Heterohatets Dag Aug 19 [...]

  48. leifer skriver:

    Mycket märkligt att dom får attackera livets ord. Skulle dom göra samma med en organiserad grupp muslimer så skulle det vara rasism m.m.

    Förljugna äro dessa vänstermänniskor…

  49. Johan skriver:

    Erik Helmerson har blandat ihop Heterohatets dag och regnbågspromenaden under HBT-festivalen.
    Under HBT-festivalen så bjöd Livets ord på pannkakor och upplyste med plakat deltagarna i regnbågspromenaden om att gud förlät deras synder. Några av deltagarna i promenaden betedde sig inte så snällt som de ska göra när de anklagas för syndfullt leverne och hade sönder ett par plakat.

  50. [...] Pelle Billing, som nyligen bloggade (här, här, här) om det olämpliga i det formella samarbetet mellan Institutionen för genusvetenskap [...]

  51. Princesscake skriver:

    Haha, går ni verkligen på det där? Vet inte vad som är värst, att ingen klarar av att läsa in ironi eller att ingen bemödat sig att gå in och läsa under ”syfte”.

  52. Pelle Billing skriver:

    Princesscake,

    Jag har läst det och tyvärr hjälper det inte deras ”image”. Det man kan utläsa där är att de tycker att ändamålet helgar medlet, vilket är typiskt för extremistiska och revolutionära rörelser.

  53. [...] veckan har varit strålande för bloggen. Avslöjandet om Göteborgs Universitet och Göteborgs Queerinstitut nådde ända fram till DN:s ledarsida. [...]

  54. [...] avslöjar Pelle Billing att Heterohatet dag inte bara är en liten enskild extremistisk händelse i utkanten av samhället. [...]

  55. [...] avslöjar Pelle Billing att Heterohatet dag inte bara är en liten enskild extremistisk händelse i utkanten av samhället. [...]

  56. [...] Pelle Billing att institutionen för genusvetenskapen på Göteborgs Universitet även hade samarbete med arrangörerna för Heterohatets dag. ”Under 2010 startade genusvetenskapen vid Göteborgs universitet och Göteborgs [...]

  57. [...] någotsom lägger ett löjes skimmer över genusvetarna. Pelle Billing berättar mer här och [...]

  58. [...] något som lägger ett löjes skimmer över genusvetarna. Pelle Billing berättar mer här och [...]

Lämna en kommentar

Google