Kvinnor köper mäns kalsonger

12 november 2009, av Pelle Billing

Wendela skriver om mäns underkläder under rubriken Hans kalsong – hennes sak. Det visar sig att män över 44 år (i Storbritannien) sällan köper sina egna kalsonger. Vilka siffror som gäller i Sverige, eller om studien är väl genomförd till att börja med, ska jag låta vara osagt. Men helt klart är att det finns en intressant tendens här.

Varför köper inte män sina kalsonger själva?

kalsonger_640

Det finns två olika synsätt på detta fenomen:

  1. Män är lata och vill att hustrun passar upp dem och köper kalsonger.
  2. Kvinnor har makten på hemmaplan och att de köper kalsonger är bara ett tecken på att de även bestämmer vilken soffa och semesterresa som ska inhandlas. Hemmet är fortfarande kvinnans maktsfär.

Vad tror du?

 

9 kommentarer på “Kvinnor köper mäns kalsonger”

  1. Magnus skriver:

    ….eller så vill hon ge honom något han ser bra ut när hon ska ta dom av honom sen :) Lite fin under liksom

  2. MoaLinn skriver:

    Den enklaste, totalt icke-konspiratoriska tanken, och nämnd efter väl beprövad erfarenhet, är väl att kvinnan tröttnat fortare på mannens osexiga, gamla kalsonger än han själv gjort… Ganska rart tilltag isåfall – tycker den här frugan.

  3. Access skriver:

    Männen bryr sig generellt inte lika mycket. Det finns ju en anledning till att varuhusen plockar bort klädavdelningarna för män.
    Jag tror att heterosexuella kvinnor bryr sig och dessutom tycker det är viktigt att mannen vid hennes sida ser representabel. Det är ju vad jag förstått kvinnan som köper en stor del av mannens övriga kläder också. Kalsongerna är nog bara en förlängning av det engagemanget.

  4. idxb skriver:

    Enligt de traditionella könsrollerna ska män inte bry sig om sitt utseende. Detta har ändrats bland yngre generationer, där män blivit mer ”metrosexual”. Har ingenting med makt att göra. (Även om man så klart kan få allt att handla om makt. Jag har ”makten” att knyta mina skosnören varje morgon, osv.)

  5. John skriver:

    Min mor, 74, köper fortfarande kalsonger till mig.
    Det spelar ingen roll vad jag säger för dom finns
    där i paketen till födelsedag + jul. Dom är av bästa
    kvalite och för priset av EN kalsong kan jag köpa
    10 på LIDL. *L*. Men NK-kvalite håller bäst men
    jag skulle inte köpa dom för egna pengar.
    Mina exfruar har aldrig köpt kalsonger eftersom
    jag sagt ifrån tidigt att jag köper SJÄLV!
    Har också den inställningen att underkläder
    skall av så fort som möjligt om det skall sexas.

    Ps, Min mor vägrar befatta sig med min fars
    kalsonger ALLS så han har kommit på en egen
    lösning och det är att SLÄNGA dom istället för
    att lära sig hur tvättmaskinen fungerar. Men han
    har råd. Ds.

  6. Adam Weisshaupt skriver:

    idxb,
    Ok då ska jag lyda ditt råd att införskaffa mig ett par schyssta kalsonger:-)
    Frågan är om det hjälper i den verkliga världen, en man blir aldrig (slutligen) bedömd efter utseende utan efter kvalite baserad på kvinnans definition, möjligtvis så kan denne kalsongmans liv innebära att han får fler sexuella kontakter men gynnar knappt hans livskvalité.

  7. knäppo skriver:

    I Storbrittanien är det väl inte lika tabu med könsroller. Efter vad jag hört så passar kvinnorna upp ganska duktigt på män i hemmet, och män är nog lite macho. (Därmed inte sagt att kvinnorna inte har makten i hemmet.) Det som blir löjligt i Sverige ibland är ju att man vill ha kakan och ha den kvar samtidigt.

  8. Anders skriver:

    Jag tror det handlar om att killar har så dålig inspiration när det kommer till shopping… jag hittade nyligen en sida om kalsonger som jag kan rekommendera – http://www.weloveunderwear.se/kalsonger/ där finns det massor med information om olika kalsonger och de disskuterar olika märken samt material.

  9. Henke skriver:

    Hela begreppet ”inspiration” är ju helt sjukt när man talar om shopping. Det är bruksvaror vi talar om, inte konst. Inspiration…. köp ett par kallingar och gå hem, liksom. Vad är problemet…. folk får det att låta som att konsumtion är nåt jäkla livsstils-val.

Google