Män i media – del 1

13 juni 2009, av Pelle Billing

Det har funnits en tydlig trend i media i flera år nu, nämligen att män och den manliga könsrollen förlöjligas, medan kvinnor och den kvinnliga könsrollen framhävs som intelligenta och coola.

Ett mycket bra exempel på detta är reklamfilmer, och den kanske största producenten av reklamfilmer som bygger på att förlöjliga män och den manliga könsrollen är Telia. Titta på denna video:

Mannen i denna reklamfilm har ingen aning om vart han var på teambuilding och han kunde heller inte klara att hålla kontakten med de andra. Således framställs han som ovanligt inkompetent. Dessutom är det även upplagt så att vi ska skratta när han säger att han ”är en nyckelkompetens på företaget”. Att som man få självkänsla via jobbet är alltså något vi ska skratta åt. Motsvarande scenario med en kvinna skulle vara att skratta åt att hon är stolt över att vara mamma, men det tror jag aldrig vi fått se i någon reklamfilm.

Film nummer två från Telia:

Här framställs pojkvännen som någon som servar sin flickvän och som följer hennes minsta nycker. Män ska alltså vara fjäskiga och underdåniga inför sin partner, är budskapet som ges till tittaren. Skulle det vara tillåtet i Sverige att producera en liknande reklamfilm med ombytta roller för mannen och kvinnan?

 

20 kommentarer på “Män i media – del 1”

  1. Tommy Jonsson skriver:

    Det är väl kännt i reklambranchen att kvinnor älskar nidbilder av män mera än män hatar det.
    Därför är det riktigt av dig Pelle och vi andra visar att vi hatar denna typ av mansförakt genom att inte anlita Telias tjänster och man skulle väl kunna anmäla reklamen som sexistisk någonstans.
    Ett viktigt inlägg Pelle.

  2. S skriver:

    Ja! Vi feminister har länge tjata om stereotypa könsroller i reklam, så det är bra att du tar upp det!! Det är tokroliga, fumliga män och duktiga, perfekta kvinnor eftersom vissa inom reklambranschen verkar ha fått för sig att om man nedvärderar män och upphöjer kvinnan så är det ”feministiskt”, vilket såklart inte kunde vara mer fel. Dessutom är det riktigt tröttsamt med samma könsbundna stereotyper om och om igen. Själv skulle jag gärna se fler roliga, inkompetenta kvinnor som det är meningen att man skall skratta nedlåtande åt och fler vackra, perfekta män som visar upp sina kroppar för att sälja nån produkt. Även om det bästa såklart vore om det inte fanns stereotyper bundna till könet överhuvudtaget.
    Skriv gärna mer om detta!

  3. Access skriver:

    Telias reklam är ändå en mild västanfläkt mot mycket annat. Ta t ex det där elbolaget som både säljer el och kultur (!) och som ständigt annonserar med miljösviniga män kontra interlligenta och sympatiska kvinnor.

    Pelle, vad tror du om att ha en egen liten avdelning på bloggen där man kan tipsa om sexistisk reklam. Så att man kan få många exempel salade på ett enda ställe?

  4. Pelle Billing skriver:

    Jag mottar gärna tips! Både om sexistisk reklam och annat i media som angår könsfrågor.

    Just nu känner jag inte att sexistisk reklam förtjänar en egen avdelning, men det kommer fler inlägg i frågan, så om någon vill skapa en länksamling så är det fritt fram :)

  5. MPG skriver:

    Visst är det talande för hur det funkar i vårt samhälle. Att förlöjliga och nedvärdera män är alltid okej, medan kvinnor ständigt ska höjas till skyarna.

    CocaCola fick ju en reklamfilm indragen nyligen där de försökte göra motsatsen, det vill säga spela på stereotypen kring vad män drömmer om och hur kvinnor bör vara. Inte oväntat blev den fälld och indragen.

  6. Stina skriver:

    Håller fullständigt med om åsikten att det vore skönt att slippa alla stereotyper i reklamen. Problemet med reklam som bygger på humor är att humor fungerar bäst när den slår mot den vi uppfattar som den starkare. Att förlöjliga den svagare blir bara plumpt. Därför ser vi väldigt lite reklam som slår mot handikappade och invandrare. Den dag vi får se lika många reklamfilm som medvetet slår mot kvinnor som mot män lever vi i ett jämställt samhälle och det är dags att fira!

    För övrigt anmälde jag en annan av Telias kampanjer för könsdiskriminering förra veckan. I tunnelbanan i Sthlm har de stora tavlor för mobilt surfande (utan humor) med bland annat mängder med små bilder som visar ekonomer – 100% män.

    Så telias reklamavdelning behöver sannerligen ta sig en funderare på det här med stereotypa könsroller …

  7. Access skriver:

    Stina, menar du verkligen allvar när du menar att kvinnor är en svagare part än män? När du jämför kvinnors position i samhället med de för handikappade och invandrare? Det känns för mig väldigt sexistiskt.

    Sen tycker jag i och för sig att Telia visar exempel på gott omdöme när de till sina reklamfilmer väljer en familj med pappa-barn. Det hade ju varit betydligt mer pk att välja mamma-barn.

  8. Pelle Billing skriver:

    Access:
    Ta t ex det där elbolaget som både säljer el och kultur (!) och som ständigt annonserar med miljösviniga män kontra interlligenta och sympatiska kvinnor.

    Har du en länk till detta?

  9. Access skriver:

    Nej, tyvärr. Jag googlade lite för att hitta dem, de heter Kraft&Kultur (http://www.kraftochkultur.se/). På hemsidan är inte deras reklam utlagd.
    Jag åker inte tunnelbana så ofta, men där hade de flera gånger en reklam där miljösvinet alltid var man och den miljömedvetna alltid var kvinna. Jag har inte sett den reklamen på nätet.

  10. Pelle Billing skriver:

    MPG, kan du skriva ett meddelande till mig så att vi får kontakt?

  11. Access skriver:

    Vad sägs om Lidl’s reklam med puckade snobbiga män och intelligenta smarta kvinnor?
    ”-Vad heter slaktarn”?
    ”- von Lidl”

  12. Pelle Billing skriver:

    Bra tips! Den reklamfilmen kommer med i nästa inlägg om män i media.

  13. Access skriver:

    Här är en länk med flera filmer:
    http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.service.tv.spots

  14. geson skriver:

    har du sett någon koreansk ”chick-flick” någon gång (jag älskar såna), tjejer är dominerande/bitchigt roliga/småtokiga, tanter arga dominanta monster skrikare och män är underdominerade små fjollor och slår andra män på huvudet om och om igen :P …. har du någonsin sett en kvinna som är rolig när hon spelar korkad? nej, i allt som syns på bioduken/tvn så är kvinnor sämre på att bra spela dumma/blåsta.

  15. Pelle Billing skriver:

    Nej, har inte sett det, men låter som jag får ta och göra det ;)

  16. Access skriver:

    Idag blev jag stoppad på gatan av Röda Korsfolk som var ute och raggade pengar för sin ”Rädda mammorna”-kampanj.
    Jag frågade killen varför man bara skulle rädda mammorna? Om det var barnen man var mån om så var det väl lika viktigt att rädda papporna?
    Killen svarade med nåt obegripligt mumlande, så jag sa att jag tycker de är jävligt sexistiska med den där kampanjen. Han blev tyst och kunde tydligen inte svara på det. Så jag gick därifrån.

  17. Stina skriver:

    Röda korset har många kampanjer. ”Rädda mammorna” handlar om:
    ”Varje dag våldtas, stympas och dödas kvinnor i krigs- och konfliktområden. I dagens krig och konflikter används sexualiserat våld medvetet som vapen. De våldtagna kvinnorna och flickorna riskerar förutom skador, oönskade graviditeter och förnedring även att förskjutas från sin familj och sin by. Skammen och skulden är ofta för stor.”

    Jag tycker det är helt ok att Röda Korset har olika kampanjer med olika målgrupp. Barnsoldatkampanjerna riktar sig t ex mest mot unga män.

  18. Noger skriver:

    Ett av de mest flagranta exemplen på senare tid är väl Folksams TV-reklam (Kontorssavannen) där man använder ett djungeltema för att förstärka mannens primitiva beteende (en sekvens visar tom en bananätande man samtidigt som man hör ap-ljud!).
    I en annan sekvens får man se män bredbent och ivrigt artikulerande samtidigt som kvinnorna sammanbitet koncentrerar sig på sitt arbete.
    I en annan scen framställs män som gruppmobbare som sluter upp bakom alfahannen.
    En man som råkar få ett telefonsamtal under ett möte (som leds av en kvinna) ska tolkas som att han utövar sin ”könsmakt”.

    Det allvarligaste är nog att budskapet som förs fram inte har någon stöd i fakta utan mer låter som ett beställningsverk af FI.

    http://www.youtube.com/watch?v=eu1ClGOBXik

  19. Pelle Billing skriver:

    Tack Noger, ett riktigt bra tips som jag säkert får användning för framöver.

  20. Access skriver:

    Javisst, Stina. Det är okej att Röda Korset har en sån kampanj. Men när såg du en kampanj från dem som fokuserade på att rädda barnens pappor? De manliga soldater som får liv och lem söndersskjutna och sprängda till trasor?
    När såg du en kampanj som spelar på människor omtänksamhet om papporna senast? När såg du en kampanj med syfte att hjälpa enbart män?

    Det sexistiska ligger i ensidigheten i deras kampanjande, inte i just den här kampanjen i sig.

Google