Positiv reklam – upplaga 2

04 december 2010, av Pelle Billing

Nyligen bad jag om hjälp med att hitta positiv reklam. Med positiv reklam menas helt enkelt reklam där män inte ses som töntar, fåniga eller allmänt jobbiga – och helst att män porträtteras på ett sätt som är livsbejakande och som ser män som subjekt. På min engelska blogg har jag sedan tidigare listat massa exempel på misandrisk reklam (scrolla ner för att se allt, och klicka även på nästa sida).

Här kommer nu tre olika exempel på positiv reklam (tack till er som tipsat i kommentarerna!):

Årets julklapp: En mamma eller en pappa. SOS Barnbyar visar värdet av att ha en närvarande pappa som leker med sin dotter.

Rockstar. Intel visar sin uppskattning för alla män som jobbar med den teknik som vårt samhälle så väl behöver. Normalt kallas de nördar, men de är bra mycket viktigare för oss än de vi normalt upphöjer till kändisstatus.

Heineken – Walk in Fridge. Å ena sidan kan man tycka att denna reklam ger en ganska ytlig bild av bägge könen. Men det som är lite kul är att männen inte behöver vara kontrollerade och strikta, utan de kan också släppa lös sina känslor fullt ut.

 

5 kommentarer på “Positiv reklam – upplaga 2”

  1. Matte Matik skriver:

    SOS barnbyar gör en glad in i själen – att det finns någon som vågar visa upp den bilden också. Jag tror definitivt jag skulle ha hajat till om jag sett den på TV, av den orsaken att man faktiskt visar en pappa.

  2. NisseNyfiken skriver:

    SOS barnbyar berör mig också. Den positiva pappabilden absolut, men också det faktum att jag själv är pappa till en sån där liten goding :)

    Det finns ytterligare en version här.

  3. Carl magnus skriver:

    http://www.youtube.com/watch?v=j7b3weTW54M

    Skön känsla och äntligen lite hyllning till män.

    Bravo Falcon

  4. P.E. King skriver:

    SOS Barnbyar:
    Bra reklam.
    Fast jag önskar att budskapet vore ”Årets juklapp: en mamma och pappa”.

  5. [...] Pelle Billing letar efter reklam där män inte framställs som töntar. Exemplen är inte så många och en del reklamfilmer bär på andra problem. Den här filmen tror jag att mina teknikälskande läsare kommer att uppskatta. [...]

Lämna en kommentar

Google