Hjälp mig hitta positiva exempel!

28 november 2010, av Pelle Billing

Såg den här bilden idag på Entré i Malmö, och fiskade snabbt upp mobilen:

glasogonreklam

Bilden används av en optikerkedja som vill göra reklam för sina rabatter på glasögon. Det som är positivt här är att man visar en pojke som är både kreativ och humoristisk i sina försök att få maximal rabatt på sina glasögon. Kanske ser han t o m fram emot att en dag själv kunna odla mustasch.

Till skillnad från mycket annan reklam, som är mansnegativ, är detta ett exempel på hur bra reklam kan göras, utan att attackera någon.

Hjälp mig att hitta fler exempel/bilder på positiv reklam! Eller för den delen positiva tidningsartiklar! Skicka dina bidrag till pelle/at/pellebilling.se.

 

16 kommentarer på “Hjälp mig hitta positiva exempel!”

  1. Anon Ym skriver:

    Det blir inte lätt… den svenska självbilden bygger på hat, rädsla och förakt.

  2. Roger skriver:

    Bra idé. Det är också intressant att se dem i ett sammanhang; de övriga bilderna ovan optikerkedja anv. för reklamen; och på vilket sätt de hanterar könsfrågan i sin helhet.

  3. Andreas Dahlin skriver:

    Låter trevligt, men jag slår vad om att flera genusvetare och feminister säkert skulle kunna se även denna reklam som ”en attack” mot kvinnor. Är det inte t.ex. kränkande att det är just en pojke som visas? Det antyder ju att flickor inte skulle kunna komma på en så kreativ idé. Det kan de ju förresten inte eftersom de inte har mustasch! Kvinnoförtrycket är uppenbart :)

  4. Pelle Billing skriver:

    Absolut, Andreas. Och det är just därför vi måste våga stå upp för positiva manliga förebilder. Om inte vi vågar göra det, vem ska då dagens pojkar kunna lita på?

  5. Ola Normann skriver:

    God ide!
    Jeg liker denne reklamen fra Intel med Ajay Batt,- med-oppfinner av USB:
    http://www.youtube.com/watch?v=uw39qxcjiMk&feature=related

    Det er viktig at vi menn begynner å sette vår egen dagsorden for hva som skal diskuteres, og ikke lar oss styre av feministene.

  6. Jocke skriver:

    Egentligen borde mansrörelsen instifta ett pris som delas ut till personer, företag, myndigheter och organisationer som inte fallit i den mansföraktande fällan och som även behandlar pojkar och män med respekt. Ett slags jämställdhetspris.

    Det vore kanske något som skulle kunna skapa uppmärksamhet och publicitet.

  7. Sofia skriver:

    Vad söt !

  8. Jonas P skriver:

    Bra initiativ, Pelle! Tänker direkt på Burger Kings reklam där en man springer längs en gata och vrålar har jag för mig, varpå han sedan följs upp av en massa andra män som tillsammans springer och skriker längs gatan med hamburgare i nävarna.

    I och med att män och manlighet (och hamburgerätning) överdrevs på det sättet, att männen drev med sig själva genom att bete sig överdrivet manligt SAMTIDIGT som de var helt öppna och oblyga med det, så uppfattade jag det som att de blev oantastliga. Hur förlöjligar man någon som kan driva med sig själv och inte skäms över hur han eller hon är?

  9. P.E. King skriver:

    Att fokusera på det positiva är en bra väg att gå samt att uppmuntra goda förebilder (hjältar och hjältinnor med civilkurage). Jockes förslag (se ovan) är en god idé, tycker jag. :D

  10. Olle skriver:

    Heinekens walk in fridge är väl ett bra exempel på detta, en kanonbra reklam. :D

    http://www.youtube.com/watch?v=yIutgtzwhAc

  11. Roger skriver:

    Olle:

    Varför är den bra? Jag tycker att den är dålig. Stereotyp (män som får kåtslag över öl). Jag får en negativ känsla av den reklamen, men jag är för trött för tillfället för att sätta tummen på riktigt varför. Det samma gäller ju givetvis tjejer och walkincloset, men det är ju inte fokuset för bloggen.

  12. Noger skriver:

    “Årets julklapp: En mamma eller pappa”
    SOS barnbyar driver en kampanj för för de utsatta och glömda barnens rätt till kärlek med namnet ”Årets julklapp: En mamma eller pappa”

    Kampanjen är föredömlig på flera sätt:
    1. Man inkluderar ”pappa” i kampanj-namnet!
    2. I TV-reklamen visar man växelvis pojkar och flickor (BÅDE pojkar och flickor behöver ömhet, närhet och trygghet).
    3. Bilderna på deras hemsida är befriande neutrala och visar flera ”pappor” som ger sina barn ömhet, och trygghet, se länk nedan.

    Jag nominerar denna kampanj till ”Jockes pris”

    Visa ert stöd genom att ge ett bidrag.
    Eller skicka ett positivt mail till info@sos-barnbyar.se

    http://www.sos-barnbyar.se/Butik/priv/Pages/default.aspx

  13. Roger skriver:

    Här är en länk till reklamen Noger pratar om. Kan bara hålla med att den är en bra kandidat till ett jämställdhetspris.

    http://www.youtube.com/watch?v=GnjdfbwYZKU

  14. Olle skriver:

    Roger:
    Den är bra för att den är kreativ och humoristisk med en så knäpp sak som walk in fridge. Och om det är stereotyper spelar väl ingen roll då man endast skämtar med dem? Vad ger den negativa känslan?

  15. [...] bad jag om hjälp med att hitta positiv reklam. Med positiv reklam menas helt enkelt reklam där män inte ses som töntar, fåniga eller allmänt [...]

  16. [...] slutet av förra året körde jag ett par inlägg om positiv reklam: Med positiv reklam menas helt enkelt reklam där män inte ses som [...]

Google