Fler goda nyheter

12 oktober 2010, av Pelle Billing

Det är verkligen något som håller på att hända i jämställdhetsdebatten. Förr var det svårt att hitta positiva nyheter att skriva om, men den senaste tiden har det varit ganska lätt.

Den kanske mest chockerande artikeln av alla är Bitte Assarmos inlägg i SvD där hon skriver om Myten om den förtryckta skolflickan:

Samma mönster var lika tydligt under min sons skoltid trettio år senare. Flickorna höll låda i klassrummet. Flickorna fick mest uppmärksamhet av läraren. Flickorna fick genomgående bättre betyg – detta trots att de inte nödvändigtvis var mer begåvade eller hade gjort bättre ifrån sig på enskilda prov.

Snacka om att svära i den svenska genuskyrkan. Huruvida det är pojkar eller flickor som tar mest plats i klassrummet har jag inga fakta kring, men resten av hennes påståenden backas upp av svenska rapporter om betyg och amerikanska rapporter om vem läraren ger uppmärksamhet.

Assarmos artikel har gott sällskap av tre andra kvinnor som på Newsmill efterlyser en mer balanserad debatt kring könsfrågor (Stenman, Teodorescu, Linusson). Det finns alltså en tydlig trend att fler och fler kvinnor börjar få nog av offerfeminismen, och nu får de även utrymme i media för att meddela detta.

Samtidigt blir radikalfeministernas utspel allt mer absurda och desperata, såsom Germaine Greers förslag om att kvinnor bör hänga ut män på nätet för påstådda sexövergrepp:

– Vad jag föreslår är att kvinnor för en sorts dagbok på nätet. Om en man går för långt så skriver hon ut det. Andra kan då läsa det och undvika honom, säger Germaine Greer.

Detta skulle alltså inte handla om dömda män, utan det är en form av pöbelvälde som föreslås. Förslaget kommer inte från vem som helst, utan från en feministisk ikon som varit förebild för många:

Hon kallas ofta för en av de mest inflytelserika feministerna.

Förslaget fördöms mycket tydligt av Aftonbladets krönikör, även det ett tecken på att folk börjar tala ur skägget när det handlar om konstiga påhopp mot män, även om de kommer från kända feminister.

På Newsmill konstaterar Elise Claesson – konservativ könsfrågedebattör som ofta betonar könens särart – att jämställdheten blivit en B-fråga i nya regerings struktur. Jag kan hålla med Claesson så tillvida att det är positivt att den av radikalfeminism präglade jämställdhetspolitiken får en mer tillbakadragen roll, men däremot ser jag inga problem med att ha en levande jämställdhetspolitik som ser till bägge könens behov (och som motsätter sig kvotering) – den dag vi når dit. Men det är en intressant observation från Claesson, som stödjer spaningen att radikalfeminismen för första gången på länge är på tillbakagång i Sverige.

För övrigt kan jag inte hålla mig från att dela med mig av ännu en politiskt inkorrekt artikel från Tech Crunch, där en kvinnlig skribent och entreprenör helt sonika skriver: Women Don’t Want to Run Startups Because They’d Rather Have Children. Rätt eller fel? Avgör själv, men det är befriande att någon vågar säga det som många av oss observerat. Jag har länge varit en förespråkare för att kvinnor som vill göra karriär och ha barn ska skaffa barnen tidigt – så att de sedan kan bygga upp sin karriär utan avbrott. Dagens tendens med att skjuta upp barnafödande verkar vara kontraproduktivt då både arbetsgivare och eventuella investerare (om man är entreprenör) då ser en som en tickande babybomb.

Slutligen vill jag tipsa om att min samarbetspartner Michael Högbergs arbete med mansgrupper uppmärksammas av P4 Kristianstad. Läs om det här, och lyssna här.

 

18 kommentarer på “Fler goda nyheter”

  1. Sofia skriver:

    Jag tycker att Elises artikel var superb. När hon talar om jämställdhet menar hon nog inte din definition av den, Pelle, utan de politiska konsekvenserna av radikalfeminismen som vi väl gärna vill se mindre av.

  2. Mats skriver:

    Det är bra att det börjar vända litegrann, men det är helt absurt att det inte gjorde det för många många år sen.

    Bra jobb för övrigt Pelle.

  3. Johannes skriver:

    ”Huruvida det är pojkar eller flickor som tar mest plats i klassrummet har jag inga fakta kring” – nej men du kanske borde ta reda på det? För den som är intresserad av jämställdhet, vilket du påstår dig vara, borde det vara en självklarhet istället för att bara sitta och häva ur dig lite allmänt tyckande.

    Det finns mängder av forskning som visar att killarna tar mer plats i klassrummet, att vi behandlas olika i skolan beroende på könstillhörighet och att flickor ofta får rollen av duktig flicka som ska hjälpa till och hålla ordning på de stökiga pojkarna.

    Läs på lite istället för att bara vräka ur dig illa underbyggda åsikter på din pretentiösa blogg :-D

  4. Musse Pig skriver:

    Varför så aggressiv ”Johannes”? Ge oss då en länk till den forskning du refererar till. Kan du det? Dessutom, hur det nu än går till så visar resultaten att flickor gynnas grovt i nuvarande skolsituation. Inte bara att de får bättre uppmuntran de får tydligen även bättre betyg på ett pojkdiskriminerande sätt. Det ni feminister menar med att ta plats verkar vara att höras mest och det gör nog den/de elever som är i konflikt med läraren. Hur många pojkar känner sig orättvist behandlade och får inte nödvändig positiv feedback, får känna att de är sämst osv? Det är inte konstigt om en del av dem revolterar. Ni feminister vill tydligen inte göra något för dem, utan knäcka den självkänsla de kämpar för att bevara och få dem att vända de negativa känslorna inåt. Ett barn är i sådant underläge gentemot en vuxen och i en konflikt med vuxenvärlden så att med eller utan feminister så knäcker skolan många barns självkänsla och självförtroende. Ni feminister vill systematisera detta utifrån er sjuka verklighetsuppfattning och etablera en negativ självbild hos pojkarna redan från dagis. Många saknar stöd under den ibland svåra ungdomstiden, både pojkar och flickor, men ni skiter fullkomligt i att det framförallt är pojkar som hamnar i en sådan förtvivlad situtaion att de tar livet av sig. Jag ger mig f-n på att du menar att det är deras eget fel.

  5. Musse Pig skriver:

    ”Johannes”, ta och läs denna artikel: http://aktivarum.wordpress.com/2010/10/12/konsmaktsordningen-ar-baserad-pa-logner-fran-borjan-till-slut-%E2%80%93-del-3/
    Är du mottaglig för att verkligheten kanske inte är som du tror? Tänk om feminismen är en förljugen, könsrasistisk, antidemokratisk, fascistoid masspsykos.

  6. Lövet skriver:

    @Johannes: ”Det finns mängder av forskning som visar att killarna tar mer plats i klassrummet”.

    Ok låt oss godta det (källor eller ej): Kan du då kommentera statistiken på killarnas betygsunderläge jfrt med flickornas och de studier som i anslutning till detta visar att de får sämre betyg än vad som deras provresultat (nationella proven) pekar på?

    http://www.svd.se/opinion/synpunkt/skolan-ger-pojkar-for-laga-betyg_2739567.svd
    http://www.dn.se/nyheter/flickors-betyg-hojs-mest-1.495958

    …m fl.

    …och du: Innan du nämner ordet ”anti-plugg-kultur” så vill jag att du letar upp en källa som stödjer den med nånting bättre än den feministiska härskartekniken ”det t y c k s föreligga en anti-plugg-kultur” eller ”den manliga n o r m e n är att det är tjejigt att plugga”. Sådana påståenden kan inte ledas i bevis utan är lika ”sann” som att påstå ”Den kvinnlig n o r m e n är att klä sig i stringtrosor under tighta vita byxor på sommaren” eller nån annan mer eller mindre välgrundad fördom.

    Nej visst fan – kvinnliga treder beror ju bara på manlig sexualisering, så är det ju!

  7. Jocke skriver:

    Varje gång jag läser eller hör om detta med orediga pojkar i skolan så tänker jag på 1800-talsförfattaren Hjalmar Söderbergs kända citat:

    ”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till vad pris som helst”

    Enligt min mening är detta något av det absolut bästa som någonsin skrivits eftersom det så tydligt beskriver hur vi människor fungerar.

    Vårt enorma behov av mänsklig kontakt och bekräftelse driver oss till att göra nästan vad som helst för att bli sedda och hörda. Till och med riktigt dumma saker. Så otroligt viktigt är det för oss människor att få ett kvitto på att vi finns till.

    Vad har det med jobbiga skolpojkar att göra då? Jo, jag anser/tror helt enkelt att många unga pojkar är stökiga för att de inte får den positiva bekräftelse och den uppmuntran de behöver. Det är egentligen ett desperat rop på hjälp – SE MIG! Detta finns det till och med studier som stödjer. Det vill säga att pojkar förvisso får mer uppmärksamhet än tjejerna, men att det är negativ uppmärksamhet i form av tillrättavisningar, tillsägelser, och så vidare.

    Men eftersom det är feminismens mansfientliga ideologi som ligger till grund för hur pojkar ska tolkas så ser man inte detta. Istället talas det om killars antipluggkultur, patriarkala strukturer, könsmaktsordningen, och så vidare. Det är en total och avgrundsdjup avsaknad av det manliga perspektivet på problemet.

    Det som behövs är därför en skola som ser till pojkarnas behov. Pojkars sätt att lära sig saker och pojkarnas mognadsgrad. Men detta är ännu så länge en omöjlighet då det officiella Sverige fortfarande talar om att könet är en social konstruktion och att enbart tjejer är offer trots att verkligheten säger något helt annat. Det innebär att man aldrig kan se och förstå pojkarnas problem och att de skiljer sig från flickornas eftersom pojkarna har andra behov.

    Men så går det när en extrem politisk ideologi får företräde framför logik, vetenskap och mänsklig förståelse. Det vill säga käpprätt åt helvete.

    Enligt min mening är därför fler manligare lärare en av våra allra viktigaste politiska framtidsfrågor. Det måste till fler män både i skolorna och över huvud taget i allt som har med våra barns uppväxt att göra. Det kvinnliga matriarkatet inom skolan håller på att skapa ett manligt proletariat som riskerar att skada vårt land något oerhört i framtiden.

  8. AV skriver:

    Johannes: VISSA pojkar stör i klassen. Gör inte misstaget att generalisera vissa pojkars beteende till hela gruppen pojkar. På samma sätt som man inte skall generalisera de flitiga flickornas beteende till alla flickor. Det finns massor av flickor som stör och förstör för både sig själva och andra i skolan, men de får heller ingen uppmärksamhet.

    Och som vanligt, vilket flera ovan påpekat, glömmer du och feministerna att fråga VARFÖR vissa killar är utagerande i klassen (Varför super Jeppe?). Skall vi bara avfärda det med att de är lata, har en antipluggkultur och det är en del i den manliga överordningen eller skall vi förstå att det är en naturlig reaktion på att de är satt i en miljö de inte förstår och en verksamhet som inte kan tillfredsställa deras behov? Fundera på det!

    Hänvisar förövrigt till min tidigare kommentar om skolan:
    http://www.pellebilling.se/2010/10/renodlad-jamstalldhetsminister/#comment-13821

  9. jhdjb skriver:

    Jag gillar att det är tjejers fel när killarna får dåliga betyg.

  10. Gonzo skriver:

    Tusentals pojkar kan tvingas göra om omskärelsen

    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=229283

    Övergreppen på pojkar tar nya tag
    Tydligen ska ”judisk lag gälla i Sverige”

  11. Mats skriver:

    @jhdjb

    Inte tjejernas fel utan den feministiskt genomsyrade skolplan som i stort sett säger att flickor ska framhävas och pojkar ska hållas tillbaka.

    Tjejerna har inget med det att göra, de kan bara självbelåtet hålla med när pojkar får höra att de alltid är sämre. Och åtnjuta lite bättre betyg för samma prestation.

  12. Lars skriver:

    Johannes:
    Det där är ju bara löjligt. Din kommentar visar verkligen på hur yrvakna feministerna är inför det växande jämställdhetsrörelsen. Varför hänvisar du till ”forskning” som du rimligtvis vid det här laget borde veta att Pelle förkastar som både vinklad och ovetenskaplig?

  13. Oh The Irony! skriver:

    Ett stycke forskning om könsskillnader i skolan beställt! Var så god, Johannes:

    Lindahl, E. (2007). Systematiska avvikelser mellan slutbetyg och provresultat – spelar elevens kön och etniska bakgrund roll? Institutet För Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering: http://www.ifau.se/upload/pdf/se/2007/r07-22.pdf

    Välkommen åter! :-)

  14. Gonzo skriver:

    Johannes

    Många flickor tar själva på sig rollen som ”duktig flicka” helt frivilligt dessutom.

    Det finns gott om flickor som redan i första klass i skolan är frökens självutnämnda hjälpreda, den duktiga flickan, hon som vet bästa, klassens mamma eller vad du nu vill kalla ”henne”.

    Aldrig sen att sätta näsa i vädret och visa sig både kunna mer än andra men framförallt stå över andra.

  15. [...] och hönsen Andra bloggar: Tysta flickor och skrikiga pojkar 2 dagar sedan Christermagister Fler goda nyheter 2 dagar sedan Pelle [...]

  16. [...] dyka upp artiklar som uppmärksammar hur pojkar och unga män mår. Det har närmast funnits en positiv trend den senaste [...]

  17. [...] blogga om, men tyvärr verkar trenden vara den motsatta just nu – möjligen som en reaktion på den förbättring som kunde skådas i media för ett tag [...]

Google