Skolan, pojkar och dataspel

17 januari 2011, av Pelle Billing

I detta intressanta TED-föredrag berättar Ali Carr-Chellman om hur dåligt det går för pojkar i skolan, vad anledningen till detta kan vara och vilka lösningar som hon tror på:

Lika viktigt som innehållet i det hon säger är det faktum att hon tar pojkar och pojkars behov på allvar. Hon behöver inte sitta inne med rätt lösning, men bara det att hon sätter fokus på området är fantastiskt viktigt.

Uppdatering: Även David Holman länkar till videon nu, och han har även skrivit en sammanfattning av vissa punkter.

 

8 kommentarer på “Skolan, pojkar och dataspel”

  1. David Holman skriver:

    Wow.. Jag tror hon har mycket rätt i mycket av det hon säger. Man ska dock tänka på att det är USA hon har som utgångspunkt men även Sverige har mycket av detta beteende och policys i skolan. Tack för ett bra tips!

  2. rgsson skriver:

    Klockrent! Amerikaniserat, javisst, men mycket mycket man kan applicera på den svenska skolan. Detta klipp borde alla skolpolitiker se och diskutera.
    Som man blir man sugen på att utbilda sig till lärare för att försöka få till en förändring av skolan.

  3. [...] Tack för tipset Pelle Billing, läs hans inlägg här. [...]

  4. Jocke skriver:

    Usch! Jag blir så otroligt förbannad och frustrerad när jag ser detta. Mår rent av fysiskt illa. För hon har ju rätt i nästan allt hon säger.

    Jag känner dessutom igen mig. I stora drag var det så här redan när jag gick i grundskolan på 70- och 80-talet. Så hur illa måste det inte vara idag när feminismen mer eller mindre helt fritt har fått löpa amok.

    Så här blir det när vi har feministiskt indoktrinerade politiker och en hel lärarkår som ser pojkaktighet och maskulinitet som en sjukdom som måste botas. Skolan har blivit en grymt destruktiv plats för pojkar. Ett matriarkat enbart till för tjejer. Det är en katastrof rent av.

    Detta borde våra skolpolitiker se. Det är dags för det här landet att vakna och inse allvaret i vad som pågår – nämligen ett övergripande könsförtryck av pojkar.

  5. acroyear2 skriver:

    Mycket bra film, tack Pelle!

    David: Haha, jag läste din andra kommentar innan jag såg filmen, och det tog inte en särskilt lång stund innan jag förstod vad du syftade på. :D

  6. Ola Normann skriver:

    Flott film.

    En av grunnene til at guttene bruker så mye tid til dataspill, er etter min mening at det er en av de få arenaene de kan lykkes på nå, samt få utfolde seg som gutter. Mange deltar i konkurranser sammen med andre fra inn- og utland, de beseirer fiender og konkurrenter, avanserer i nivåer osv. Så når guttene ikke klarer å hevde seg i en skole som ikke er laget for dem, er det ikke så rart at de flykter inn i spill-verdenen. Her kan gutter være gutter og føle at også de lykkes med noe.

    Pga at guttene mistrives i skolen, får mange dårlige arbeidsvaner. Dette går selvfølgelig ut over skolen. Men det stopper ikke der,- jeg tror også at de drar disse dårlige arbeidsvanene med seg ut i arbeidslivet. I hvertfall her i Norge. Og jeg har selv sett hvordan håndverkere kan slite med å få tak på læregutter som kan eller vil gjøre en god jobb. For mye dataspilling resulterer også i et altfor stillesittende liv, noe som går ut over helsen deres. Hva konsekvensen av dette vil bli om noen år, er ikke lett å si. Men det kan bli kostbart, både for guttene selv, for staten og for alle oss andre. Og det å sitte på gutterommet og spille dataspill kveld etter kveld, gjør ikke at de blir så attraktive for jentene heller. Så ALLE har en veldig god grunn til å gjøre noe med dette NÅ.

    Dataspill kan helt sikkert være et nyttig supplement for å gjøre skolen mer interessant, men jeg tror ikke det er hovedløsningen. Skolen må endres slik at den også passer til gutter, og måten gutter lærer best på.

    Hvis det hadde vært jentene som gjorde det dårlig, ville det helt klart ikke vært jentene som måtte endre seg. Da ville det vært satt i gang mange tiltak for å tilpasse skolen. Det samme må også gjelde for gutter.

  7. [...] [Skolan, pojkar och dataspel] [...]

Google