Positiv reklam – upplaga 3

14 februari 2011, av Pelle Billing

I slutet av förra året körde jag ett par inlägg om positiv reklam:

Med positiv reklam menas helt enkelt reklam där män inte ses som töntar, fåniga eller allmänt jobbiga – och helst att män porträtteras på ett sätt som är livsbejakande och som ser män som subjekt.

Anledningen till att sådan reklam kan behöva uppmärksammas är att det finns så många negativa strömningar om män i dagens populärkultur.

Dagens exempel kommer på tips från David Holman:

Visst är det härligt att få se pojkars lekbeteende i positiv dager, och inte som något problematiskt som ska tvättas bort på ett genusdagis?

Och om du tycker att reklamen är heteronormativ ska du nog granska dig själv. Om man upplever att det är en form av lek som många tjejer uppskattar så kan man ju lika gärna se det som att det gömmer sig en flicka bakom masken.

 

14 kommentarer på “Positiv reklam – upplaga 3”

  1. Siiri skriver:

    Gud så söt :)

  2. [...] är intresserad av lek och tycker den här reklamen är underbar i sitt allvar. Pelle Billing ställer frågan om den kan uppfattas som heteronormativ i sin romantisering av bandet mellan far [...]

  3. Bella skriver:

    Såg dig precis i Debatt. Jag tycker du bygger dina teser på felaktigt byggda argument och bör lära dig att hantera din retorik bättre.

    Vänliga hälsningar

  4. Jocke skriver:

    @ Bella

    ”Jag tycker du bygger dina teser på felaktigt byggda argument och bör lära dig att hantera din retorik bättre.”

    Tack för dagens skratt!

    Jag tycker du lyckades formulera exakt ingenting. Du borde bli bättre på att förklara vad du menar.

  5. Orion skriver:

    Bella: Ge gärna lite exempel, svårt för oss andra att förstå vad du menar annars.

  6. Nils D skriver:

    Positiv är väl att ta i, men det skulle vara intressant att höra genusvetares utläggningar om manligheten och könsmaktsordning utifrån de märkliga männen hos humorkollektivet KLUNGAN:
    http://svtplay.se/v/2324649/veckans_forestallning/det_ar_vi_som_ar_hemgiften

  7. Mia skriver:

    Härskartekniken ”Ospecificerad kritik”?

    Att kritisera någon/något utan att svar på vad/hur/varför – Du är dum /har fel! – Varför? – Inser du inte det själv så är det lönlöst att försöka förklara/det borde du kunna lista ut själv..

    /Vänliga hälsningar

  8. Pinjata skriver:

    ”Visst är det härligt att få se pojkars lekbeteende i positiv dager”

    För att spela djävulens advokat en sekund – vem säger att det är en pojke och inte en flicka? Är det samhällsnormer och patriakatet som spökar?

    Naturligtvis är det ett logiskt antagande att det är en pojke men man får sig en tankeställare här tycker jag.

  9. Pelle Billing skriver:

    @Pinjata
    ”För att spela djävulens advokat en sekund – vem säger att det är en pojke och inte en flicka? Är det samhällsnormer och patriakatet som spökar? ”

    Har du läst sista stycket i texten??

  10. Pinjata skriver:

    Nej faktiskt inte. Kom inte så långt ;)

  11. Access skriver:

    Det är precis sådär, Pelle: ”Och om du tycker att reklamen är heteronormativ ska du nog granska dig själv.”

    Vi kan t ex ta diskussionen om ”Herr Gårman-skyltarna”, där många feminister vill ha 50% ”Fru Gårman-skyltar” som visar en figur med längre hår och kjol.

    ”Och om du tycker att skylten är heteronormativ ska du nog granska dig själv.”

    Om man nu ska vara lite queer så kan man ställa sig följande frågor:
    1) Vad är det som säger att en kvinna inte kan tituleras Herr?
    2) Varför skulle den där stiliserade figuren på skylten nödvändigtvis föreställa en man? Det skulle lika gärna kunna vara Tiina Rosenbergs skugga.
    3) Varför måste en ”Fru Gårman-skylt” se ut som en stiliserad bild av en hemmafru från 50-talets USA?

  12. Sven skriver:

    Den som inte fattat att ”Herr Gårman” är en ordlek baserad på att ”här går man” (över vägen) borde, läsa detta inlägg. Funkar lixom inte med ”Fru” där…

    Ska man vara sån, borde inte den som vill ha kjol på vägskylten benämna den med ”Fru Gårkvinna” så det blir helt omöjligt att förstå vad som menas?

  13. Jay skriver:

    Jag tycker den där reklamen är skitkul… och jag är homo – så något speciellt heteronormativt tycker jag inte det är…
    May the force be with you! ;)

  14. Ida skriver:

    Ommeh!

    Mest intressant i reklamen är ju att mannen kommer hem i sin nya dyra bil medan kvinnan är hemma och brer mackor till barnet.

Google