Helgläsning

18 februari 2011, av Pelle Billing

Tanja Suhinina, som inte sällan har kloka tankar om sex, har skrivit ett inlägg om den vite mannens privilegier. Mer specifikt den vite, heterosexuelle, icke funktionshindrade medelklassmannen. Hon förefaller utgå ifrån att denna kategori män inte ser sina privilegier, vilket i sig är ett spännande antagande. Hursomhelst. Jag kan (chockerande nog?) erkänna fördelarna med många av de variabler som beskrivs, faktiskt alla utom variabeln ”man”.

Vari ligger den stora fördelen att vara förbrukningsbar, att dö i förtid (en timme per dygn försvinner), att ha trippel risk att bli hemlös, att betygsdiskrimineras i skolan, att inte ha rätt till hjälp vid misshandel från partner, att bli kalla urindroppande/Viagraknaprande av en fullt legitim samhällsdebattör i TV, osv osv? Kan det vara så att Tanja Suhinina själv är blind för sina privilegier som kvinna, vilket leder henne till att anta att det manliga könet är privilegierat?

Min egen ståndpunkt är som bekant att bägge könen har sina problem att hantera, och det finns ingen större poäng i att försöka mäta vem som har det värst, utan det viktiga är att vi kan jobba med både kvinno- och mansfrågor.

Som Sofia Nerbrand skriver i SvD så kan inte allt dyrbart mätas i pengar. Inte heller alla typer av makt kan mätas i pengar eller i formellt inflytande. Dessa insikter är nyckeln till att förstå mansfrågor.

I Expressen skriver Gunilla Brodrej om Hannars helveten, och liksom Nerbrand utgår hon ifrån Fokus-artikeln om mäns problem. Brodrej uppvisar däremot med pinsam tydlighet sin okunnighet om ”genusanalys 2.0″. En grundbult i en sådan analys är att den gängse bilden av mäns ensidiga makt kommer sig av att man tittar på framgångsrika män, och ignorerar misslyckade män. Vad gör då Brodrej? Jo, hon avfärdar Fokus-artikelns insikter om mäns utsatthet genom att prata om en räcka framgångsrika och kända män. Ridå.

Andreas Carlgren (C) har hamnat i blåsväder sedan han burit en skinnjacka i riksdagen. Ett par olika kvinnor från oppositionen tycker att sådan klädsel är oacceptabel. Tydligen är det stötande när en man bryter mot den manliga normen. Riksdagen har t o m regler som specificerar hur gruppen män ska få klä sig. För kvinnor är däremot kreativiteten total, så länge man är vårdad.

Maud Olofsson fortsätta att hälla pengar på kvinnors företagande. Hon motiverar det med diffust prat om jämställdhet. Men är det jämställt att tro att kvinnor behöver särskilt stöd för att lyckas lika bra som män?

I NSD skrivs det en upprörd krönika om att damlaget inte får ett eget omklädningsrum i ishallen. Vadav denna diskriminering? Tja, det enkla svaret fås från en av kommentarerna:

Eget omklädningsrum, har inget att göra med kön! Det har helt enkelt att göra med hur många timmar dessa lag spenderar på ishallen. J-18 och J-20 gör fortfarande ofantligt mer i träningstimmar än damlaget. Finns det bara ett begränsat antal fasta omklädningsrum, så går dessa till de lag som tränar mest.

Läs även Magnus Falkmans artikel i UNT om våldsutsatta män, och Johan Hakelius krönika i Affärsvärlden om sexlobbyns makalösa makt.

 

34 kommentarer på “Helgläsning”

  1. KristianW skriver:

    Tack for kommentaren om Tanjas inhopp (påhopp?). Du har lyckats formulera den invändning jag (tämligen ilsket) satt och försökte tänka ihop hela gårdagskvällen.

    Ang. ”Ridå”: Brukade man inte fordom inom teatern använda ”tablå” (eventuell med fransk stavning) för att signallera att ett komisk eller farsartat inslag nått sitt slut? Men direkt komisk är det väl inte, så ”ridå” passa bättre. (Och är artigare än ”Goddag, yxskaft.”)

  2. SOCIALDEMOKRATERNA UNDRAR VARFÖR VÄLJARNA SVIKER?

    http://www.daddys-sverige.com/3/post/2010/12/socialdemokraterna-undrar-varfr-vljarna-sviker.html

    ”Rasbiologi och socialism”, där han hävdade att ”rasbiologin (*radikalfeminism?) går att förena med socialism och inte bara bekräftar en konservativ världsbild.””
    R*sbiologi=män i Sverige. Män är väl också judar,greker,araber,norrmän och tvärtom?

    http://genusnytt.wordpress.com/2011/02/18/manlig-maktstruktur-sager-aftonbladet/#comment-43907

    Make love not war;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=UYjXm63DKQ0&feature=player_embedded

  3. Jessica skriver:

    Tänkte på detta roliga klipp när jag läste detta, ang. fördelarna att vara vit, medelålders man.

    http://www.youtube.com/watch?v=TG4f9zR5yzY

  4. tryggve skriver:

    ”Kan det vara så att Tanja Suhinina själv är blind för sina privilegier som kvinna, vilket leder henne till att anta att det manliga könet är privilegierat?”

  5. Tanja Suhinina skriver:

    ”Hon förefaller utgå ifrån att denna kategori män inte ser sina privilegier, vilket i sig är ett spännande antagande. Hursomhelst. Jag kan (chockerande nog?) erkänna fördelarna med många av de variabler som beskrivs, faktiskt alla utom variabeln “man”.”

    Jag utgår från personer som säger ”jag är vit heteroman och vi är den sista kategorin människor man inte får diskriminera” i diskussioner.

  6. KristianW skriver:

    @Tanja
    Jag tror du menar ”som man FÅR” diskriminera i sista meningen. Dvs ett extra ”inte” har smugit sig in.

    (Annars har jag läst ditt blogginlägg baklänges och uppochned. Vilket jag mycket väl kan ha gjort!)

  7. Mia skriver:

    Tack Jessica för många goda skratt men även ”eftertankar”, som denna som man skulle kunna #prataom

    http://www.youtube.com/watch?v=za7jQ1s1BV0&feature=related

  8. Tomac Barin Jansson skriver:

    En transsexuell herre vid namn Matt Kailey har skrivit den mycket fascinerande boken Just Add Hormones: An Insider’s Guide to the Transsexual Experience, vari Kailey nämner: ”Most transmen will laugh, some quite loudly, at the notion that we transition in order to achieve male privilege. I’ve been transitioned for many years and I still don’t know what that is. I’ve looked around, but the concept is as elusive as the winning lottery ticket that I’m sure I purchased but now can’t find anywhere. Transmen transition because of a gender incongruity, and if male privilege comes with it, it’s only a side effect. But most of us will attest to the fact that there isn’t much male privilege out there to be had.”

    Jag är böjd att hålla med, även om mina erfarenheter inte grundar sig i ett transsexuellt leverne. För ju äldre jag blir, desto mer övertygad blir jag att det här med ”manliga privilegier” endast är en nutida tolkning av den något utslitna frasen ”gräset är alltid grönare på den andra sidan”.

  9. Gonzo skriver:

    ”Maud Olofsson fortsätta att hälla pengar på kvinnors företagande.”

    Centern = Det nya bidragspartiet.
    Varför jobba när det räcker med att vara kvinna för att få skattefinansierade bidrag?

  10. Gonzo skriver:

    Håll i hatten. Här är kvinnorna faktiskt vinnare

    Kvinnor vinnare på rotavdraget
    http://www.expressen.se/ekonomi/1.2334004/kvinnor-vinnare-pa-rotavdraget

  11. tryggve skriver:

    Tomac:

    Mycket intressant… Jag hittade det här citatet om en annan bok i genren:

    ”Specifically, he finds that testosterone has limited his ability to physically cry as he once did, and instead has increased his aggressiveness. When I first encountered these testimonials of his about how women are biologically predisposed to cry and men to fight, something in me tightened. My initial reaction was to get defensive and to wonder how a text that I thought would be so feminist could so blatantly reinforce traditional gender stereotypes. Then I remembered that there are grains of truth in most stereotypes, and that what was important was to not overcompensate by trying to make the argument that not all women cry at the drop of a hat, or that men can cry, but rather to respect and honor Valerio’s experiences.”

  12. Erik skriver:

    tryggve:

    Det där är Max Wolf Valerio, han var en feministkvinna som upptäckte att när han bytte kön till man så var sociala konstruktioner till stor del bullshit-teori.

  13. Mia skriver:

    I många hänseenden är nog hbtq som en trojansk häst sas.
    (våld i samkönade relationer , ftms, surrogatfrågan…)

  14. Pelle Billing skriver:

    Mia,

    Ja, verkligen.

    Erfarenheterna av FTM (och MTF) har jag inte ens tänk på att inkorporera i mitt arbete. Det borde jag göra. Kanske t o m intervjua någon i Sverige. Vem kan egentligen ge en bättre subjektiv bild av vad som händer när man byter dominant könshormon?

  15. Tomac Barin Jansson skriver:

    Tryggve: Jag har läst liknande utlåtanden lämnade av TS-personer. Det är sannerligen intressant.

    Pelle: Att studera transsexualitet är ett utmärkt tillvägagångssätt om man vill öka förståelsen för den biologiska (och i viss mån även den kulturella) aspekten gällande könsroller. I Sverige i dag är det dock sparsmakat med material som behandlar ämnet, och det som faktiskt existerar är, enligt min mening, inte särskilt bra.
    Dock finns det en amerikansk bok som jag rekommenderar starkt för ditt ändamål: True Selves – Understanding Transsexualism: For Families, Friends, Coworkers and Helping Professionals (Mildred L Brown och Chloe Ann Rounsley). Boken är fylld med matnyttig fakta, samt mer personliga tankar skrivna av både TS-personer och människorna i deras omgivning.
    Även tidigare nämnd bok av Matt Kailey är oumbärlig i detta avseende.

    Efter att man har läst dessa böcker är det väldigt svårt att yttra de bevingade orden ”könet är en social konstruktion!” utan att få en besk smak i munnen.

  16. Mia skriver:

    Ja ftms är på ett sätt en relativt ny företeelse sas. Butch har ju funnits längre men dragkings, ftm-transvestiter/transsexuella skulle jag säga ”exploderade”, eller blev iaf synligare, för ca 10 år sedan (kanske även det ett tecken på en ”tillbakagång av mansfientlig radikalfeminism”?). Vet de som vittnar om att det fått dem att vrida mer på huvudet på våren och satsa mer på karriär utanför hemmet än omvårdnad inom detsamma. Men hur stor del som är hormoner och hur mycket som är individuellt eller att identifiera sig med den ”nya” könsrollen vet jag naturligtvis inte. Andra frågor, ska ftms få frysa ägg, och kanske även använda surrogatmamma i ett senare skede? Och vad händer när ”man” utsätts för relationsvåld av en kvinna?

  17. Ville skriver:

    Jag har svårt att förstå varför avsaknad av diskriminering ska anses vara ett privilegie. Är det naturliga tillståndet att man alltid bör bli diskriminerad på ett eller annat sätt? Att vita heterosexuella män och kvinnor oftast inte blir diskriminerade är väll inget negativet? Det är väll något som alla borde har rätt till? Om man i många sammanhang inte blir diskriminerad ska man då acceptera orättvis behandling i andra sammanhang för att upp nå någon slags balans i att alla måste vara lite diskriminerade? Jag trodde i min enfald att vi eftersträvade att ingen någonsin skulle diskrimineras. Men så tycks inte vara fallet. Tydligen ska alla vara med och få bli diskriminerade.

  18. Jessica skriver:

    Ja, Mia. Det klippet är också bra. Otäckt, men bra.

  19. Jessica skriver:

    Det svåraste med att hänga med i jämställdhetsfrågorna är att det hela tiden dyker upp en massa ord man inte begriper vad det betyder. Förkortningar för gud-vet-vad. Alltså skiter man i det. För att man känner sig exkluderad. Och dum.

    FTM, TS, HBTQ….WTF!?

  20. Tomac Barin Jansson skriver:

    Jessica:

    FtM skrivs ut som Female to Male. Det vill säga en individ som har gått från att vara kvinna (i fysiskt avseende), till att bli en man. (När en individ skiftar från man till kvinna används oftast MtF; det vill säga Male to Female.)

    TS är en förkortning för transsexuell, kort och gott.

    HBTQ är en akronym för Homosexuella, Bisexuella, Transpersoner samt Queer.

    Jag hoppas att det här rätade ut eventuella frågetecken. (För övrigt behöver du absolut inte känna dig dum, då dessa termer och förkortningar sällan nämns i dagligt tal, och är därmed okända för de allra flesta människor.)

  21. Jessica skriver:

    Tack. Jag vet hur man gör man man googlar, så ta reda på förkortningarna är inte så svårt. Det jag fastnade för var fenomenet. Att prata obegripligt för att andra inte ska förstå. Det är kanske inte så smart om man vill nå en förändring. 90% av befolkningen missar liksom budskapet.

    Jag försökte förstå hur mycket min mamma skulle begripa. Och inte mycket blev svaret.

  22. tryggve skriver:

    Pelle: vad bra att du tar med hbt-avdelningen av jämställdhetsaspekten också. Hbtq-r som jag retsamt kallar de radikal queer-feministerna (evt hbtiq-r för att visa att man inte hatar intersexuella, detta är dock även en liten pik till htbq-r miljön eftersom att intersexuella ofta inte anser sig ha något med hbt att göra eftersom det är fråga om en fysisk misbildning och hbtq-r’arna med Butler i spetsen har ockuperat namnet genom att ta med intersexuella i sin teori och nu pratar vissa hbtq’are om ”mental intersexualitet”). I alla fall, jag skulle komma till det att bögar och lesbiskas sexuella mönster skiljer sig betraktligt (har du hört talas om en sauna för lesbiska?), i den här artikeln ses dock detta som att de lesbiska tar efter patriarkaliska könsmönster… http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a902672615~

    Här är ett annat roligt citat ang Max Wolf Valerio:
    In particular, one book, The Testosterone Files: My Hormonal and Social Transformation from Female to Male, by Max Wolf Valerio, is valuable to my research because Valerio discusses openly the change in sex drive and physical attraction to women when he began using testosterone to physically be a man. From jeering to staring, men grow accustomed to treating women like objects and although it doesn’t excuse this behavior, testosterone, Valerio discovers, has a great deal to do with the desire to be physical with women. I remember listening to a radio broadcast on National Public Radio (NPR) about a transgendered man rediscovering himself after the hormone treatment began. He remembered clear as day walking down a busy, city street and passing an attractive woman, only to discover that the hormone treatments were causing him to have such strong desires for the opposite sex, that he actually turned around to glance at the woman’s backside while she continued passed him and sauntered off down the street. It was this actual occurrence that represented, for the interviewee, the significant differences between men and women and it became the individual event that stood for the rest of the speaker’s life as a man.

    Och ett till:
    However, as I show dramatically in The Testosterone Files, I was much more than simply a lesbian feminist or dyke. I was, actually, just as involved in the punk rock scene, as well as in being a poet who crossed all lines of identity and just “wrote” and read for an audience that appreciated poetry as an art form period. So, this involvement gave me an “out” from dyke life and provided a portal to the fact that there is so much more out there in the world than simply lesbians or feminism. This portal would prove to be invaluable as I came into male life.

    On the other hand, I think my perspective was a bit constrained anyway from being a lesbian all those years. I have had to re-examine many of my feminist beliefs and attitudes anyway, even if I was not entirely cloistered within the dyke perspective. Some of these attitudes no longer fit my male life, and I find them to be restricting. More importantly, I also have come to see that certain of these ideas were just wrong-headed, even if they served a purpose for me then. I mean, some of the anti-male attitudes, and anti-het attitudes that I absorbed. These attitudes and ideas not only do not serve my present life, they are not rooted in truth. I think I was often coming from a place of defensiveness, and I have learned, and am learning, to drop that.

    Och ett till:
    What is interesting is that being seen as a “het or non-queer” man, I have come to see how judgmental and narrow I was before, and how I judged people often unfairly.

    I also have had the opportunity to experience the prejudices and judgments of people who are more queer than I look now, and have found them often, to be just as harsh as those of plain old heterosexual genetic people. I had to open myself up to a wider range of humanity, since I no longer believe I am better than anyone else, or that I have all the answers. Transition really did make me a better person in stripping some of my queer persona away.

  23. tryggve skriver:

    Och en till, hehe:

    I feel more confident, expansive, cocky. It’s a pounding-on-the-chest kind of feeling, a swagger, a strut. Testosterone is an androgen, an up, pure raucous power. ”Raw power!” as Iggy Pop sings. I’m beginning to understand certain things in waves of sharp relief. The adolescent boys who whip past me on skateboards–shouting, grinning, turnings wild tricks, jumping curbs, weaving in and out of traffic oblivious to skinned knees or passing cards. Men in groups–loud, boisterous, joking with maniacal enthusiasm. Gay men in Castro bars–sweating, stripped to the waist, dancing to throbbing, relentless music. It’s that energy–sizzling, pounding, surging, thrusting, a little loud or tight-eyed, paranoid around the edges, territorial, tense, on guard, expansive, cranked up. Testosterone is party energy. I’m finding it hard to contain. If I lie down, I beat off. If I get up, I feel like walking, walking, and walking. I wake up with a start in the mornings, charged. I wish I could channel it… On estrogen, I was more relaxed. I couldn’t have known it; I had no means of comparison. I felt submerged in a sweet, dense fog, like walking through liquid–slow, languid. (Valerio, 2006: 20)

  24. Pelle Billing skriver:

    Tack för tipsen Tomac och Tryggve.

  25. Tomac Barin Jansson skriver:

    Tryggve: Tack för många intressanta citat som jag definitivt kommer att utforska vidare.

  26. Mia skriver:

    Jessica

    WTF?…? ;)

    Ja nu är ju inte dessa förkortningar så vanligt förekommande i just jämställdhetsdebatten. Men så är det väl alltid när man pratar om vissa ämnen. Men du har helt rätt det gäller att försöka påminna sig om (och ta reda på) ”var” andra befinner sig och ”hoppar in” i diskussionen sas. Men undvika att prata ”fackspråk” helt går nog aldrig.

  27. Musse Pig skriver:

    Utmärkt läsning här:
    http://ferrada-noli.blogspot.com/2011/02/karl-rove-sweden-and-eight-major.html
    Naomi Wolf om Assange-härvan.
    Kolla in professorsbloggen i övrigt. Inte minst senaste bloggposten. Exvis om hur professor Ferrada-Noli stötte på patrull när han försökte sprida Naomi wolfs artikel till en bredare publik. Skymtar vi där hur medias likriktingsmekanismer fungerar?
    Angånde Naomi Wolfs artikel så tvivlar jag starkt på att KArl Rove har något med det hela att göra. Rabiatfeministerna i Sverige är helt kapabla att göra en sådan här sak själva och i eget intresse.

  28. Pär.B skriver:

    Jag fortsätter dock på den redan inslagna vägen med att det som driver hela genuskyrkan framåt är att dess aktörer själva gynnas mest. Det är hela agendan. Var och en är sig själv, och i vissa fall, Gud närmast. Mer seriöst än så är det inte.

    Vi kan fastslå att det inte finns några belägg för patriarkala och manliga maktstrukturer som styr människor i vardag och jobb. Trots att dessa myter styr hela skolväsendet, arbetsplatser, politiker och media så ser lögnindustrin till att de aldrig hamnar i ett läge där de måste ge belägg för sina påståenden. Nu senast med Pelle Billing i debatt: så snart han kom in på kärnproblemet med dessa myter så snästes han av. Nu skötte han sig bra ändå och var med i matchen hela tiden, trots att man hade gett honom rejält med handikapp. Men som sagt, man måste vara där och nöta hela tiden, för kommer man inte in på kärnfrågor om myter med könsmaktsordningen kommer problemen att växa oöverstigligt. Det blir som med sekterismen, den växer av sig självt och ingen kommer längre ihåg vad saken egentligen handlade om.

  29. tryggve skriver:

    den här kommentaren satte fingret på mycket av det jag känner inför hbt-radikalernas tendenser:

    ”Alla som hängt i queer-världen, varit på PRIDE och gått på bögklubbar, vet att där finns en inre kultur av frigjordhet i det extrema. På samma vis saluför sig RFSL ofta med bilder av nakna människor i könsblandade konstellationer. Sexualitet blir därmed inte främst en fråga om rätten att få älska vem man vill, ha sex med eller dela sitt liv med vem man vill eller hur man vill. Snarare skapas en inre kultur som uppmanar utåtriktad sexualitet, och sexuella erfarenheter utöver det vanliga blir ett ideal att se upp till. (…) Se exempelvis Ung Vänster, där en bred sexualitet sedan länge är en stausmarkör. (…) tyvärr tror jag att man skapar lika mycket ideal som man ger sig ut för att krossa. Att människor hela tiden drivs till att överträffa varandra sexuellt skulle jag säga är direkt onyttigt.”

    http://isabellestahl.wordpress.com/2009/05/02/sex-pa-scen-baring/#comment-936

  30. [...] Pelle Billing gjorde i ett blogginlägg mig uppmärksam på att män är utsatta för formell kläddiskriminering i riksdagen. Det finns [...]

  31. Tommy Jonsson skriver:

    Sveriges Riksdag diskriminiserar barn och pappor. Det anser jag vara en viktigare fråga Pelle.
    Ett barn som föds av en ogift mor kan förnekas sin fadersrelation för resten av sitt liv. Fadern får en kallelse till Familjerätten för att underteckna faderskapsbekräftelsen och därmed skyldighet att betala underhåll. Nästa kallelse från socialtjänsten är till barnets bouppteckning.

  32. Pelle Billing skriver:

    Tommy,

    Håller med om att detta är en viktig fråga, och jag skriver ofta om den. Men samtidigt måste vi kunna prata brett om mansfrågor. Det är grundsynen på män som behöver förändras, om vi ska kunna förändra lagarna för pappor och barn.

Google