KISS: Könssegregering i Skolor – Sverige

29 november 2010, av Pelle Billing

Det har kommit en insändare från David Holman, som driver ett nytt intressant initiativ. Jag tar ofta upp pojkars problem i skolan, och även om jag inte låser fast mig vid vad den bästa lösningen är, så tror jag att det är vikigt att våga pröva nya lösningar och sedan utvärdera dem vetenskapligt. Läs vad David har att säga:

Till alla Pelle Billings blogg läsare:

Jag, David Holman, är initiativtagare till en ny och – vad jag själv vill påstå – radikal förening. Den går tvärt emot  vad den nya rapporten från DEJA (Delegationen för Jämställdhet i skolan) säger. Denna rapporten slår helt rätt fast att det finns en skillnad i hur pojkar och flickor utvecklas, den missar dock skillnader i vad som skapar en bra läromiljö för pojkar respektive flickor. DEJA anser samtidigt att sättet att komma åt detta problemet är mer genusvetenskap i skolan, mer av samma! De har bankat på den dörren i åratal utan att lyckas, tvärt om anser jag! Genusvetenskapen är en av de största anledningarna till att dagens pojkar är eftersatta!
Den föreningen jag vill starta upp har jag valt att kalla för KISS, Könssegregering i Skolor – Sverige. Namnet kan komma att ändras men det är ett arbetsnamn. Namnet är även väldigt avslöjande för vad som ska göras i denna förening. Föreningens syfte är att skapa en politisk diskussion kring ämnet könssegregering, pojk- och flickskolor. KISS förespråkar att privata skolor ska få välja om de vill vara en pojk- flick- eller samskola. KISS förespråkar också att privata skolor ska få välja hur de vill lägga upp kursplanen och vilka medel de ska välja för att nå dit, det innebär att staten får ställa krav på vad ungen ska lära sig men inte hur, vilket innebär att en privat skola inte tvingas ta till genusvetenskap.
Så i korta drag vill KISS att privata skolor ska få:
  1. Tillåtas könssegregera.
  2. slippa tvingas använda sig av genusvetenskapligt baserade läroplaner
Vad jag söker, och själva anledningen till denna insändare på Pelle Billings blogg är personer villiga att vara med och starta denna förening och som ställer upp på dessa premisser, om inte av övertygelsen om att biologin kräver det så av liberala övertygelser om förälderns rätt att välja skola för sina barn. De jag främst söker, men inte exklusivt till dessa människor:
  • Folk insatta i föreningsstadgar och verksamhet
  • Lärare på samtliga instanser
  • Forskare
  • Lektorer
  • Rektorer
  • Föräldrar
  • Offentliga personer
Men självklart är alla välkomna, dock kan det dröja innan det blir möjligt då jag först och främst vill starta föreningen och sätta förenings stadgar och verksamhetsmål innan gemene man blir välkommen in i föreningslivet.
Ni som upplever er manade att vara med i detta projektet som jag hoppas kommer få stor mediebevakning är välkomna att maila mig på
Ni kan även gå in och läsa min blog om ni är intresserade av att veta mer om mig och läsa mer om mitt första utdrag till KISS’ manifest. Gå in här för att läsa bloggen och leta er vidare till manifestet.
David Holman, initiativtagare och student.

(Tack Pelle för detta!)

 

16 kommentarer på “KISS: Könssegregering i Skolor – Sverige”

  1. Matte Matik skriver:

    Intressant, David!

  2. Andreas Dahlin skriver:

    Generellt tror jag inte att könssegregering är någon bra idé, men jag har samtidigt svårt att hitta rationella argument emot, så kanske borde det testas helt enkelt. Det känns dock som en sorglig utveckling att vi inte kan ha ett skolsystem där man blir behandlad lika oavsett kön. Om en viss pojk- eller flickskola blir väldigt åtråvärd av någon anledning är det även diskriminerande om man inte får gå där för att man har fel kön.

  3. David Holman skriver:

    Jag vill först och främst tacka Pelle för att han publicerat detta.

    Andreas
    Om en pojskola gör något väldigt bra och skapar en bra utbildning och stänger ute flickor pga detta kan det kännas orättvist. Men då kan man fråga sig om den skolan hade lyckats om det funnits tjejer i den skolan. Det finns heller inget som säger att ett företag inte kan driva två olika skolor, en pojk- och en flickskola så att om de märker att något fungerar på den ena varför inte testa samma grej på den andra skolan.

  4. Pether skriver:

    Ser gärna att vissa ämnen i skolan tillåts vara uppdelade pojk-flickor. Men att hela skolan blir det är väldigt fel.

  5. David Holman skriver:

    Pether
    Det är väl en av grejerna man kan ta upp i diskussionen i så fall! Och det är kanske något som en utförlig och vetenskaplig forskning på området bör komma fram till tycker jag!

  6. Kristina skriver:

    Jag är visserligen öppen för att en uppdelning kan vara bra, men är tveksam till att uppdelningen skulle vara en uppdelning i pojkar och flickor av den anledningen att vissa tjejer är mer som killar och kan dra nytta av den typ av undervisning som är fördelaktig för killar och en del killar är mer som tjejer.

    Om vi vet vilken typ av undervisning som killar drar nytta av så kan det skapas skolor eller klasser där denna typ av undervisning dominerar. Förmodligen kommer fler killar välja den typen av undervisning då men ingen tjej kommer heller stängas ute. Det tycker jag låter bättre.

  7. Clabbe skriver:

    KISS? Sämsta förkortningen på en organisation någonsin?

  8. David Holman skriver:

    Kristina
    Du har helt rätt att det finns personer med defekta kromosomer som skapar ett mer manligt lagt beteende där de funktionerar mer som killar än tjejer eller någonstans på det spektrat. Det är något som man får kolla upp hur man löser, men det betyder inte att en könsuppdelad skola är något dåligt i sig för det.

    Clabbe
    Säg ”kiss” till en pojke och se hur han reagerar. Därför jag valt det. En annan jag funderade över var ROKSS (Riks Organisationen för Könssegregerade skolor) Men ville inte stöta mig på en onödig front.

    P.E. King
    JAg har inte tid just nu men det låter som två väldigt intressanta länkar!

  9. [...] Jag blev uppmärksammad på Pelle Billings blogg av en kommentar från P.E. King [...]

  10. GeorgeStone skriver:

    DH: Med kommentarer som att människor med vissa (icke extrema) beteenden har ”defekta kromosomer” får jag lite skumma vibbar av dina inlägg. Jag är iofs inte genetiker, men min tro är att det finns ett ganska stort spektra av beteenden där könen överlappar varandra. Därav tror jag en strikt uppdelning mellan könen skulle stöpa folk i striktare mallar istället, du är tjej/kille, därför ska du gå den här skolan med den här läroplanen. Jag har svårt att se nån långsiktig nytta med det.

    Jag är inte mot att det finns pojk- och flickskolor, men tror inte det löser dagens problem. Jag själv gick i blandad skola, som de flesta i Sverige. Men på den tiden (20-30 år sen) fanns det helt andra möjligheter att hantera elever på individuell basis. Vi hade gott om utagerande elever, en del tjejer, men framför allt killar. Men de lärare jag hade kunde hantera detta, ge stöd till de som behövde och ändå släppa fram de ”smarta” ungarna. Det var mindre klasser och budgetkraven var väl inte lika stränga som idag.

    Så jag tror att det finns betydligt mer att vinna på att förbättra och göra dagens typ av skola (blandad) mer rustad för att hantera både tjejer och killar. Men det kommer kosta, man får ungefär vad man betalar för.

    Sen finns det ju en social bit i det hela också som skulle drabbas negativt (enligt mig) av segregerade skolor, men det kanske är en annan fråga.

  11. David Holman skriver:

    GeorgeStone
    Nu ska du nog inte läsa in allt för mycket i det jag skriver om ”genetiskt defekta”.

    Du tar upp att det skulle vara en ”strikt uppdelning mellan könen” men det är inte vad jag förespråkar. Jag förespråkar möjligheten för detta, inte tvånget som det är idag! Och studier visar att samskolan snarare stöper barnen i stereotypa mallar medan en uppdelad skola hjälper barnen att utveckla för pojkar vill inte vara flickor och vice versa så när pojkar ser att tjejer gör A vill killar inte göra det samma för det ”är en tjejsak”. Och det är EN av sakerna man kan komma åt med detta! Finns även fördelar för tjejer såklart!

    Jag skulle gärna se mer resurser till skolan men ser inte någon motsättning här inte. Och de negativa aspekterna är något man måste ta i beaktning och göra undersökningar på med två pilotskolor, en pojk- och en flickskola.

  12. GeorgeStone skriver:

    DH: Ok, jag kanske läste in för mycket i kromosompratet.

    Men jag är nog fortfarande en större fan av skolor med en mix av pojkar/flickor. För att nå ”lika spelregler” framöver är det viktigt att kvinnor och män kan arbeta tillsammans. Tiderna förändras och könsfördelningen i arbetslivet går mer mot jämvikt i de flesta branscher. Det är tillräckligt svårt för många av båda könen av få en samsyn redan idag och att delas upp redan i skolåldern ser jag inte förbättrar detta. Många barn har en liten kompiskrets och skolan kanske är enda stället som de träffar och lär sig samarbeta med motsatta könet. Förlusten i social kompetens är tveksam om den vägs upp av eventuell högre kunskapsnivå, det måste finnas ett bättre sätt att öka den nivån utan segregering mellan könen. Dock har jag ingen medicin för detta själv, bara en känsla av hur jag vill att mina barn ska utvecklas, både akademiskt och socialt.

    Så det kanske behövs utredas alternativ, frågan är bara hur och till vilket pris. En sak håller jag med om och det är att dagens skola är hopplös för pojkar (och flickor). Så alla initiativ till förändring är ju på det sättet av intresse.

  13. David Holman skriver:

    GeorgeStone
    Och det är viktigt att inte alla skolor blir könssegregerade då alla barn inte skulle platsa i en sådan skola precis som alla barn inte platsar i en samskola. Men idag får dessa barn finna sig i den situationen.

    Det finns studier som visar att könsrollerna stärks om man blandar i skolan och studierna visar samtidigt att om man sepparerar så blir pojkar och flickor mer ”könsöverskridande”. I en grupp måste någon vara ledare, och i samklasser så är det oftast pojkarna i klassen som är det (enligt rapporter och media) men om det inte finns några pojkar som tar rollen måste någon flicka göra detta. Man kan samtidigt fokusera på pojkars vis att lära sig i en pojkskola och flickors vis att lära sig i en flickskola. En pojke behöver aldrig mer höra ”men titta på Lisa så lugn och stilla hon är. Varför kan inte du vara lika lugn?”. Pojkar och flickor vill inte vara som varandra. Det är viktigt att ta tillvara på.

    Och självklart vill jag inte slänga in barn i detta, en utredning ska till. Men ur en liberal synpunkt ska denna möjligheten finnas, punkt.

  14. GeorgeStone skriver:

    DH: Vi får nog enas om att vara oense om detta. Detta kommer mer bli vuxnas valfrihet där de väljer vad de är övertygade om är rätt, vilket gör att man kanske ser mer till sitt eget synsätt än barnets bästa (se religiösa friskolor etc).

    Men det kanske funkar jättebra också. Som sagt, vi ser olika på detta och utan olika synvinklar på saker sker ingen utveckling. Så lycka till med projektet även om nog jag inte skulle sätta mina barn i könsssegregerad skola (jag ser själv ironin i det iom att jag pådyvlar dem MINA värderingar….).

  15. David Holman skriver:

    Det är som du säger en risk med ALLT man gör mot/med sina egna barn att man tvingar in dem i ett mönster man själv vill (se farsor som pushar sina ungar på fotbollsplanen för att de själva inte kunde, eller mammor i speciellt USA som sätter sina barn som precis lärt sig gå i en skönhetstävling)

    Det är alltid ett problem med att uppfostra, men det är också en rättighet jag som förälder har. Jag får bestämma över mina egna barn så länge jag inte skadar dem. Alltså ska jag få bestämma över vilken skola och religion de ska gå i och tillhöra.

    Vi får som sagt ”agree to dissagree”. Men bra att du ser det paradoxala i det du säger ;)

Google