Kvällsöppet och debattartikel i Aftonbladet

17 februari 2011, av Pelle Billing

Igår kväll var det debatt i TV4 Kvällsöppet om fruimport, våld i nära relationer och huruvida män är urindroppande Viagra-knaprare. Typ.

Min ingångsvinkel var att lyfta att våld i nära relationer drabbar bägge könen, och att bägge könen kan använda maktmissbruk mot utländska partners som inte har uppehållstillstånd.

Å ena sidan har jag ofta ett underläge när jag vill lyfta mina frågor eftersom titeln på debatten nästan alltid utgår ifrån en statsfeministisk grundsyn. Igår kväll innebar detta att en rapport från ROKS fick slå an tonen.

Å andra sidan börjar något hända i debattklimatet. ROKS-ordföraren Angela Beausang var lugn och sansad i programmet, och trevlig mot mig utanför kamerorna. Flera i debatten pratade om ”en avgränsad grupp män” och inte att alla män slår eller är förkastliga när de gifter sig med en thailändska.

Min gissning är att det börjar märkas att det nu finns nya strömningar i jämställdhetsdebatten, och man kan inte ge uttryck för mansförakt (som Unni Drougge gjorde igår kväll), utan att minst en person påpekar hur illa det är.

Samtidigt är det här bara krusningar på ytan än så länge, och under ytan går pengarna och lagändringarna i samma riktning som innan. Så det finns anledning att vara försiktigt positiv, utan att för den sakens skull tro att man kan sluta prata om lika spelregler för könen och ett samhälle som tar lika hårt på mansförakt som kvinnoförakt.

För övrigt har Aftonbladet publicerat en debattartikel av mig idag, som är en replik på EU-parlamentariken Eva-Britt Svensson artikel om Kanye Wests musikvideo.

 

20 kommentarer på “Kvällsöppet och debattartikel i Aftonbladet”

  1. Cuben skriver:

    Pelle det där var en bra debatt artikel. Vi får hoppas att debattklimatet kan utvecklas så att många fler börjar se gråskalan, inte bara svart och vitt. För några år sedan deltog jag som publik i ett Kvällsöppet. Det var blandat från kvinnojourer och vissa från ”papparörelsen”. Efter ett litet inledande, med att skrapa med fötterna, började vissa av oss att tala med de från kvinno- och tjejjourerna. Dessa kvinnor var trevliga och hade en bakgrund byggd på erfarenhet. När de väl förstod vad vi ville skulle jag vilja säga att vi i mångt och mycket hade en samsyn på olika frågeställningar. Det var till och med ett embryo till samarbete i Eskilstuna eller Västerås, kommer inte riktigt ihåg vilken stad det var. Vilket det nog inte blev något av, men i alla fall.

    Samtidigt i en flygbladsutdelning utanför PUB talade jag med en annan kvinna som var uppriktigt trött på den indoktrinering som hon hade blivit utsatt för från en viss riksorganisation for kvinnojourer och välkomnade verkligen ”papparörelsen”, som en motvikt.

    Alla kommer nog att vinna på en ökad kommunikation mellan rörelserna. Det är fortfarande underligt att nästan inget offentligt stöd ges åt män i kris utan bara till kvinnojourer.

    Vi får inte heller skygga för det faktum att det ligger mycket känslor i det här och oförrätter. Detta präglar mångas aktioner och reaktioner. Då är det svårt att vara ödmjuk och förstående.

    Särskilt då är det viktigt att tv, radio och tidningar går in och har program typ det dy var med i. Jag hoppas att diskussionerna i det offentliga rummet fortsättet. Vi har alla att vinna på detta, särskilt våra barn och våra framtida generationer, var månde i världen de har sitt ursprung från.

    Du har också gjort ett bra jobb på att belysa hela problemkomplexet vad avser våld i nära relationer. Det är alldeles för många även idag som bara ser på det med monokel och förutfattade meningar.

  2. AV skriver:

    Ja, Unni verkade ha tittat lite för djupt i flaskan igår, eller nått. Vilket ramaskri det skulle vara om man beskrev Sveriges kvinnor som bittra intorkade klimakteriekossor med mängdrabatt på Tena, på bästa sändningstid? Denne hade knappast undgått rättmätig kritik för att vara en mansgris. Så i konsekvensens namn får vi kalla henne ”sugga”.

    När det gäller E-B S artikel blir man bara matt. Så alla slaktade män i femtielva actionfilmer är då ett tecken på…? Sen undrar jag vad hon menar med ”könsbundet våld”. Är det när förövare och offer är av olika kön? Ett sätt att skriva om ”mäns våld mot kvinnor”? Men det är mest relationsvåld och då kan man undra varför inte våld i homosexuella förhållanden är lika viktiga att vara under allmänt åtal? Hon verkar ha en unken syn på homosexuella.

  3. Tree skriver:

    Gud vad ARG Unni Drugge var, ganska avslöjande att kalla äldre män för ”urindroppande viagraknaprande”, då förstår man vilken syn hon har på män. Och hon får vara med i tv? Var ens nazisterna så öppna med vad dom tyckte?

  4. Tomac Barin Jansson skriver:

    Du är som skapt för att föra fram de här frågorna, Pelle! En stor eloge för att du lyckas behålla lugnet i situationer där de flesta av oss hade börjat slita vårt hår.

    Överlag lämnade programmet en mycket positiv känsla, vilket får betraktas som häpnadsväckande med tanke på vilket infekterat ämne som faktiskt behandlades.

    Namnet Hanne Nabintu Heland skall jag dessutom lägga på minnet. Hon lyckades väcka många intressanta frågor i det korta inslaget.

  5. Erik skriver:

    Unni är ju inte klok på nån cylinder, det enda bra med henne är att när hon får vara med så ser folk vilka tokstollar det är som för den ”andra” sidans talan.

    Intressant dock att man pratar asiatiska tjejer men inte afrikanska killar… Gambia comes to mind. Dansresor, Semesterromanser… det gäller för tjejerna att spela ”spelet” där man absolut absolut inte talar klarspråk när man använder pengar för att få sex från yngre personer.

  6. klas skriver:

    Bra artikel i AB!

    Sedan så har du rätt något har hänt. Jag vet, motståndet är starkt. Men idag vill jag känna mig glad!

  7. tryggve skriver:

    det är så fruktansvärt lustigt det där med fördomar, alla ord som kan verka stigmatiserande på en på en grupp ska utraderas från vårt språk,, men fruimport är helt accepterat trotts att det stigmatiserar en hel grupp.

  8. [...] Här kan ni läsa Pelles egna blogginlägg om ämnet. [...]

  9. [...] fortsätter hos Genusnytt och hos Pelle Billing. Postat i Genus, Jämställdhet GillaBli först att gilla denna [...]

  10. Gunnar skriver:

    Pelle B:
    Bra att du orkar ta debatten så lugnt, sakligt och sansat!

    Att man börjar så smått kunna märka att något är på väg att hända i samhället får vi ta som en stimulans och motivation för att det verkligen är värt att engagera sig i dessa frågor, om att män ska inkluderas i jämställdhetsdebatten och att män ska behandlas lika värdigt som kvinnor, samt ha samma rättigheter som kvinnor i samhället!
    (Samt då att många kvinnor behöver börja ta mer ansvar för sig själva och sin situation och själva satsa den energi som behövs för att nå dit de vill, istället för att kräva kvotering, speciella kvinnolagar eller begränsningar för män!)

  11. rgsson skriver:

    En kommentar till Pelles debattartikel:
    Zedh
    … Skojar debatt, plockar man in kvinnohataren nr2???

    Personangrepp. Börjar feministerna bli rädda, eller är det så enkelt att de inte kan det här med argumentation? Dessutom vet hon inte vad hon pratar om. Jämställdhet är inte att hata kvinnor.
    Undrar vem som är kvinnohataren nr1? Pär Ström kanske?

    Bra artikel Pelle!

  12. Gunnar skriver:

    Tittade på Kvällsöppet debatten idag:
    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kvallsoppet_med_ekdal?title=kvallsoppet_med_ekdal&videoid=1235112

    En kompis (man) till mig träffade en kvinna på en tjänsteresa i Sydamerika, vilket ledde till en relation och hon flyttade med till Sverige.
    Han fick efter ungefär den här tvåårsregeln ett rent helvete från henne (efter att fått barn ihop), med trakasserier, psykisk misshandel (och troligen mer), skilsmässa, förtalande och totalt förvägrat umgänge med det gemensamma barnet!

    Så även män kan drabbas väldigt hårt i sådana här fall (hur vanligt det är eller hur proportionen för män / kvinnor ser ut, har jag ingen aning om).
    Men som vanligt tas det alltid bara upp kvinnor som drabbas – inget sägs om att det finns kvinnor som ”snärjer” män och bara utnyttjar dem under dessa två år som krävs för att sedan kunna få uppehållstillstånd i Sverige… Kanske utnyttjar honom ekonomiskt under tiden för att skaffa sig en utbildning, eller starta upp eget företag…
    När ska det börja prata om bägge sidorna i debatten?
    Så länge man bara är villig att ta debatten från ena sidan sett, så blir det inte trovärdigt tycker jag!

    Trevligt i alla fall att Unni Drougge’s klumpiga förlegade försök till provocerande inte fick någon som helst respons…

  13. Ramona Fransson skriver:

    Hej Pelle,

    tyckte du gjorde ett lugnt och bra intryck. Det finns inga poäng att tjäna på att vara sarkastisk eller nedsättande eller dra alla över en kam. Dina inlägg var också väl underbyggda, men som sagt Rom byggdes inte på en dag, så inte heller kvinnorörerelsen, och naturligtvis kommer det att ta tid att bygga en mansrörelse, för de män som också behöver skydd. För trots att få tror på att män blir slagna eller psykiskt nedtryckta av sina makar, så finns dessa män.

  14. Maria skriver:

    Unni har överhuvudtaget en förfärlig människosyn, i alla fall om man utgår från hennes böcker. Frilansare som bidrar till innehållet i blaskan som hon och hennes f.d. man drev kallas för ”drägg”, fast det ordet lägger hon förstås i mannens mun.

  15. JD säger:
    18 februari 2011 kl. 8:37

    @JohnM

    ”Jag blir mörkrädd när jag läser kommentarerna i AB under Pelle Billings artikel.”

    Ja det hat som ett fåtal personer sprider mot dem som ifrågasätter feminismens sanningar är fullkomligt vidrigt!
    Att ordförande i EU´s jämställdhetsutskott stämplar män som generell grupp som älskar våld mot kvinnor är absurt och mycket irriterande!
    Skulle en manlig ordförande och parlamentariker stämpla kvinnor på liknande sätt så skulle han lynchas!

    ”Att ordförande i EU´s jämställdhetsutskott stämplar män som generell grupp som älskar våld mot kvinnor är absurt och mycket irriterande!”
    Bra observation, detta måste det grävas mer om och publiceras på
    GenusLeaks ….har du mer fakta trådar som du kan posta ut här?

    Är det hon,,,,såg precis bild,,,ougfh.

    ”Eva-Britt Svensson gladde sig i går åt att hon utsetts till ordförande i EU-parlamentets kvinnoutskott. Men när den konservativa gruppen presenterade sin vice ordförande kom chocken.

    Kvinnan var Barbara Matera, 27 – före detta Miss Italia-deltagare och tv-hallåa från italienska premiärministern Silvio Berlusconis parti Frihetens folk.

    – Jag kunde inte tro det var sant. Den här kvinnan har ingen erfarenhet över huvud taget. Hon har inga andra meriter än att hon är Berlusconis favorit, säger Eva-Britt Svensson.

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article5524166.ab

    76Jonas:
    Typiskt dessa rabiata, fula och osexiga kärringar, deras avundsjuka för att snygga kvinnor får knulla börjar gå mig på nerverna…

    https://www.flashback.org/t959529p4

    ”Men den som skänker mest av alla är vänsterpartisten Eva-Britt Svensson. Hon tar bara ut sin gamla lön som kanslisekreterare på 22 000 kronor i månaden, och skänker resten – utom faktiska kostnader för till exempel resor – till bland annat kvinnojourer.”

    https://www.flashback.org/t1102825p3

    Hur världen är konstigt ordnad, hon är emot övervakningssystem.
    Att feministerna ska göra det så svårt för sig att inte acceptera
    kritiken som framförs mot radikalfeminism/-statsfeminismen inom rättsstaten Sverige dvs ”sveriges mörka bakgård”.

    https://www.flashback.org/t897791

  16. ”Sambandet mellan objektifieringen och det ökande våldet mot kvinnor är uppenbart. Många tusen kvinnor mördas världen över varje år, alldeles på riktigt. Bara i EU mördades 1?139 kvinnor av sin partner under 2006, enligt en uppskattning från ett av EU:s forskningsprogram.

    Jag har egna erfarenheter av mäns våld mot kvinnor, och det är en hjärtefråga för mig. Jag ansvarar just nu för ett yttrande från EU-parlamentet, med våra krav på EU:s nya handlingsplan mot våldet.

    Först och främst vill jag se mer forskning. Vi måste få fram säkra fakta och en förklaring: Vad är det som gör att män anser sig ha rätt att begå övergrepp mot kvinnor? Medierna har säkert en roll. Men hur ser sambandet ut? När vi ser sambanden kan vi göra något åt dem.

    Polisen i medlemsstaterna måste få utbildning och resurser att utreda brott mot kvinnor. Polis och vårdpersonal måste få rutiner för att säkra bevis.”

    Läs mer här:
    http://www.evabrittsvensson.se/

    Fråga varför är det inte fler män och kvinnor här som blir Eu-parlamentariker?

    http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/01/kulturella-f-rklaringar-hj-lper-inte-hotade-kvinnor

    Klart man får pris om man skänker halva sin lön till en kvinnojour.
    Annat skulle vara konstigt. Var det några fler nominerade?

    http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2658:eva-britt-svensson-far-roks-kvinnopris&catid=22:nyhet&Itemid=799

    Feministisk utrikespolitik

    http://www.youtube.com/watch?v=uTc10_hgtR8&feature=player_embedded

  17. JD säger:
    18 februari 2011 kl. 8:52

    Eva-Britt Svensson EU parlamentariker och ordförande i jämställdhetsutskottet, förtjänar inte den position hon har!

    Det förakt hon sprider mot män har ingenting att göra med jämställdhet eller problemet med våld mot kvinnor (eller män för den delen).
    Det är ren könsrasism det handlar om då det gäller denna kvinna!

    T.ex denna artikel:
    http://www.europaportalen.se/2010/03/man-maste-ta-sitt-ansvar

    ”Handeln med kvinnors och flickors kroppar är den yttersta manifestationen av mäns våld mot kvinnor och ett uttryck för den ojämställda värld vi lever i.”

    senast i söndags var det 3 artiklar i Aftonbladet om tre olika kvinnor som berättade att de prostituerade sig för att tjäna extra pengar på sidan om sitt vanliga jobb. De tjänade 30 000:- extra varje månad och skämdes inte ens för att inte betala skatt. Detta var vanliga kvinnor utan några sociala eller psykiska problem!
    Ändå anser Eva-Britt att detta är ett mansproblem endast!

    Parlamentarikern skriver vidare:
    ”Var är alla ni män som inte längre accepterar att ni definieras av den minoritet män som slår, våldtar och köper sex?”

    HÄR! och vi accepterar intet att definieras som män som slår, våldtar och köper sex bara för att DU anser att du har rätt att stämpla vem som helst som vad som helst så länge som de inte blint ställer upp på dina villkor till 100% och underkastar sig.
    Eva-Britt Svenssons utgångspunkt är att enda chansen för en man att få ett människovärde är att förtjäna det genom att aktivt gå ut på gator och torg och fördöma de män som slår och våldtar.
    Annars är vi ingenting värda i hennes ögon!

    http://genusnytt.wordpress.com/2011/02/17/hon-borjar-med-att-slanga-ut-karln

  18. JD säger:
    18 februari 2011 kl. 9:32

    Forts:

    Utifrån statistik, kriminalitet och grupper skulle Eva-Britt lika gärna kunnat ställa frågan:
    ”Var är alla ni Invandrare som inte längre accepterar att ni definieras av den minoritet invandrare som slår, våldtar och köper sex?”

    ”Tycker ni Invandrare om att definieras som kriminella kvinnomisshandlare och våldtäktsmän eller tänker ni göra något åt det?”

    Självklart borde båda dessa förenklade och ointelligenta resonemang fördömas av både politiker och media!

    Jack säger:
    18 februari 2011 kl. 13:34

    JD,

    ”Att ordförande i EU´s jämställdhetsutskott stämplar män som generell grupp som älskar våld mot kvinnor är absurt och mycket irriterande!”

    Nej, jämställdhet har aldrig handlat om annat än att trycka ner män i verkligheten, det visar all empiri sedan 100 år. Det är redan alldeles för sent att börja men vi måste börja prata utifrån denna förutsättning för att komma vidare. Vi vet redan om läget. Vi är inte förvånade. Vi vet vad vi har att göra med.

    Först när ansenliga resurser börjar satsas på män och pojkar kan vi omvärdera. Idag måste vi dock känna till att ”Jämställdhet” är namnet på en fiende utan att dessa har något med jämställdhet att göra. Jämför med hur vietnameser kallades Charlie utan att de var några Charlies i verkligheten. Vi har inte Charlie emot oss, vi har Jämställhet. Att namnet på fienden är så anknutet till vad vi själva skulle vilja se, jämställdhet, är ”Mind fuck”. Dvs en del i fiendens krig mot oss.

    Sammanfattningsvis
    Att fienden gör hostila uttalanden är inte förvånande utan förväntat.

    http://genusnytt.wordpress.com/

  19. Lövet skriver:

    OT: Men ändå intressant. Googla ”Olika på lika villkor”. En text från skolverket som faktiskt belyser pojkar och flickor i förskolan och som inte renodlat utgår från att pojkar får skylla sig själva. Det finns förvisso allergiframkallande begrepp här och där, men i stora drag har författarna gjort en allsidig genomlysning av skillnader i bemötandet av pojkar och flickor i förskolan.

    Och den är i befriande avsaknad av förslag på att klä killarna i rosa och att förbjuda dem att göra mål på innebandyn….

  20. Hej där skriver:

    Unni Drougges manshat är inte att leka med. Hon är bara bitter för att hon själv sökt sig till psykopater genom åren. Hon borde skämmas och be om ursäkt för sin unkna manssyn.

Google