Skolan – en viktig mansfråga

30 november 2009, av Pelle Billing

Flera olika medier rapporterar idag om att pojkar får lägre betyg än flickor i förhållande till hur de skriver på de nationella proven (DN, AB, Genusnytt). Det mesta talar alltså för att utbildningssystemet i Sverige är en viktig mansfråga av tre olika anledningar:

  1. Pojkar presterar sämre än flickor i skolan, trots att det inte var så förr.
  2. Även när en pojke och flicka presterar identiskt på ett nationellt prov, så har flickan större chans att få högre betyg. Varför då? Vi kan inte säkert säga att detta beror på diskriminering men det bör föranleda en grundlig utredning. Risken är att det beror på den så kallade WAW-effekten (”women are wonderful”), ett sociologiskt begrepp för fenomenet att både kvinnor och män sedan 80-talet är mer positivt inställda till kvinnor.
  3. Det är snart två tredjedelar kvinnor på universitet och högskolor. Varför då?

college-students

Ifall förhållandena var de motsatta, då skulle det skrivas spaltmeter efter spaltmeter om hur flickor och kvinnor diskriminerades i utbildningssystemet, och att förlegade patriarkala strukturer höll tillbaka flickorna. Men när det är pojkar som har det svårt då talas det mindre om frågan, och förklaringsmodellen som blivit populär bland s k genusexperter är att det är den ”destruktiva pojkkulturen” som är orsaken. Dvs man antyder att det är pojkarnas och männens eget fel att det blivit så här.

Ett återkommande tema i den feministiska jämställdhetsdebatten är just att män är ansvariga för sina och för kvinnornas problem, medan kvinnorna alltid är offer för strukturer. Detta förhållningssätt är ohållbart i längden, eftersom det demoniserar män och fråntar kvinnor makten att förändra sitt eget liv. En intelligent debatt om jämställdhet skulle istället se till att man diskuterade hur män och kvinnor kan drabbas av rådande strukturer, och hur män och kvinnor även gör egna val som påverkar deras livssituation.

Vad gäller utbildningssystemet så är det ytterst angeläget att utreda varför det går som det gör för pojkarna. Sannolikt så bidrar det negativa samhällsklimatet mot pojkar och män till att pojkar underpresterar, så en seriös utredning om problemet måste inkludera detta perspektiv.

 

10 kommentarer på “Skolan – en viktig mansfråga”

  1. Musse Pig skriver:

    Som jag skrivit på andra ställen här så skrev jag förra veckan till rektorerna för 5 skolor i vårt närområde med anledning av att vi har 2 små pojkar och vi måste välja skola för dem. Jag refererade till en undersökning som visar det som diskuteras här och bad att få se deras statistik för hur betygen fördelar sig mellan pojkar och flickor på just deras skola. Endast en svarade och förklarade att problemet har diskuterats på längden och tvären utan lösning. De hade tyvärr inte fört någon egen statistik så hon kunde inte svara på om de var bättre eller sämre än andra. Jag svarade att eftersom de inte fört någon statistik så är det kanske inte ett prioriterat problem för dem. Hon svarade kort att jag är välkommen till deras öppet hus dag vars tid jag kunde hitta på deras hemsida. Inget mer. Det kändes nonchalant. Å andra sidan, så svarade hon iallafall. Det är hon tyvärr ensam om så här länge.

  2. Nisse skriver:

    Tycker att det är skandal att detta får fortgå utan att några ansvariga tar tag i problemet. Extra allvarligt är det när det drabbar barn och unga. De har ju väldigt svårt att göra något åt problemet själva, utan blir helt oskyldiga offer för det snedvridna könstänkandet i samhället.
    Är det månne en feministisk dröm som gått i uppfyllelse – pojkar och unga män som offras på feminismens altare?

  3. Adam Weisshaupt skriver:

    Nu har jag startat en blogg, välkomna till http://pappabloggaren.wordpress.com/

  4. skåningen skriver:

    Jag tror inte något kommer att hända, utredningen vägrar göra de självklara slutsatserna. Våldtäktsmän döms till långa fängelsestraff med mindre bevisning.

  5. [...] mer här och här och här och  här. Även Pelle Billing bloggar om saken (här). Tack för tipset, Albin! Jag tar gärna emot tips på [...]

  6. Tlmn Hansson skriver:

    Tips: Om ni bor till i Stockholm så få in ungarna (oavsett kön) på Tyska eller Franska skolan. Inget genomruttet genuseri, inga svenska tramspedagogikmodeller och en kvalité som lämnar den svenska skolan långt efter sig på alla plan.

    Och så har de inte satt könsdiskriminering i systematik heller. Bara en sån’ sak. Välj sedan något av de etablerade privata gymnasierna och så kan ni strunta i hur mycket ROKS-indoktrinering ungarna i sosseskolorna utsätts för.

  7. Musse Pig skriver:

    Tack för tipset!

  8. Musse Pig skriver:

    Kolla dagens ledare i DN om de svenska betygen: http://www.dn.se/opinion/huvudledare/betyg-sager-inte-allt-1.1005135
    Inte ett dj-la ord om könsdiskrimineringen! Fy f-n vilket svinaktigt manipulerande! Svensk massmedia är djupt insyltad i den feministiska propagandan! Dags att lägga alla bortförklaringar åt sidan! I den svenska ankdammen så är en stor del av den svenska massmediaeliten korrumperade och ägnar sig åt lögnaktig politisk propaganda! Jag blir så dj-la förbannad!

  9. hampus skriver:

    Notera hur inte ett enda media framhåller pojkars situation att bli diskriminerade. Ynkligt.

  10. [...] är välkänt att betygsdiskriminering av pojkar är vardag i svenska [...]

Google